اخبار بازی

فناوری هوش مصنوعی در ساخت GTA VI ، صنعت بازی را متحول می‌کند !

! AI Technology In The Making Of GTA VI That Revolutionizes The Gaming Industry

بیایید همین ابتدای متن به سال 2001 رجوع کنیم. آن زمان صنعت گیم تازه توانسته بود با ماهیت عناوین سه بعدی کنار بیاید و از قضا بازی‌های درخشان و صاحب سبکی هم منتشر شدند. اما آن چیزی که ما به عنوان سبک جهان باز سه بعدی می‌شناسیم تا قبل از سال 2001 اصلاً وجود خارجی نداشت. تا این که سم هاوزر و دار و دسته‌اش در راکستار (Rockstar) عنوان تحسین شده GTA III را خلق کردند. یک بازی ایده آل و سرشار از آرمان‌های دست نیافته صنعت گیم که شاید گیمرهای قدیمی حتی در خواب‌شان هم نمی‌توانستند آن را تصور کنند. حالا اما در سال 2024 هستیم و این فرانچایز به بلندای قدمت صنعت گیم توانسته برای خودش ارزش و اعتبار جمع کند. تقریباً همه هم این را می‌دانیم که مورد انتظارترین محصول حال حاضر سرگرمی هم GTA 6 است و تا سال‌های سال هم هیچ رقیبی برایش پیدا نخواهد شد. این انتظار البته بیهوده نیست؛ به هر حال نمایش درخشان و خیره کننده تریلر جی تی ای 6 به ما نشان داد که بار دیگر راکستار قرار است استانداردهای صنعت گیم را جابه‌جا کند. این بار اما پای یکی از کارمندان سابق راکستار و سازندگان GTA III به داستان باز شده است. او پیش از این یکبار با تیم سابق راکستار توانسته صنعت گیم را با انقلاب بزرگی مواجه کند و حالا هم فارغ از جانبداری با ادله و منطق فنی به ما ثابت می‌کند که GTA VI به لطف فناوری جدیدش می‌تواند صنعت گیم را باز هم متحول کند.

فناوری هوش مصنوعی در ساخت GTA VI ، صنعت بازی را متحول می‌کند

برگ برنده‌ای که بالاخره رو شد!

در مصاحبه‌ای که آقای Obbe Vermeij با وبسایت SanlPlay او به عنوان یکی از خالقین GTA صراحتاً اعتراف می‌کند که راکستار به طرز مرموزانه‌ای اولین نمایش از فناوری هوش مصنوعی جدیدش را به رخ کشیده است. او برای اثبات سخنان خودش به سکانس ساحل میامی در تریلر بازی اشاره می‌کند. جایی که در میان شلوغی واقعاً باورنکردنی محیط، هر شخصیت یک انیمیشن منحصر به فرد خودش را دارد. Obbe Vermeij می‌گوید که راکستار حتی در آرمانی‌ترین حالت خودش هم نمی‌تواند به تنهایی چنین حجمی از انیمیشن‌‌های واقع گرایانه و شخصی سازی شده را خلق کند. به همین خاطر او تنها یک تئوری را برای خودش محتمل می‌داند؛ استفاده از هوش مصنوعی! گرچه راکستار هنوز به صورت رسمی استفاده از فناوری AI در ساخت بازی‌‌هایش را تایید نکرده است اما توسعه دهنده سابق این شرکت می‌گوید با شناختی که از سم هاوزر دارد او قطعاً از این فناوری برای سریع‌تر کردن پروسه ساخت و البته واقع گرایی بیشتر استفاده خواهد کرد.

خواندن  9 نکته مخفی در تریلر بازی GTA 6

مقاله مرتبط: GTA VI عجیب اما واقعی ؛ نگاهی به داستان ساخت بازی GTA 6 (همراه با نقشه و شهرهای GTA VI)

فناوری هوش مصنوعی در ساخت GTA VI ، صنعت بازی را متحول می‌کند

انقلاب در صنعت گیم از رگ گردن نزدیک‌تر است!

Obbe Vermeij در ادامه مصاحبه‌اش جزئیات بیشتری از انیمیشن‌ها را ذکر می‌کند. به گفته او در یکی از سکانس‌های تریلر هنگامی که یک NPC در داخل فضای ساحلی شهر به کاراکتر دیگری که روی زمین دراز کشیده نزدیک می‌شود، پیش از برخورد راهش را تغییر می‌دهد. وجود چنین انیمیشنی برای شخصیت اصلی بازی‌ها یک امر طبیعی است، اما این که هر NPC بتواند تا این حد بر جزئیات محیط اطرافش مسلط باشد نیازمند یک دانش فوق العاده و انقلابی بوده که سال‌ها از زمان خودش جلوتر است. ظاهراً راکستار برای پیاده کردن چنین فناوری به بهبود موتور گرافیکی خودش نیاز داشته و از قضا در سال‌های 2015 تا 2019 با صرف بودجه کلانی این کار را به بهترین شکل ممکن هم انجام داده است. Vermeij هم که این روزها با تحلیل تریلر و اخبار GTA 6 حسابی سر زبان‌ها افتاده تاکید می‌کند که سازندگان مطرح جهان سال‌هاست که به لزوم استفاده از هوش مصنوعی در طراحی انیمیشن‌ها پی برده‌اند اما جدا از بحث فنی و نبود دانش، شهامت پیاده سازی چنین ایده‌ای را هم ندارند، اما اگر فقط و فقط یک شرکت باشد که بتواند از پس این کار بر بیاید تنها راکستار خواهد بود. چرا که به خوبی چالش‌ها و نواقص این مسیر را خوب می‌داند. به عنوان مثال یکی از بزرگترین ضعف‌هایی که فناوری هوش مصنوعی برای ساخت انیمیشن‌ها را با محدودیت مواجه کرده، عدم یکپارچگی حرکت کاراکترهاست. با این روش شخصیت‌ها برای هر حرکتی کلکسیونی از انیمیشن‌های پشت سر هم دارند که از قضا میان هر کدام‌ آن‌ها یک بریدگی یا وقفه عذاب‌آور به چشم می‌خورد. این در حالیست که حداقل در تریلر جی تی ای 6 ما شاهد حرکات یکپارچه و کاملاً منظم شخصیت‌ها بودیم.

خواندن  چرا پروسه ساخت GTA VI طولانی شد؟

فناوری هوش مصنوعی در ساخت GTA VI ، صنعت بازی را متحول می‌کند

هوش مصنوعی عصای به داد بازیسازان می‌رسد

همانطور که احتمالاً می‌دانید اعتصاب صداپیشگان GTA 6 این روزها تبدیل به یکی از شایعات جنجالی صنعت گیم شده است. موردی که حتی نگرانی از بابت‌ تاخیر GTA VI را در محافل عمومی پدید آورده بود. در نهایت اما استراوس زلنیک به صورت رسمی هرگونه خلل در پروسه ساخت بازی را کاملاً تکذیب کرد. اما او همچنان از استفاده یا عدم استفاده فناوری هوش مصنوعی در ساخت بازی‌های راکستار صحبتی به میان نیاورد. اما به نظر می‌رسد که راکستار جز تا کل بازی‌اش را با کمک هوش مصنوعی متحول کرده است که این روزها می‌توانیم حداقل نشانه‌های آن را تریلر بازی ببینیم. طبیعتاً وقتی شما می‌توانید با کمک این فناوری مدت زمان ساخت بازی‌های‌تان را کم کنید، بدون شک جواب رد به آن نمی‌دهید. خصوصاً این که تا حد بسیار زیادی از نظر اقتصادی نیز به صرفه و منطقی‌تر خواهد بود.

حسین رضایی

حسین رضایی، نویسنده، روزنامه نگار و منتقد بازی های ویدئویی و حوزه تکنولوژی.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا