مقالات

معرفی تروفی‌های پلی استیشن و اچیومنت‌های ایکس باکس

Introducing PlayStation Trophies And Xbox Achievements

بعد از فروش فوق العاده و عملکرد خیره کننده PS2 در نسل ششم کنسول‌های گیمینگ، تقریباً همه مطمئن بودند که پلی استیشن (PlayStation) بازهم موفقیتش را با PS3 تکرار خواهد کرد. اما غافل از این که مایکروسافت (Microsoft) با کوله‌باری از ایده‌های خلاقانه و کنسول معرکه‌ای به نام Xbox 360 وارد بازار شد تا بزرگترین رقابت تاریخ صنعت گیم را رقم بزند. برای موفقیت ایکس باکس 360 در نسل هفتم می‌توان ساعت‌ها سخن گفت، می‌توانیم درباره سخت افزار قدرتمندش صحبت کنیم یا از تجربه محشر بازی‌هایش سخن بگوییم. اما اگر نظر ما را بخواهید، خلاقیت و نوآوری‌های مایکروسافت بیش از هر دلیلی در این درخشش تاثیرگذار بود. یکی از همین ایده‌های معرکه که از قضا در همان اولین روزهای حضورش توانست صنعت گیم را متحول کند، سیستم Achievements بود. شما به لطف این سیستم می‌توانستید یک سری اهداف، ماموریت‌ها و چالش‌های از پیش تعیین شده را انجام دهید و جوایز درجه بندی‌ شده را کسب کنید. این قضیه برای گیمرهایی که عاشق به رخ کشیدن دستاوردها و رکوردهای‌شان هستند، دقیقاً مثل یک گنج بود. سونی هم وقتی استقبال فوق العاده گیمرها را دید کمی بعد از عرضه PS3 رسماً پروژه ساخت یک رقیب را استارت زد. نتیجه این کار، ساخت اکوسیستم مخصوص به پلی استیشن تحت عنوان Trophies بود. راستش را بخواهید اصلاً در سال‌های ابتدایی سیستم تروفی هیچ حرفی برای گفتن در برابر اچیومنت نداشت، چون مایکروسافت سیستم درجه بندی دقیق‌تری را طراحی کرده بود و البته تنوع جوایز و چالش‌هایش هم بیشتر بود. اما حالا که در نسل نهم می‌بریم، دو سیستم تقریباً کلیت یکسان دارند و حداقل این یک مورد را مطمئنیم که از پس انتظارات مخاطبین خودشان بر می‌آیند. در این مطلب کلیاتی از تروفی‌های پلی استیشن و اچیومنت‌های ایکس باکس را برای‌تان شرح خواهیم داد.

معرفی تروفی‌های پلی استیشن و اچیومنت‌های ایکس باکس

چرا تروفی و اچیومنت محبوبیت بالایی دارند؟

تروفی و اچیومنت یکی از مهم‌ترین معضلات تاریخ صنعت گیم را برای همیشه حل کردند. تا قبل از معرفی این دو سیستم، بازی‌ها حتی در ایده‌آل‌ترین شرایط خودشان هم بعد مدتی خسته کننده و تکراری می‌شدند. فرقی نمی‌کرد، پای بازی آنلاین در میان باشد یا داستانی! در هر صورت گیمرها تا یک مدت زمان خاصی می‌توانستند عاشقانه به پای تجربه بازی‌ها بنشینند. این موضوع حتی روی صنعت بازیسازی هم تاثیر گذاشته بود. یعنی بازیسازان برای برآورده کردن عطش گیمرها دائماً نسخه‌های جدید با تفاوت‌های خیلی کم می‌ساختند. اما اینجا بود که تروفی و اچیومنت توانستند یکی از مهم‌ترین تحولات تاریخ صنعت گیم را پدید بیاورند. به لطف این تحولات جدید، حتی اگر یک بازی را با تمام جزئیاتش زیر و رو می‌کردید، باز هم یک چالش و ماموریتی پیش روی‌تان قرار داشت که دائماً شما را برای تجربه هر چه بیشتر بازی وسوسه می‌کرد. گیمر ابداً محکوم به انجام دادن تروفی‌ها نبود، اما وقتی می‌دید که همتایانش دائماً در حال کسب دستاوردهای جدید هستند، روحیه رقابت در وی فوران می‌کرد تا بیش از پیش بازی را تجربه کند. حالا بازی‌ها از آن حس کلیشه‌ای بودن هم فارغ شده بودند و همیشه حرف‌های تازه‌ای برای گفتن داشتند. به همین خاطر دائماً چالش‌های متنوع بیشتری پیش روی گیمر قرار داده می‌شد. مثلاً بازی شما را مجبور می‌کرد که در حالت Hardcore مجدداً مراحل را به اتمام برسانید یا این که وسوسه‌ی‌تان می‌کرد برای کسب تروفی صرفاً با چاقو 20 نفر از دشمنان یک لوکیشن را به قتل برسانید. محبوبیت تروفی و اچیومنت‌ها اما روز به روز بیشتر هم شد، به قدری که حالا در فضای مجازی دائماً افراد حرفه‌ای مشغول آموزش برای کسب کامل این جوایز هستند. حتی این روزها پلات کردن (یعنی کسب تمام جوایز) هم حالا تبدیل به یک اسباب فخرفروشی بین گیمرها شده است. ناگفته نماند که کسب این دستاوردها می‌تواند جوایز مخصوصی برای گیمرها داشته باشد. حتی می‌توانید با کسب دستاوردها، امتیازات‌ واقعی‌تان را جمع آوری کرده و از آن‌ها برای خرید دلاری در خود فروشگاه پلی استیشن یا ایکس باکس استفاده کنید.

معرفی تروفی‌های پلی استیشن و اچیومنت‌های ایکس باکس

تفاوت Xbox Achievements با PlayStation Trophies

Xbox Achievements برای هر دستاورد و چالشی که انجام می‌دهید به شما یک امتیاز مشخص می‌دهد. معمولاً امتیاز بازی متناسب با سختی کار است، اما لزوماً این قاعده همیشه برقرار نیست. این یعنی ممکن است برخی از کارهای دشوار یک پاداش کوچک داشته باشند یا برعکس. اما از آن طرف پلی استیشن پاداش عددی ندارد و صرفاً به یک مقیاس از جام‌های برنز، نقره یا طلا بسنده می‌کند که برخلاف اچیومنت‌های ایکس باکس اکثر اوقات تابعی از میزان سختی دستاوردهاست. خلاصه آن که ایکس باکس یک معیار کمی ارائه می‌دهد و پلی استیشن بیشتر به ارزیابی کیفی می‌پردازد. نمی‌توان برتری خاصی را به یک گروه داد اما حقیقتاً ارزیابی کمی و براساس امتیاز، کری خواندن و رقابت بین گیمرها را بیشتر به تصویر می‌کشد. با این حال یک مزیت مهم که تروفی‌های پلی استیشن دارند، پاداش پلاتینیوم است که اصطلاحاً به آن پلات می‌گوئیم. شما وقتی می‌توانید این پاداش را به دست بیاورید که تمام چالش‌های بازی را انجام داده باشید و خلاصه هیچ چیز از قلم نیافتاده باشد. متاسفانه ایکس باکس از چنین نعمتی بی‌بهره است. گرچه می‌توانید برای رفقا و سایر گیمرها خط و نشان بکشید که بازی را با تمام امتیازات ممکن به اتمام رسانده‌اید، اما حقیقتاً هیچ مدرک رسمی برای اثبات آن وجود ندارد. حتی اگر در آینده نزدیک یک DLC یا بسته جدیدی به بازی با چالش‌های خاص خودش اضافه شود، ایکس باکس دیگر شما را به عنوان یک گیمر تمام و کمال نمی‌شناسد. در حالی که شما می‌توانید با پلی استیشن، جایزه Platinum را حفظ کرده و بعدها تروفی‌های بیشتری به لیست اضافه کنید. البته ایکس باکس یک سیستم جدید تحت عنوان آیکون Diamond به بازی اضافه کرده است، کسب این آیتم هم بدان معناست که کمتر از 10 درصد کل بازیکنان جهان توانسته‌اند آن را انجام دهند. به طور کلی، سیستم ها بسیار شبیه هستند، اما تفاوت هایی وجود دارد که ممکن است باعث شود برخی یک سیستم را بر سیستم دیگر ترجیح دهند.

معرفی تروفی‌های پلی استیشن و اچیومنت‌های ایکس باکس

نحوه مشاهده تروفی‌های پلی استیشن

در کنسول PS5، عکس پروفایل خود را از سمت راست بالای منوی اصلی انتخاب کرده و سپس وارد قسمت Trophies بشوید. در PS4 هم می‌توانید از طریق منوی اصلی کنسول گزینه Trophies را انتخاب کنید. در هر دو پلتفرم، لیستی از بازی هایی که بازی کرده اید و خلاصه ای از تروفی‌های جمع آوری شده را به شما نشان خواهد داد که خودش شامل یک نوار پیشرفت از 100 درصد و سطح هر دستاورد است. نکته جالب اینجاست که می‌توانید با فشردن دکمه مثلث PS5 تروفی‌های خودتان را با یکی از دوستان نزدیک‌تان مقایسه کنید. اگر در صفحه اصلی تروفی باشید می‌توانید این مقایسه را برای کل بازی‌ها انجام دهید ولی وقتی وارد لیست تروفی یک بازی مخصوص می‌شوید، مقایسه صرفاً به آن عنوان معطوف شده که البته جزئیات بیشتری هم برای گفتن دارد. برای مقایسه کلی با سایر گیمرها نیز سونی یک سیستم درجه بندی از سطح 1 تا 999 را طراحی کرده است که نشان دهنده پیشرفت شما در جمع آوری تروفی‌هاست. طبیعتاً برای ارتقاء سطح به تعداد مشخصی امتیاز نیاز دارید که با پیشرفت در رتبه ها، این نیاز بیشتر هم می‌شود. راستی تا یادمان نرفته این را هم بگوییم که می‌توانید در کادر پایین هر تروفی در قسمت Rarity عملکرد سایر گیمرها در کسب آن جایزه را بررسی کنید که خودش شامل حالت‌هایی مثل Common، Rare، Very Rare یا Ultra Rare می‌شود و به شما نشان می‌دهد که تا چه اندازه گیمرها توانسته‌اند مثل شما از پس چالش‌ها بر بیایند.

مقاله مرتبط: راهنمای تروفی ها در بازی Demon’s Souls

معرفی تروفی‌های پلی استیشن و اچیومنت‌های ایکس باکس

نحوه مشاهده اچیومنت ایکس باکس

برای مشاهده اچیومنت‌های‌تان ابتدا دکمه Xbox را فشار دهید تا پنجره جدید باز شود، سپس با استفاده از تریگرهای LB و RB می‌توانید به قسمت Game Activity بروید. در نهایت گزینه Achievements را انتخاب کنید تا لیستی از بازی های خود و دستاورد‌های‌تان را ببینید. وقتی که یک بازی مشخصی را انتخاب کردید می‌توانید علاوه بر مشاهده اچیومنت‌های کسب شده، از وضعیت دوستان‌تان نیز با خبر شوید. نکته جالب اینجاست که مایکروسافت در همین قسمت به شما نشان می‌دهد که چند درصد گیمرها توانسته‌اند مثل شما امتیازات هر چالش را کسب کنند. یک سری از بازی‌ها هم دارای نوار پیشرفت هستند که میزان امتیازات شما از 1000 عدد را در نظر می‌گیرند. اگر هم به کنسول‌تان دسترسی نداشتید، می‌توانید برنامه ایکس باکس رایانه‌های شخصی و گوشی‌های هوشمند را نصب کنید و مستقیماً از همانجا به دستاوردهای‌تان نظارت داشته باشید. مطمئناً در این بین سوالات زیادی درباره چگونگی و راه حل انجام این چالش‌ها به ذهن‌تان خطور می‌کند. خوشبختانه می‌تونید از طریق سایت Xbox Achievements به یک منبع فوق العاده برای این راهنمایی‌ها دسترسی داشته باشید. تنها کافیست که نام بازی مورد نظرتان را جستجو کرده و دستاوردها و معیارهای آن را ببینید.

حسین رضایی

حسین رضایی، نویسنده، روزنامه نگار و منتقد بازی های ویدئویی و حوزه تکنولوژی.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا