مقالات

معرفی انواع ظرفیت‌های اکانت‌های ایکس‌‌باکس و پلی‌استیشن

Introducing The Various Capacities Of Xbox and PlayStation accounts

دیگر بر کسی پوشیده نیست که به سبب افزایش بی‌‌رویه قیمت ارز و بی‌ثباتی هرروزه آن، توان خرید بخش کثیری از جامعه کاهش پیدا کرده و متاسفانه این کاهش قدرت خرید منحصر به صنف خاصی نیست و شامل حال ما گیمرها نیز می‌شود. اگر از نسل هفت یا حتی اوایل نسل هشتم فعالیت گیمینگ خود را شروع کرده باشید، احتمالاً می‌دانید که در آن سال‌ها، کسی حساب چندانی روی اکانت‌ها ظرفیتی باز نمی‌کرد و اکثریت ترجیح می‌دادند تا بازی‌های خود را به صورت فیزیکی تهیه کنند. اما متاسفانه تنها با گذشت چندسال، قیمت ارز و دلار به حدی افزایش پیدا کرد که دیگر عملاً برای بسیاری از افراد منطقی نبود که مبالغ بالایی را خرج تهیه دیسک‌های فیزیکی کنند. در این نقطه بود که رفته رفته، اکانت‌های ظرفیتی بین مردم رواج پیدا کردند و تبدیل به روشی امن و ارزان قیمت (به نسبت نسخه فیزیکی بازی‌ها) برای تجربه بازی‌ها شده‌اند. به همین جهت تصمیم گرفتیم تا در این مقاله شما را به صورت کامل با انواع این اکانت‌ها آشنا کنیم و مزایا و معایب هرکدام را به صورت کامل تشریح کنیم.

معرفی انواع ظرفیت‌های اکانت‌های ایکس‌‌باکس و پلی‌استیشن

تفاوت اکانت‌های ظرفیتی و هکی

در همین ابتدای کار اجازه دهید تا یکی از افسانه‌های بی‌پایه و اساسی که راجع به اکانت‌های ظرفیتی مطرح می‌شود را کنار بگذاریم و آن این است که عده‌ای فکر می‌کنند با تهیه این اکانت‌ها، کنسول خود را در معرض خطر بن شدن قرار می‌دهند. به هیچ‌وجه! (البته به جز اکانت ظرفیت 1 پلی‌استیشن) اکانت‌های ظرفیتی از ریشه با اکانت‌های هکی موجود در بازار تفاوت دارند و برعکس آن‌ها، کاملاً یک روش قانونی و مورد تأیید برای تهیه بازی‌ها به حساب می‌آیند. در واقع فرقی نمی‌کند که روی ایکس‌باکس بازی می‌کنید یا پلی‌استیشن، هر کدام از اکانت‌های ظرفیتی این کنسول‌ها را که تهیه کنید، کاملاً تحت پشتیبانی شرکت مربوطه هستید و هیچ‌گونه خطری اکانت یا کنسول شما را تهدید نمی‌کند. پس نیازی نیست که نگران این موضوع باشید.
از آن طرف اکانت‌های هکی که به شدت توصیه می‌کنیم هرگز به سراغ آن‌ها نروید، در واقع اکانت‌های دزدیده شده از کاربران واقعی در سراسر جهان هستند. اگر صاحب اصلی اکانت سرقت‌شده موضوع را به سونی یا مایکروسافت گزارش دهد، به محض اتصال کنسول به اینترنت، ممکن است اکانت یا حتی دستگاه شما بن (غیرفعال) شود و رفع این مشکل نیز بسیار دشوار و هزینه‌بر خواهد بود. به همین دلیل است که برخی فروشگاه‌ها وقتی چندین بازی را با قیمت‌های پایین روی کنسول شما نصب می‌کنند، از شما می‌خواهند که هرگز کنسول خود را به اینترنت متصل نکنید، چون اکثر این اکانت‌ها همان اکانت‌های هکی هستند که تهیه آن‌ها چه از نظر شرعی و چه اخلاقی به هیچ عنوان مورد تأیید نیست.

معرفی انواع ظرفیت‌ها

اما نکته‌ای که باید حین خرید این دست از اکانت‌ها به آن توجه کنید، ظرفیت اکانتی است که تهیه می‌کنید. فرقی نمی‌کند که روی کدام پلتفرم بازی می‌کنید، هر کدام از اکانت‌های ایکس‌باکس یا پلی‌استیشن از 3 ظرفیت مختلف تشکیل می‌شوند که باید از بین آن‌ها تنها یکی را انتخاب کنید. هر کدام از این ظرفیت‌ها ویژگی‌های خاصی دارند که سطح و نحوه دسترسی شما به بازی‌ها خریداری شده بر روی آن اکانت را مشخص می‌کند. در ادامه به تشریح مفصل این ظرفیت‌ها می‌پردازیم.

معرفی انواع ظرفیت‌های اکانت‌های ایکس‌‌باکس و پلی‌استیشن

اکانت‌های ظرفیتی پلی‌استیشن:

• ظرفیت 1: اکانت‌‌‌های ظرفیت یک، شبیه‌ترین ظرفیت به اکانت‌های هکی است و در واقع به عنوان راهی برای دور زدن قوانین و محدودیت‌های Sony استفاده می‌شود. البته خطر استفاده از آن‌ها به مراتب کمتر از اکانت‌های هکی می‌باشند. معمولاً زمانی که شما این دست از اکانت‌ها را خریداری می‌کنید، یک زمان محدود و بسیار کوتاه به شما داده می‌شود که بازی را بر روی کنسول خود دانلود کنید (یا دیتای آن را داخل حافظه دستگاه خود کپی کنید) و سپس تا زمانی که آن بازی بر روی کنسول شما نصب است، حق آنلاین شدن ندارید. چرا که اگر زمانی اتصال شما به اینترنت برقرار شود، بازی مربوطه برای همیشه قفل شده و از دسترس شما خارج می‌شود. به همین جهت این ظرفیت از قیمت بسیار پایینی برخوردار است اما به دلیل محدودیت‌ها و سختی‌هایی که استفاده از این ظرفیت به همراه دارد، توصیه اکید می‌کنیم که سمت این ظرفیت نروید.

• ظرفیت 2: اکانت‌های ظرفیت 2 بهترین روش و البته گران‌ترین روش (در بین اکانت‌های ظرفیتی) برای تجربه بازی‌ها بر روی کنسول‌های سونی به حساب می‌آید. برای استفاده از این ظرفیت در کنسول خود، ابتدا وارد اکانت خریداری‌شده شوید و سپس کنسول‌تان را به‌عنوان کنسول اصلی آن اکانت تنظیم کنید. در PS4، باید اکانت را به حالت پرایمری تنظیم کنید و در PS5 گزینه Console Sharing and Offline Play را فعال کنید. پس از انجام این مراحل، می‌توانید از طریق دیگر اکانت‌های موجود در کنسول، از جمله اکانت شخصی خودتان، بازی‌ها را اجرا کرده و تروفی‌ها و امتیازات را به اکانت اصلی خود اضافه کنید. نکته حائز اهمیت در این ظرفیت آن است که می‌توانید بازی‌های موجود بر روی این اکانت‌ها را هم به صورت آفلاین و هم آنلاین، بر روی اکانت شخصی خودتان تجربه کنید. به همین جهت این ظرفیت بهترین گزینه برای خرید بازی‌ها در پلی‌استیشن به حساب می‌آید.

• ظرفیت 3: اکانت‌های ظرفیت 3 گزینه ارزان‌تری به نسبت اکانت‌های ظرفیت 2 به حساب می‌آیند. اما خوب، از آن‌جایی که هیچ ارزانی بی حکمت نیست در ادامه به ترشیح علت این قیمت کمتر می‌پردازیم: اولین مورد این است که اگر اقدام به تهیه اکانت‌های ظرفیت 3 کنید، مجبور هستید که بازی مربوطه را تنها بر روی همین اکانت تجربه کنید و دیگر نمی‌توانید تروفی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و موارد دیگر را با اکانت شخصی خودتان دریافت کنید. علاوه بر آن، اکانت‌های ظرفیت 3 به اتصال دائمی اینترنت نیاز دارند و اگر اتصال شما به اینترنت قطع شود، بلافاصله بازی قفل شده و تا زمان اتصال مجدد، از دسترس شما خارج خواهد شد. به همین علت است که این اکانت‌ها به نسبت ظرفیت 2 از قیمت کمتری برخوردار هستند.

معرفی انواع ظرفیت‌های اکانت‌های ایکس‌‌باکس و پلی‌استیشن

اکانت‌های ظرفیتی ایکس‌باکس:

• ظرفیت کامل: اکانت‌های ظرفیت کامل نسبت به دو ظرفیت دیگر از قیمت بسیار بالاتری (نزدیک به دو برابر) برخوردار هستند و بیشتر به درد کسانی می‌خورند که می‌خواهند اکانت مربوطه را با شخصی به انتخاب خودشان به اشتراک بگذارند. در واقع قیمت دو برابری این اکانت‌ها به خاطر آن است که در دل خود هر دو ظرفیت هوم و غیر هوم (که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم) را جا داده است. پس فکر نکنید که این اکانت‌ها مزیت فوق‌العاده‌ای را برای شما به همراه می‌آورند. اگر تنها هستید و می‌خواهید بازی را تنها برای خودتان تهیه کنید، این اکانت‌ها مناسب شما نمی‌باشند؛ از طرفی اگر قصد دارید یک بازی مشخص را همراه با دوست‌تان تهیه کنید، می‌توانید با خرید یک اکانت ظرفیت کامل، آن بازی را بین خود به اشتراک بگذارید. (یک نفر ظریف هوم را برمی‌دارد و دیگری غیر هوم) و بله با این کار می‌توانید به صورت همزمان به تجربه بازی ذکر شده بپردازید و محدودیتی گریبان‌گیر شما نخواهد شد.

• ظرفیت هوم: اکانت‌های ظرفیت هوم مشابه همان چیزی است که در اکانت‌های ظرفیت 2 پلی‌استیشن مشاهده می‌کنیم. در واقع شما می‌توانید با تهیه این اکانت‌ها که قیمت بسیار مناسب‌تری دارند (نسبت به نسخه فیزیکی بازی‌ها)، بازی‌های موجود بر روی آن‌ها را چه به صورت آفلاین و چه آنلاین بر روی اکانت شخصی خودتان تجربه کنید.
تنها نکته قابل ذکر این است که هنگامی که شما اکانت ظرفیت هوم خریداری می‌کنید، باید زمان وارد کردن آن روی کنسول خود، گزینه “Make This My Home Xbox” را فعال کنید. اگر این گزینه از قبل فعال شده باشد، نیازی به اقدام دیگری ندارید و می‌توانید به ‌راحتی بازی‌های دلخواه خود را دانلود کنید. یکی از دلایل قیمت بالاتر اکانت‌های هوم نسبت به غیرهوم، سهولت استفاده آن‌ها است. به عنوان مثال، نیازی نیست که به‌طور مداوم بین اکانت‌ها جابه‌جا شوید؛ کافی است یک ‌بار وارد (Sign-in) شوید و از تمامی امکانات اکانت خود بهره‌مند شوید.

• ظرفیت غیر هوم (سوئیچ): آخرین ظرفیت موجود بر روی اکانت‌های ایکس‌باکس با نام غیر هوم شناخته می‌شود. اما برخلاف ظرفیت قبلی، اصلاً نباید این اکانت‌‌ها را با اکانت‌های ظرفیت 3 پلی‌استیشن مقایسه کنیم. چرا که این اکانت‌ها در عمل تفاوت چندانی با ظرفیت هوم ندارند و حتی از قیمت مناسب‌تری هم برخوردار هستند.
تنها مشکل (اگر بتوانیم آن را به عنوان مشکل به حساب بیاوریم) این است که می‌بایست اتصال دائمی خود به اینترنت را حفظ کنید و هر دفعه که می‌خواهید از این اکانت‌ها استفاده کنید، وارد آن‌ شوید (Sign-in) و سپس به اکانت شخصی خودتان سوئیچ کنید (دقت داشته باشید که در هنگام سوئیچ به اکانت‌ شخصی‌تان، از اکانت ظرفیت غیر هوم خود خارج (Sign-out) نشوید).

معرفی انواع ظرفیت‌های اکانت‌های ایکس‌‌باکس و پلی‌استیشن

جمع‌بندی

در نهایت امیدواریم که با مطالعه این مطلب، تا حد خوبی با ظرفیت‌های مختلف کنسول‌های پلی‌استیشن و ایکس‌باکس آشنا شده باشید. همان‌طور که گفته شد، این اکانت‌ها یک روش قانونی و البته ارزان‌تر برای تجربه بازی‌ها به حساب می‌آیند که می‌تواند در این اوضاع بر هم اقتصادی، راه‌گشای ما گیمرها باشند. البته خوب است در اینجا اشاره کنیم که مطلب گفته شده منحصر به نسل خاصی از کنسول‌ها نمی‌باشد؛ در واقع فرقی نمی‌کند که شما از PS5 برای تجربه بازی‌ها استفاده می‌کنید یا PS4 (و به طور مشابه برای کنسول‌های ایکس‌باکس)، اکانت‌های ظرفیتی در هر دو نسل به طور مشابهی عمل می‌کنند و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

OHAM

یک گیمر معمولی که ویدیوگیم را نه تنها به چشم سرگرمی، بلکه همیشه به چشم یک مأمن می‌دیده. مأمنی که همچون پناهگاه‌های اتمی دنیای فال‌آوت، از روح شما در برابر سختی‌های زندگی محافظت می‌کند و به دنیای خاکستری‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، رنگ تازگی ‍‌می‌بخشد. البته این دیدگاه من نسبت به ویدیوگیم، ریشه در کودکی‌ام دارد. جایی که همواره در آن مشغول خیال‌پردازی بودم و سعی می‌کردم با مطالعه ادبیات مخصوص کودک و نوجوان، خود را راهی ماجراهایی خیالی کنم و به کمک قوه تخیلم، در این اوهام شناور باشم. در واقع به سبب مطالعه همین آثار ادبی بود که توانستم قدرت نگارش خود را تقویت کرده و از این استعداد، در راه خلق و تولید محتوا استفاده کنم. محتواهایی که از روح خیال‌پردازم جاری شده و با علاقه‌ جوشانم به ویدیوگیم، جهت داده می‌شوند تا در قلب گیمرهایی همچون خودم جای بگیرند و آن‌ها را بیش از پیش با این صنعت جذاب و بعضا بی‌رحم آشنا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا