تصمیم ریسکی Remdey؛ تغییر سبک بازی Control 2!
Remdey's Risky Decision To Change The Style Of The Control 2 Game
Remedy دیگر یک بازیساز صرفاً صاحب نام با کارنامه موفق نیست! آنها حالا از معدود بازیسازان صاحب سبک قلمداد میشوند که جاه طلبیهایشان هیچ وقت ته نمیکشد. این در حالیست که برخلاف بسیاری از بازیسازان موفق، این استدیو دائماً با پروژههای جدید و بزرگ خودش را به چالش میکشد. آنها علاقهای به سیاست گذاریهای مخفیانه ندارند و همیشه شفافیت با مخاطبین را سرلوحه کارشان قرار میدهند. به عنوان مثال همین حالا میدانیم که ریمیک بازی Max Payne و Control 2 قرار است مهمترین پروژههای این شرکت تا انتهای نسل نهم کنسولهای بازی باشد. ما حتی این را هم میدانیم که هر بازی تقریباً چه مقدار بودجه برایش خرج شده و انتظارات سرمایهگذاران و خود مدیران از فروش این عناوین چقدر است. به هر حال وقتی یک بازیساز برجسته و واقعاً نابغه مثل سم لیک همه کارهی این استدیو باشد جز این هم انتظار نمیرود. او مرد همه فن حریف دنیای بازیهای ویدئویی است. جدا از این که داستان عناوین رمدی را خودش مینویسد، وظیفه کارگردانی این بازیها را هم به دوش میکشد. حتی در زمینه خلق المانهای گیم پلی و نوآوریهای بیبدیل هم حرفهای زیادی برای گفتن دارد. نمونهاش هم همان شیرجههای کذایی مکس پین که هنوز هم هیچ مثل و مانندی برایش پیدا نشده است. شاید فکر کنید بازسازی Max Payne بزرگترین اثر فعلی این استدیو باشد، اما راستش را بخواهید شوق و اشتیاق بازیسازان این استدیو و تعاریفی که سم لیک داشته است، به نظر میرسد Control 2 شاه بیت رمدی برای نسل نهم کنسولهای بازی باشد. امروز اما خبری به مراتب عجیب و شاید جذاب هم از بازی منتشر شد و آن هم تغییر سبک عنوان Control 2 است. تصمیمی پرریسک که انجام دادنش فقط از عهده یک بازیساز شجاع و بیباک مثل سم لیک برمیآید. برای مشاهده ادامه خبر و جزئیات آن با وب سایت تک سیرو همراه باشید.
Control 2؛ جاهطلبانه و ساختارشکن
همانطور که احتمالاً میدانید ساخت بازی Control 2 مدتهاست که تایید شده! از بخت بد تمام اطلاعات ما تا پیش از امروز، صرفاً به همین خبر معطوف میشد. ظاهراً بازی طبق برنامهریزیها در سال 2025 وارد مرحله تولید Full Production خواهد شد. پیش از این هم سم لیک تایید کرده بود که تیم وی تا پایان سال 2024 بر روی مراحل پیش تولید بازی از قبیل داستان، المانهای گیم پلی و جزئیات کار میکند تا در نهایت فاز اصلی ساخت این اثر در سال 2025 آغاز شود. دلیل این که Remedy اینقدر ساخت بازی را کش داده هم مشخص است. اول این که آنها همین حالا هم یک پروژه بزرگ و جاه طلبانه مثل Max Payne را در برنامههایشان دارند. از طرفی سم لیک هم روی بازی و جزئیات آن حساسیت به خرج داده است و اعتقاد دارد باید درصد ریسک تیم برای ساخت نسخه دوم به مراتب پایینتر هم بیاید. به هر صورت تا زمانی که بازی وارد فاز نهایی تولید نشود نمیتوان انتظار انتشار جزئیات بیشتری داشت و به همین خاطر اطلاعات ما هم محدود است. به عنوان مثال این را میدانیم که در پایان بسته الحاقی جدید Alan Wake 2، به Control 2 اشارههایی شده است که مهر تاییدی بر یکپارچگی دنیای بازیهای این شرکت می زند.
تغییر سبک به اکشن RPG؛ ریسک بزرگ سم لیک!
رمدی مثل یک شطرنجباز قهار است. یعنی هیچ وقت نمیتوان حرکت بعدیاش را حدس زد. به عنوان مثال درست در زمانی که طرفداران انتظار نسخه دوم Alan Wake را داشتند، این استدیو با معرفی Quantum Break به عنوان یکی از محصولات لانچ کنسول Xbox One ثابت کرد که همیشه حرف تازهای برای گفتن دارد. آنها بعداً هم این رویه را با ساخت یک اثر متفاوت و ساختار شکن مثل Control در سال 2019 ادامه دادند. مطمئناً تفکر متفاوت و خلاقانه سم لیک در پشت پرده تمام این اتفاقات است! ظاهراً یکی از همین تصمیمات جنجالی و جدید سم لیک که حسابی باعث شده تیم بازیسازی دست به عصا عمل کند، تغییر سبک نسخه دوم بازی کنترل است. بله درست شنیدید؛ رمدی تصمیم گرفته یک خانه تکانی اساسی راه بیاندازد و این بار سراغ یک اثر اکشن RPG (نقش آفرینی) برود. رمدی امروز این تصمیم را با سرمایهگذاران استدیو به اشتراک گذاشت و از علاقه تیم بازیسازی برای خلق یک اثر متفاوت نسبت به قبل سخن گفت. از ما نشنیده بگیرید اما احتمالاً تغییر سبک بازی بیربط به پروژه مکس پین هم نیست. به هر حال هر چه قدر هم که در ظاهر این دو پروژه متفاوت باشند، در باطن یک DNA دارند و رمدی به همین خاطر می خواهد روی کاغذ حداقل تغییرات کلیدی ایجاد کند. البته آنها مدتهاست که این تصمیم را زیر سر داشتهاند. به عنوان مثال در همان نسخه اول بازی بازیکنان میتوانستند با جمعآوری منابع و کسب XP، مهارتهای جدید را برای جسی فیدن (شخصیت اصلی) فعال کنند. در Alan Wake 2 هم مکانیسم ارتقای ابزارها و مدیریت منابع نیز تا حدودی از عناوین RPG الهام گرفته بود. پس حداقل این را میدانیم که Remedy الکی دست به چنین ریسک بزرگی نزده و برنامههای بزرگی برای نسخه بعدی در سر دارد. با این حال، استودیو هنوز جزئیات دقیقی درباره گیمپلی یا ساختار RPG بازی منتشر نکرده است. این اطلاعات در آینده، با نزدیکتر شدن به زمان انتشار بازی (احتمالاً در 2025)، به طور کامل مشخص خواهد شد.
آمار درخشان Control؛ محبوب و پرفروش
اصولاً IPهای جدید هر چه قدر هم که موفق باشند، در زمینه فروش همچنان پرریسک به نظر نمیرسند. مگر این که پای یک بازیساز چیره دست مثل رمدی در میان باشد. نسخه اول سری Control که در سال 2019 منتشر شد تا کنون بیش از 4.5 میلیون نسخه فروش را به ثبت رسانده است. رقمی خیره کننده که مطمئناً سود هنگفتی برای تیم توسعه دهنده به جای گذاشته است. آن طور هم که رمدی میگوید بیش از 19.5 میلیون نفر این بازی را تجربه کردهاند و این یعنی یک پشتوانه قوی و محکم برای عرضه موفقیت آمیز نسخه دوم! طبق آخرین اطلاعات منتشر شده Remedy انتظار دارد نسخه دوم بازی هم در یک برهه دو ساله بیش از 4 میلیون نسخه فروش داشته باشد. از آنجایی که میزان بودجه بازی نزدیک به 50 میلیون دلار برآورد شده است، تا زمانی که این میزان فروش رقم نخورد، تیم توسعه دهنده به سود حاصل از فروش دست پیدا نمیکنند. با این حال باید تا اولین نمایش رسمی بازی و بازخورد مخاطبین صبر کرد. ممکن است نمایشها و جزئیات بازی به قدری وسوسه کننده باشند که این میزان فروش در بازه زمانی بسیار کوتاهتری هم رقم بخورد. اما فعلاً این را میدانیم که خبر خاصی از رونمایی رسمی بازی نیست و حتی تاریخ خاصی برای انتشار آن هم مشخص نشده است. بر اساس سوابق گذشته تیم توسعه دهنده در بازیهای بزرگی مانند Control و Alan Wake 2 میتوانیم حدس بزنیم که حداقل به یک بازه زمانی یک ساله برای عرضه نهایی زمان نیاز است. از آنجایی که Control 2 در سال 2025 وارد فاز اصلی ساخت میشود، انتشار آن در اواخر 2026 یا اوایل 2027 محتمل به نظر میرسد.