سال ۲۰۲۵ قرار است عرصهای خیرهکننده برای دنیای بازیهای ویدیویی باشد؛ سالی پر از هیجان، با انتشار عناوین متنوعی که هرکدام در نوع خود نویدبخش تجربههایی بهیادماندنی هستند. از استودیوهای مستقل و تازهنفس گرفته تا غولهای پرآوازه AAA، همگی دست در دست هم دادهاند تا این سال را به نقطه عطفی در تاریخ بازیسازی تبدیل کنند. هر معرفی جدید بهسان جرقهای درخشان، کنجکاوی گیمرها را برمیانگیزد و آنها را بار دیگر به سوی کنسولهای محبوبشان فرا میخواند. در میان این شوق بیپایان اما، مراسم Game Awards همچون فانوسی روشن، مسیری بهسوی عناوین آینده گشود و با نمایش تریلرها و تیزرهایی مسحورکننده، فضایی از اشتیاق و انتظار را در دل طرفداران برانگیخت. اما از بین این همه هیاهو، اعلامیهای غیرمنتظره همه نگاهها را به خود خیره کرد: معرفی بازی Split Fiction که نهتنها یادآور آثار موفق پیشین است، بلکه دروازهای تازه به سوی آیندهای نوآورانه میگشاید.
Split Fiction عنوانی است که روند توسعه آن از سال ۲۰۲۱ آغاز شده و حالا، با تریلری جذاب، داستانی گیرا و مکانیکهایی پیشرفته را به نمایش گذاشته است. بهرهگیری از قدرت خارقالعاده Unreal Engine 5، این اثر را به نمونهای برجسته از تلفیق تکنولوژی و خلاقیت تبدیل کرده است. بر اساس آنچه تاکنون از این بازی میدانیم، Split Fiction نهتنها از نظر بصری و گیمپلی چشمگیر است، بلکه پتانسیل آن را دارد که به تجربهای ماندگار در عرصه بازیهای همکاریمحور تبدیل شود. این عنوان که برای انتشار در سال آینده برنامهریزی شده، با بهرهگیری از فرصت پیشرو، بهتدریج جزئیات بیشتری از خود را فاش خواهد کرد و اشتیاق هواداران را بیش از پیش برخواهد انگیخت. اما در ادامه این مقاله همراه تکسیرو باشید، تا با بررسی اطلاعات منتشر شده، با ساخته جدید جناب جوزف فارس بیشتر آشنا شده و خود را برای عرضه این بازی آماده کنیم.
Split Fiction: میراث خالقان It Takes Two
تریلر Split Fiction که در مراسم Game Awards به نمایش درآمد، ترکیبی از حس آشنایی و تازگی را در دل مخاطبان زنده کرد. با ظاهر شدن لوگوی استودیوی Hazelight، همهچیز مشخص شد: این اثر جدید ساختهی تیمی است که پیشتر با عناوینی همچون A Way Out و It Takes Two توانسته جایگاه خود را بهعنوان یکی از پیشگامان ژانر همکاریمحور تثبیت کند.
استودیوی Hazelight با عرضه It Takes Two موفق شد تا تجربهای ماندگار خلق کند. این بازی که حول محور داستانی احساسی از روابط خانوادگی میچرخید، با گیمپلی متنوع و طراحی خلاقانهاش، به یکی از بهترین آثار در این سبک تبدیل شد و از قضا توانست جایگاه بهترین بازی سال 2021 را از آن خود کند. استقبال گسترده از این عنوان و دریافت جوایز مختلف، نشاندهنده آن است که جوزف فارس و تیم توامند او در استدیو Hazelight، میتوانند مرزهای تعریف شده برای بازیها را شکسته و استاندرادی نو برای آنها تعریف کنند.
اکنون، با Split Fiction، Hazelight قصد دارد مرزهای موفقیت خود را فراتر ببرد. این بازی با بهرهگیری از Unreal Engine 5، نهتنها از لحاظ بصری جذابتر میباشد، بلکه مکانیکهای پیشرفتهتری را نیز ارائه میدهد. طراحی برای کنسولهای PlayStation 5، Xbox Series X|S و رایانههای شخصی، نشاندهنده تمرکز استودیو بر ارائه تجربهای روان و پیشرفته است. همچنین همکاری دوباره با ناشر مشهور Electronic Arts، تضمینی برای دسترسی گسترده این اثر به بازیکنان در سراسر جهان میباشد (هر چند که شاید پیسی پلیرها دل خوشی از لانچر اختصاصی این کمپانی نداشته باشند). Split Fiction، با تکیه بر میراث ارزشمند Hazelight و ترکیب آن با فناوریهای پیشرفته، نوید تجربهای را میدهد که نهتنها طرفداران بازیهای همکاریمحور، بلکه تمامی دوستداران بازیهای ویدیویی را به وجد خواهد آورد.
وقتی داستان و واقعیت در هم میآمیزند
استودیوی Hazelight با اطمینانی مثالزدنی، تاریخ انتشار بازی جدید خود را برای 6 مارس 2025 تعیین کرده و پیشفروش آن هماکنون آغاز شده است. این عنوان نهتنها وعده بهترین تجربه همکاری محلی (couch co-op) را میدهد، بلکه با قابلیت Friend’s Pass امکان تجربه آنلاین از راه دور را نیز فراهم کرده است. بدین ترتیب، بازیکنان میتوانند بدون توجه به فاصله جغرافیایی (و خرید جداگانه بازی برای فرد دوم)، از این تجربه خلاقانه لذت ببرند. مشابه بازی موفق It Takes Two، این بار هم از سبک صفحهنمایش تقسیمشده استفاده شده است؛ اما شخصیتهایی که بازیکنان انتخاب میکنند، مستقیماً با هسته اصلی داستان بازی در ارتباط هستند.
ماجراجویی میان دو جهان: تخیل و فناوری
نام Split Fiction کاملاً نمایانگر داستان آن است. روایت بازی از دو نویسنده به نامهای زویی و میو آغاز میشود که شخصیتهای اصلی داستان هستند. زویی در دنیای خیال و فانتزی قلم میزند، در حالی که میو در ژانر علمیتخیلی مهارت دارد. این دو، علیرغم تفاوتهای سبکی، هر دو نویسندگانی توانمند و خلاقاند. اما زمانی که فناوریای عجیب، داستانهای آنها را زنده کرده و خودشان را در میان آن گرفتار میکند، مهارتشان به چالش کشیده میشود.
بازی Split Fiction بازیکنان را میان دو جهان کاملاً متضاد قرار میدهد: پادشاهیهای قرونوسطایی پر از اژدها و شخصیتهای عجیب از یک سو، و شهرهایی مدرن و سایبرپانکی با موتورسیکلتهای پیشرفته و سلاحهای پیچیده از سوی دیگر. این تضاد و تنوع، قلب روایت بازی را شکل میدهد و بازیکنان را به سفری هیجانانگیز و غیرمنتظره میبرد.
روایتی از دوستی در میان تناقضها
بهنظر میرسد دشمنان اصلی این داستان، کسانی هستند که زویی و میو را در این دنیاهای خیالی زندانی کرده و ایدههایشان را سرقت میکنند. در این مسیر، بازیکنان نه تنها باید با این دشمنان واقعی مقابله کنند، بلکه با خلاقیتهای ذهنی خودشان نیز روبهرو شوند؛ مانند باسفایتهایی که کاملاً با دو دنیای متفاوت بازی همخوانی دارند. این تضادها، زویی و میو را به همکاری وادار میکند و در نهایت آنها را به درک متقابل از استعدادهای یکدیگر میرساند.
Split Fiction داستان دوستیای است که از دل اختلافها شکل میگیرد. زویی و میو که در ابتدا هیچ نقطه اشتراکی با هم ندارند، باید یاد بگیرند برای نجات از این جهنم خودساخته، به هم اعتماد کنند. این تم، یادآور بازی It Takes Two است که آن نیز بر پایه همکاری و حل مشکلات گذشته بنا شده بود. تضادهای شخصیتی، سبکی و حتی مکانیکی، روح این بازی را تشکیل میدهند و ماجراجوییهای جداگانه زویی و میو در قالب یک پلتفرمر اکشن-ماجراجویی، ترکیبی منحصربهفرد از تجربههای مکمل ولی متفاوت ایجاد میکند.
گیمپلی پویا و متنوع در هر مرحله
عملکرد Split Fiction تا حد زیادی به توانایی آن در ارائه تنوع وابسته است و مهارتها و تواناییهای متفاوت زویی و میو نقشی کلیدی در این امر ایفا میکنند. در هر مرحله، بازیکنان با چالشهایی کاملاً جدید روبهرو میشوند که نیازمند راهحلهای متفاوت هستند. استودیوی Hazelight تأیید کرده که هر مرحله مکانیکهای تازهای ارائه میدهد که بهطور مداوم تکامل مییابند. این ویژگی، یادآور نوآوریهای بازی It Takes Two است که هر مرحلهاش یک تجربه کاملاً متفاوت را به نمایش میگذاشت.
در بخشی از ماجراجویی، بازیکنان کنترل اژدهاهایی را به دست میگیرند که پس از رشد در طول بازی، به موجوداتی قدرتمند و نفسگیر تبدیل شدهاند و با آتشافروزی بر فراز آسمانها حکمرانی میکنند. در جایی دیگر، آنها شمشیرهای لیزری برمیدارند و با دقتی بالا با دشمنان میجنگند تا راه خود را به مرحله بعدی باز کنند. وسایلی مانند موتورسیکلتها و هاوربوردها به عنوان وسایل نقلیه استفاده میشوند، در حالی که درویدهای توپی به بازیکنان اجازه میدهند معماهایی را حل کنند که مراحل جدید بازی را بازگشایی میکنند. حتی بازیکنان این فرصت را خواهند داشت که به خوک تبدیل شوند، اگرچه به نظر میرسد سرنوشت این ماجراجویی برایشان چندان خوشایند نیست. تنوع شگفتانگیز سبکهای گیمپلی، بار دیگر مشابه کاری است که Hazelight Studios پیشتر انجام داده است، هرچند این بار تأثیرات واضحی از ژانرهای علمیتخیلی و فانتزی در بازی دیده میشود.
جمعبندی
به طورکلی Split Fiction نه تنها وعدهای برای ارائه یک تجربه نوآورانه در ژانر بازیهای همکاریمحور است، بلکه نمایشی از رشد و تکامل استودیوی Hazelight به عنوان یک پیشرو در این حوزه به شمار میآید. با ترکیبی از تأثیرات فانتزی و علمیتخیلی، روایتهای پیچیده و مکانیکهای متنوع، این بازی قرار است هم مخاطبان قدیمی این سبک را شگفتزده کند و هم بازیکنان جدید را به دنیایی مملو از تخیل و چالش دعوت کند.
سال 2025 برای Hazelight Studios فرصتی برای بازتعریف مرزهای خلاقیت در صنعت بازیسازی است و Split Fiction بهعنوان یکی از برجستهترین عناوین این سال، شایسته توجهی ویژه است. اگر It Takes Two استاندارد جدیدی برای بازیهای تعاملی و عاطفی تعریف کرد، Split Fiction با رویکردی جسورانهتر و تأکید بر تنوع و تضاد، گامی به مراتب بلندتر در این مسیر برداشته است.
پیشخرید بازی نیز هماکنون امکانپذیر است و طرفداران این سبک میتوانند انتظار داشته باشند که با عرضه Split Fiction در ششم مارس 2025، تجربهای متفاوت و خاطرهانگیز را آغاز کنند. در نهایت، این بازی فرصتی است برای بازیکنان تا از همکاریهای نزدیک، حل معماها، و کاوش در دو دنیای متفاوت لذت ببرند و در کنار آن شاهد تولد اثری باشند که شاید سالها در یادها باقی بماند.