همانطور که فوتبالیها برای بزرگترین رویدادشان قریب به 4 سال صبر میکنند و طرفداران سینما هم در شوق آثار اسکورسیزی و نولان سر از پا نمیشناسند، ما گیمرها هم چشم و امیدمان در صنعت گیم به Rockstar و Naughty Dog است. یعنی تقریباً همهیمان اعتقاد داریم که اگر بنا بر تحول در دنیای بازیها باشد، قطعاً سرآغاز آن از بازیهای جدید این دو سازنده خواهد بود. حالا فرقی هم نمیکند چند سال برایش انتظار بکشیم، به هر حال میدانیم که در انتهای داستان ارزش چنین صبری را دارد. خصوصاً حالا که در نسل نهم کنسولها به سر میبریم و حقیقتاً بازی خاصی عرضه نشده که بتوانیم آن را یک ارتقای چشمگیر در نسل جدید بازیهای ویدئویی قلمداد کنیم. پس در چنین شرایطی حق بدهید که برای تجربه Intergalactic: The Heretic Prophet Theory و GTA VI سر از پا نشناسیم. دو عنوانی که قطعاً میتوانند صنعت گیم را یک پله نسبت به چیزی که الان میبینیم ارتقا دهند. درباره Intergalactic: The Heretic Prophet Theory هم حرف زیاد است. گرچه واکنشهای ضد و نقیضی در قبال تریلر بازی وجود دارد، اما از آنجایی که خوب ناتی داگ و نیل دراکمن را میشناسیم، واضح است که تئوریها و نکات مخفی زیادی در تریلر بازی وجود دارند. در این مطلب نگاهی به تئوریهای بازی Intergalactic: The Heretic Prophet Theory خواهیم انداخت و آنها را بیشتر بررسی میکنیم. برای مشاهده ادامه مطلب با وب سایت تک سیرو همراه باشید.
راز ناگفتهی سیاره Sempiria؛ همه چیز زیر سر یک فرقه مذهبی است!
آن طور که سازندگان میگویند Intergalactic: The Heretic Prophet در هزاران سال آینده اتفاق میافتاد! ما در نقش یک کاراکتر با نام Jordan A. Mun به عنوان یک جایزهبگیر خطرناک ایفای نقش میکنیم که حالا به طور اتفاقی سر از سیاره Sempiria در آورده است. سیارهای که بیش از 600 سال پیش از مدار سیارات خارج شده و هر کسی که به آنجا میرفته بدون کوچکترین رد و نشانی ناپدید میشده است. مشخص نیست که دقیقاً چه اتفاقی بر سر این سیاره و ساکنین آمده است. عدهای اعتقاد دارند که احتمالاً این سیاره مثل چرنوبیل (اشاره به سال 1986 در داخل تریلر) درگیر یک اتفاق فیزیکی یا ماورای ابعاد شده! اما فرضیه دوم که اتفاقاً به صورت تلویحی توسط سازندگان تایید شده است، به ظهور یک فرقه مذهبی و دینی مرموز در این سیاره اشاره دارد. به نحوی که در تریلر، نشانههایی از کتابهای مقدس، نقشبرجستهها و ساختارهای باستانی دیده میشود و میتواند به داستانهای تاریخی پیرامون پیامبران و قدرتهای ماموفق بشری اشاره داشته باشد. ماجرا اما زمانی جالب میشود که بدانید رباتی که در داخل بازی به مصاف جردن میرود براساس بررسیهای زبانشناسان در حقیقت یک مبارز دینی یا شوالیه است که احتمالاً از سربازان مبلغان دینی این سیاره به شمار میرود. راستش را بخواهید هر چه قدر هم که این تئوری را هم بزنیم باز به یک نتیجه مشخص نمیرسیم. در هر صورت این احتمال وجود دارد که یک فرقه مذهبی حالا با هر ترفندی توانسته باشد کنترل این سیاره را به دست گرفته باشد و چه بسا از نیروهای چند بعدی هم هم برای رسیدن به اهدافش استفاده کرده باشد.
همه چیز از 1983 شروع می شود؛ فرضیه سفر در زمان!
تریلر Intergalactic: The Heretic Prophet همان اول کار ما را شوکه کرد. در ابتدا از قول خود بازی ما شاهد یک نقل قول باستانی از سال 1986 هستیم. اولاً از همه چرا باید چنین سالی را به عنوان تاریخ باستانی قلمداد کنیم؟ شاید توجیهش این باشد که بازی در آینده بسیار دور روایت میشود. در هر صورت چیزی که برای ما مهم است سال 1986 میباشد. سالی که جنگ سرد به اواخر خودش نزدیک شده بود و شوروی هم رو به زوال بود. ضعفی که در نهایت منجر به فاجعه چرنوبیل در سال 1986 شد. همانطور که میدانید فاجعه چرنوبیل الهامبخش بسیاری از آثار تخیلی بوده است و احتمالاً ناتی داگ به دنبال ارجاعات متعدد به آن بوده است. شاید هم چرنوبیل نقش مهمی در داستان بازی ایفا کند، چرا که ناتی داگ بیدلیل چنین عددی را روی صفحه نمایش در معرض دید قرار نمیدهد. اما بگذارید کمی قوه تخیلمان را مثل سازندگان به کار بیاندازیم و برای خودمان تئوری خلق کنیم؛ وقتی که بازی قرار است در آینده بسیار دور روایت شود و دائماً به 80 میلادی رجوع میکند؛ تنها یک ایده به ذهنمان میرسد؛ سفر در زمان!
اصولاً وقتی پای سفر در زمان به میان باشد، کمتر کسی میتواند جرئت خط و نشان کشیدن برای آثار کریستوفر نولان را داشته باشد. کسی که البته پیچیدهترین و گستردهترین تعبیر درباره سفر در زمان و یا دستکاری آن را در فیلم Tenet به تصویر کشید. در دنیای بازیهای ویدئویی اما حقیقتاً شاهد چنین مثالهای بی بدیل و خارق العاده نیستیم. اما ظاهراً نیل دراکمن و ناتی داگ بالاخره میخواهند این طلسم را بشکنند و در یک بازی ویدئویی فرازمینی و تخیلی، تعبیر خودشان از مفهوم زمان را به تصویر بکشند. به صورت کلی چندین سرنخ جدی و مستند وجود دارد که ما را به وجود مفهوم سفر در زمان در این بازی مطمئن میکند. شاید دم دستترین سرنخ ما مربوط به در پروفایل لینکدین یکی از اعضای تیم هنری ناتی داگ باشد. او مدتها پیش در پروفایل خود به ساخت یک بازی با محوریت سفر در زمان اشاره کرده بود و حتی تاکید داشت که این عنوان قرار است یک IP کاملاً جدید باشد. آن زمان خیلیها صحت این ادعا را زیر سوال بردند اما حالا که نمایشهای بازی را میبینیم، میتوانیم حتی به درستی آن ایمان داشته باشیم.
به هر حال نباید فراموش کنیم که ما با یک اثر فراکهکشانی روبرو هستیم و در آن قرار است اتفاقات فیزیکی و کوانتومی زیادی جریان داشته باشد. اتفاقاتی که طبیعتاً بیشترین تاثیر را روی زمان میگذارند و البته از آن هم تاثیر میگیرند. سوای از این موضوع، تریلر هم دائماً با ارجاعات متعدد به تاریخچه و گذشته بشریت به ما تلنگر میزند. از انیمه های دهه 80 میلادی بگیرید تا مارک کفش آدیداس و حتی دیسک اورجینال آهنگ It’s a Sin مسلماً کالای مرسومی برای آیندگان نیست. خصوصاً آن که میدانیم تقریباً 600 سال سیاره سمپیرا (Sempiria) از دسترس خارج بوده و کسی از اوضاع و احوال آن خبردار نبوده است. پس اینجا تنها چیزی که شاید اندکی با منطق سازگار باشد، بحث سفر در زمان است! وگرنه این همه ارجاعات متعدد به برندها و محصولات مدرن عصر امروز برای یک بازی علمی تخیلی بیمعنا و مفهوم نیست. خدا را چه دیدهاید، شاید جردن به عنوان کاراکتر اصلی بازی میتواند در زمان سفر کند و کالاهای لوکس آن را با خودش به غارت ببرد. یا حتی عجیبتر؛ ممکن است که مردم در همان دهه 80 میلادی در یک نسخه موازی از جهان فعلی ما، توانسته باشند به تکنولوژیهای پیشرفته فضایی و علمی برسند. آنقدر که نسخه مدرن امروزی ما در برابر آنها ناچیز شمرده میشود.
رازهای یک QR Code؛ از تاریخ انتشار تا فیزیک کوانتوم
تقریباً همه میدانیم که ناتی داگ در تریلر بازیهایش همیشه رازها و نکات مخفی زیادی برای گفتن دارد. نکاتی که شاید حتی همین حالا هم بخش زیادی از آنها کشف نشده باشند. با این اوصاف یکی از طرفداران توانست در دقیقه 1:26 تریلر Intergalactic: The Heretic Prophet به یک کد QR مخفی در گوشه بالای یک روزنامه پی ببرد. در ادامه هم مشخص شد که این کد میخواهد یک رشته اعداد ساده مثل 66260600410 را به ما بدهد. البته قضیه به این سادگیها نیست و تفسیرهای خاص خودش را دارد.یکی از تئوریها میگوید که چهار رقم اول (6626) بهطور مخفیانه تاریخ انتشار بازی را نشان میدهد، یعنی 6 ژوئن 2026. با وجود خلاقانه بودن این ایده، هنوز توضیحی برای هفت رقم باقیمانده از این رشته ارائه نشده است. علاوه بر این، این فرضیه با دیگر سرنخهایی که تاریخ انتشار بازی را در سال 2027 پیشبینی میکنند، تناقض دارد. تئوری بعدی هم به مختصات جغرافیایی اشاره دارد. اصولاً هر وقت ما چند کد ساده گیرمان میآید اول چیزی که به ذهنمان میرسد ربط دادن آن به یک مختصات جغرافیایی است. اما شوربختانه این مختصات جغرافیایی به ما اطلاعات چندانی نمیدهد و صرفاً به یک ناحیه خاص میان نروژ و ایسلند اشاره دارد. شاید هم در آینده این مختصات بار معنایی پیدا کند اما حداقل الان چیز خاصی دستگیرمان نشده است. اما معتبرترین تئوری به عدد مربوط به ثابت پلانک (Planck’s Constant) اشاره دارد. آنهایی که فیزیکشان خوب است میدانند که این عدد شباهت زیادی به مقدار عدد ثابت پلانک یعنی 6.626070 دارد. برای آنهایی که آشنایی چندانی با مفاهیم فیزیکی ندارند باید گفت که ثابت پلانک یک عدد فیزیکی مهم در دنیای کوانتوم است و غالباً در آثار علمی و تخیلی مرتبط با سفر در زمان مطرح میشود. حتی میتوان با آن ارجاعاتی به جهانهای موازی و سفرهای فرابعدی هم داشت. شاید جردن در جریان بازی توانایی سفر در جهانهای موازی متعدد را دارد. به هر حال او بیشتر از هر کسی به سیاهچالهها نزدیک است.
پای خیانت در میان است؟
در تریلر بازی میبینیم که جردن با بازی Tati Gabrielle مشغول جمعآوری سرنخها و مدارک درباره اعضای گروهی به نام Five Aces است. ظاهراً او قبلتر هم عضو این گروه که در حقیقت یک مشت جنایتکار بین کهکشانی هستند. با این حال چیزی که مشخص میباشد این است که گروه جردن بعد از مدتی کاملاً از هم پاشیده شده است. چهار عضو دیگر این گروه، از چپ به راست، شامل Kumail Nanjiani (بازیگر فیلم Eternals مارول)، Tony Dalton (ستاره سریال Better Call Saul)، Ashley Scott و Stephen A. Chang (بازیگر نقش Jesse در The Last of Us: Part II) هستند. خب همانطور که گفتیم جردن یک شکارچی جایزهبگیر است. از قضا جدیدترین شکارش که خودش اصرار زیادی برای انجام آن دارد، مربوط به یکی دیگر از اعضای این گروه یعنی Colin Graves میباشد. حالا اینجا دو فرضیه مطرح است، یا جردن میخواهد هر طور که شده با دوستان قدیمیاش ارتباط بگیرد یا آن که اسیر ماجراهای آغشته به خیانت شده است. یعنی یا جردن یا سایر اعضای گروه مرتکب خیانت شدهاند و حالا در به در دنبال یکدیگر میگردند.
خداحافظی با بازیهای خطی؛ الگوبرداری از Bloodborn
نیل دراکمن در مصاحبههای اخیرش واضحاً تایید کرده است که شیفته مکانیکها و شیوه روایت داستانی بازی Bloodborn شده است و احتمالاً به همین خاطر شاهد شباهتهای غیرقابل انکاری میان این دو بازی خواهیم بود. در وهله اول به نظر میرسد که نیل دراکمن قصد دارد از سبک روایتی Bloodborn الگوبرداری کند. یعنی سبکی که گیمر را وادار میکند شخصاً محیط را کاوش کرده و داستان برای خودش روایت کند. این شاید بزرگترین تحول در سبک کارگردانی نیل دراکمن که استاد خلق صحنههای سینماتیک است، باشد! اما مهمتر از همه باید به این نکته توجه کرد چنین سبکی نیاز به یک محیط گیم پلی گسترده دارد تا گیمر بتواند آزادانه در آن بچرخد. از طرفی ما این را میدانیم که نیل دراکمن از مخالفان سرسخت بازیهای جهان باز به حساب میآید. پس تکلیف این تناقض چه میشود؟ ظاهراً باید منتظر یک اثر غیرخطی و نیمه جهان باز باشیم که در آن گیمر میتواند آزادانه در محیط بچرخد و المانهای آن را کشف کند. اصلاً مگر میشود برای یک بازی علمی تخیلی آن هم در یک سیاره مرموز با آن همه المانهای بصری و محیطی خارق العاده یک گیم پلی خطی طراحی کرد؟ مطمئناً نیل دراکمن میداند پیاده سازی چنین طرحی میتواند به قیمت شکست بازی برایش تمام شود. پس وقتی تکههای این پازل را کنار هم قرار میدهیم به این نتیجه میرسیم که Intergalactic: The Heretic Prophet Theory متفاوت با تمام بازیهای خطی گذشته ناتی داگ است. همچنین واضح است که Intergalactic بر مبارزات تن به تن تمرکز خواهد داشت و سلاحهای گرم صرفاً برای پشتیبانی در مواقع ضروری به کار می روند. اتفاقاً چنین رویکردی را هم در بازی Bloodborn دیده بودیم. به شخصه فکر میکنم تعامل با محیط بیشترین تاثیر را بر روی گیم پلی خواهد داشت. ما در نسخه چهارم آنچارتد شاهد یک نمونه فوق العاده از تعامل گیم پلی با محیط بودیم، اما شوربختانه چنین موفقیتی آنچنان در حد The Last of Us Part II تکرار نشد. این در حالیست که در تریلر Intergalactic: The Heretic Prophet Theory میتوانیم ببینیم که جردن به زیبایی هر چه تمامتر از روی یک سنگ میپرد و سپس به ربات حمله میکند.
سخن پایانی
اصولاً کوجیما و نیل دراکمن عاشق رمز و راز بازیهای کارآگاهی هستند! یعنی میتوان از یک تریلر چند دقیقهای به اندازه چندین مقاله فقط نکات مخفی و تئوریهای فک برانداز استخراج کرد. البته که نمیتوان چندان با قطعیت درباره این تئوریها اظهار نظر کرد اما ما گیمرها اصولاً کارآگاه به دنیا آمدهایم و با پازلها و معماهای مختلف بازیها بزرگ شدهایم. اتفاقا خود ناتی داگ هم به این موضوع واقف بود و به همین خاطر تا دلتان بخواهد در تریلر بازی نکات ریز و درشت زیادی قرار داد. در این مطلب هم نگاهی به تئوریهای Intergalactic: The Heretic Prophet Theory داشتیم که شاید پیش از این حتی به ذهن کمتر کسی خطور کرده باشد.