مقالات

بهترین بازی‌های Co-op برای PC

The Best CO-OP Games For PC

همان‌طور که ما PC گیمر‌ها عاشق انزوای آرام یک بازی نقش‌آفرینی (RPG) یا هیجان یک تیراندازی رقابتی هستیم، علاقه فراوانی به تجربه بازی‌ها در کنار دوستا‌‌ن‌مان داریم. در حقیقت برای بسیاری از ما، به‌یادماندنی‌ترین لحظات بازی‌ها تنها به این دلیل معنادار بوده است که کسی دیگر در کنارمان حضور داشته تا پا به پای ما بخندد، اشک بریزد، یا همراه ما مشغول جشن و پایکوبی شود.

در واقع بازی‌های همکاری‌محور (Co-op) اخیراً رشد زیادی داشته‌اند، اما پیدا کردن یک بازی مناسب که بتوانید به راحتی با دوستان‌تان تجربه کنید و از آن لذت ببرید، چالشی است که اغلب گیمرها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. حال با توجه به این موضوع، سعی کردیم تا برخی از بهترین بازی‌های Co-op عرضه در سال‌های اخیر را به شما معرفی کنیم که مطمئناً می‌تواند نظر شما را به خود جلب کرده و ساعات لذت‌بخشی را برای شما و دوستان‌تان خلق کند. پس با ادامه این مقاله همراه تک‌سیرو باشید.

بهترین بازی‌های Co-op برای PC

  • It Takes Two

تعداد بازیکن: 2 نفر

نکته: برای تجربه این بازی با دوستان‌تان نیازی نیست که هر دو نفرتان اقدام به تهیه بازی کنید بلکه کافیست یک‌نفر بازی را خریده و آن را به صورت رایگان با فرد دیگر به اشتراک بگذارد.

پیش از عرضه It Takes Two، کارگردان این بازی ادعاهای جسورانه‌ای مطرح کرد که هر مرحله در بازی به یک نوع جدید از مأموریت‌های Co-op تبدیل می‌شود؛ ادعا‌هایی که به هیچ‌وجه یک وعده توخالی نبود و درست مطابق همان چیزی بود که کارگردان بازی پیش از این مطرح کرده بود. تک به تک مراحل بازی، یک چالش متفاوت را در پیش روی شما قرار می‌دهد و به جرئت می‌توان گفت که هیچ کدام از مراحل بازی حتی برای لحظه‌ای کوتاه شبیه به یکدیگر نیستند و تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. این تفاوت‌ها تنها به چالش‌ها خلاصه نمی‌شود و حتی ممکن است که یک مرحله از لحاظ سبک گیم‌پلی نیز تغییرات گسترده‌ای را به خود ببینید. تغییراتی که اگر با چشم خود نبینید ممکن است باورش برای‌تان بسیار سخت و دشوار باشد. در واقع به همین علت است که این بازی به عنوان بهترین بازی سال 2021 انتخاب شده است؛ پس بهتر است بهانه‌ها را کنار بذارید و خود را از تجربه این اثر شگفت‌انگیز محروم نکنید.

بهترین بازی‌های Co-op برای PC

  • Styx: Shards of Darkness

تعداد بازیکن: 1 الی 2 نفر

بازی دوم Styx یک مورد نادر در دنیای بازی‌هاست: یک کمپین مخفی‌کاری Co-op که تجربه آن در کنار دوستان‌تان به شدت جذاب است. این بازی مثل یک Hitman دونفره است، اما پر است از گابلین‌های بدزبان. در هر مرحله از بازی، یک نقشه بزرگ پیش روی شما قرار دارد که دشمنان مختلفی در آن گشت می‌زنند و شما می‌توانید روش خودتان را برای عبور از مرحله انتخاب کنید. مثلاً می‌توانید غذایشان را مسموم کنید یا لوسترها را روی سرشان بیندازید، یا اصلاً سراغ یک کشتار پرسر و صدا بروید و پس از آن سریعاً به پناهگاه‌های خود فرار کنید؛ در هر صورت این شما هستید که تعیین می‌کنید مراحل را به چه شکلی پیش ببرید. در واقع تجربه این بازی در کنار دوستان‌تان می‌تواند یک تجربه واقعاً لذت‌بخش باشد، مخصوصاً وقتی که هر دو مهارت‌های جدیدی در توانایی‌های مخفی‌کاری باز می‌کنید و به شکلی هماهنگ مراحل را پیش می‌برید. پس اگر عاشق بازی‌های مخفی‌کاری Co-op هستید، این بازی یکی از گزینه‌های مناسبی است که در اختیار دارید.

بهترین بازی‌های Co-op برای PC

  • We Were Here

تعداد بازیکن: 2 نفر

بازی We Were Here یک سری ماجراجویی معمایی است که کاملاً حول محور همکاری دو نفره طراحی شده است. در حقیقت شما اصلاً نمی‌توانید این بازی را به شکل دیگری تجربه کنید. معماهای این بازی از اتاق‌های فرار و بازی‌هایی مثل Myst الهام گرفته شده‌اند و شما و هم‌بازیتان باید با صحبت کردن درباره آنچه که می‌بینید و انجام می‌دهید، به یکدیگر کمک کنید تا در بازی پیش‌روی کنید. چالش اصلی در این بازی به نحوه برقراری ارتباط با هم‌تیمی‌تان خلاصه می‌شود؛ جایی که باید بتوانید به نحوی درست با یکدیگر ارتباط برقرار کنید و به شکلی دقیق آنچه را که می‌بینید شرح دهید.

اولین بازی از این سری (We Were Here) به صورت رایگان عرضه شده بود، در حالی که دنباله‌های آن که با نام‌های We Were Here Too و We Were Here Together شناخته‌ می‌شوند، هر کدام زیر ۱۵ دلار قیمت دارند. همچنین اکنون یک سری اسپین‌آف با نام We Were Here Expeditions نیز وجود دارد که شامل تجربه‌های کوتاه معمایی است. تجربه‌هایی که اگر به موضوع اصلی این سری علاقه‌مند باشید، می‌تواند جالب و سرگرم‌کننده باشد.

خواندن  چرا ماد‌ها برای بقای بازی‌های ویدیویی ضروری هستند؟

بهترین بازی‌های Co-op برای PC

  • Outward

تعداد بازیکن: 1 الی 2 نفر

Outward یک تجربه RPG متفاوت است که نمونه‌های مشابه آن به ‌ندرت دیده می‌شود. در این بازی، شما یک فرد معمولی و شکننده هستید. هیچ نقشه‌ای با نشانگرهای راهنما وجود ندارد تا به شما بگوید کجا باید بروید و هیچ سطح ارتقایی برای افزایش آمار و قوی‌تر شدن شما نیست. امکان سفر سریع در هیچ نقطه‌ای از جهان بازی وجود ندارد. شما باید با استفاده از نشانه‌های طبیعی مسیر خود را جهت‌یابی کنید و به اندازه‌ای محتاط بازی کنید که انگار واقعاً در یک ماجراجویی حقیقی حضور دارید. در حقیقت این بازی باعث می‌شود که موانع کوچک به مانند چالش‌های بزرگی به نظر برسند و پیروزی‌های کوچک احساس یک دستاورد بزرگ را به شما بدهند. Outward سخت و گاهی خسته‌کننده است، اما کاری را انجام می‌دهد که تعداد کمی از بازی‌ها قادر به انجام آن هستند. این بازی شما را وادار می‌کند تا واقعاً در مورد تصمیماتی که می‌گیرید فکر کنید و به خوبی می‌‌تواند این تصمیمات را مهم و تاثیرگذار جلوه ‌دهد. پس اگر عاشق بازی‌های سبک بقا با حسی واقع‌گرایانه هستید، Outward یکی از گزینه‌های خوبی است که در اختیار دارید.

بهترین بازی‌های Co-op برای PC

  • Portal 2

تعداد بازیکن: 2 نفر

هیچ شکی نیست که کیفیت منحصر به فرد کمپین دو نفره Portal 2 واقعاً چشمگیر است. شما و دوست‌تان، در نقش ربات‌های آزمایشی آتلِس و پی‌بادی، می‌توانید به بررسی جنبه‌های تاریک‌تر و خطرناک‌تر آزمون‌های GlaDOS بپردازید. موردی که برای آزمایش‌کنندگان انسانی امری خطرناک و حتی غیرممکن به حساب می‌آید. تفکر فضایی سه‌بعدی که سری بازی‌های Portal را به یک تجربه جذاب تبدیل کرده، وقتی با یک دوست دیگر که در حل معماها با شما دست و پنجه نرم می‌کند، همراه شود، به شدت تقویت می‌شود.

کمپین دو نفره Portal 2 زمانی به بهترین شکل عمل می‌کند که با همکاری دوست‌تان سعی در حل معمای به وجود آمده دارید. در واقع گیم‌پلی بازی به نحوی طراحی شده که باید خلاقیت خود را به کار بگیرید و به قول خارجی‌ها بیرون از جعبه فکر کنید. پس اگر فکر می‌کنید که به بازی‌های پلتفرمینگ معمایی علاقه دارید، شاید بتوان گفت Portal 2 بهترین گزینه‌ای است که در اختیار دارید.

بهترین بازی‌های Co-op برای PC

  • Helldivers 2

تعداد بازیکن: 1 الی 4 نفر

بازی Helldivers 2 در نیمه اول سال 2024 به شدت محبوب شد و توجه‌های‌ زیادی را به خود جلب کرد. این بازی تیراندازی سوم‌شخص به زعم خیلی از گیمرها، بهترین بازی در سبک خود است که طی سال گذشته به بازار عرضه شده است. در این نبرد ‌کهکشانی، شما باید با انواع حشرات و موجودات بیگانه مبارزه کنید. اما تفاوت اصلی اینجاست که شما یک قهرمان شکست‌ناپذیر نیستید؛ بلکه گروهی از سربازان معمولی هستید که تلاش می‌کنید از دست حشرات غول‌آسا نجات یابید و قدرت دموکراسی را در سر تا سر کهکشان پخش کنید (به من خورده نگیرید! این یکی از شعارهای اصلی بازیست).

یکی از ویژگی‌های شگفت‌انگیز Helldivers 2، نبرد‌های تمام‌عیاری است که بین شما و لشکر بیگانگان شکل می‌گیرد. در واقع این نبردها به‌قدری گسترده و جذاب طراحی شده‌اند که می‌تواند ساعت‌ها شما را به خود سرگرم کند و لحظات هیجان‌انگیزی را به وجود بیاورد. تجربه این بازی همراه با دوستان‌تان، تجربه‌ای است که نه تنها بسیار جذاب و هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد، بلکه می‌تواند به راحتی در زمره بهترین تجربیات گیمینگ‌تان (البته در بازی‌های Co-op) قرار بگیرد.

بهترین بازی‌های Co-op برای PC

  • Satisfactory

تعداد بازیکن: 1 الی 4 نفر

بازی Satisfactory در ابتدا ممکن است شبیه به یک شبیه‌ساز بقا در فضا، مشابه No Man’s Sky، به نظر برسد، اما پس از چند دقیقه بازی، متوجه خواهید شد که با یک بازی لجستیکی و همکاری‌محور بسیار جذاب روبه‌رو هستید. در این بازی، بازیکنان از ابتدا شروع به جمع‌آوری منابع می‌کنند و با استفاده از آن‌ها ماشین‌آلاتی می‌سازند که به ساخت کارخانه‌های عظیم و پیچیده کمک می‌کند. این تجربه به‌تنهایی سرگرم‌کننده است، اما با همکاری دوستان، واقعاً ارزش “داشتن دست‌های اضافه” را درک خواهید کرد. هدف نهایی بازی ساخت کارخانه‌های کاملاً خودکار در مقیاس سیاره‌ای است، اما چیزی که این مسیر را لذت‌بخش می‌کند، همراهی دوستان‌تان است که می‌تواند ساعات بسیار سرگرم‌کننده‌ای را برایتان رقم بزند.

خواندن  معرفی 5 بازی ترسناک کوتاه که باید تجربه کنید

بهترین بازی‌های Co-op برای PC

  • Lethal Company 2

تعداد بازیکن: 1 الی 4 نفر

شاید کمتر کسی تصور می‌کرد روزی یک بازی مستقل که تنها توسط یک نفر ساخته شده است، بتواند فروش بیشتری نسبت به بزرگ‌ترین مجموعه‌های دنیا تجربه کند. این فروش فوق‌العاده باعث شد تا این بازی مستقل به یکی از ۱۰ بازی پرفروش پلتفرم استیم تبدیل شود و در رتبه‌ای بالاتر از Call of Duty MW3 قرار گیرد. دلیل اصلی این فروش بالا، جذابیت گیم‌پلی خود بازی است که تجربه‌ای خاطره‌انگیز و فراموش‌نشدنی را به همراه دوستانتان به ارمغان می‌آورد. در این بازی، شما در نقش یک کارگر شرکتی ظاهر می‌شوید و باید آیتم‌های بی‌استفاده را از روی قمرهای خالی جمع‌آوری کرده و به شرکت تحویل دهید. اما اگر نتوانید کار خود را به موقع و به درستی انجام دهید، عواقب بد و ترسناکی در انتظارتان خواهد بود. این عنوان، با وجود اینکه به آرامی عرضه شد، به خاطر خلاقیت در گیم‌پلی‌اش به سرعت در میان گیمرها محبوب شد و به یکی از بهترین بازی‌های چندنفره کوآپ در سال ۲۰۲۳ تبدیل گردید و تحسین بسیاری از گیمرها را برانگیخت.

بهترین بازی‌های Co-op برای PC

  • Stardew Valley

تعداد بازیکن: 1 الی 8 نفر

حالت چندنفره Stardew Valley هم‌اکنون می‌تواند تا ۸ بازیکن همزمان را پشتیبانی ‌کند که همه در یک مزرعه مشترک بازی می‌کنند. این بازی یک مکان دلپذیر برای سپری کردن زمان در کنار دوستان‌تان می‌باشد. این بازی نه یک شبیه‌ساز مزرعه معمولی، بلکه شبیه‌ساز یک زندگی است که می‌توانید در آن با تمام اعضای دره Stardew ارتباطی دوستانه و بعضاً عاطفی برقرار کنید و گذر زمان در دنیای واقعی را متوجه نشوید. در هر فصل از بازی، یک رویداد خاص و متفاوت برگزار می‌شود که برای یک روز، تمام اهالی شهر گرد هم جمع می‌شوند و آن مراسم خاص را جشن می‌گیرند. در حقیقت این بازی می‌تواند حکم یک قرص آرام‌بخش را داشته باشد که شما را از هیاهو دنیای واقعی دور می‌کند و یک زندگی مجازی جذاب را پیش روی‌تان قرار می‌دهد. زندگی‌ای که اگر واردش شوید به سختی می‌توانید خود را از آن جدا کنید.

بهترین بازی‌های Co-op برای PC

  • Warhammer 40,000: Space Marine 2

تعداد بازیکن: 1 الی 3 نفر

به جرئت این بازی یکی از بهترین بازی‌هایی است که در دنیای جذاب و غنی Warhammer 40,000 روایت می‌شود. بازی پیش رو دنباله مستقیمی بر قسمت اول خود می‌باشد. در این بازی مجدداً در نقش تایتوس قرار می‌گیرید. سربازی که به جرم اتهامی اثبات نشده، به تعبید درآمده و مشغول خدمت‌رسانی در جوخه Deathwatch می‌باشد. اما بعد از اتفاقاتی که نمی‌خواهم اینجا برای‌تان بازگو کنیم دوباره در نقش یک اولترامارین قرار می‌گیرید و باید با خدمت صادقانه خود به لشکر امپراتوری، این ننگ بزرگ را از پیشانی خود پاک کند. کمپین داستانی این بازی یک تجربه 7-8 ساعته را در پیش روی‌تان قرار می‌دهد که می‌توانید با دوستان‌تان آن را تجربه کنید. علاوه بر بخش داستانی، دو حالت PVP و PVE نیز در بازی قرار گرفته‌اند که خود به زیربخش‌های گوناگونی تقسیم می‌شوند. در نهایت اگر از طرفداران دنیای وارهمر باشید یا دل‌تان برای بازی‌های شوتر نسل هفتمی تنگ شده باشد، این بازی می‌تواند بهشت گمشده شما باشد و همان تجربه‌ای را ارائه دهد که سال‌ها انتظارش را داشتید. پس بهتر است که بیش از این وقت را هدر نداده و خود را از تجربه ساخته جدید استدیو Saber Interactive محروم نکنید.

بهترین بازی‌های Co-op برای PC

  • Project Zomboid

تعداد بازیکن: 1 الی 3 نفر

Project Zomboid یک بازی سندباکس زامبی محور است که تنها یک سوال ساده مطرح می‌کند: چگونه خواهید مرد؟

در این بازی شما باید به عنوان بازماندگان شهرهای Muldraugh و West Point، خانه‌ها را جست‌وجو کنند، منابع لازم برای ساخت و ساز مایحتاج خود را فراهم کنید و تمام تلاش خود را برای به تأخیر انداختن مرگ حتمی‌تان به کار بگیرید. این بازی با اینکه در ظاهر گرافیک جذابی ندارد، اما گیم‌پلی بازی به‌قدری جذاب است که می‌تواند ساعات‌ها شما غرق خود کرده و یک تجربه آخرالزمانی تمام عیار را رقم بزند. پس اگر به بازی‌های آخرالزمانی زامبی محور علاقه دارید، Project Zomboid اثری است که به هیچ‌وجه نباید آن را از دست بدهید.

خواندن  چرا ماد‌ها برای بقای بازی‌های ویدیویی ضروری هستند؟

بهترین بازی‌های Co-op برای PC

  • Sea of Thieves

تعداد بازیکن: 1 الی 4 نفر

وقتی Sea of Thieves در سال ۲۰۱۸ برای اولین بار وارد دنیای بازی‌های ویدیویی شد، با امتیازات متوسط و نقدهای نه‌چندان دوستانه مواجه گردید. برخی از رسانه‌ها حتی آن را یک تجربه غیرقابل‌قبول توصیف کردند. اما اکنون، پس از گذشت چند سال از عرضه، Sea of Thieves موفق شده است جایگاه خود را در دل گیمرها پیدا کند و برای بسیاری از آن‌ها به یکی از بهترین بازی‌ها تبدیل شود. در این بازی، شما دقیقاً در نقش یک دزد دریایی قرار می‌گیرید که برای یافتن گنج در این دنیای پرخطر باید با چالش‌های فراوانی روبرو شده و ریسک‌های بزرگی را به جان بپذیرید.

به لطف دنیای کاملاً آنلاین Sea of Thieves، هیچ‌یک از سفرهای شما شبیه به دیگری نخواهد بود و هر بار با ماجراها و چالش‌های تازه‌ای مواجه می‌شوید. بنابراین، همیشه باید مراقب باشید؛ چرا که ممکن است هنگامی که با دوستانتان در حال جستجو در یک جزیره دورافتاده هستید، گروه دیگری از بازیکنان به کشتی شما حمله کرده و تمامی دارایی‌هایتان را غارت کنند. همین جزئیات کوچک و بزرگ است که تجربه این بازی را در کنار دوستانتان به یکی از لذت‌بخش‌ترین لحظات تبدیل می‌کند.

بهترین بازی‌های Co-op برای PC

  • Minecraft

تعداد بازیکن: بیش از 4 نفر

محال است که لیستی در مورد بهترین بازی‌های Co-op نوشته شود و در آن اشاره‌ای به بازی محبوب و پرطرفدار ماینکرفت صورت نگیرد. احتمالاً نیازی نیست به شما بگوییم که تجربه Minecraft در کنار دوستان‌‌تان، تجربه‌ای به غایت سرگرم‌کننده و لذت‌بخش است، اما اگر تا به حال لذت ساختن یک سکونت‌گاه کوچک یا کاوش در غارهای عمیق با 8 تا 20 نفر از بهترین دوستان‌تان را تجربه نکرده‌اید، هنوز هم دیر نشده! در حقیقت بعید است که بتوانیم انتهایی برای دنیای جذاب و وسیع ماینکرفت تصور کنیم، پس تجربه این بازی نیز محدود به زمان خاصی نمی‌باشد و در هر زمانی می‌توان از آن لذت برد.

اگر به دنبال راهی سریع و ساده برای بازی با دوستانتان هستید، Minecraft Bedrock Edition بهترین گزینه است. در این نسخه می‌توانید با حداکثر ۴ نفر بازی کنید یا یک سرور رسمی Realms اجاره کنید که از تا ۱۱ بازیکن همزمان پشتیبانی می‌کند. اما اگر می‌خواهید تجربه بزرگتری داشته باشید و به کاوش در دنیای بی‌پایان سرورهای عمومی Minecraft بپردازید، بهتر است سراغ Minecraft Java Edition بروید.

بهترین بازی‌های Co-op برای PC

  • Grand Theft Auto Online

تعداد بازیکن: بیش از 4 نفر

GTA Online پر است از محتوا و فعالیت‌های متنوع، اما این سرقت‌ها هستند که نقطه اوج این دنیای فوق‌العاده به نمایش می‌گذارند. در این بخش، چهار بازیکن با یکدیگر متحد می‌شوند تا مجموعه‌ای از مأموریت‌های داستان‌محور را انجام دهند. مأموریت‌هایی که هر بازیکن، نقش متفاوتی در آن بر عهده دارد و موظف است به بهترین شکل ممکن، وظیفه خود را به سرانجام برساند. این مأموریت‌ها به‌طور تدریجی به یک سرقت بزرگ منجر می‌شوند. از دزدیدن وسایل نقلیه به عنوان بخشی از آماده‌سازی گرفته تا ترورها و وظایف مرتبط دیگر. در حقیقت این مأموریت‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هر عضو تیم احساس کند نقشی کلیدی در پیشبرد مراحل ایفا می‌کند و بدون حضور او، اگر نگوییم غیرممکن، پشروی در مراحل به امری بسیار دشوار تبدیل خواهد شد. اما بخش Co-op این بازی، تنها به چند سرقت هیجان‌انگیز خلاصه نمی‌شود. در واقع حجم این فعالیت‌ها به‌ قدری گسترده است که اگر بخواهیم به طور کامل به آن‌ها اشاره کنیم، باید مقاله جداگانه‌ای را به آن اختصاص دهیم. اما به طور خلاصه، این بازی یک شبیه‌ساز هیجان‌انگیز از زندگی تبهکاری را پیش روی شما قرار می‌دهد که تجربه آن با دوستان‌تان می‌تواند منجر به خلق برخی از بهترین لحظات ویدیوگیمی‌تان شود.

جمع‌بندی

در نهایت درست است که بازی‌های چند‌نفره عرضه‌شده برای کامپیوترهای شخصی تنها به موارد گفته‌شده در بالا خلاصه نمی‌شوند، اما تمرکز اصلی این مقاله بر روی معرفی بهترین این آثار بود. آثاری که هر کدام از آن‌ها می‌توانند تجربه‌ای سرگرم‌کننده‌ را برای شما خلق کرده و برای دقایقی هم که شده، ذهن شما از مشغله‌های سرسام‌آور روزمره آزاد کنند. البته اگر شما نیز بازی‌ای را می‌شناسید که جای آن در این لیست خالی است، خوشحال می‌شویم که در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

OHAM

یک گیمر معمولی که ویدیوگیم را نه تنها به چشم سرگرمی، بلکه همیشه به چشم یک مأمن می‌دیده. مأمنی که همچون پناهگاه‌های اتمی دنیای فال‌آوت، از روح شما در برابر سختی‌های زندگی محافظت می‌کند و به دنیای خاکستری‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، رنگ تازگی ‍‌می‌بخشد. البته این دیدگاه من نسبت به ویدیوگیم، ریشه در کودکی‌ام دارد. جایی که همواره در آن مشغول خیال‌پردازی بودم و سعی می‌کردم با مطالعه ادبیات مخصوص کودک و نوجوان، خود را راهی ماجراهایی خیالی کنم و به کمک قوه تخیلم، در این اوهام شناور باشم. در واقع به سبب مطالعه همین آثار ادبی بود که توانستم قدرت نگارش خود را تقویت کرده و از این استعداد، در راه خلق و تولید محتوا استفاده کنم. محتواهایی که از روح خیال‌پردازم جاری شده و با علاقه‌ جوشانم به ویدیوگیم، جهت داده می‌شوند تا در قلب گیمرهایی همچون خودم جای بگیرند و آن‌ها را بیش از پیش با این صنعت جذاب و بعضا بی‌رحم آشنا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا