مقالات

چرا ماد‌ها برای بقای بازی‌های ویدیویی ضروری هستند؟

?Why Are Mods Essential To The Survival Of Video Games

امروز قصد داریم به یکی از بزرگ‌ترین مزایای پلتفرم PC و یکی از مهم‌ترین مسائل تاثیرگذار در دنیای بازی‌های ویدیویی بپردازیم یعنی «مادینگ». متأسفانه، در سال‌های اخیر شاهد کاهش تعداد بازی‌هایی هستیم که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند و حتی برخی از آن‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که این امکان را به‌طور کامل از بازی‌ها حذف کرده‌اند. اما چرا این موضوع ناامیدکننده است؟ اصلاً مادینگ چه اهمیتی دارد که بازی‌ها باید از آن حمایت کنند؟ و چرا به‌خصوص بازی‌های داستان‌محور باید امکان مادینگ داشته باشند؟ این مقاله دقیقا به همین سوالات پاسخ می‌دهد. پس اگر شما هم به دنیای بازی‌های ویدیویی و به‌ویژه استفاده از مادها در بازی‌ها علاقه‌مند هستید، برای ادامه این مطلب با تک سیرو همراه باشید.

چرا ماد‌ها برای بقای بازی‌های ویدیویی ضروری هستند؟

تصویر از ترکیب چند ماد گرافیکی در بازی Cyberpunk 2077

اول بیاید از این شروع کنیم که اصلاً «مادینگ» به چه معناست؟ به زبان ساده، مادینگ به معنای اصلاح فایل‌ها یا موتور یک بازی برای تغییر محتوا، مکانیک‌ها، جلوه‌های بصری و صوتی موجود یا حتی ساخت محتوای کاملاً جدید و منحصربه‌فرد است. در واقع با این کار می‌توانیم خلاقیت‌ها و رویاهای خود را در بازی‌ها پیاده‌سازی کنیم و بازی‌ها را به شکلی تجربه کنیم که همیشه آرزویش را داشته‌ایم. این موضوع یکی از مهم‌ترین و قدرت‌مندترین ویژگی‌هایی است که اثر آن در طولانی‌مدت مشخص می‌شود نه بلافاصله!

شاید مهم‌ترین ویژگی موجود در ماد‌ها بتوانیم اینطور معرفی کنیم که آن‌ها از روی عشق و علاقه ساخته می‌شوند، نه به جهت خالی کردن جیب شما! چرا که تقریباً تمام مادها به صورت کاملاً رایگان عرضه می‌شوند و محدود به بودجه یا زمان‌بندی خاصی نیستند. به همین جهت می‌توانند تجربه جدیدی را در بازی‌ها مورد علاقه‌تان ارائه دهند، که کمپانی‌های سازنده علاقه‌ای به قراردادن‌ آن‌ها در بازی‌هایشان، آن هم به صورت رایگان ندارند. اما بیایید با چند مورد از تغییراتی که ماد‌ها در بازی‌ها ایجاد می‌کنند آشنا شویم تا بهتر به درک اهمیت این ویژگی دست پیدا کنیم.

چرا ماد‌ها برای بقای بازی‌های ویدیویی ضروری هستند؟

تصویر از ماد گرافیکی Reborn در بازی Watch Dogs

برای مثال گاهی اوقات پیش می‌آید که بازی‌ها به شکلی ناقص و پر از باگ عرضه شوند. مخصوصاً در این روزها که اکثر بازی‌ها از این مشکل رنج می‌برند و انگار اهمیت چندانی هم برای کمپانی‌های سازنده ندارد (اصلاً هم به کمپانی خاصی اشاره نمی‌کنیم). در چنین مواردی مادسازان با تجربه می‌توانند کرش‌ها و باگ‌ها را برطرف کنند، خط داستانی مأموریت‌ها یا رویدادهای خراب را درست کنند و مشکلات انیمیشن‌ها را نیز بهبود ببخشند. گاهی حتی می‌توانند مشکلات مربوط به موتور بازی و API آن را برطرف کرده و کارکردهای از دست‌رفته را بازگردانند یا کد بازی را بهینه کنند تا بهتر اجرا شود. در واقع خیلی از این ماد‌ها کمک می‌کند تا بازی ناقصی که کمپانی عرضه کرده، به تجربه‌ای کامل و همه‌جانبه تبدیل شود که فرسنگ‌ها با اثر ناقصی که به آن شناخته می‌شده، فاصله بگیرد (مانند مادهایی که برای بازی‌های Watch Dogs و Assassin’s Creed Unity منتشر شده‌اند).

خواندن  معرفی 5 بازی ترسناک کوتاه که باید تجربه کنید

در واقع این ماد‌ها باعث می‌شوند که نه تنها بازی‌های ناقص به حیات خود ادامه بدهند بلکه بازی‌های قدیمی‌تر نیز به واسطه تغییراتی که در آن‌ها ایجاد می‌شود، سال‌ها پس از عرضه خود نیز همچنان قابل‌ بازی‌ باشند و به این زودی‌ها کنار گذاشته نشوند. در ادامه به بررسی انواع مختلفی از ماد‌ها می‌پردازیم که شاید از وجود آن‌ها بی‌خبر باشید.

چرا ماد‌ها برای بقای بازی‌های ویدیویی ضروری هستند؟

تصویر از ترکیب چند ماد گرافیکی در بازی Skyrim

  • تغییرات ریشه‌ای با ماد‌ها (Overhaul Mods)

ممکن است خیلی از شما بازی‌هایی را تجربه کرده باشید که از داستان فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند اما از حیث گیم‌پلی، همچون بخش داستانی جذاب نیستند و نمی‌توانند تجربه‌ بی‌نقصی را به شما ارائه بدهند. یا شاید حتی گیم‌پلی مناسبی داشته باشند اما بهتر می‌شد اگر از ویژگی‌های بیشتری در گیم‌پلی خود استفاده می‌کردند. خوب! این مادها دقیقاً به همین منظور طراحی و تولید شده‌اند. شما می‌توانید به واسطه استفاده از این ماد‌ها، گیم‌پلی بازی خود را به صورت کامل تغییر دهید و به تجربه جدیدی از بازی‌های مورد علاقه‌تان دست پیدا کنید. کافیست خودتان نیم‌نگاهی به مادهای عرضه شده برای بازی‌هایی چون Skyrim، Witcher 3 و یا Cyberpunk 2077 بیاندازید تا متوجه گستردگی موضوع شوید.

چرا ماد‌ها برای بقای بازی‌های ویدیویی ضروری هستند؟

تصویر از ماد مربوط به لباس سم ریمی در بازی Marvel’s Spider-Man

  • اضافه کردن آیتم‌ها و ابزار‌های درون بازی

خیلی از بازی‌ها با اینکه به خودی خود، از تنوع بسیار خوبی در ابزارها و سلاح‌های موجود در بازی بهره می‌برند، ممکن است آن طور که شما می‌خواهید کامل نباشند. یا مثلاً آن لباس یا سلاحی را که دوست دارید را نداشته باشند. در اینجا برخی از ماد‌ها می‌‌توانند با استفاده از اَسِت‌های آماده یا مدل‌سازی‌های سه‌بعدی، ابزارها و آیتم‌هایی را به بازی اضافه کنند که تا پیش از این حضور نداشته‌اند. برای مثال دوست دارید در بازی Batman Arkham Knight با لباس فیلم Batman Begins بازی را تجربه کنید؟ هیچ مشکلی نیست! کافی است ماد مربوطه را دانلود کنید و طبق توضیحات آن را در پوشه گفته شده قرار دهید. یا مثلاً دوست دارید در Marvel’s Spider-Man به جای پیتر پارکر با گوئن استیسی بازی را تجربه کنید، هیچ چیز مانع شما نیست و تنها چند کلیک با عملی کردن خواسته‌تان فاصله دارید.

خواندن  بهترین بازی‌های Co-op برای PC

چرا ماد‌ها برای بقای بازی‌های ویدیویی ضروری هستند؟

تصویر از ماد گرافیکی عنوان The Witcher 3: Wild Hunt

  • رفع محدودیت‌ها

حتی گاهی اوقات ممکن است که بازی مورد علاقه‌تان در بخش‌هایی از بازی، محدودیت‌های سفت و سختی اعمال کرده باشند که ممکن است تجربه شما از آن بخش خاص را تحت‌الشعاع قرار دهند. برای مثال به بخش کوآپ الدن رینگ و محدودیت‌های ریز و درشت آن فکر کنید که چقدر می‌تواند تجربه‌تان را محدود و حتی خسته‌کننده کند. در اینجا برخی از مادساز‌ها دست به کار می‌شوند تا با اعمال تغییراتی در کدهای درون بازی، این محدودیت‌ها را برطرف کرده و یک تجربه متفاوت همراه با آزادی عمل کامل را در اختیارتان قرار دهند که نتیجه‌اش می‌شود ماد Seamless Co-op در بازی الدن رینگ با بیش از 7 میلیون دانلود!

چرا ماد‌ها برای بقای بازی‌های ویدیویی ضروری هستند؟

تصویر از ترکیب چند ماد مختلف در بازی GTA V

  • مادهای گرافیکی

یکسری دیگر از مادها به منظور ارتقا تجربه بصری شما تولید می‌شوند و در واقع هدف اصلی‌شان، بهبود گرافیک فنی بازی می‌باشد. شاید خیلی از بازی‌ها به جهت گذشت سال‌ها زیادی از عرضه‌شان دیگر آن جذابیت سابق را نداشته باشند؛ یا حتی بازی‌هایی وجود داشته باشند که به پتانسیل واقعی‌شان در زمینه گرافیک فنی نرسیده باشند. در اینجا مادهای گرافیکی کمک می‌کنند تا این بازی‌ها جلوه تازه‌ای پیدا کنند و حداقل از لحاظ بصری، یک تجربه کاملاً نو و جدید را پیش رو مخاطب قرار دهند. بهترین مثال‌هایی که می‌توانیم در این بخش به آن‌ها اشاره کنیم مادهای گرافیکی عرضه شده برای بازی‌های Skyrim و GTA V می‌باشند که اگر نسخه ماد شده این بازی‌ها را ببینید، از تغییرات اعمال شده شگفت‌زده خواهید شد.

  • بهترین مرجع برای دانلود مادها چه سایتی می‌باشد؟

با اینکه سایت‌های رسمی و غیررسمی بسیاری برای دانلود‌ مادها وجود دارد، اما بهترین گزینه بدون شک سایت NexusMods می‌باشد. مزیت اصلی این سایت بررسی دقیق فایل‌هایی است که بر روی آن آپلود می‌شوند. در واقع این بررسی کمک می‌کند تا بدافزارها و ویروس‌های مخربی که در قالب ماد تولید می‌شوند، تشخیص داده‌ شوند و از قرارگیری آن‌ها بر روی سایت مذکور جلوگیری شود. همچنین این سایت با پشتیبانی بیش از 3100 بازی مختلف، تنوع بسیار خوبی را در پیش روی شما قرار می‌دهد و می‌توانید با استفاده از سایت نام‌برده، به راحتی بهترین مادها را برای بازی‌های موردعلاقه‌تان را دانلود کرده و دیگر نگران وجود ویروس یا بدافزارهای این چنینی درون فایل‌های دانلودی خود نباشید. علاوه بر آن، نحوه نصب هر یک از مادها نیز در قسمت توضیحات (Description) صفحه مربوطه نوشته شده است تا در هنگام نصب دچار سردرگمی نشوید.

خواندن  معرفی 5 بازی ترسناک کوتاه که باید تجربه کنید

چرا ماد‌ها برای بقای بازی‌های ویدیویی ضروری هستند؟

  • نتیجه گیری

در نهایت باید گفت که مادها نقش پررنگی در احیاء و حتی زنده نگه‌داشتن بازی‌ها دارند. شاید یک بازی به دلایل بسیار، توسط کمپانی سازنده کنار گذاشته شود و پشتیبانی خود از آن عنوان را قطع کند اما این موضوع باعث نمی‌شود که علاقه‌مندان به آن عنوان نیز بازی محبوب خودشان را ترک کنند. در واقع این مادها کمک می‌کنند تا حتی سال‌ها بعد از عرضه بازی‌ها، محتواهای جدیدی برای آن‌ها ساخته شوند و با هر ماد جدیدی که تولید می‌شود، تجربه جدیدی پیش روی مخاطبان قرار بگیرد. از آن‌جایی هم که این مادها برآمده از عشق و علاقه طرفداران می‌باشند، معمولاً نتایج فوق‌العاده‌ای به همراه دارند و در واقع بازی را به همان چیزی تبدیل می‌کنند که آرزوی آن را داشته‌اید. در حقیقت این موضوع ثابت می‌کند که گیمرها بهتر می‌توانند همدیگر را درک کنند؛ چرا که اکثر کمپانی‌ها توجهی به نظر مخاطبان خود ندارند و تنها چیزی که برایشان اهمیت دارد، پولی است که به جیب می‌زنند. به همین جهت توصیه می‌کنیم که اگر تجربه استفاده از این مادها را نداشته‌اید، بیش از این به خود ظلم نکنید و برای یک‌بار هم که شده این مادها را امتحان کنید. مطمئنم نتیجه به قدری شیرین خواهد بود که دیگر نمی‌توانید بدون آن‌ها بازی‌های مورد علاقه‌تان را تجربه کنید.

OHAM

یک گیمر معمولی که ویدیوگیم را نه تنها به چشم سرگرمی، بلکه همیشه به چشم یک مأمن می‌دیده. مأمنی که همچون پناهگاه‌های اتمی دنیای فال‌آوت، از روح شما در برابر سختی‌های زندگی محافظت می‌کند و به دنیای خاکستری‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، رنگ تازگی ‍‌می‌بخشد. البته این دیدگاه من نسبت به ویدیوگیم، ریشه در کودکی‌ام دارد. جایی که همواره در آن مشغول خیال‌پردازی بودم و سعی می‌کردم با مطالعه ادبیات مخصوص کودک و نوجوان، خود را راهی ماجراهایی خیالی کنم و به کمک قوه تخیلم، در این اوهام شناور باشم. در واقع به سبب مطالعه همین آثار ادبی بود که توانستم قدرت نگارش خود را تقویت کرده و از این استعداد، در راه خلق و تولید محتوا استفاده کنم. محتواهایی که از روح خیال‌پردازم جاری شده و با علاقه‌ جوشانم به ویدیوگیم، جهت داده می‌شوند تا در قلب گیمرهایی همچون خودم جای بگیرند و آن‌ها را بیش از پیش با این صنعت جذاب و بعضا بی‌رحم آشنا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا