مقالات

10 بازی برتر با قابلیت کراس پلی؛ تجربه بازی بدون مرز

Top 10 Games With Cross Play Capability; Unlimited Gaming Experience

صنعت گیم فراتر از هر حد و مرزی است. سیاست‌های انحصارطلبانه بازیسازان دیگر به مانند گذشته آنچنان جایگاه و اعتباری در صنعت گیم ندارد و هم اکنون بیشتر از هر زمان دیگری به مفهوم عدالت و برابری در بازی‌های ویدئویی نزدیک شده‌ایم. امروزه نه تنها بازی‌های انحصاری برای سایر کنسول‌های رقیب هم عرضه می‌شوند، بلکه به لطف ویژگی کراس پلی دارندگان تمامی پلتفرم‌ها نیز می‌توانند فارغ از رزولوشن، نوع کنترلر و قدرت سخت افزاری کنسول‌شان با دوستان خود به تجربه بازی بپردازند. مفهوم کراس پلی دقیقاً همان آرمان شهری است که سال‌هاست جای خالی‌اش در صنعت گیم حس می‌شد و پربیراه نیست بگوییم اگر تلاش‌های Epic Games نمی‌بود هرگز محقق نمی‌شد. یعنی همان جایی که مدیران پلی استیشن (PlayStation) با لابی‌گری و نفوذ فراوان خود اجازه اضافه شدن قابلیت کراس پلی را به بازی‌ها نمی‌دادند. به هر حال آن‌ها به خاطر فروش خوب‌شان در بازار سود خوبی به جیب می‌زدند و دلیلی برای اهمیت دادن به سایر مخاطبین قائل نبودند، اما اپیک گیمز توانست با پیشنهاد مالی قابل توجهی سونی را برای این همکاری متقاعد کند. این مورد سرآغاز یک تحول اساسی در صنعت گیم شد. در این مطلب تک سیرو، 10 بازی برتر با قابلیت کراس پلی را معرفی می‌کند که تجربه‌ی‌شان برای طرفداران بازی‌های چند نفره لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

  • Dead by Daylight

پلتفرم: PS4، PS5، XOne، Xbox Series X/S، PC، iOS، Android و Nintendo Switch

سبک: Survival Horror

Dead by Daylight لیاقت حضور در هر لیستی از بهترین بازی‌های چند نفره و آنلاین را دارد. شاید در نگاه اول ما با یک بازی چند نفره در سبک بقا روبرو باشیم اما حقیقت امر فراتر از این حرف‌هاست. Dead by Daylight روایتگر یک تقابل 4 در مقابل 1 است. 4 نفر بازمانده باید از چنگال یک قاتل سریالی فرار کنند. از قضا هر 5 شخصیت موجود در این بازی هم توسط گیمرها کنترل می‌شوند. گروه بازمانده باید سعی کنند با تاکتیک‌های مختلف و بهره‌گیری از عناصر تعاملی که در جای جای نقشه وجود دارد از دست قاتل داستان فرار کنند. همین یک مورد کافیست تا مفهوم ساختارشکنانه این عنوان برهمگان ثابت شود. شما می توانید از ابزار و تجهیزات بی شماری برای متوقف کردن قاتل استفاده کنید، اما قاتل به تعدادی سلاح کشنده نیز دسترسی دارد. خبر خوب اینجاست که قابلیت کراس پلتفرم این کنسول به بهترین شکل ممکن می‌تواند شما و دوستان‌تان را در کنار یکدیگر جمع کند و رقابتی نفس‌گیر را برای‌تان تصویر بکشد.

  • Fortnite

پلتفرم: PS4، PS5، XOne، Xbox Series X/S، PC، Android و Nintendo Switch

سبک: Battle Royal

فورتنایت (Fortnite) شاید بهترین نمونه و مثال در صنعت گیم برای ادای مفهوم پشتیبانی طولانی مدت از بازی‌ها باشد. اگر به یاد داشته باشید در اواخر سال 2010 میلادی سبک بتل رویال توانست جای پای خودش را در صنعت گیم محکم کند و درست در زمانی که این سبک در حال اوج گیری بود، Epic Games با ویژگی کراس پلی فورتنایت توانست آن را به یکه‌تاز دنیای بازی‌های ویدئویی مبدل کند. این ایده که می‌توانستید صرف از نظر این که چه پلتفرمی دارید، با دوستان‌تان به تجربه بازی بپردازید واقعاً لذت بخش و منحصر به فرد بود. کار به جایی رسیده که خیلی‌ها اعتقاد دارند تاثیرگذارترین بازی که توانسته حالت کراس پلتفرم را به شکوفایی فعلی‌اش برساند همین بازی Fortnite است. شاید نفوذ و قدرت آن ها نمی بود پلی استیشن هرگز راضی به قعال کردن قابلیت کراس پلتفرم برای کنسول پلی استیشن نمی شد.

  • Call of Duty: MW3 and Warzone

پلتفرم: PS4، PS5، Xbox One، Xbox Series X/S و PC

سبک: FPS

ماجرا البته فراتر از این دو بازی است! مشخصاً می‌توانیم هر کدام از عناوین اخیر Call of Duty را نیز به لیست بهترین بازی‌های کراس پلتفرم اضافه کنیم، اما دو نسخه اخیر منتشر شده حقیقتاً کامل‌ترین و بهترین نمونه ممکن به شمار می‌روند. اکتیویژن (Activison) البته سال‌ها ایده‌ی استفاده از این ویژگی را برای بازی‌های خودش در ذهن داشت! اما به خاطر محدودیت‌های سخت افزاری و البته عدم تمایل سونی به چنین اتفاقی تلاش‌هایش چندان راه به جایی نمی‌برد. تا این که در سال 2019 با ریبوت مجموعه Modern Warfare توانست یکی از بهترین نمونه‌های کراس پلی را در میان بازی‌های چند نفره به تصویر بکشد. اکتیویژن امکان دعوت کردن دوستان‌تان برای یک مسابقه را به ساده‌ترین شکل ممکن فراهم کرده است. تنها کاری که باید انجام دهید پیدا کردن ID و یا شناسه دوستان‌تان و اضافه کردن آن‌ها به مسابقات است. همچنین می‌توانید بدون در نظر گرفتن پلتفرم‌ به مسابقات دیگر بازیکنان هم ملحق شوید.

  • Sea of Thieves

پلتفرم: Xbox One، Xbox Series X/S، PC و PS5

سبک: Action Adventure

مطمئناً Sea of Thieves یکی از ناب‌ترین تجربه‌های Co-op سالیان اخیر صنعت گیم به حساب می‌آید. شما در این بازی‌ می‌توانید در قالب تیم‌های 4 نفره همراه با دوستان‌تان وظیفه هدایت یک کشتی متعلق به دزدان دریایی را برعهده بگیرید. هر کدام‌تان وظایف مشخصی دارید و تنها چیزی که مهم می‌باشد کاوش در دنیای اعجاب برانگیز بازی می‌باشد. راستش را بخواهید Sea of Thieves خیلی دیرتر از همتایان خودش وارد میدان بازی‌های کراس پلتفرم شد. مایکروسافت (Microsoft) همچنان سماجت و پافشاری زیادی بر روی عدم عرضه بازی خودش بروی کنسول‌های پلی استیشن داشت. در عوض کاربران ایکس باکس و رایانه‌های شخصی می‌توانستند با ویژگی کراس پلی با یکدیگر به تجربه بازی بپردازند. تا این که به خاطر کسب سود بیشتر مایکروسافت تصمیم گرفت بازی را بالاخره بر روی PS5 عرضه کند. موردی که اتفاقاً با بازخورد خوب کاربران این پلتفرم همراه شد و حالا بازیکنان می‌توانند فارغ از پلتفرم خودشان با هم دیگر در دنیای معرکه بازی کاوش کنند.

  • Apex Legends

پلتفرم: PS4، PS5، XOne، Xbox Series X/S، PC و Nintendo Switch

سبک: FPS / Battle Royal

مگر می‌شود از معجزه EA و استدیوی Respawn‌ غافل شد؟ Apex Legends یکی از بهترین بازی‌های رایگان حال حاضر است که به شما امکان می‌دهد با کاربران سایر پلتفرم ها هم رقابت کنید. این بازی رایگان برای اولین بار در سال 2019 از ناکجا آباد و در سکوت خبری منتشر شد. اما خیلی زود توانست در میان طرفداران سبک بتل رویال برای خودش اسم و رسمی به پا کند. خوشبختانه EA با ارائه محتویات متعدد و بروزرسانی‌های متنوع توانسته در گذر زمان Apex را به یکی از محبوب‌ترین عناوین چند نفره صنعت گیم مبدل کند. شخصی سازی معرکه بازی در کنار شوتر سرگرم کننده و تاکتیکی آن از معدود تجربه‌های ناب و آنلاین چند وقت اخیر صنعت گیم به حساب می‌آید که می‌توانید با سایر دوستان‌تان در پلتفرم‌های دیگر هم به تجربه آن بپردازید.

  • Helldivers 2

پلتفرم: PC و PS5

سبک TPS (تیراندازی سوم شخص)

Helldivers 2 امسال همه‌ی‌مان را غافلگیر کرد. عنوانی که سونی توانست با سرمایه‌گذاری به مراتب کمتری نسبت به سایر عناوین خودش یک سود فوق العاده از آن به جیب بزند. بازی‌های امروزی حقیقتاً گیم پلی سرگرم کننده و مبتکرانه‌ای ندارند. حداقل اگر هم باشند نمی‌توانند از این منظر با Helldivers 2 رقابت کنند. اگر چه بازی در حال حاضر بر روی پلتفرم‌های ایکس باکس در دسترس نیست اما مخاطبین PC و PS5 می‌توانند با هم دیگر این بازی را تجربه کنند. شما و حداکثر دو دوست دیگر باید یک تیم سه نفره را در شکیل دهید و به مبارزه با ربات‌ها بپردازید. سازندگان در هر فصل از بازی یک اپیزود داستانی منحصر به فرد را روایت می‌کنند تا گیمر دائماً در بطن محتویات جدید این عنوان غرق شود. خوشبختانه تنوع سلاح‌ها به قدری فوق العاده است که گیمر تقریباً هیچ وقت از آن‌ها خسته نمی‌شود و همیشه یک راه جدید برای سرگرم کردن خودش پیدا می‌کند.

  • Destiny 2

پلتفرم: PS4، PS5، PC، Xbox One و Xbox Series X/S

سبک: MMO/ FPS

مطمئناً وقتی پای خالق فرانچایز Halo یعنی استدیوی Bungie به میان می‌آید، انتظاری جز یک اثر تیراندازی خارق العاده نمی‌توان داشت. راستش را بخواهید زمانی که اعلام شد Destiny 2 جز پرهزینه‌ترین بازی‌های تاریخ صنعت گیم است، انتظارات از بانجی به شدت بالا رفت. با این حال انتشار بازی در سال 2017 علی رغم این که از نظر مالی موفق بود، اما آنچنان که باید و شاید نتوانست از پس انتظارات منتقدین بربیاید. با این حال در طول 7 سالی که بازی عرضه شده، بانجی با ارائه موفق محتواهای جدید توانسته آن را به ابرغول دنیای آثار چند نفره در صنعت گیم مبدل کند. بازی نسبت به روزهای اولیه عرضه خودش تفاوت‌های زیادی دارد. نخست این که حالا تبدیل به یک اثر رایگان و دوست داشتنی شده که فقط به سرگرم کردن گیمرها فکر می‌کند. اما مهم‌تر از همه قابلیت کراس پلی میان پلتفرم‌ها نیز به آن اضافه شده تا حجت در حق گیمرها تمام شود.

  • Rocket League

پلتفرم: PS4، PS5، XOne، Xbox Series X/S، PC و Nintendo Switch

سبک: ورزشی

Rocket League یکی از ریش سفیدان این لیست و با عرضه خودش در سال 2015 حالا به دهمین سالگرد انتشار هم نزدیک می‌شود. بازی در حقیقت تلفیقی از دو سبک محبوب و جذاب در دنیای بازی‌های ویدئویی است؛ یعنی فوتبال و ماشین سواری! شما در این بازی می‌توانید عالی‌ترین نمونه از یک اثر رقابتی و چند نفره را ببینید که دائماً با شخصی‌سازی‌های گوناگون و اضافه شدن ماشین‌های بیشتر شما را ساعت‌ها مشغول خود می‌کند. کمای اینکه همچنان زمین‌های مسابقه بی‌نظیری هم توسط تیم سازنده اضافه می‌شود. خوشبختانه خریداری استدیوی سازنده بازی Psyonix توسط اپیک گیمز باعث شد تا قابلیت کراس پلتفرم به یکی از برگ برنده‌های اساسی این عنوان مبدل شود. آنچنان که با گذشت 9 سال از انتشار رسمی بازی، همچنان جز محبوب‌ترین عناوین کنسول‌های پلی استیشن، ایکس باکس و البته رایانه‌های شخصی به شمار می‌رود.

  • Minecraft

پلتفرم: PS4، PS5، XOne، Xbox Series X/S، PC،iOS، Android و Nintendo Switch

سبک: Open World

اگر از طرفداران بازی های کراس پلتفرم هستید، احتمالاً از همان ابتدای متن اولین نامی که به ذهن‌تان خطور کرده همین ماینکرفت خودمان است. بدون شک Minecraft یکی از موفق‌ترین بازی‌های تاریخ صنعت گیم است و دست بر قضا پرفروش‌ترین عنوان این حوزه نیز به شمار می‌رود. بازی با وجود این که برای اولین بار در سال 2011 عرضه شده است، در گذر زمان پیشرفت در دنیای مدرن امروزی صنعت گیم را خوب یاد گرفته و همیشه حرف‌های جدیدی برای گفتن دارد. خبر خوب اینجاست که ده‌ها روش برای تجربه بازی Minecraft وجود دارد که همگی از قابلیت کراس پلتفرم هم بهره می‌برند. متاسفانه این قابلیت برای دارندگان کنسول‌های PS3 و Xbox 360 در دسترس نیست و آن‌ها نمی‌توانند به ویژگی کراس پلتفرم دسترسی داشته باشند. اما کاربران بقیه پلتفرم‌ها می‌توانند با هم به تجربه بازی بپردازند اما به شرطی که همه از یک نسخه مشابه بازی استفاده کنند.

  • No Man’s Sky

پلتفرم: PS4، PS5، XOne، Xbox Series X/S، PC و Nintendo Switch

سبک: Open World

قبل از عرضه رسمی بازی No Man’s Sky، توسعه‌دهندگان Hello Games قول داده بودند که گیمرها هنگام کاوش در جهان وسیع این عنوان، با بازیکنان دیگر به صورت تصادفی برخورد خواهند داشت. موردی که در عرضه اولیه بازی متاسفانه وجود نداشت اما واکنش شدید گیمرها باعث شد تا تیم سازنده با ارائه یک بروزرسانی این ویژگی را به بازی اضافه کند. به همین خاطر حالا می‌توانید حین کاوش در دنیای بی‌نظیر و پهناور این اثر، با سایر گیمرها فارغ از پلتفرمی که با آن بازی می‌کنند، دیدار داشته باشید. همچنین می‌توانید با دوستان‌تان در دنیای بدون مرز این عنوان پرسه بزنید و در سیارات جدید پایگاه‌های خودتان را بسازید و یا حتی در جنگ‌های بین کهکشانی هم شرکت کنید. این دقیقاً همان چیزی است که باعث شده No Man’s Sky علی رغم گذشت این همه سال همچنان سر زبان‌ها باقی بماند.

حسین رضایی

حسین رضایی، نویسنده، روزنامه نگار و منتقد بازی های ویدئویی و حوزه تکنولوژی.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا