مقالات

بررسی کامل مشخصات، ویژگی ها و فناوری های به کار گرفته شده در پلی استیشن 5

زمانی که صحبت از کنسول های گیم خانگی می شود، سونی (Sony) و برند پلی استیشن حداقل به خاطر تمامی گیمرهای ایرانی می آید و امروز ما می توانیم انتظار محصول محبوب، عضو جدید خانواده پلی استیشن و بهترین محصول گیم خانگی را در دنیا داشته باشیم. حتما شما هم اگر علاقمند به دنیای بازی بوده اید، لایو استریم پخش شده برای معرفی مشخصات سخت افزاری و معماری پلی استیشن را مشاهده کرده اید، مارک سرنی در این پخش زنده تمامی ویژگی های سخت افزاری نسل نهم کنسول های خانگی را فاش کرد و در واقع اتمام نسل پلی استیشن 4 نیز اعلام شد. حالا ما می توانیم انتظار داشته باشیم که سونی گام های بعدی را بردارد و شاید در چند هفته آتی رونمایی از طراحی پلی استیشن 5 را نیز انجام دهد.

ما در این مقاله از مصاحبه دیجیتال فاندری استفاده می کنیم و همچنین سخنرانی منتشر شده از سوی مارک سرنی را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا اطلاعات مربوط به نسل بعدی کنسول های خانگی یعنی پلی 5 را با شما به اشتراک بگذاریم. همچنین با شما همراه خواهیم بود تا ویژگی های این کنسول را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید تا بیشتر در این خصوص اطلاعات مخصوص پلی استیشن 5 را با شما به اشتراک بگذاریم و اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهیم. ما در این بررسی بیشتر به کدام موارد می پردازیم؟

  • از مهم ترین مشخصات فنی پلی استیشن 5 می توان به استفاده از boost اشاره داشت. فرکانس کاری در این فناوری به کار گرفته شده بسیار مناسب برای بازی می باشد.
  • تراشه گرافیکی مورد استفاده روی PlayStation 5 چه ویژگی هایی می تواند برای ما داشته باشد؟
  • ویژگی های حافظه خشک SSD چه بوده است؟ سونی به چه دلیل از این حافظه ها استفاده کرده است؟
  • پلی استیشن 5 چه رویکردی برای استفاده از دستگاه های ذخیره ساز اکسترنال خواهد داشت؟
  • معرفی بیشتر صدای سه بعدی Tempeast 3D Audio

به طور کلی می توان گفت که سونی نسل بعدی را به عنوان یکی از جذاب ترین نسل های کنسول خانگی می داند و تمام تلاش خود را داشته است تا تجربه بازی در سطح بالاتری از پلی استیشن 4 در پلی استیشن 5 باشد. سونی همچنین اعلام کرده است که تجربه موفق خود را در زمینه ارتباط و تعامل با سازندگان بازی در پلی استیشن 4 را در نسل جدید کنسول های خانگی ادامه خواهد داد و حتی ساخت بازی در PS5 بسیار ساده تر خواهد شد. با توجه به تمامی این ویژگی ها در کنار اضافه شدن GPU قدرتمند و همچنین CPU حرفه ای در کنار امکانات ذخیره سازی بی نظیر می تواند پلی استیشن 5 را به یکی از بهترین گزینه های بازی برای کنسول های خانگی تبدیل کند. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در این خصوص با شما صحبت کنیم.

بررسی سخت افزاری پلی استیشن 5

بررسی بیشتر مشخصات فنی پلی استیشن 5

اگر شما هم یک گیمر و علاقمند به دنیای بازی های کامپیوتری باشید، می دانید که مشخصات تکنیکی و دانستن آن ها می تواند به شما کمک کند تا بتوانید بازی های بیشتری را اجرا کنید و اصولا می دانید که چه انتظاری از کنسول خود باید داشته باشید. در دنیای بازی های جدید، سونی سعی کرده است که در نسل نهم کنسول های خانگی خود از پردازنده Customize شده و ساخته شده به صورت اختصاصی روی پلی استیشن 5 استفاده کند که زحمت ساخت آن در شرکت AMD کشیده می شود. دلیل این کار را سرنی به عنوان معمار پلی استیشن 5 در داشتن تجربه برای ساخت سری های قبلی پلی استیشن می داند، ر واقع زمانی که ما بخواهیم از ذخیره ساز خشک SSD استفاده کنیم و همچنین از موتور صوتی Tempest نسل جدید استفاده می کنید، باید هم انتظار داشته باشیم که این ویژگی می تواند برای شما گزینه ای بسیار جذاب به شمار رود.

در ابتدای بررسی، برای ما پردازنده مرکزی یک کنسول مهم است که خوشبختانه سونی توانسته است از پردازنده ای با فناوری به روز و با کاربردی عالی استفاده کند. پردازنده Zen 2 تولید شده برای این محصول در شرکت AMD تولید می شود و سرعت ساعت آن برابر با 3.5 گیگاهرتز به صورت متغیر می باشد و در واقع می تواند فرکانس کاری بسیار جذابی را برای شما داشته باشد. در واقع عملکرد و همگام سازی CPU و GPU در این محصول می تواند تجربه ای خاص و جذاب برای شما داشته باشد.

در کنار تمامی این توصیفات مثبت از پردازنده مرکزی دستگاه، باید در نظر داشته باشیم که خود مارک سرنی عنوان می کند که پردازنده دستگاه به صورت محدود شده عملکرد دارد و برای این پردازنده فرکانس برابر با 3.5 گیگاهرتز به صورت سقف طیف فرکانسی تعیین شده است. البته می توانیم این نتیجه گیری را نیز داشته باشیم که این سقف کارکرد می تواند برای برخی از بازی ها کند تر باشد که به نظر می رسد این مسئله به دلیل آن است که سونی می خواهد میزان مصرف برق را با استفاده از این شیوه کاهش دهد. در ادامه جدولی مقایسه ای از دو محصول پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 را به شما نشان خواهیم داد.

پلی استیشن 5 پلی استیشن 4
پردازنده (CPU) AMD Zen 2 با قابلیت SMT (فرکانس متغیر) و فرکانس 3.5 گیگاهرتزی، هشت هسته ای Jaguar فرکانس کاری 1.6 گیگاهرتز، 8 هسته ای
پردازنده گرافیکی (GPU) 10.28 ترافلاپس در کنار 36 واحد پردازشی CU و فرکانس کاری متغیر 2.23 گیگاهرتزی 1.84 ترافلاپس در کنار 18 واحد پردازشی CU و فرکانس کاری غیر متغیر 800 مگاهرتز
معماری GPU از نوع RDNA2 ساخته شده به صورت سفارشی از نوع GCN ساخته شده به صورت سفارشی
حافظه/ گذرگاه حافظه 16 گیگابایت RAM از نوع GDDR6/ عرض 256 بیت 8 گیگابایت RAM از نوع GDDR5/ عرض 256 بیت
پهنای باند حافظه  448GB/S 176GB/S
ذخیره سازی داخلی 825 گیگابایت حافظه خشک SSD 500 گیگابایت HDD
ذخیره سازی قابل ارتقا از نوع اسلات NVMe قابلیت تعویض HDD داخلی
ذخیره سازی خارجی پشتیبانی از HDD با پورت USB پشتیبانی از HDD با پورت USB
درایو نوری درایو نوری از نوع 4K UHD Blu-ray درایو نوری UHD Blu-ray
سرعت ورودی/ خروجی 5.5 گیگابایت بر ثانیه/ 8 الی 9 گیگابایت بر ثانیه به صورت فشرده

در نسخه اختصاصی که سونی معرفی کرده است، تراشه گرافیکی توسط شرکت AMD تولید می شود و 36 واحد پردازشی CU را در خود جای داده است تا پلی استیشن 5 بتواند با فرکانس 2.23 گیگاهرتز کارایی داشته باشد و همچنین توان پردازشی این دستگاه تا سطح 10.28 ترافلاپس به صورت موثر باشد. این در حالی است که کارکرد 2.23 گیگاهرتز نیز به عنوان محدوده بسیار بالایی از سرعت تراشه خواهد بود ولی باید در نظر داشته باشید که با این کار کنسول می تواند بسته به نوع نیاز خود سرعت را کم و زیاد کند. در کنار تمامی این موارد، استفاده از Boost در پلی استیشن 5 باعث شده است که این راندمان بسیار بالاتر باشد و ما می توانیم سرعت و قدرتی بسیار بالاتر از آن چیزی داشته باشیم که در PS4 و PS4 Pro تجربه کرده ایم. این مسئله نشان دهنده هوش سونی در معماری محصول جدید پلی استیشن می باشد.

با تکنولوژی Boost در پلی استیشن 5 آشنا شوید

افزودن قابلیت Boost به پلی استیشن 5 باعث شده است تا این کنسول بتواند با فرکانس های متغیر نیز کارایی داشته باشد ولی نباید این تکنولوژی تازه مورد استفاده قرار گرفته شده در PS5 را با فناوری هایی با همین نام در PC، لپ تاپ و یا موبایل های هوشمند مقایسه کنیم. باید بدانیم که در دستگاه های یاد شده، افزایش میزان راندمان کاری پردازنده با مسائلی مانند ظرفیت حرارتی دستگاه در ارتباط است و در شرایط دمایی بالا، نرخ فریم بازی کاهش پیدا خواهد کرد و از این روی سونی در سعی بوده است تا ماهیت این فناوری را برای کنسول نسل نهمی خود متفاوت کند. سونی ادعا می کند که سرعت انجام کارها در هر شرایط برای انجام وظایف مشابه تفاوتی نخواهد داشت و این مسئله به میزان دمای محیط بستگی نخواهد داشت. پس می توانیم به این حرف تکیه کنیم و انتظار داشته باشیم که بازی های جدیدی که برای پلی استیشن 5 در بازار عرضه خواهند شد، ما افت فریم را تجربه نخواهیم کرد.

خواندن  بررسی کنسول پلی استیشن 5 از دید سایت های معتبر دنیا

اما شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که اگر ما تفاوتی در راندمان اجرای بازی با Boost نخواهیم داشت، پس چرا سونی این قابلیت را به کنسول های نسل جدید خود افزوده است؟ در جواب به این سوال باید بگوییم که در واقع ظرفیت های توانی که به خنک کننده های حرارتی سیستم داده شده است، دارای یک الگوی متفاوت می باشد و بر اساس میزان نیاز به اجرای فرکانس ثابت می توانیم از توان مختلف استفاده داشته باشیم تا بتوانید یک بازی را با نهایت توان اجرا کنیم. این کار باعث می شود تا پلی استیشن 5 در هر شرایط بتواند سنگین ترین بازی ها را اجرا کند.

یک سنسور داخلی در دستگاه عرضه شده می تواند برای سنجش سطح بار پردازشی و پردازش گرافیکی مورد نیاز مورد استفاده باشد و فرکانس ها بر این اساس کار خواهد کرد. هر قطعه سیلیکون به کار رفته در این دستگاه دارای خصوصیات دمایی مختلفی می باشد و باید بدانیم که سنجشگر مورد استفاده می تواند کارایی بسیار بالایی داشته باشد. این سنسور که با نام Modek SoC مورد استفاده قرار می گیرد برای هر پلی استیشن 5 مورد استفاده خواهد بود.

مارک سرنی در ادامه توضیحاتی که برای این قابلیت ارائه می دهد می گوید که در واقع ما به جای آن که به دمای سیلیکون نگاه کنید، فعالیت هایی را بررسی می کنیم که CPU و GPU دستگاه را درگیر کرده است و در واقع این مسئله به صورت تکرار پذیر در طول بازی تکرار می شود. همچنین فناوری SmartShift مورد استفاده در پردازنده های AMD می تواند توان مصرف نشده ای که از CPU وجود دارد را به GPU منتقل کند تا پیکسل ها به صورت مجزا پردازش شوند.

این ایده و عملی کردن آن به طور کامل با ایده ای که مایکروسافت برای سری X در نظر داشته است در تضاد است و این به معنای آن است که توسعه دهندگان بازی باید به این مسئله توجه داشته باشند که نوع تولید بازی به گونه ای نباشد که مصرف انرژی بالاتر رود و راندمان کاری کمتر شود. با این وجود باید بدانید که سونی از یک تراشه گرافیکی روی PS5 استفاده می کند تا بتواند فرکانس کاری بالاتر از آن چه که نیاز داریم را به ما ارائه دهد. این سرعت همچنین بسیار بالاتر از آن چیزی است که می توانیم روی مایکروسافت Xbox داشته باشیم. در کنار تمامی این ویژگی ها دسترسی به 36 واحد پردازشی در پردازنده گرافیکی RDNA 2 باعث شده است تا واقعا سطح کاری پلی استیشن 5 بسیار بیشتر از آن چه که شما انتظار دارید، باشد.

سرنی علاوه بر تمامی این موارد یک سناریوی فرضی را مطرح می کند : هسته گرافیکی با 36 واحد CU می تواند یک گیگاهرتز را داشته باشد و این در برابر یک هسته گرافیکی با 48 واحد CU با فرکانس کاری 750 مگاهرتز برابر بوده و می تواند راندمان پردازشی برابر با 4.6 ترافلاپس را داشته باشد. البته سرنی اذعان می کند که این دو تجربه برای بازی برابر نخواهند بود.

بررسی سخت افزاری پلی استیشن 5

در ادامه وی توضیح داد :

راندمان کاری به طور مشخص متفاوت خواهد بود. این امر به دلیل آن است که واحد ترافلاپس به طور کلی به عنوان مبنایی برای سنجش توان محاسباتی ALU تعیین می شود و این قسمت تنها یکی از بخش های پردازنده گرافیکی به شمار می رود و در کنار این بخش، سایر بخش ها نیز با افزایش فرکانس می توانند سرعت بالاتری داشته باشند و داشتن 33 درصد فرکانس بیشتر باعث می شود تا لود 33 درصد سریع تر شود و همچنین پردازشی که در بافر کنسول اتفاق می افتد نیز همین مقدار سریع خواهد بود. حافظه های کش از نوع L1 و L2 نیز می تواند پهنای باند بالاتری داشته باشند و در نهایت می توانیم سرعت بسیار زیادی را داشته باشیم. تنها ایرادی که می توان گرفت آن است که حافظه سیستمی مورد استفاده، 33 درصد کاهش پیدا می کند ولی این مسئله در کنار مزایایی که این 33 درصد کارایی بالاتر به ما داده می شود در واقع هیچ خواهد بود. در کنار تمامی این مسائل باید بدانید که استفاده از 36 واحد CU که به صورت موازی در کنار هم قرار دارند، کارایی بسیار راحت تری نسبت به 48 واحد CU خواهند داشت و زمانی که این ویژگی ها کمتر باشند، اگر بخواهیم تمامی واحد ها را پر کنیم، تمامی واحد های CU وظایف دشوار تری خواهند داشت.

سرنی همچنین گفته است که روش های خنک کنندگی دستگاه در نسل های قبلی کنسول های خانگی پلی استیشن بهینه سازی نشده بودند و این مسئله باعث می شد تا هدر رفت انرژی در این بخش انجام شود و این در حالی است که مصرف انرژی با استفاده از تکنولوژی به کار برده شده در پلی استیشن 5 بدون در نظر گرفته سرعت فرکانسی CPU و GPU قابلیت اجرا را خواهد داشت.

بررسی پردازنده گرافیکی پلی استیشن 5

پس از بررسی پردازنده مرکزی در پلی استیشن 5، نوبت به بررسی پردازنده گرافیکی این کنسول نسل نهم می رسد که ما مورد بررسی قرار داده ایم. در این بخش به نظر می رسد که توسعه دهندگان بازی باید مدت زمانی را بگذارند تا با ویژگی هایی که توسط این دستگاه به آن ها ارائه می شود، بیشتر انطباق پیدا کنند و این سوال برای آن ها پیش می آید که زمانی که پردازنده تمامی توان خود را استفاده می کند و به آستانه کاهش توان می رسد، چه اتفاقی برای پلی استیشن 5 رخ می دهد؟

در جواب به این سوال می گوید که CPU و GPU در این کنسول همواره در فرکانس های 3.5 گیگاهرتز و همچنین 2.23 گیگاهرتز کارایی نخواهند داشت. وی همچنین می گوید که بدترین حالت برای یک بازی آن است که سرعت ساعت و فرکانس پایین تری برای اجرا داشته باشد. این سرعت آن قدر که تصور می شود پایین نیست و با ده درصد از کاهش مصرف توان ما می توانیم تنها چند درصد جزئی شاهد کاهش فرکانس باشیم. پس می توانیم این انتظار را داشته باشیم که کاهش سرعت بسیار جزئی باشد و گیمر حس نخواهد کرد. همچنین باید در نظر داشته باشیم که تغییر سیاست سونی در پیاده سازی فرکانس متغیر باعث شده است تا بهبود زیادی برای این دستگاه داشته باشیم.

در صورتی که بخواهیم از لحاظ سطح امکانات در پلی استیشن صحبت کنیم، باید گفت که محصولات AMD مورد استفاده در این دستگاه که بر اساس فناوری RDNA 2 تولید شده اند، یک موتور هندسه دارند که با نام Geometry Engine نیز شناخته می شود و ما می توانیم با استفاده از این توسعه دهندگان کنترل بسیار زیادی روی مثلث ها و همچنین ترسیمات ابتدایی داشته باشیم. این مسئله باعث می شود که بهینه سازی بیشتری روی اجزای غیر قابل مشاهده در صحنه را داشته باشیم و همچنین استفاده از این بخش باعث می شود که بتوانیم روی سایه زن ها یا Primitive Shaders نیز دسترسی داشته باشیم که مانند سایه زن های اشکال اولیه یا همان Mesh Shaders می تواند به ما کارایی بسیار زیادی داشته باشد. این روش از معماری علاوه بر تورینگ شرکت Nvidia در تراشه گرافیکی RDNA 2 نیز مورد استفاده است.

بررسی سخت افزاری پلی استیشن 5

تمامی این مسائل در حالی اتفاق می افتد که پشتیبانی از فناوری هایی مانند یادگیری ماشین را نادیده بگیریم. در کنسول خانگی پلی استیشن 5 ما می توانیم از شتاب دهنده سخت افزاری Ray Tracing استفاده کنیم که به عنوان تکنیک رهگیری پرتو نیز شناخته می شود و می تواند با کارت گرافیکی سری RTX انویدیا و همچنین موتور قاطع مورد استفاده قرار گیرد. یکی از مهم مسائل در زمینه پردازنده گرافیکی این کنسول آن است که استراتژی به کار گرفته شده توسط AMD جهت آن که بتواند کارایی دستگاه را بیشتر کند، ساخت این تراشه بر اساس آن چیزی است که در آینده پی سی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

باید در نظر داشته باشیم که یک بلوک خارجی می تواند این قابلیت را به ما ارائه دهد و ما می توانیم انتظار داشته باشیم که سخت افزار مورد استفاده در این کنسول مانند سخت افزار RT و همچنین پردازنده گرافیکی مورد استفاده در مایکروسافت ایکس باکس سری ایکس بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. سرنی در این زمینه می گوید زمانی می توانیم انتظار داشته باشیم که تکنیک Ray Tracing بیشترین کارایی را داشته باشد که بتوانیم از آن به درستی استفاده کنیم. به نظر می رسد که افت راندمان دستگاه بسیار اندک خواهد بود و در واقع گیمر متوجه آن نخواهد شد.

خواندن  چگونه به بهترین شکل ممکن، PS5 خود را شخصی‌سازی کنیم؟

بررسی SSD، چطور حافظه خشک می تواند نسل بعدی بازی را بسازد؟

تراشه SoC مورد استفاده روی این دستگاه را می توان یکی از مهم ترین ویزگی های پلی استیشن 5 دانست که قرار است در بازار عرضه شود. مارک سرنی می گوید که اولویت ها در بازی های نسل بعد متفاوت خواهد بود و باید در نظر داشته باشیم که پیشرفت در این زمینه بسیار بالا خواهد بود. به طور کلی باید گفت که SSD و همچنین سخت افزار این کنسول باعث شده اند تا بتوانیم انتظار داشته باشیم که بازی ها در نسل بعد انقلابی عظیم در این صنعت را رقم خواهند زد. همچنین باید در نظر داشته باشیم که سخت افزار مورد استفاده در این محصول باعث شده است تا ما بتوانیم به صدای سه بعدی که به عنوان Tempest Engine نیز ملقب می شود دسترسی داشته باشیم.

سونی زمان زیادی را روی درایو خشک SSD گذاشته است و می توان این انتظار را داشت که نسل بعدی بازی ها می توانند بسیار جذاب باشند. مارک سرنی هر چند سال یک بار برای این که بتواند دغدغه ها را بیشتر درک کند به مسافرت دور دنیا می رود و با توسعه دهندگان بازی ها و ناشران آن ها به ملاقات می پردازد. یکی از مهم ترین ویژگی هایی که در مورد پلی استیشن 5 باید در نظر داشته باشید آن است که با استفاده از SSD این دستگاه صد برابر سریع تر از پلی استیشن 4 سرعت خواهد داد و حدود دو گیگابایت داده در چیزی حدود یک چهارم ثانیه لود می شود. این مسئله به معنای آن است که تمام RAM شانزده گیگابایتی این دستگاه را می توانیم در حدود دو ثانیه پر کنیم.

بررسی سخت افزاری پلی استیشن 5

یکی از چالش هایی که سونی در زمینه ساخت پلی استیشن و همچنین به کار گیری SSD داشته است را می توان افزایش راندمان دستگاه به دو برابر برای افزایش کارایی جهت استفاده از حافظه خشک دانست. در واقع تراشه مورد استفاده در کنترلر اختصاصی این دستگاه یک رابط 12 کاناله می باشد که با ماژول های حافظه در ارتباط است و می تواند راندمانی برابر با 5.5 گیگابایت در ثانیه را داشته باشد و این در حالی است که کل فضای ذخیره سازی در این دستگاه برابر با 825 گیگابایت خواهد بود.

در صورتی که می خواهیم از ظرفیت های رایج در SSD ها استفاده کنیم، باید نظر بگیریم که این حافظه باید برابر با چیزی حدود 512 گیگابایت یا 1 ترابایت باشد و انتخاب گزینه 825 گیگابایت از سوی سونی به نظر کمی عجیب به نظر می رسد. این در حالی است که سونی می گوید برای پلی استیشن 5 با رابط 12 کاناله، استفاده از 825 گیگابایت حافظه SSD می تواند بهترین گزینه باشد و مزایای دیگری نیز می تواند داشته باشد. مارک سرنی ضمن آن که در مورد این انتخاب می گوید، این عمل باعث می شود تا بتوانیم بهتر با آزادی عمل بیشتر داشته باشیم، می گوید :

ما زمانی که از قطعات NAND-Flash استفاده می کنیم، باید گزینه ای را داشته باشیم که بهترین نسبت قیمت به راندمان را داشته باشد و زمانی که یک درایو M.2 به صورت مجزا با اندازه های خارج از استاندارد تولید می شود، بازاریابی و فروش سخت تری را هم خواهد داشت و از این روی سونی این حافظه را برای خود خصوصی سازی کرده است.

کنترلر SSD مورد استفاده در این دستگاه با استفاده از یک رابط 4 مسیره به صورت PCI Express 4.0 مور استفاده است و به پردازنده اصلی دستگاه متصل می گردد. همچنین تعدادی از بلوک های سخت افزاری به صورت اختصاصی ارائه می شود و برای جلوگیری از گلوگاه شدن SSD طراحی می گردد. این سیستم دارای 6 مرحله برای اولویت دهی است و توسعه دهندگان می توانند با استفاده از این روش، تحویل داده ها را اولویت بندی کنند. علاوه بر این باید نظر داشته باشید که UnZip کردن فایل ها با استفاده از این سخت افزار بسیار ساده انجام می شود و فرمت جدیدی به نام Kraken که از سوی شرکت RAD Game Tools ارائه می شود به ابزارهای ساخت بازی این کمک را می کند تا فشرده سازی بیشتری داشته باشند و از این روی می توانیم 5.5 گیگابایت پهنای باند مورد استفاده در این دستگاه را به 8 الی 9 گیگابایت در ثانیه تبدیل کنیم که قطعا می تواند برای ما مفید واقع شود. مارک سرنی در این زمینه نیز عنوان داشته است که :

راندمان بخش غیر فشرده ساز اختصاصی مورد استفاده در پلی استیشن 5 می تواند با 9 هسته پردازشی Zen 2 مورد استفاده قرار گیرد و به همین دلیل نیز می تواند برای خارج کردن از حالت فشرده ساز مورد استفاده باشد. این مسئله باعث می شود تا بتوانیم جریان داده ها را با فرمت Kraken همگام سازی کنیم.

بررسی سخت افزاری پلی استیشن 5

با استفاده از یک کنترلر DMA می توانیم انتظار داشته باشیم که سرعت دستگاه بیشتر از آن چیزی باشد که ما تصور می کنیم. به طور کلی عملیات ورود و خروج داده ها به صورت مستقیم از روی حافظه اختصاصی انجام می شود و این مسئله با استفاده از یک پردازنده اختصاصی I/O مورد استفاده قرار گیرد. زمانی که بخواهیم از این ویژگی استفاده کنیم، می توانیم انتظار داشته باشیم که حافظه نگاشت بیشتری داشته باشد و همچنین موتور وابستگی بتواند بر کل عملیات و مراحل انجام کار نظارت داشته باشد. در این مورد سرنی توضیح می دهد :

وابستگی داده ها می تواند در قسمت های بزرگی از کار نفوذ داشته باشد و همچنین این مسئله می تواند باعث منقضی شدن اطلاعاتی باشد که در کش GPU نگهداری می شوند. این کار باعث می شود که تمامی حافظه کش به صورت یک باره حذف شود و به جای آن از خود حافظه SSD عملیات خواندن داده ها انجام می شود. این کار می تواند به راندمان مورد انتظار در GPU آسیب وارد کند و همچنین باید در نظر داشته باشیم که در محدوده آدرس های مربوط داده های بازنویسی شده این روش انجام می شود. این کار باعث می شود تا بتوانیم در نهایت سرعت بیشتری را انتظار داشته باشیم.

تمام این ویژگی ها می تواند در اختیار سازندگان بازی باشد و از آن استفاده کنند. این در حالی است که شاید حتی متوجه استفاده از این قابلیت ها نباشند و عملیات فشرده سازی بازی به صورت کامل توسط سیلیکون انجام خواهد شد. در ادامه توضیحات سرنی :

شما می توانید این را تعیین کنید که کدام یک از داده های شما توسط فایل های اصلی و غیر فشرده سازی شده انجام می شود و چطور می خواهید از آن استفاده داشته باشید. در صورتی که تمامی این پروسه به صورت لود پنهان از دید باشد، سرعت بسیار بالا خواهد بود.

پلی استیشن 5 چطور از ذخیره ساز خارجی پشتیبانی می کند؟

در بخش گذشته شما را با حافظه خشک SSD مورد استفاده در PS5 آشنا کردیم و اطلاعاتی را در این زمینه به شما ارائه دادیم که قطعا برای شما به عنوان یک گیمر می تواند جذاب باشد ولی باید بدانید که اگر این حافظه پر شد چه باید کرد؟ این سوالی است که پلی استیشن 5 برای پاسخ دادن به آن، سازگاری با حافظه های استاندارد را ارائه کرده است و شما می توانید بازی های قدیمی را از روی ذخیره ساز های قدیمی اجرا کنید. این کار باعث می شود تا فضای کنسول برای بازی های جدید باز باشد و شما می توانید از این فضا برای اجرای بازی های مخصوص پلی استیشن 5 استفاده کنید و در عین حال از درایو های پر سرعت دیگر که با نام NVMe شناخته می شود نیز برای این کنسول استفاده داشته باشید.

خواندن  سونی از رابط کاربری پلی استیشن 5 به زودی رونمایی می کند

البته باید بدانید که فناوری های مربوط به PC هنوز بسیار قدیمی تر و کند تر از تکنولوژی به کار برده شده در پلی استیشن 5 می باشند و از این روی باید در نظر داشته باشید که درایو های جدید تر مبتنی بر PCLe 4.0 می تواند پهنای باند مناسبی را برای شما داشته باشد. همچنین باید در نظر داشته باشید که این سری از حافظه ها نمی توانند کارایی مانند حافظه داخلی خود پلی استیشن 5 داشت باشند.

بررسی سخت افزاری پلی استیشن 5

سازگاری با درایو را می توان اولین شرطی دانست که برای استفاده از حافظه های خارجی در نظر داشت. همچنین یک اسلات از نوع NVMe باید بتواند کارایی مناسبی داشته باشد و همچنین مشکل پهنای باند نیز یکی از چالش هایی است که بر سر راه اجرای این عمل خواهد بود.

سرنی در ادامه صحبت های خود در رویداد امروز گفت :

درایو های نوری می توانند کارایی مناسبی داشته باشند ولی واحد ورودی و خروجی اختصاصی ما باید بتواند اولویت های اضافه را به جای کنترلر M2 مدیریت نماید و می توانیم انتظار داشته باشیم که درایو M2 باید سرعت بالاتری داشته باشد تا افت فریم روی ندهد. همچنین درایوهای دیجیتال از لحاظ شکل ظاهری هم کارایی مناسبی داشته باشند تا بتوانند مورد استفاده قرار گیرند و ضخامت زیادی نباید داشته باشند. همچنین نداشتن فن اختصاصی از دیگر شروطی است که بر اساس آن بتوانید از حافظه های جانبی دیگر در پلی استیشن 5 استفاده کنید.

باید در نظر داشته باشید که SSD داخلی و تغییر آن نیز دارای اهمیت بسیار زیادی است و شما باید دسترسی مناسبی روی درایو M.2 داشته باشید تا بتوانید تا دو ترابایت حافظه داخلی را تقویت کنید. به طور کلی تغییر حافظه داخلی SSD مورد استفاده در پلی استیشن 5 امکان پذیر است.

بر خلاف مایکروسافت که درایو های مخصوص ایکس باکس در بازار عرضه می کند، در سونی و نسل بازی پلی استیشن 5 شما نیازی به خرید درایوهای خاص ندارید و اگر می خواهید درایو مورد نظر خود را خریداری کنید، در واقع دست شما باز خواهد بود. البته باید تلاش کنید درایوی را خریداری کنید که توسط سونی تایید شده باشد و همچنین پهنای باند PCIe برابر با 4.0 داشته باشد که البته این درایو ها قیمتی بسیار بالا دارند و پس از مدتی رو به ارزان قیمت تر شدن خواهند رفت.

صدای سه بعدی بی نظیر با Tempest Engine

یکی از مباحثی که در خصوص پلی استیشن 5 مورد بحث بوده است، عدم استفاده از صدای حرفه ای در بازی ها برای محصولاتی است که در بازار منتشر می شود. این مسئله سونی را به اجبار وا داشته است تا صدای مورد استفاده در نسل بعدی را حرفه ای تر کار کند. در واقع در طول نسل فعلی ما استفاده حرفه ای از صدا نداشته ایم و تنها برخی از بازی ها از صدای حرفه ای استفاده کرده بوده اند. تمامی این موارد در کنار باعث شده بوده است تا هسته های SPU نتوانند کاربرد زیادی برای پردازش صدا داشته باشند.

از این روی سرنی به فکر افتاده است تا استانداردهای صدا برای بازی های امروزی را به وسیله PSVR تقویت کند و در واقع صدای محیطی را بهتر کند. در این واحد مخصوص صدا ما می توانیم پشتیبانی خوبی از 50 منبع صوتی داشته باشیم که کیفیت بالایی دارند و موتور Tempest Engine در پلی استیشن 5 می تواند به خوبی از صدای با کیفیت بیشتر پشتیبانی داشته باشد.

تمامی این اصول حضور و موقعیت برای سونی بوده است که باعث استفاده از موتور صدای با کیفیت بوده است. در پلی استیشن 5 ما می توانیم صدای شفافی از برخورد قطرات باران با زمین داشته باشیم و همچنین به گیمر حس بارندگی واقعی را القا کنیم. در مورد معنای آن می توانیم بیشتر توضیح دهیم که با استفاده از این موتور صدا می توانیم موقعیت اشیاء را بیشتر تشخیص دهیم و همچنین دانشی را در نظر داشته باشیم که بسیار حیرت انگیز می باشد. به طور کلی می توان گفت که اندازه و شکل سر گیمر به عنوان معیار در ارائه صدا در نظر گرفته می شود.

بررسی سخت افزاری پلی استیشن 5

اگر بخواهیم شبیه سازی دقیقی از موقعیت داشته باشیم، سونی یک جدول را با اسم اختصاری HRTF به معنای عملکرد انتقال مربوط به سر افراد ارائه کرده است و هر شخص می تواند به صورت مجزا از این روش استفاده کند تا صدا را بهتر درک کند. با استفاده از این قابلیت برای صدای فراگیر می توانیم وظیفه پردازشی بسیار سنگینی را داشته باشیم و در این موقعیت Tempest Engine به میان می آید و می تواند به طور موثر یک واحد طراحی شده از پردازش یا Compute Unit در نظر داشته باشد که در تراشه گرافیکی مربوط به شرکت AMD قرار دارد و می تواند انتقالات DMA را صرف نظر از حافظه کش انتقال دهد. از این روی می توانیم یک هسته پردازشی برای صدا در نظر داشته باشیم. مارک سرنی در این خصوص گفته است :

ما به واحدی با پهنای باند و توان SIMD را در نظر داریم که می تواند دستورالعمل خاصی را انجام دهد و هشت هسته جگوار توان آن را ندارد. در صورتی که بخواهیم از الگوریتم های PSVR را مورد استفاده قرار دهیم، حدود 5000 منبع صوتی نیاز داریم و در این خصوص باید بگوییم که الگوریتم های پیچیده تری در این زمینه مورد استفاده می باشد.

اگر بخواهیم به صورت خلاصه این سیستم صوتی یعنی موتور Tempest Engine را در نظر داشته باشیم، در واقع یک انقلاب بسیار بزرگ در بازی روی داده است و همچنین می توانیم از چالش های پیش روی سیستم برای رسیدن به توان بالاتر در زمینه صدا دسترسی داشته باشیم. سخت افزار رده بالایی که برای لذت بردن از این تجربه تولید شده است می تواند به شما کمک کند تا بتوانید صدای بسیار حرفه ای داشته باشید. البته در صورت درخواست استفاده از این ویژگی باید از هدفون استفاده کنید و مابقی کار توسط Tempest Engine پیاده سازی خواهد شد. سونی خوشبینی خود را برای استفاده از ساندبار تلویزیون ها بسیار زیاد کرده است و همچنین صدای چندگانه با استفاده از اسپیکرهای مجزا نیز می توانند از این موتور پشتیبانی کنند.

تمام پتانسیل این تکنولوژی در این سری از پلی استیشن سونی مورد استفاده نخواهد بود و قطعا این تکنولوژی در آینده بسیار گسترده تر خواهد شد. سونی به منظور استفاده از بهترین کاربرد، HRTF را بر روی سر حدود 100 نفر پیاده سازی کرده است و 5 حالت پیش فرض را برای شما ارائه می دهد. در صورتی که بخواهیم از این ویژگی استفاده داشته باشیم، باید در آینده انتظار گسترده تر شدن بیشتر این ویژگی را بکشیم.

مارک سرنی در این خصوص بیشتر عنوان کرده است که :

در آینده می توانید با استفاده از عکس گوش خود، نزدیک ترین HRTF را برای شما در بانک اطلاعاتی خود انتخاب خواهیم کرد و برای شما ارسال خواهیم نمود و ما همچنین می توانیم یک مدل سه بعدی از روی آن بسازیم و برای شما ارسال کنیم. این کار باعث می شود تا در طول پخش بتوانید بهترین HRTF را داشته باشیم. این کار در آینده ای نه چندان دور توسط سونی انجام خواهد شد و شما می توانید سطح جدیدی از بعد واقع گرایی را داشته باشید.

با توجه به ناگفته های زیادی که در مورد پلی استیشن 5 وجود دارد، می توانیم انتظار داشته باشیم که این کنسول خانگی عملکرد فوق العاده ای داشته باشد. ما به طور کلی می دانیم که بر اساس دموی منتشر شده از بازی Spider-man که تنها برای پلی استیشن 5 منتشر خواهد شد در کنار ماهیت Tempest Engine قابلیت های زیادی را انتظار خواهید داشت و در آینده که ویژگی های دیگر این کنسول منتشر خواهد شد، قطعا می توانیم انتظار داشته باشیم تا نسل جدید بازی ها بیشتر برای ما مشخص شود. با توجه به این ویژگی ها می توانیم انتظار داشته باشیم که این کنسول می تواند انقلابی در زمینه بازی ها ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا