مقالات

معرفی بهترین میکروفون های استودیویی

Introducing The Best Studio Microphones

زمان‌های قدیم یعنی همان زمانی که می‌شد از تهران هوای پاکیزه داشت، کمتر کسی سراغ ضبط صدا و تولید محتوا می‌رفت. میدان فقط برای کسانی باز بود که یا خواننده و مجری بودند یا این که کمی خودشیفته به نظر می‌رسیدند و به همین خاطر با صدای‌شان برای مخاطبین نامرئی دلبری می‌کردند. با این حال حکایت جهان امروزی خیلی متفاوت است. خوشبختانه برخلاف سایر پدیده‌های مدرن غربی که حداقل 10 سال زمان برای رواج پیدا کردن در ایران می‌خواهند ضبط صدا، موسیقی و کلاً تولید محتوا تبدیل به یک جز جدای ناپذیر از نسل جدید مخاطبین کشورمان شده است. یک عده ترجیح می‌دهند در زمینه موسیقی فعالیت کنند، یک عده دیگر کلیپ‌ انگیزشی می‌سازند و دسته آخر که از خودمان هستند، بیشتر به دنبال تولید محتواهای تصویری گیمینگ هستند که حالا یا از طریق یوتیوب یا به صورت استریم در Twitch آن را به اشتراک می‌گذارند. راه حل خوبی به نظر می‌رسد، خصوصاً این که دردسر چندانی ندارد و هم این که با درآمد دلاری‌اش هر کسی را وسوسه می‌کند. اما قبل از هر چیزی، حتی پیش از آن که عزم و اراده‌ای بر انجام آن داشته باشید، باید بهترین انواع میکروفون استودیویی را خوب بشناسید و با خرید آن یک گام مهم جهت تحقق خواسته‌های‌تان بردارید. در این مطلب نگاهی به بهترین میکروفون‌های حرفه‌ای و استدیویی در بازار می‌اندازیم که اتفاقاً تنوع بسیار زیادی هم دارند. برای بررسی بیشتر و اطمینان از خرید با وب سایت تک سیرو همراه باشید.

معرفی بهترین میکروفون های استودیویی

بهترین میکروفون برای ضبط استدیویی کدام است؟

راستش را بخواهید بهترین میکروفون یک عبارت آرمانی و دست نیافتنی است. به عبارتی ما نمی‌توانیم محصولی را به عنوان بهترین میکروفون برای ضبط استدیویی معرفی کنیم. یعنی تنها کاری که از دست‌مان بر می‌آید معرفی انواع باکیفیت و تضمین شده است. چون که هر میکروفون و محصولی برای یک قشر خاصی ساخته شده‌اند. ممکن است یک نفر دنبال خرید یک میکروفون حرفه‌ای مناسب آواز خواندن باشد. یا دیگری ترجیح بدهد از یک محصول کوچک‌تر و ساده‌تر برای مصارف گیمینگ خودش استفاده کند. حتی ممکن است مخاطب جز افرادی باشدکه محتویات تولید شده‌‌اش عموماً گروهی است و از قضا برای همین دسته هم محصولات منحصر به فردی وجود دارند. گرچه بازار تا دل‌تان بخواهد با محصولات متنوع از برندهای مختلف پر شده است، اما مطمئن باشید در همان اولین ثانیه‌های گشت و گذار از این حجم کالا سرگیجه خواهید گرفت. تک سیرو اما 4 میکروفون برتر سال 2024 که تقریباً در اکثر ابعاد شایسته تحسین ظاهر شده‌اند را در ادامه متن برای‌تان معرفی می‌کند.

خواندن  معرفی بهترین لوازم استریم

معرفی بهترین میکروفون های استودیویی

  • میکروفون استریم رود Rode NT-USB Plus

سال‌های سال است که برند Rode به گزینه اول و آخر خریداران مبدل شده است. آن‌ها برای هر قشر خاصی از مخاطبین خودشان محصولات متنوع و منحصر به فردی خلق کرده‌اند. از گیمرها بگیرید تا خواننده‌ها و مجریان شوهای اینترنتی همه و همه می‌توانند میکروفون مخصوص خودشان را داشته باشند. با این حال میکروفون استریم رود Rode NT-USB Plus جامع‌ترین و کامل‌ترین آن‌هاست. این یعنی از هر انگشتش یک هنر می‌بارد و در تمامی زمینه‌ها می‌تواند ادعای برتری داشته باشد. همانطور که احتمالاً می‌دانید میکروفون‌های خازنی این روزها بیشترین محبوبیت را در بازار به خودشان اختصاص داده‌اند. گرچه قیمت‌شان نسبت به انواع دینامیک مقداری گران‌تر است اما حساسیت آن‌ها در قبال فرکانس‌های ورودی خیره کننده و معرکه به نظر می‌رسد. میکروفون استریم رود Rode NT-USB Plus هم از یک میکروفون با کپسول خازنی استفاده می‌کند که علاوه بر قابلیت حذف نویز بی‌نظیرش می‌تواند به لطف پری امپ قدرتمند خود کوچک‌ترین فرکانس‌های صوتی را با وضوح بالا پردازش کند. تنها کافیست که از طریق کابل USB-C آن را به هر پلتفرمی که مدنظر داشتید وصل کنید. خبر خوب اینجاست که به لطف اپلکیشن‌های Rode Connect و Rode Central می‌توانید این صدا را به تناسب سلیقه‌‌تان شخصی سازی کرده و بهترین خروجی ممکن را بگیرید. از سوی دیگر قابلیت جداسازی یا اتصال فیلتر پاپ هم مزید بر علت شده تا گیمرها خرید این میکروفون را در اولویت قرار دهند.

معرفی بهترین میکروفون های استودیویی

  • میکروفون استریم ریزر مدل Razer Seiren V2 X

مگر می‌شود که پای محصولات گیمینگ در میان باشد و در آن لیست نامی از برند Razer نباشد؟ آن‌ها سال‌‌های سال است که در تمامی زمینه‌ها پادشاهی می‌کنند و تضمیت کیفیت محصولات‌شان از خوردن آب هم راحت‌تر است. این بار اما نوبت به میکروفون استریم ریزر مدل Razer Seiren V2 X رسیده است. محصولی که از یک میکروفون خازنی 25 میلی متری با حساسیت چشمگیر بهره می‌برد که می‌تواند صدای شما را با درجه بالایی از دقت، به‌ویژه در فرکانس‌های بالا ضبط و پردازش کند. اما مهم‌ترین تفاوت آن استفاده از الگوی قطبی SuperCardioid است. به لطف این الگو صدایی که از قسمت جلویی منبع می‌آید بسیار حساس‌تر است و قسمت‌های پشت درجه حساسیت کمتری دارند. این یعنی زاویه حساسیت آن به مراتب کمتر شده و می‌تواند بیشترین تمرکزش را روی صدای مخاطب بگذارد و حتی باعث می‌شود در حذف نویزهای مزاحم و متفرقه هم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. صدالبته خود این محصول دارای پایه ضد لغزش و لرزه گیر درونی است، مزیت این دو مورد جایی رقم می‌خورد که به خاطر برخورد فیزیکی با خود میکروفون یا حتی صداهای با فرکانس بالا میکرفون‌های مرسوم حسابی لنگ می‌زنند اما محصول ریزر حداقل از این عیب خودش را تبرئه می‌کند. شما همچنین با وصل کردن هدست به میکروفون، می‌توانید هنگام صحبت کردن صدای خود را بشنوید تا بلکه با آزمایش و خطاهای مکرر، سطح صدای میکروفون را بهینه سازی کنید.

خواندن  معرفی بهترین لوازم جانبی PS5 برای یک تجربه گیمینگ جذاب

معرفی بهترین میکروفون های استودیویی

  • میکروفون استریم استیل سریز SteelSeries Alias Pro

یک باور عامیانه و شاید تا حدی درست این است که میکروفون‌های XLR نسبت به USB حرفه‌ای‌تر، دقیق‌تر و خلاصه بهترین نوع موجود به حساب می‌آیند. همانطور که از نام این میکروفون‌ها پیداست شما برای اتصال نیاز به کارت صدای جداگانه برای اتصال XLR به پلتفرم خودتان نیاز دارید. اما میکروفون استریم استیل سریز Steelseries Alias Pro این نگرانی را برای همیشه برطرف می‌کند. مهم‌ترین برگ برنده این میکروفون به یک قطعه جداگانه از آن تحت عنوان Stream Mixer برمی‌گردد. Stream Mixer در حقیقت دارای دو پورت USB-C است که می‌تواند برای اتصال همزمان به دو پلتفرم یا دستگاه مختلف به کار گرفته شود. حتی کسانی که محتوای خود را در سیستمی مجزا از سیستم اصلی ضبط می‌کنند هم می‌توانند از استریم میکسر این محصول برای حل مشکل خودشان کمک بگیرند. البته دو کلید کاربردی هم برای مخاطبین در نظر گرفته شده است که می‌توانید به تناسب سلیقه‌ی‌تان از طریق اپلیکیشن SteelSeries آن را شخصی سازی کنید. مثلاً این قابلیت را دارید که از یک دکمه برای به قطع صدا و از دیگری برای پخش نمایه میان استریم‌های‌تان استفاده کنید. البته این شخصی سازی در این حد ساده و مختصر نیست و می‌توانید کیفیت و جزئیات صدا در کنار نورپردازی RGB خود میکروفون را هم تغییر دهید. می‌دانم که گوش‌تان از شنیدن فناوری حذف نویز میکروفون‌های بازار پر است، اما حقیقتاً میکروفون استریم استیل سریز SteelSeries Alias Pro حداقل در این زمینه بهترین نمونه بازار است. چون از طریق کلاسیک و سنتی عمل نمی‌کند و با فناوری ClearCast که مبتنی بر هوش مصنوعی است کوچک‌ترین اصوات مزاحم اطراف شما را از بین خواهد برد.

خواندن  راهنمای جامع و کامل خرید کیبورد گیمینگ

معرفی بهترین میکروفون های استودیویی

  • میکروفون هایپرایکس مدل HyperX QuadCast S

بالاخره ما گیمرها افراد ظاهرپسندی هستیم و قطعاً اگر طبق سلیقه‌ی‌مان عمل کنیم هیچ محصولی جذاب‌تر و زیباتر از HyperX QuadCast S را نمی‌توان پیدا کرد. جدا از طراحی مدرن و فوق العاده شیکی که دارد، بهترین جلوه‌های نورپردازی RGB در میکروفون‌های حرفه‌ای را به خودش اختصاص داده است. طبیعتاً مثل سایر محصولات موجود در این لیست، می‌توانید نورپردازی را با نرم افزار HyperX Ngenuity شخصی سازی کنید. از بابت نصب آن هم به دل‌تان دردسر راه ندهید، هم می‌توانید از طریق سه پایه آن را روی میز قرار دهید یا این که از طریق تک پایه خود میکروفون به هر سطحی که علاقه داشتید آن را متصل کنید. با این حال بیشترین محل جنگ و جدل طرفداران میکروفون‌های حرفه‌ای اصلاً ارتباطی به ظاهر و جذابیت ندارد. بیشتر مناقشات حول محور الگوی ضبط صداست که این روزها هر محصولی از یک نوع خاصی استفاده می‌کند. خوشبختانه HyperX QuadCast S می‌تواند 4 الگوی قابل انتخاب را پیش روی‌تان قرار دهد که به تناسب سلیقه‌ی‌تان یک مورد را انتخاب کنید. یعنی الگوهای Stereo، Mmnidirectional، Cardioid و Bidirectiona را می‌توانید تنها با فشردن یک کلید لمسی به نوع مورد نظرتان تغییر دهید. این بدان معناست که با یکی از کامل‌ترین میکروفون‌های موجود در بازار روبرو هستیم که برای هر قشر و مخاطبی می‌تواند بهترین گزینه ممکن باشد.

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، نمی‌توان یک نسخه کلی برای بهترین میکروفون استدیویی پیچید. هر محصولی بنا به سلیقه و نیاز مخاطب ساخته شده است که از قضا با تنوع و ویژگی‌های مختلفی که دارند راه انتخاب آزادانه را برای خریداران باز می‌گذارند. با این حال یک سری میکروفون‌ها در بازار جای پای‌شان را محکم کرده‌اند. یعنی هر کاربری، با هر نیاز و سلیقه‌ای که دارد می‌تواند روی آن‌ها حساب ویژه‌ای باز کنید. در این مطلب نگاهی به بهترین انواع میکروفون‌های استدیویی داشتیم که توسط برندهای مختلف مثل Rode، Razer، SteelSeries و HyperX به بازار عرضه شدند. فرقی ندارد که گیمر باشید یا خواننده، مجری شو اینترنتی باشید یا یک استریمر که دائماً در حال تولید محتواست، در هر حالت محصولات این لیست می‌توانند از پس انتظارات‌تان بر بیایند.

حسین رضایی

حسین رضایی، نویسنده، روزنامه نگار و منتقد بازی های ویدئویی و حوزه تکنولوژی.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا