مقالات

پنج بازی‌ که به بهترین شکل ممکن از فناوری RTX استفاده می‌کنند!

Top 5 Games That Make The Best Use Of Ray Tracing Technologies

انویدیا با معرفی فناوری RTX در سال 2018، انویدیا (NVIDIA) از برگ برنده‌ای پرده گشود که می‌توانست به رقابتش با AMD پایان داده و خود را به پیروز مطلق این نبرد تبدیل کند. فناوری‌ای که برای همیشه دنیای ویدیو-گیم را تغییر داد و مرز بین دنیای واقعی و مجازی را به باریک‌ترین حد ممکن رساند.

پنج بازی‌ که به بهترین شکل ممکن از فناوری RTX استفاده می‌کنند!

اما این ویژگی دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد؟ مهم‌ترین قابلیت این فناوری با نام Ray Tracing شناخته می‌شود که کمک می‌کند تا سایه‌زنی‌ها، نورپردازی‌ها، بازتاب‌ها و جلوه‌های نوری ارتقا پیدا کرده و به شبیه‌ترین حالت ممکن به دنیای واقعی تبدیل شوند. البته مانند هر فناوری نوپایی، این ویژگی نیز در ابتدای راه خود به سر می‌برد؛ اما احتمال می‌رود که با گسترش این ویژگی و ارتقاء روزافزون آن، مرز بین واقعیت و بازی‌های ویدیویی روز به روز کمتر شده و به نقطه‌ای برسیم که دیگر نتوان تفاوت بین این دو را از یکدیگر تشخیص داد.

حال در این مقاله تصمیم گرفتیم به معرفی پنج بازی‌ای بپردازیم که به زیبا‌ترین شکل ممکن از این فناوری کمک گرفته‌اند و موفق شده‌اند آن را به بهترین صورت در بازی خود پیاده‌سازی کنند. در حال حاضر بیش از 500 بازی و برنامه مختلف وجود دارد که به نوعی از این قابلیت استفاده می‌کنند. در ابتدا خیلی‌ها گمان می‌کردند این قابلیت نیز مانند صدها ویژگی شکست خورده‌ای می‌ماند که تنها چند ماه پس از عرضه از یادها فراموش شده و هیچ‌گاه با اقبال عمومی روبرو نخواهد شد. اما هر چه که از زمان معرفی این فناوری جلو می‌رفتیم، توجه‌های بیشتری جذب تکنولوژی جدید کارت‌های انویدیا می‌شد؛ به نوعی که این موضوع به یکی از ترندهای اصلی دنیای فناوری و بازی‌های ویدیویی تبدیل شد.

حال در این لیست به سراغ پنج بازی‌ای می‌رویم که توانسته‌اند به بهترین شکل ممکن از این فناوری استفاده کرده و به جلوه‌ها بصری خارق‌العاده‌ای دست پیدا کنند. پس با ادامه این لیست همراه تک‌سیرو باشید.

پنج بازی‌ که به بهترین شکل ممکن از فناوری RTX استفاده می‌کنند!

  • Minecraft with RTX

اگر تنها کمی با دنیای ویدیوگیم آشنا باشید و یا حتی دورا دور این صنعت را دنبال کرده باشید، به طور حتم با بازی جریان‌سازی مانند Minecraft آشنا هستید. این بازی تنها به دلیل آزادی بی‌نهایت خلاقانه‌اش شناخته نمی‌شود؛ بلکه سبک خاص و منحصر به فردش با آن بلوک‌های بزرگ و زمخت نیز بخش مهمی از هویت بصری آن را شکل داده و به یکی از المان‌های اصلی این بازی دوست‌داشتنی تبدیل شده است.

حال شاید به نظر برسد که این بلوک‌های ساده نیازی به فناوری‌ پیشرفته‌ای چون رهگیری پرتو (Ray Tracing) ندارند، اما NVIDIA مثل شما فکر نمی‌کند! در حقیقت، Minecraft را می‌توان مبدأ مقایسه معروف «RTX خاموش» و «RTX روشن» دانست، و اگر این مقایسه را در شبکه‌های اجتماعی دیده باشید، به طور حتم با معجزه این فناوری در بازی ماینکرفت آشنا هستید. در حقیقت در سال 2020 میلادی بود که نسخه RTX محور این بازی محبوب منتشر شد و توانست با بهره‌گیری کامل از قدرت این ویژگی، ظاهر همیشگی ماینکرفت را زیر و رو کند. بسیاری از افراد از دیدن اینکه چطور این فناوری، ظاهر ساده بازی را به شکلی حیرت‌انگیز دگرگون کرده، شگفت‌زده شدند. در واقع رهگیری پرتو این امکان را فراهم کرد تا شاهد صحنه‌هایی باشیم که در آن‌ها، نور از میان ابرها به‌زیبایی عبور می‌کند و جزئیات شگفت‌انگیزی از دل تصاویر بیرون می‌آید.

اما این تغییرات فقط به ظاهر ختم نمی‌شود. زیبایی حقیقی بازی زمانی کشف می‌شود که پا به درون غارها و معادن بازی می‌گذارید. معادنی که حالا به لطف فناوری RTX به هیچ‌وجه شبیه آن چیزی نیست که تا پیش از این تجربه کرده بودید. معادنی که حالا تاریک‌تر، ترسناک‌تر و دهشتناک‌تر از همیشه به تصویر کشیده شده‌اند و با استفاده از فناوری RTX به خوبی در انتقال این حس ترس و ناامنی عمل می‌کنند.

پنج بازی‌ که به بهترین شکل ممکن از فناوری RTX استفاده می‌کنند!

  • Metro Exodus

Metro Exodus یکی دیگر از آن بازی‌های برجسته‌ای است که با ورود فناوری رهگیری پرتو دگرگون شد. این بازی که در ابتدا در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، با بهره‌گیری از سیستم نورپردازی سراسری مبتنی بر رهگیری پرتو، از نخستین عناوینی بود که از این فناوری نوظهور استفاده کرد. اما در سال ۲۰۲۰ با انتشار نسخه بهبودیافته Metro Exodus Enhanced Edition، این فناوری در بازی به‌طور کامل بازسازی شد و علاوه بر ارتقای روش نورپردازی، افکت‌های جدیدی از رهگیری پرتو به آن افزوده شد.

حتی در نسخه اصلی، Metro Exodus بازی‌ای بود که فضای تاریک و ترسناک خود را به خوبی به نمایش می‌گذاشت، اما در نسخه بهبودیافته، حضور فناوری RTX آن ترس و دلهره را چندین برابر کرده است. سایه‌های شومی که با روشن شدن هر شعله یا چراغ به‌طرزی موذیانه در اطراف شما به رقص درمی‌آیند، حس هولناکی به محیط سرد و مهجور بازی بخشیده و فضای یخ‌زده بازی را به مراتب وحشتناک‌تر کرده‌اند. این تنها یکی از نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد نورپردازی با رهگیری پرتو تا چه اندازه می‌تواند دنیای یک بازی را دگرگون کرده و به آن عمق و هیجان بیشتری ببخشد.

پنج بازی‌ که به بهترین شکل ممکن از فناوری RTX استفاده می‌کنند!

  • Control

سومین نمونه‌ای است که به‌خوبی از قابلیت RTX بهره می‌برند، Control ساخته‌ی Remedy Entertainment است. در آگوست ۲۰۱۹، این بازی به اولین عنوانی تبدیل شد که چندین افکت نورپردازی RTX همچون بازتاب‌ها، سایه‌ها و نورپردازی غیرمستقیم را هم‌زمان به کار گرفت. به همین دلیل است که همچنان از این شوتر ماوراءالطبیعه به عنوان یکی از زیباترین بازی‌های تاریخ یاد می‌شود.

Control* با ترکیب افکت‌های متعدد RTX مانند نورپردازی غیرمستقیم با رهگیری پرتو، سایه‌ها و سطوح بازتابنده، محیطی خلق کرد که “Oldest House” را به مکانی فراواقعی و هراس‌انگیز تبدیل می‌کند، جایی که گویی همیشه در مرز بین واقعیت و خیال معلق هستید.

پنج بازی‌ که به بهترین شکل ممکن از فناوری RTX استفاده می‌کنند!

  • Alan Wake 2

صحبت از Remedy Entertainment که باشد، نمی‌توان از Alan Wake 2 غافل شد. این بازی جدید ادامه‌ای بر رابطه‌ی عمیق این استودیو با جادوی RTX است و در آن از رهگیری پرتو برای تمامی جلوه‌های بصری استفاده شده است. همچنین این بازی به عنوان بستری برای معرفی DLSS 3.5 خدمت می‌کند؛ جدیدترین نسخه از DLSS که با تکنیکی به نام «بازسازی پرتو» کار می‌کند. این مدل هوش مصنوعی جدید، تصاویر رهگیری پرتو را با کیفیتی بالاتر در بازی‌ها و نرم‌افزارهای سنگین خلق می‌کند.

Alan Wake 2 چه از نظر داستانی و چه از لحاظ فنی، یه تجربه استثنائی به حساب می‌آید. Remedy توانسته با استفاده از فناوری قدرتمند RTX جهانی را به تصویر بکشد که غرق در ظلمت و تاریکی است؛ ظلمتی که در تضاد کامل با نورهای کمرنگ و ناپایدار است که آلن تلاش می‌کند از آن‌ها محافظت کرده و تا شاید از جهنمی که در آن زندانی شده نجات پیدا کند.

پنج بازی‌ که به بهترین شکل ممکن از فناوری RTX استفاده می‌کنند!

  • Cyberpunk 2077: Phantom Liberty

وقتی Cyberpunk 2077 در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، یک جهش گرافیکی در صنعت ویدیو-گیم به حساب می‌آمد که به خوبی از تکنولوژی RTX انویدیا استفاده می‌کرد. اما در آن زمان، بازی با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کرد که باعث شد تمام دستاورد‌های این بازی نادیده گرفته شود و در زیر سایه مشکلاتش بی‌شمارش، پنهان شود. ولی خوشبختانه و به لطف تلاش‌های مستمر CD Projekt RED و پشتیبانی تمام قد از بازی، بالاخره تنواستند این مشکلات فنی را برطرف کرده و یکی از زیباترین تجربه‌های گیمینگ سال‌های اخیر را رقم بزنند.

نقطه اوج این ماجرا نیز عرضه بسته‌الحاقی Phantom Liberty بود که جلوه‌های بصری بازی را به سطح جدیدی ارتقا ‌می‌داد و موفق شد تا جوایز بسیاری را برای تیم توسعه سی‌دی پراجک رد به ارمغان آورد. بخشی از این ارتقا نیز شامل نورپردازی کامل ردیابی پرتو و DLSS 3.5 با فناوری بازسازی پرتو (Ray Reconstruction) می‌شود که می‌تواند نورپردازی‌های درون بازی را به شکل واقع‌گرایانه‌ای بهبود بخشیده و جلوه‌ای بی‌نظیر را در تاریخ بازی‌ها ویدیویی پدید آورد.

Phantom Liberty نیز مانند دیگر آثار برجسته‌ی این فهرست، از نورپردازی ردیابی پرتو به بهترین شکل بهره می‌برد و تجربه‌ای بصری بی‌نظیر ارائه می‌دهد. این بسته‌ی گسترشی داستانی جاسوسی را روایت می‌کند که در آن، شخصیت اصلی بازی، V، توسط دولت جدید ایالات متحده به خدمت گرفته می‌شود تا پرده از توطئه‌ای بردارد که می‌تواند سرنوشت تاریخ را برای همیشه دگرگون کند. داستان Phantom Liberty حول محور مخفی‌کاری می‌چرخد؛ جایی که شما باید در سایه‌ها پنهان شوید و پرده از رازهای تاریکی بردارید که شخصیت‌هایش، هر کدام با گذشته‌ای پیچیده و خاکستری، در آن غرق شده‌اند.

پنج بازی‌ که به بهترین شکل ممکن از فناوری RTX استفاده می‌کنند!

  • جمع‌بندی

در نهایت، این آثار تنها نمونه‌ای از قدرت و شگفتی تکنولوژی نوظهور انویدیا هستند؛ نمایندگانی که نشان می‌دهند چطور ترکیب نوآوری‌های بصری و توانایی‌های گرافیکی می‌تواند تجربه‌ی بازی‌ها را دگرگون کند. از نورپردازی‌های خیره‌کننده و بازتاب‌های واقع‌گرایانه تا سایه‌های دلهره‌آور و عمق بصری بی‌سابقه، فناوری تازه متولد شده RTX تحولی بنیادی در دنیای گیم ایجاد کرده است.

هرکدام از این آثار، به‌نحوی خاص از این ویژگی استفاده کرده‌اند تا نه تنها جلوه‌های بصری را به سطحی نوین برسانند، بلکه بازیکنان را در دنیایی غرق کنند که مرزهای واقعیت و تخیل را کم‌رنگ می‌کند. بدون شک، این تنها آغاز راه است؛ آینده‌ای که در آن بازی‌ها هرچه بیشتر با این تکنولوژی پیوند می‌خورند، پر از شگفتی‌های بیشتری خواهد بود.

OHAM

یک گیمر معمولی که ویدیوگیم را نه تنها به چشم سرگرمی، بلکه همیشه به چشم یک مأمن می‌دیده. مأمنی که همچون پناهگاه‌های اتمی دنیای فال‌آوت، از روح شما در برابر سختی‌های زندگی محافظت می‌کند و به دنیای خاکستری‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، رنگ تازگی ‍‌می‌بخشد. البته این دیدگاه من نسبت به ویدیوگیم، ریشه در کودکی‌ام دارد. جایی که همواره در آن مشغول خیال‌پردازی بودم و سعی می‌کردم با مطالعه ادبیات مخصوص کودک و نوجوان، خود را راهی ماجراهایی خیالی کنم و به کمک قوه تخیلم، در این اوهام شناور باشم. در واقع به سبب مطالعه همین آثار ادبی بود که توانستم قدرت نگارش خود را تقویت کرده و از این استعداد، در راه خلق و تولید محتوا استفاده کنم. محتواهایی که از روح خیال‌پردازم جاری شده و با علاقه‌ جوشانم به ویدیوگیم، جهت داده می‌شوند تا در قلب گیمرهایی همچون خودم جای بگیرند و آن‌ها را بیش از پیش با این صنعت جذاب و بعضا بی‌رحم آشنا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا