مقالات

هر آنچه که باید درباره بازی Mafia: The Old Country بدانید

Everything You Need To Know About Mafia: The Old Country

احتمالاً شما هم مثل ما GTA را پادشاه بی بر و برگرد دنیای بازی‌های جهان باز می‌دانید. گرچه رقبای تا دندان مسلح زیادی در این چند سال برای شکست دادن GTA پا به عرصه وجود گذاشته‌اند اما راستش را بخواهید در میان تمامی آن‌ها، سری بازی‌های Mafia در بسیاری ابعاد هیچ دست کمی از ساخته راکستار ندارند. تنها کافیست به انقلابی که Take Two با بازی Mafia 1 در ژانر جهان باز پدید آورد نگاه بیاندازید، تصور چنین آزادی عمل وصف ناشدنی در کنار داستان پردازی معرکه که در دل دنیای مافیاهای ایتالیایی جریان داشت مو را به تن آدم سیخ می‌کرد. بعدها Mafia 2 این رویه را ادامه داد و توانست در قامت بهترین عنوان این سری خودش را به رخ بکشد. اما از بخت بد، سومین نسخه اصلی از این مجموعه برخلاف تصور آنچنان پرفروغ نبود. مشکلات فنی متعدد، داستان پردازی سطحی و گیم پلی کاملاً یکنواخت و کلیشه‌ای باعث شد تا Mafia 3 حتی نتواند به عنوان یک بازی صرفاً خوب در میان جامعه گیمرها برای خودش جا باز کند. حالا اما نوبت چهارمین نسخه از این مجموعه با نام Mafia: The Old Country رسیده است. عنوانی که به گواه بسیاری از منتقدین و کارشناسان می‌تواند دوباره این سری را بعد از افتضاح نسخه سوم به روزهای اوجش برگرداند. بالاخره پای فرانچایزی در میان است که برای اولین بار در سال 2002 بر روی کنسول پلی استیشن هنرنمایی کرد و تا کنون توانسته 34 میلیون نسخه در سراسر جهان فروش داشته است. مطمئناً شما هم مثل ما بی‌صبرانه برای اولین اطلاعات از بازی Mafia: The Old Country لحظه شماری می‌کنید.

هر آنچه که باید درباره بازی Mafia: The Old Country بدانید

داستان بازی Mafia: The Old Country؛ بازگشت به سیسیل

شما را نمی‌دانیم؛ اما حقیقتاً ما یکی که آب‌مان با داستان سرایی Mafia 3 توی یک جوب نمی‌رفت. به هر حال دنیای مافیابازهای ایتالیایی یعنی انسان‌های کت و شلواری شیک پوش که تلفیقی از سیاست، وفاداری و شجاعت را به تصویر می‌کشند. طبیعتاً اگر جنبه‌های نژادپرستی را کنار بگذاریم و کمی منطقی فکر کنیم، وجود چنین خصیصه‌هایی از یک شخصیت سیه‌ چرده که کاپشن به تن می‌کند انتظار بسیار بالایی است. استدیوی Hanger 13 هم اتفاقاً این عیب را خیلی زودتر از ما فهمید. به همین خاطر قرار است در نسخه جدید این مجموعه دوباره به ریشه‌های اصلی این سری بازگردیم. Mafia: The Old Country با یک تیزر خیره کننده و کاملاً کنایه آمیز معرفی شد و بیشتر سعی کرد به جنایات سازمان یافته منطقه سیسیل در دهه 90 میلادی اشاره کند. جایی که به گواه اکثر مورخین یکی از ترسناک‌ترین و وحشتناک‌ترین دوره‌های سیسیل بوده که در جای جای آن مافیاها حرف اول و آخر را می‌زدند. آقای نیک باینز رئیس استدیوی درباره داستان Mafia: The Old Country گفت: ” در سه نسخه پیشین ما گیمرها را با داستان‌های بی‌رحمانه مافیایی در دوره‌های مختلف تاریخ آشنا کردیم. در Mafia: The Old Country اما قصد داریم به ریشه‌های گذشته این سری که طرفداران فرانچایز به آن علاقه دارند برگردیم. یعنی یک روایت عمیق و خطی با همان حس و حال فیلم‌های مافیایی کلاسیک که در یک محیط و دنیای جدید جریان دارد و تجربه‌ای متفاوت و متمرکز بر سیسیل را به تصویر می‌کشد.” با این تفاسیر باید تا ماه دسامبر و اطلاعات جدید از داستان بازی صبر کنیم. مشخص نیست که آیا پای شخصیت‌های کلاسیک و قدیمی هم به این سری باز خواهد شد یا نه، اما حداقل از این بابت می‌توان خشنود بود که سازندگان از خر شیطان پایین آمده‌اند و قرار است همان روایت‌های معرکه قدیمی را تکرار کنند. یک فرضیه بسیار محتمل اما درباره داستان وجود دارد؛ اگر به یاد داشته باشید نام Chapter اول نسخه دوم The Old Country نام داشت. یعنی جایی که ویتو زندانی می‌شود اما در نهایت چون از معدود افرادی است که به خوبی زبان ایتالیایی را می‌شناسد برای ارتش آمریکا در خلال جنگ جهانی دوم به کار گرفته می‌شود. این احتمال وجود دارد که وقایع نسخه جدید به همین مرحله از بازی ارتباط داشته یا صرفاً یک تشابه معنایی با الهامات خاص خودش باشد. فرضیه دیگر که اتفاقاً آن هم طرفداران خاص خودش را دارد، ارجاع بازی به وقایع پیش از نسخه اول و ماجرای به قدرت گرفتن خاندان دون سالیری است که با توجه به تیزر بازی اصلاً هم بعید نیست.

هر آنچه که باید درباره بازی Mafia: The Old Country بدانید

از Unreal Engine 5 تا ویژگی‌های جدید بازی

گرچه هنوز اطلاعات رسمی خاصی از بازی منتشر نشده است، اما با استناد به آگهی‌های استخدامی استدیوی Hanger 13 می‌توانیم ویژگی‌های مهم و کلیدی بازی را استخراج کنیم. در وهله اول باید به این موضوع اشاره کرد که تیم سازنده بالاخره تصمیم گرفته است سراغ موتور Unreal Engine 5 برود. موتوری که حسابی امتحانش را در نسل نهم کنسول‌ها پس داده و از قضا برای بازی‌های جهان باز امروزی یک بستر بسیار کاربردی و خارق العاده را فراهم کرده است. اما برگردیم سر اصل مطلب یعنی گیم پلی بازی! اولین چیزی که استدیوی Hanger 13 سعی بر اصلاح آن داشته و در آگهی استخدامی سال گذشته خود بر آن تاکید کرد، طراحی یک سیستم مخفیکاری چالش برانگیز و جدید بود. آن‌هایی که Mafia 3 را تجربه کرده‌اند به خوبی می‌دانند که تا چه اندازه مخفیکاری‌های بازی آبکی و سطحی بودند. خصوصاً این که دشمنان IQ در حد جلبک داشتند و به همین خاطر صرفاً جهت رفع تکلیف می‌توانستید به مخفیکاری حین مراحل بازی بپردازید. اما این بار هم مکانیک‌های جدید ابداع شده‌اند و هم این که هوش مصنوعی درست مثل نسخه دوم بازی واقعاً چالش برانگیز و دردسرساز است. اما ویژگی بعدی که انصافاً وجودش از نان شب هم واجب‌تر می‌باشد پویایی دنیای بازی است. خودتان هم خوب می‌دانید که نسخه اول و دوم بازی اگر موفق شدند، بیشتر از هر چیزی به خاطر شهر پویا و سرزنده بازی بود. یعنی هر کاراکتر یک نقش و تعامل خاصی با دنیای بازی داشت، موردی که متاسفانه در مافیا 3 اصلاً دیده نشد. خوشبختانه نسخه جدید بازی توانسته هوش مصنوعی NPCهای محیط را ارتقا داده و به لطف موتور Unreal Engine 5 حجم حضور آن‌ها در بازی نیز به طرز ملموسی افزایش پیدا کرده است. دست آخر باید به طراحی مراحل بازی اشاره کنیم که بنا به گفته سازندگان تا حد بسیار زیادی پایبند به ریشه‌های اصلی این سری است. یعنی مراحل سینماتیک با آزادی عمل قابل توجه که هر کدام هدف خاص خودشان را دارند. در یک مرحله باید شخصیت برجسته را ترور کنید یا در مرحله دیگر یک ساختمان بزرگ را به هوا بفرستید. این دقیقاً همان چیزی است که از یک مافیای کلاسیک می‌خواهیم. راستی تا یادمان نرفته این را هم بگوییم که دیگر خبری از مشکلات فنی مثل باگ‌های متعدد نیست. بلایی که به معنای واقعی کلمه Mafia 3 را به یک اثر غیرقابل بازی تبدیل کرد و حالا تیم سازنده از مشکلات گذشته خودش حسابی درس گرفته است.

هر آنچه که باید درباره بازی Mafia: The Old Country بدانید

حواشی پیش از معرفی Mafia: The Old Country

در جریان مراسم گیمزکام 2024، اکثر مخاطبین از معرفی Mafia: The Old Country غافلگیر شدند، این در حالی بود که گیمرها انتظار داشتند مراسم Summer Game Fest میزبان نمایش این بازی باشد، اما بعد از عدم معرفی تقریباً همه بی خیال چهارمین نسخه از مجموعه مافیا شده بودند. با این حال استدیوی Hangar 13 که وظیفه ساخت Mafia 3 را هم برعهده داشت، پیش از این به صورت رسمی تایید کرده بود که آن‌ها مشغول ساخت نسخه جدید از بازی هستند. حتی بسیاری از لیکرها عنوان کرده بودند که تیک تو قصد دارد بازی را به صورت کامل ریبوت نماید و با بازگرداندن کاراکترهای قدیمی یک بار دیگر این سری را احیا کند. ماجرا اما فراتر از این هم رفت، یعنی جایی که استدیوی Hangar 13 به صورت رسمی اعلام نمود که مراحل پیش تولید Mafia 5 هم آغاز شده و این دقیقاً بدان معنا بود که کار ساخت نسخه فعلی به مراحل انتهایی خودش رسیده است. پس با این تفاسیر چرا بازی اینقدر دیر معرفی شد؟ احتمالاً Take Two برای نتیجه گیری درباره بازه زمانی انتشار GTA VI و Mafia: The Old Country به نتیجه نرسیده بود. همانطور که احتمالاً می‌دانید جی تی ای 6 برای انتشار در نیمه دوم سال 2025 برنامه ریزی شده است و Mafia: The Old Country هم احتمالاً در همین سال عرضه خواهد شد. همین مورد باز هم شایعات زیادی را به بار آورده است. آیا این شرکت ثروتمند نسخه جدید مافیا را زودتر به بازار عرضه می‌کند یا ترجیح می‌دهد GTA VI در اولویت قرار بگیرد؟ احتمالاً گزینه اول مطلوب سازندگان باشد. به چند دلیل مهم! به هر حال GTA VI دست نیافتنی‌ترین و انقلابی‌ترین عنوان تاریخ صنعت گیم خواهد بود که راستش را بخواهید هیچ رقیبی حتی جرئت نزدیک شدن به آن را ندارد. پس وجود یک بازی جهان باز که از استانداردهای این عنوان پایین‌تر باشد و از قضا بعد از انتشار آن هم عرضه شود، می‌تواند یک شکست بزرگ را به بار بیاورد. از طرفی خودتان هم خوب می‌دانید که کار ساخت بازی بعدی راکستار چندان خوب پیش نمی‌رود و احتمال تاخیر هم وجود دارد.

حسین رضایی

حسین رضایی، نویسنده، روزنامه نگار و منتقد بازی های ویدئویی و حوزه تکنولوژی.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا