مقالات

با Sony Interactive Entertainment بزرگترین کمپانی ساخت بازی ویدیویی آشنا شوید

Get To Know Sony Interactive Entertainment The Largest Video Game Development Company

Sony Interactive Entertainment (SIE) به عنوان بزرگترین و تاثیرگذارترین شرکت صنعت بازی های ویدیویی در جهان شناخته می شود. تاریخچه جذاب و غنی این شرکت در کنار نوآوری های بی نظیر باعث شده است که این شرکت مورد علاقه بسیاری از گیمرها و علاقمندان به دنیای ویدیو گیم تبدیل شود. این شرکت همانطور که از نامش پیداست، از زیرمجموعه های شرکت Sony بوده و برند پلی استیشن را مدیریت می کند. کنسول ها، بازی ها و خدمات آنلاین Sony Interactive Entertainment باعث شده است که این شرکت برترین تحول گر دنیای بازی های ویدیویی باشد. در این مقاله قصد داریم تا تاریخچه Sony Interactive Entertainment را بررسی کرده و همچنین در خصوص دستاوردها و تاثیراتی که این شرکت از سال 1993 تاکنون روی دنیای بازی های ویدیویی داشته باشد را بیان کنیم.

سونی اینتراکتیور انترتینمنت که به اختصار SIE نامیده می شود، یک شرکت دو ملیتی آمریکایی- ژاپنی است که در حوزه ساخت و توسعه بازی های ویدیویی و سرگرمی های دیجیتال فعالیت می کند. مهم ترین برند این شرکت را می توان PlayStation نامید و بر خلاف تصور بسیاری از ما، Sony Interactive Entertainment به عنوان یک استودیو ساخت بازی پلی استیشن نبوده و شرکت بزرگتری است که PlayStation تنها بخشی از آن است. می توان گفت که Sony Interactive Entertainment بزرگترین سرمایه گذار در صنعت بازی های ویدیویی شناخته می شود. پیشینه تاسیس Sony Interactive Entertainment به سال 1993 باز می گردد و ما در ادامه این مقاله در خصوص تاریخچه این شرکت با شما صحبت خواهیم کرد.

تاریخچه Sony Interactive Entertainment

برای شروع به بیان تاریخچه Sony Interactive Entertainment باید به سال 1993 باز گردیم. زمانی که شرکت Sony Computer Entertainment (SCE) توسط سونی و زیرمجموعه آن یعنی Sony Music Entertainment ژاپن تاسیس شد. وظیفه اولیه این شرکت رسیدگی به پروژه های سونی در صنعت بازی ویدیویی بود. کنسول پلی استیشن اواخر سال 1994 توسط این شرکت در ژاپن معرفی شد. این شرکت در آمریکای شمالی نیز در سال 1995 تاسیس شد و مقر آن در شهر فاستر ایالت کالیفرنیا قرار داشت. Steve Race به عنوان اولین رئیس این مرکز شناخته شد.

پیش از آن که پلی استیشن به بازارهای غربی راه پیدا کند، تمامی امور مربوط به بازاریابی ویدیو گیم های این مرکز در 1995 به مرکز آمریکای Sony Interactive Entertainment منتقل شد. در همین زمان PlayStation در کشور آمریکا معرفی شد و می توان گفت که تا سال 1997 اکثر تصمیم گیری های مربوط به این کنسول در Sony Interactive Entertainment کشور آمریکا انجام می شد. پس از این تاریخ در اروپا نیز این سازمان دفتری را تاسیس کرد. دقت کنید که Sony Interactive Entertainment هنوز با نام سونی کامپیوتر شناخته می شود.

پلی استیشن 2 در سال 2000 و باز هم برای اولین بار در ژاپن معرفی شد. چند ماه بعد این کنسول به بازار آمریکا نیز راه یافت و پروژه ساخت پلی استیشن پرتابل در سال 2002 در شرکت آمریکایی Sony Interactive Entertainment آغاز شد. این سیستم بعد از آن در سال 2004 اولین بار در ژاپن و سپس در سال 2005 در آمریکای شمالی، اروپا و استرالیا نیز عرضه شد.

در سال 2005 یک استودیو جهانی توسط Sony Interactive Entertainment تاسیس شد که در آن بر تمامی استودیوهای توسعه بازی نظارت کامل انجام می شد. در واقع این نهاد در ابتدای راه به عنوان مسئول استراتژیک خلاق توسعه بازی ها بود و بر تولید تمامی نرم افزارها و بازی ویدیویی های سونی نظارت داشت. این بازی ها در ابتدای راه صرفا برای کنسول پلی استیشن تولید می شدند و محصولات انحصاری بودند. این نهاد در سال 2008 به عنوان شرکت مادر تمامی استودیوهای جهان برای تولید بازی پلی استیشن تبدیل شد.

در سال 2005 توسعه دهنده بازی های ویدیویی Guerilla Games که از سازندگان سری بازی های Killzone بودند، به عنوان بخشی از استودیوهای جهانی به سونی کامپیوتر پیوست. در سال 2006 نیز شرکت Zipper Interactive به عنوان دومین شرکت به این هلدینگ اضافه شد. کنفرانس تجاری پلی استیشن که در سال 2006 و در توکیو برگزار شد، شبکه آنلاین PS3 را معرفی کرد. این شبکه در ابتدای راه PSN نام داشت و این سرویس همیشه به اینترنت متصل بود، کاملا رایگان و پشتیبانی کاملی را ارائه می داد. در سال 2006 نیز PS3 به آمریکا راه یافت و در این سال در ایالات متحده آمریکا نیز عرضه شد. در همین سال PSN در آمریکا نیز راه اندازی شد. Evolution Studios و Bigbig Studios نیز در سال 2007 به شبکه بازی سازی Sony Interactive Entertainment پیوستند.

سال 2010 آغاز تحولات عرضه یکپارچه محصولات Sony Interactive Entertainment است. در واقع این سال بخش های الکترونیک موبایل و کامپیوتر با یکدیگر ادغام شدند و این شرکت در ژاپن SNEP نام گذاری شد. در همین سال همچنین Media Molecule که از سازندگان بازی Little Big Planet بود نیز به Sony Interactive Entertainment پیوست و پس از آن دفتر اصلی این شرکت از مینه سوتا به توکیو منتقل شد. شرکت Sucker Punch Productions نیز در همین سال به Sony Interactive Entertainment پیوست.

ژانویه 2012 ماهی بود که استودیو Bigbig تعطیل شد و نام استودیو کمبریج Sony Interactive Entertainment به Guerilla Cambridge تغییر نام یافت. در ماه مارس همین سال نیز Zipper Interactive تعطیل شد. با این حال در همین سال Sony Interactive Entertainment که با نام Sony Computer Entertainment شناخته می شد یک سرویس بازی ابری را خریداری کرد. سونی کامپیوتر در همین سال از PlayStation Mobile برای Vita رونمایی کرد و دستگاه هایی که از گواهینامه پلی استیشن استفاده می کردند نیز می توانستند از این سرویس استفاده کنند. در نهایت Team 17، THQ و Action Button Entertainment نیز به این برنامه پیوستند.

سال 2014 برای Sony Interactive Entertainment سالی بود که این شرکت با خلاقیت به سمت راه اندازی یک سرویس تلویزیون ابری رفت. PlayStation Vue در این سال نشان دهنده عزم سونی برای پیشرفت و نوآوری در دنیای دیجیتال بود. در واقع در این سال سونی سعی کرد که سهم بازار بیشتری را در صنعت سرگرمی به خود اختصاص دهد و در این زمینه پیشتاز در جهان باقی بماند.

افتتاح Sony Interactive Entertainment به صورت رسمی

Sony Interactive Entertainment برای اولین بار با همین نام در سال 2016 معرفی شد. هدف از تاسیس این شرکت ادغام و بهینه سازی فعالیت های سونی در زمینه بازی های ویدیویی و رسانه ها به شمار می رفت. نام Sony Computer و Sony Entertainment Network با نام واحد Sony Interactive Entertainment شناخته می شدند. این شرکت به سرعت توانست به عنوان رهبر دنیای بازی ویدیویی در دنیا شناخته شود.

خرید شرکت های مختلف که در زمینه تولید بازی فعالیت می کردند از جمله Insomniac Games، Sony Interactive Entertainment دامنه تولیدات خود را توانست گسترش دهد و از سوی دیگر PlayStation Productions نیز به عنوان یک استودیو تولید فیلم برای تلویزیون با داستان های اقتباسی از دنیای بازی سونی ساخته شد.

ناگفته نماند که تاسیس Forward Works نیز به عنوان یک شرکت فعال در حوزه ساخت بازی موبایل از دیگر تلاش های Sony Interactive Entertainment برای پیشرفت در عرصه های جدید مانند بازی های آنلاین و شبکه های اجتماعی بوده است. می توان گفت که در حال حاضر Sony Interactive Entertainment به عنوان بزرگترین شرکت مادر توسعه بازی و همچنین بزرگترین مرکز خلاق ساخت بازی های ویدیویی در دنیا شناخته می شود.

نتیجه گیری

Sony Interactive Entertainment تشکیلاتی بزرگتر از صرف یک شرکت ساخت و توسعه بازی به شمار می رود. چندین استودیوی بزرگ تولید بازی، فیلم و حتی توسعه کنسول های بازی از جمله زیرمجموعه های Sony Interactive Entertainment شناخته می شوند که توانسته اند با تولید محتوای خلاق، فعالیت خود را در این حوزه گسترش دهند.

محمد شفیعی

دنیا برای من در یک لحظه قفل شد. پاییز سال 1930 و شخصیت به یادماندنی توماس آنجلو. بازی کردن واقعا احساس رهایی به من میده. من بازی میکنم چون قطعا هیچوقت نمیتونم به 1930 نیویورک برگردم. بازی می کنم چون هیچوقت با دوستانم نمیتونم یه گنگ مافیایی رو توی شهری که هستم رهبری کنم. محمد شفیعی، کسی که از بچگی پای ثابت بازی های کامپیوتری بوده، سعی میکنه که بدون در نظر گرفتن سلیقه شخصی، محتوایی رو برای شما آماده کنه که بررسی، انتخاب و خرید از تک سیرو آسون تر بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا