اخبار بازی

پیروزی دیگر یا شکست بزرگ؟ پیش‌بینی تحلیلگران از میزان فروش PS5 Pro

Another Victory Or A Big Defeat? Analysts Prediction Of PS5 Pro Sales

مارک سرنی با همان عینک همیشگی و لباس اتوکشیده‌اش جلوی دوربین آمد. دروغ چرا، با وجود او خیال‌مان از بابت طراحی و امکانات PS5 Pro راحت است. به هر حال او یکی از اساطیر صنعت گیم و خالقین پلی استیشن (Playstation) مدرن به شمار می‌رود که حالا بزرگترین پروژه‌اش را می‌خواهد چند ماه دیگر به بازار عرضه کند. از قضا تمام انتظاراتی که از او و تیمش برای خلق PS5 Pro داشتیم برآورده شد، از سخت افزار قدرتمند بگیرید تا کیفیت 4K با فریم ریت 60، فناوری AI Upscaling و Advanced Ray Tracing که به کل تجربه گیمینگ‌تان را متحول می‌کنند. با این حال آمار و بازخورد مخاطبین خلاف این قضیه را نشان داد. قیمت 700 دلاری کنسول آن هم بدون وجود دیسک درایو موردی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن عبور کرد. تنها ظرف 24 ساعت، شمار دیسلایک‌های ویدئوی معرفی PS5 Pro در یوتیوب به سه برابر میزان لایک‌ها رسید. موج انتقادات در توئیتر هم ادامه پیدا کرد و با هشتگ‌های عجیب، مخاطبین از تصمیمات سونی انتقاد کردند. حتی خیلی‌ها بر این اعتقاد بودند که Sony ممکن است به سرنوشت مشابه PS3 تبدیل شود. یعنی همان زمان که به خاطر قیمت بالای این کنسول در سال 2006، عملاً آن‌ها رقابت را به ایکس باکس واگذار کردند و به حاشیه رفتند. با این حال کارشناسان فارغ از این جهت‌گیری‌های احساسی با ادله‌ی خودشان ثابت کرده‌اند که میزان فروش PS5 Pro می‌تواند به چه ارقامی نزدیک‌تر باشد.

پیروزی دیگر یا شکست بزرگ؟ پیش‌بینی تحلیلگران از میزان فروش PS5 Pro

پیرس هاردینگ رولز (Piers Harding-Rolls) یکی از کارشناسان و تحلیل‌گران صاحب نام صنعت گیم است. گرچه نام نوستراداموس برای او کمی اغراق آمیز به نظر می‌رسد اما بارها تحلیل‌هایش در صنعت گیم به واقعیت مبده شده است. او بعد از عرضه PS2 تاکید کرد که دیگر بازار کنسول‌های بازی رشد تصاعدی نخواهند داشت و برای نسل‌های آتی میزان فروش مجموع پلتفرم‌ها کاهش پیدا می‌کند. موردی که البته برای کنسول‌های نسل هفتمی و هشتمی هم اتفاق افتاد. او حتی پیش بینی کرده بود که سونی تا پایان سال 2024 از میزان فروش 66 میلیون واحدی عبور کند که اتفاقاً این مورد هم به واقعیت پیوست. همین پیش بینی‌ها باعث شد تا رسانه‌ها بار دیگر برای پیش بینی میزان فروش PS5 Pro سراغ وی بروند، خصوصاً این که دو قطبی‌ عجیبی پیرامون سرنوشت این کنسول در فضای مجازی شکل گرفته است.

خواندن  پوشش لحظه به لحظه رویداد معرفی PS5 Pro

هاردینگ رولز درباره سیاست قیمت‌گذاری PS5 گفت:” این قیمت‌گذاری نشان‌دهنده استراتژی تعدیل شده این شرکت برای حفظ سود حاصل از فروش هر دستگاه بوده است. چرا که وجود تورم برای تولید و تامین سخت افزارهای لازم باعث شده تا نسبت به نسل قبل سیاست‌ها تغییر پیدا کند.” بگذارید این تئوری رولز را بیشتری برای‌تان توصیف کنیم. همانطور که احتمالاً می‌دانید سود نهایی حاصل از عرضه یک کنسول برای شرکت‌های سازنده‌ه‌اش به مراتب کمتر از یک گوشی هوشمند پرچمدار است. البته که سازندگان عاشق چشم و ابروی گیمرها نیستند، اما ترجیح می‌دهند با سود نهایی کمتری کنسول‌شان را بفروشند و در عوض این میزان ضرر را با فروش بازی‌ها، سرویس‌های اشتراکی و عناوین انحصاری جبران کنند. حالا اما سونی یکی به میخ زده و یکی هم به نعل! آن‌ها هم سیاست عرضه‌ی بازی‌های‌شان بر روی پلتفرم استیم را گسترش داده‌اند و هم این که با افزایش قیمت تمام شده کنسول می‌خواهند از این نظر هم ضررشان را به حداقل برسانند. خصوصاً این که تورم و قیمت عجیب سخت‌افزارهای گیمینگ هم گریبان‌گیر سونی شده و چه بسا آن‌ها هیچ چاره‌ای جز قیمت 700 دلاری نداشته‌اند.

پیروزی دیگر یا شکست بزرگ؟ پیش‌بینی تحلیلگران از میزان فروش PS5 Pro

رولز در ادامه می‌گوید که افول ایکس باکس این شجاعت را به سونی و پلی استیشن داده است تا با خیال راحت قیمت کنسول‌شان را افزایش دهند. وی در این باره خاطر نشان کرد: ” از آنجایی که سونی در حال حاضر هیچ رقیب دهن پرکنی در صنعت گیم ندارد، آن‌ها حاشیه امن بیشتری برای بالا بردن قیمت کنسول‌شان دارند.” به هر حال خودتان هم خوب می‌دانید که همین حالا مایکروسافت با فروش نه چندان خوب Xbox Series X/S عملاً نبرد نسل نهم کنسول‌ها را به سونی باخته است. پلی استیشن به راحتی 2 الی 3 برابر ایکس باکس در آمریکا و بریتانیا فروش دارد و به خاطر همین بازار بی‌رقیب هم باکی از افزایش قیمت کنسولش ندارد. هاردینگ رولز اما درباره اعتراض گیمرها نسبت به قیمت پلی استیشن 5 پرو گفت: “ما انتظار داریم که این قیمت باعث کاهش تقاضا در بازار شود، اما احتمالاً برای طرفداران پلی استیشن قیمت‌گذاری‌های کمتر هم در آینده نزدیک مورد بررسی قرار می‌گیرد.”

خواندن  هر آنچه که باید درباره کنسول PS5 Pro بدانید!

در ادامه این گزارش اما سایر کارشناسان و تحلیل‌گران Ampere هم پیش بینی‌شان از فروش PS5 Pro را مطرح کرده‌اند. به عقیده آن‌ها PS5 Pro در زمان لانچ احتمالاً 1.7 میلیون دستگاه فروش را به ثبت می‌‌رساند. این رقم دقیقاً برابر با میزان فروش کنسول PS4 Pro در زمان عرضه‌اش است. طبق داده های Ampere، PS4 Pro در طول عمر خود 14.5 میلیون دستگاه فروخته است که حدود 12 درصد از کل فروش PS4 را شامل می شود. Ampere در حال حاضر انتظار دارد PS5 Pro تا سال 2029 حدود 13 میلیون دستگاه فروش داشته باشد.” شاید از خودتان بپرسید با وجود قیمت بالاتر و تورم اقتصادی حاکم بر جامعه جهانی چگونه PS5 Pro می‌تواند به فروش مورد انتظار برسد! ظاهراً سونی در چند سال اخیر مشغول سرمایه‌گذاری بر روی کشورهای آسیایی خصوصاً چین و عربستان سعودی بوده است. برخلاف سایر کشورهای جهان، در چین و عربستان شاهد رشد تصاعدی میزان فروش کنسول‌های پلی استیشن هستیم. حتی در چند روز اخیر منابع متعددی از اتمام موجودی کنسول در فروشگاه‌های چین به خاطر عرضه موفقیت آمیز بازی Black Myth: Wukong بوده است. عربستان سعودی هم همین حالا پرچمدار فروش PS5 در خاورمیانه به شمار می‌رود و حتی خود مسئولان این کشور هم مشغول سرمایه‌گذاری بر روی برند پلی استیشن و سایر استدیوهای بازیسازی هستند. در نهایت نباید این نکته را فراموش کنید که سونی همین حالا حق امتیاز تبلیغات GTA VI را هم تصاحب کرده است. تنها کافیست که یک تریلر خیره کننده از این بازی بر روی PS5 Pro منتشر شود تا هر گیمری را از هر نقطه جهان برای خرید پلتفرم جدید پلی استیشن وسوسه کند.

خواندن  پوشش لحظه به لحظه رویداد معرفی PS5 Pro

حسین رضایی

حسین رضایی، نویسنده، روزنامه نگار و منتقد بازی های ویدئویی و حوزه تکنولوژی.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا