مقالات

راهنمای جامع و کامل خرید لپ تاپ گیمینگ

A Comprehensive And Complete Guide To Buying A Gaming Laptop

بازی های ویدیویی بخش مهمی از زندگی روزمره ما را تشکیل می دهند. از گذراندن وقت تا بازی کردن به صورت حرفه ای شما نیازمند تهیه یک لپ تاپ گیمینگ هستید تا بتوانید بدون افت فریم، لگ و مشکل بازی ها را اجرا کنید. با این وجود، امکانات و برخی از ویژگی هایی که برای لپ تاپ های گیمینگ وجود دارد باعث شده است تا گیمرها برای انتخاب لپ تاپ گیمینگ با مشکل برخورد کنند. در این مقاله از تک سیرو با شما همراه هستیم تا یک راهنمای جامع در خصوص خرید لپ تاپ گیمینگ را در اختیار شما قرار دهیم که یقینا می تواند برای شما مفید واقع شود.
سخت افزار مهم تر است یا طراحی اصولی به گونه ای که لپ تاپ Over Hit نداشته باشد؟ پورت ها، هماهنگی سخت افزار و سایر موارد نیز در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد و ذهن شما را آماده می سازد تا بتوانید بهترین لپ تاپ مخصوص بازی مورد نظر خود را انتخاب کرده و خرید کالا را انجام دهید.

راهنمای جامع و کامل خرید لپ تاپ گیمینگ

راهنمای سریع خرید لپ تاپ گیمینگ

در صورتی که فکر می کنید اطلاعات لازم در خصوص خرید لپ تاپ گیمینگ را دارید، ما در این قسمت یک راهنمای سریع از خرید لپ تاپ را در اختیار شما قرار می دهیم که باید در نظر داشته باشید. با این وجود در قسمت های بعدی همین مقاله با شما همراه می شویم و هر کدام از این بخش ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • پردازنده های CPU و GPU باید قدرتمند باشند و به این دلیل که این دو قسمت قابلیت ارتقاء ندارند، دقت خاصی باید در انتخاب آن ها داشت. از سوی دیگر شما باید سال های آینده را در دنیای گیمینگ در نظر بگیرید. شاید لپ تاپی که امسال قادر به اجرای تمامی بازی ها را دارد، در سال های آینده این قدرت را نداشته باشد. پس حتی الامکان یک لپ تاپ با بالاترین قدرت پردازنده مرکزی و گرافیکی را انتخاب کنید.
  • لپ تاپ گیمینگ شما از برخی جهات در آینده ممکن است نیاز به ارتقاء داشته باشد. برای مثال شما باید یک لپ تاپ با امکان ارتقاء RAM را خریداری کرده و استفاده کنید. همچنین سایر بخش ها مانند حافظه داخلی نیز باید قابلیت ارتقاء داشته باشند.
  • رزولوشن تصویر لپ تاپ شما باید بالا باشد. همچنین نرخ Refresh Rate باید بالا باشد تا تجربه شما در زمان بازی کردن ارتقاء یافته و بتوانید بدون مشکل بازی کنید.
  • لپ تاپ گیمینگ شما باید کیبورد گیمینگ خوبی داشته باشد. در این صورت شما می توانید بهره وری بالایی داشته باشید.
  • عمر بالای باتری نیز یکی از مهم ترین فاکتورهای شما در زمان خرید باید دقت داشته باشید. پس بر این اساس باید یک لپ تاپ با قدرت بالا را خریداری کنید. سرعت بالا در شارژ و حداقل شارژ دهی 8 ساعت از مهم ترین فاکتورهای پیش روی شما خواهد بود.
    دقت کنید که یک لپ تاپ گیمینگ فاکتورهای مختلفی را باید شامل شود. از انتخاب پردازنده مرکزی گرفته تا سایر موارد باید با دقت انتخاب شوند. ما در ادامه همین مقاله در تک سیرو اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار می دهیم.

راهنمای جامع و کامل خرید لپ تاپ گیمینگ

پردازنده گرافیکی (GPU) را با دقت انتخاب کنید

انتخاب یک CPU قدرتمند برای اجرای هر چه بهتر بازی ها حائز اهمیت است، با این حال هنوز بسیاری از بازی ها به GPU یا پردازنده گرافیکی وابسته هستند. پس در صورتی که قصد دارید یک لپ تاپ گیمینگ خریداری کنید، قطعا باید لپ تاپی با GPU قدرتمند را در نظر داشته باشید. لپ تاپ هایی که از پردازنده گرافیکی NVIDIA GeForce RTX استفاده می کنند می توانند گزینه ای بسیار جذاب باشند.
جدیدترین پردازنده های گرافیکی شرکت انویدیا شامل محصولاتی می شوند که با کد RTX 40 آغاز می شوند. این کد از RTX 4050 تا RTX 4090 را شامل می شود. برای مثال در این دسته بندی لپ تاپ گیمینگ 17 اینچی ام اس آی MSI Raider GE78 HX 14VIG با پردازنده گرافیکی GeForce RTX 4090 می تواند به راحتی تمامی بازی های دنیا را برای شما اجرا نماید. اگر لپ تاپی را انتخاب کرده اید که از پردازنده گرافیکی AMD بهره می برد، باید سری های Radeon RX 7000M و 7000S را انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که سری M پردازنده گرافیکی شرکت AMD از قدرت بالاتری نسبت به سری S برخوردار است.

  • بهترین GPU برای گیمر کلاسیک

در صورتی که به صورت کلاسیک بازی می کنید و بازی های جدید برای شما جذاب نیستند، می توانید به جای آن که هزینه گزافی برای خرید لپ تاپ گیمینگ بدهید، لپ تاپ هایی را انتخاب کنید که CPU قدرتمندی دارند و گرافیک در این پردازنده ها بخشی از پردازنده مرکزی (CPU) آن ها می باشد. برای مثال لپ تاپ 16 اینچی ام اس آی MSI Prestige 16 AI Evo B1MG می تواند انتخابی مناسب برای شما در این سطح باشد.

  • بهترین GPU برای بازی های معمولی

در صورتی که به عنوان یک گیمر می خواهید بازی های RPG و یا جهان باز را اجرا کنید که در سال های گذشته عرضه شده اند (عناوینی مانند GTA، Assassin’s Creed، The Witcher). باید پردازنده گرافیکی نسبتا قدرتمندی خریداری کنید که بتواند بازی را در سطح بالایی اجرا کند. برای مثال پردازنده RTX 4060 در لپ تاپ گیمینگ 14 اینچی ام اس آی MSI Stealth 14 Studio A13VF Star Blue می تواند جوابگوی نیاز شما باشد.

  • بهترین GPU برای گیمر حرفه ای (Pro Gamer)

اگر علاوه بر این که بازی های کلاسیک و بازی های معمولی را اجرا می کنید، علاقمند به تولید محتوا هستید و می خواهید به عنوان یوتیوبر کسب درآمد کنید، بازی های جدید و فوق العاده سنگین را اجرا کنید و برای سال ها در عرصه گیمینگ بمانید، بهترین انتخاب برای شما سری RTX 4080 و RTX 4090 است. لپ تاپ هایی مانند لپ تاپ گیمینگ 17 اینچی ام اس آی MSI Raider GE78 HX 13VH و لپ تاپ گیمینگ 16 اینچی ام اس آی MSI Raider GE68 HX 14VHG می توانند انتخاب های جذابی برای شما باشند که می توانید آن ها را انتخاب کنید.

  • GPU مناسب برای بازی های VR

برای کسانی که به بازی های VR علاقمند هستند و می خواهند هر بازی را با بالاترین سطح گرافیکی تجربه نمایند، استفاده از پردازنده گرافیکی 4080 و 4090 شرکت NVIDIA می تواند یک انتخاب کاملا مناسب باشد. در نظر داشته باشید که این پردازنده های گرافیکی می توانند تمامی نیازهای شما را برطرف نمایند و از این روی انتخاب آن ها بسیار هوشمندانه است.
سایر مشخصاتی که در زمان خرید لپ تاپ گیمینگ باید به آن توجه داشته باشید
پردازنده گرافیکی حائز اهمیت در خرید یک لپ تاپ گیمینگ است ولی باید به برخی دیگر از موارد نیز دقت داشته باشیم تا بتوانیم یک خرید متناسب را انجام دهیم و از لپ تاپ بیشترین استفاده را داشته باشیم. در ادامه برخی از این ویژگی های مهم را بررسی می کنیم.

راهنمای جامع و کامل خرید لپ تاپ گیمینگ

پردازنده مرکزی (CPU)

بسته به بودجه ای که برای خرید در نظر دارید، باید یک پردازنده را انتخاب کنید. حداقل کانفیگ پردازنده مرکزی باید Intel Core i7 باشد. حتی برخی از پردازنده های قدرتمندتر که قابلیت Over Clock کردن نیز داشته باشند می توانند برای شما مفید واقع شوند. برای مثال پردازنده Intel Core i9-13700HK می تواند برای شما مفید واقع شود. نسل پردازنده مرکزی نیز حائز اهمیت بوده و از این روی باید با دقت بسیار زیادی نسبت به انتخاب نسل پردازنده اقدام کنید. معمولا نسل 13 و 14 پردازنده های Intel مورد توجه برای گیمرها می باشند.

راهنمای جامع و کامل خرید لپ تاپ گیمینگ

RAM

برای بازی کردن باید یک RAM قدرتمند انتخاب کنید. پایه RAM برای اجرای بازی برابر با 8 گیگابایت است ولی توصیه می شود که حداقل RAM انتخابی شما چیزی معادل با 16 گیگابایت باشد. در صورتی که در حال حاضر نمی توانید یک لپ تاپ گیمینگ با حافظه حداقل 16 گیگابایت انتخاب کنید، باید حتما در نظر داشته باشید که این قابلیت در لپ تاپ انتخابی شما قابلیت ارتقاء داشته باشد. همچنین بهتر است نسل RAM انتخابی شما DDR5 باشد تا بتواند سرعت بالایی را برای اجرای برنامه ها و بازی های متعدد ارائه کند.

راهنمای جامع و کامل خرید لپ تاپ گیمینگ

حافظه داخلی

اگر هنوز نمی دانید که HDD (هارد معمولی) بهتر است یا حافظه خشک SSD باید به شما بگوییم که معمولا لپ تاپ های گیمینگ در سال 2024 با حافظه خشک SSD عرضه می شوند. این امر به دلیل سرعت بالاتر بازیابی اطلاعات و اجرای روان تر بازی هایی است که حجم بالایی دارند. در نظر داشته باشید که حتی حافظه ذخیره سازی نیز قابلیت ارتقاء را دارد و شما بعدا می توانید این قسمت از سخت افزار را توسعه دهید.

راهنمای جامع و کامل خرید لپ تاپ گیمینگ

انتخاب لپ تاپ گیمینگ بر اساس صفحه نمایش

صفحه نمایش در لپ تاپ های گیمینگ اغلب اوقات نادیده گرفته می شود. با این حال یکی از مهم ترین سخت افزاری که باید در هنگام خرید لپ تاپ مخصوص بازی به آن دقت کنید، صفحه نمایش است. در ادامه با شما همراه هستیم تا اطلاعاتی را در راستای راهنمای انتخاب لپ تاپ گیمینگ بر اساس صفحه نمایش در اختیار شما قرار دهیم.

  • ابعاد صفحه نمایش: بیشتر لپ تاپ های گیمینگ با صفحه نمایش 15 الی 17 اینچ عرضه می شوند. پنل های 18 و 14 اینچی نیز به ندرت در برخی از مدل ها قابل مشاهده هستند. با این حال هر چقدر که صفحه نمایش لپ تاپ شما بیشتر باشد، بازی ها را بهتر اجرا می کنید و می توانید تجربه ای نزدیک تر به بازی داشته باشید.
  • رزولوشن: صفحه نمایش یک لپ تاپ گیمینگ نباید کمتر از 1920×1080 رزولوشن داشته باشد. با این حال برخی از لپ تاپ ها وجود دارند که رزولوشن 4K را در اختیار شما قرار می دهند. با این حال همه چیز به بودجه ای که برای خرید لپ تاپ اختصاص می دهید مرتبط است و از این روی باید دقت بسیار زیادی در زمان انتخاب رزولوشن صفحه نمایش داشته باشید.
  • Refresh Rate: بیشتر لپ تاپ هایی که امروزه در بازار عرضه می شوند، نرخ تازه سازی 60 هرتز را ارائه می کنند. این نرخ برای یک گیمر بسیار کم است. شما باید نرخ تازه سازی با حداقل 120 هرتز را در اختیار داشته باشید. در این صورت تصاویر سریع بازی ها روان تر برای شما اجرا می شوند. امروزه Refresh Rate برخی از صفحه نمایش ها تا 240 هرتز نیز می رسد. از یاد نبرید که از هماهنگی GPU و صفحه نمایش باید اطمینان کسب کنید.

با توجه به اطلاعاتی که در قسمت بالا ارائه شد، شما می توانید یک لپ تاپ کاملا حرفه ای خریداری کنید که بیشترین میزان عملکرد را برای شما به همراه داشته باشد.

راهنمای جامع و کامل خرید لپ تاپ گیمینگ

نکاتی که در انتخاب لپ تاپ گیمینگ در مورد کیبورد باید بدانید

معمولا لپ تاپ مخصوص بازی با کیبورد نورپردازی شده عرضه می شود. با این حال نکات مهم تری وجود دارند که در زمان انتخاب و خرید لپ تاپ در خصوص کیبورد باید به آن ها توجه داشته باشید.

  • طول فعال سازی: یک کلید از کیبورد لپ تاپ گیمینگ شما باید چه میزان مسافتی را طی کند تا عمل کلیک انجام شود؟ معمولا در لپ تاپ های گیمینگ این نرخ باید برابر با 1.5 میلی متر باشد و حتی ممکن است طول این مسافت برابر با 2 میلی متر باشد. برخی از لپ تاپ های گران قیمت حتی از کیبوردهای مکانیکی نیز بهره می برند.
  • وزن فعال سازی: انگشتان شما باید چند گرم فشار وارد کنند تا کلید عمل کند؟ این وزن معمولا در لپ تاپ گیمینگ برابر با 65 الی 70 گرم است.
  • کلید های قابل برنامه ریزی: برای این که بتوانید بازی ها را بهتر اجرا کنید، باید لپ تاپ هایی را انتخاب کنید که در کیبورد آن ها کلید های ماکرو با قابلیت برنامه ریزی تعبیه شده باشد. این کار شما را قادر می سازد تا بهترین عملکرد را در سفارشی سازی بازی ها داشته باشید.

راهنمای جامع و کامل خرید لپ تاپ گیمینگ

نتیجه گیری

یک لپ تاپ گیمینگ با تمامی قابلیت ها و ویژگی هایی که از لحاظ سخت افزاری و طراحی دارد می تواند یک انتخاب شایسته برای شما باشد. ما در این مقاله با شما همراه بودیم تا اطلاعاتی را در خصوص انتخاب و خرید یک لپ تاپ گیمینگ در اختیار شما قرار دهیم که یقینا می تواند برای شما مفید واقع شود. بهترین مدل های لپ تاپ های گیمینگ را می توانید از وب سایت تک سیرو خریداری کنید. در صورتی که احساس می کنید برخی از ویژگی های لپ تاپ گیمینگ را ما بیان نکردیم، حتما در بخش کامنت ها با ما در ارتباط باشید.

محمد شفیعی

دنیا برای من در یک لحظه قفل شد. پاییز سال 1930 و شخصیت به یادماندنی توماس آنجلو. بازی کردن واقعا احساس رهایی به من میده. من بازی میکنم چون قطعا هیچوقت نمیتونم به 1930 نیویورک برگردم. بازی می کنم چون هیچوقت با دوستانم نمیتونم یه گنگ مافیایی رو توی شهری که هستم رهبری کنم. محمد شفیعی، کسی که از بچگی پای ثابت بازی های کامپیوتری بوده، سعی میکنه که بدون در نظر گرفتن سلیقه شخصی، محتوایی رو برای شما آماده کنه که بررسی، انتخاب و خرید از تک سیرو آسون تر بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا