مراسم The Game Awards 2024 با یک رونمایی غافلگیرکننده آغاز شد؛ نمایشی که طرفداران The Witcher از سال 2015 و انتشار The Witcher III: The Wild Hunt انتظارش را میکشیدند. بازیای که تاج پادشاهی RPGهای جهانباز را بر سر گذاشت و به عنوان بهترین بازی سال 2015 شناخته شد. حالا، استودیوی CD Projekt RED پس از عرضهی موفقیتآمیز Cyberpunk 2077، تمام تمرکز تیمش را به پروژهی بزرگ بعدی معطوف کرده است یعنی: The Witcher IV.
این عنوان که Ciri (دخترخواندهی شخصیت سابق این مجموعه Geralt of Rivia)، در نقش اصلی آن ظاهر میشود، یک RPG جهانباز در ژانر فانتزی تاریک است و از آن بهعنوان «غوطهورکنندهترین و جاهطلبانهترین بازی این مجموعه» یاد شده است. این بازی همچنین آغازگر داستانی است که در قالب یک سهگانهی جدید روایت خواهد شد. تریلر سینمایی معرفی که در جریان مراسم The Game Awards 2024 نمایش داده شد، یک داستان مستقل را روایت میکند که یادآور ماموریتهای فرعی شکار هیولا در The Witcher III: The Wild Hunt و داستانهای کوتاه Andrzej Sapkowski، خالق جهان ویچر، است. اگرچه این تریلر شامل گیمپلی بازی نیست، اما با استفاده از Unreal Engine 5 ساخته شده که موتور اصلی بازی خواهد بود و حتی از برخی داراییهای درون بازی نیز بهره میبرد. از نظر جلوههای بصری، روایت، و نمایش مبارزههای Ciri، استودیوی CD Projekt RED این تریلر را نمایی دقیق از نوع تجربهای میداند که The Witcher IV ارائه خواهد کرد، حتی اگر هنوز نتوانند صحنههای واقعی گیمپلی را به نمایش بگذارند.
علاوه بر تریلر سینمایی، در روزهای بعد مصاحبههایی منتشر شد که جزئیات بیشتری را در اختیار هواداران قرار داد و سرنخهایی ارائه کرد که علاقهمندان به مجموعه The Witcher بلافاصله شروع به تحلیل و بررسی آنها کردند. حال قرار است تا ما یعنی تیم تکسیرو نیز تمام اطلاعاتی را که تاکنون دربارهی این نسخهی خاص از فرنچایز The Witcher منتشر شده است را برای شما بازگو کنیم و شما را آماده تجربه یک حماسه جدید از دید شاهزاده سینترا، سیریلا فیونا الن ریانون کنیم. پس اگر شما هم از طرفداران این مجموعه هستید، با ادامه توضیحات همراه تکسیرو باشید، چراکه مقاله پیشرو چیزی است که نباید از دست بدهید.
درست است که سیری شخصیت اصلی جدید مجموعه است، اما تکلیف پایانهای The Witcher III چه میشود؟
در حال حاضر، اطلاعات چندانی دربارهی داستان کلی The Witcher IV در دست نیست. بازیهای قبلی این سری همواره تلفیقی از شکار هیولا و پرداختن به سیاستهای پیچیده و عمیق کانتیننت، سرزمینها و پادشاهیهایش بودهاند (مشابه آنچه در تریلر این بازی دیدهایم). با این حال، یک نکتهی کلیدی در داستان وجود دارد که تریلر فاش کرده و سوالات زیادی را برای طرفداران این دنیا به وجود آورده است: این بازی مشعل را از Geralt of Rivia به Cirilla of Cintra، دخترخواندهاش که بیشتر با نام Ciri شناخته میشود، منتقل خواهد کرد.
Ciri شخصیت جدیدی در دنیای The Witcher نیست و The Witcher IV هم اولین باری نیست که او بهعنوان یک شخصیت قابل بازی ظاهر میشود. هرچند کتابها و بازیهای قبلی بیشتر بر روی Geralt متمرکز بودند، اما داستان کلی مجموعه همواره حول محور Ciri میچرخد؛ دختری جوان که سرنوشتش او را برای کارهای بزرگی مقدر کرده است. Ciri که در حال حاضر تنها وارث و حامل Elder Blood است، کنترل جادویی قدرتمند و عظیمی را در اختیار دارد. جادویی که به او اجازه میدهد آزادانه در ابعادی فراتر از ادارک ما سفر کرده و پا به جهانهای موازی بگذارد (یکی از القاب این شخصیت بانوی زمان-مکان میباشد). در پایانThe Witcher III: The Wild Hunt، Ciri بالاخره با سرنوشتش روبرو میشود و جلوی White Frost را میگیرد تا جهان را از سرنوشت شوم خود نجات دهد.
اما در این بازی سه پایان احتمالی برای Ciri وجود داشت، و CD Projekt RED اعلام کرده است که هیچیک از این پایانها بهعنوان پایان اصلی و کانن در نظر گرفته نمیشود. بلکه هر سه پایان، با کمی ابهام روایی، میتوانند به داستان بازی جدید راه پیدا کنند.
- در اولین پایان بنا به رفتار نادرست گرالت به سیری و بیتوجهی به خواستههای او، Ciri ناپدید میشود و تصور بر این است که مرده است. هرچند داستان این را تأیید نمیکند و این اجازه را میدهد که او در نهایت بازگردد.
- در دومین پایان، Ciri تصمیم میگیرد به ملاقات با پدر اصلی خود برود و همین موضوع راهی را باز میکند تا او به امپراتور نیلفگارد تبدیل شود و جایگاه پدر بیولوژیکیاش، Emperor Emhyr، را به ارث ببرد. اما ظاهراً Ciri نظرش را دربارهی این تصمیم تغییر داده است، چیزی که در اپیلوگ پایان Corvo Bianco به آن اشاره شده بود.
- آخرین پایان، که به طبیعیترین شکل ممکن به The Witcher IV راه پیدا میکند، پایانی است که در آن Ciri یک Witcher میشود و دو شمشیر فولادی و نقرهای از Geralt، پدرش، هدیه میگیرد. بنا به این پایان انتظار میرود که Geralt در این نسخه نقش مربی Ciri را ایفا کند و تعلیم نهایی او را بر عهده بگیرد.
با این وجود Cian Maher، مدیر ارشد داستان در CD Projekt RED، گفته است که پایانهای The Witcher III و داستان The Witcher IV با یکدیگر تناقضی ندارند:
«تنها پیچیدگی شاید این ایده باشد که یک پایان وجود دارد که در آن Ciri میتواند بمیرد. اما در همان پایان نیز نشانههایی وجود دارد که احتمالاً او نمرده است.»
Sebastian Kalemba، کارگردان بازی، توضیح میدهد که انتخاب Ciri بهعنوان جانشین Geralt از مدتها پیش برنامهریزی شده بود:
«این انتخاب کاملاً هدفمند بود. هیچ چیزی تصادفی یا شانسی در کار نبود. یادم میآید که حدود 9 سال پیش، زمانی که The Witcher III در حال انتشار بود، دربارهی این صحبت میکردیم که شخصیت بعدی کیست؟ و جواب فوری و قطعی ما Ciri بود.»
او ادامه داد:
«دلایل زیادی پشت این تصمیم بود. قبلاً به چند مورد اشاره کردهایم. اما Ciri واقعاً شایستهی این است که در مرکز توجه قرار بگیرد. ما میخواهیم بازیکنان داستان او را تجربه کنند؛ چون او چیزهای زیادی برای گفتن و اثبات کردن دارد. چالشهایی که پیش روی اوست، انرژی فوقالعادهای به ما میدهد تا یک حماسهای درخور را برای این شخصیت خلق کنیم. راه دیگری جز این وجود نداشت. همهی ما مطمئن بودیم که این مسیر درست است.»
آیا Ciri اکنون یک جهشیافته است؟
بله، در The Witcher IV، Ciri کاملاً به یک witcher تبدیل شده است و اکنون یک جهشیافته به شمار میآید. در مصاحبهای با IGN، Sebastian Kalemba تأیید کرد که پس از وقایع بازی قبلی، Ciri فرآیند تبدیل شدن به یک witcher را تکمیل کرده است.
این به معنای آن است که Ciri تحت امتحان سخت و طاقتفرسای Trial of the Grasses قرار گرفته است؛ فرآیندی دردناک و طاقتفرسا که طی آن مواد شیمیایی خاص و روشهایی پیچیده بدن انسان را به بدن یک witcher تبدیل میکنند: جنگجویی قوی، سریع، باهوش و تیزبین که برای شکار خطرناکترین موجودات طراحی شده است. این فرآیند همچنین به Ciri اجازه میدهد از alchemy و معجونهای ویچرها استفاده کند.
مدرسه جدید ویچر: لینکس (سیاهگوش)
اگر سیری قرار نیست آزمون Trial of the Grasses را در Kaer Morhen، خانهی مدرسه گرگ و خانوادهی ویچریاش (شامل Geralt، Lambert، و Eskel که به احتمال زیاد تلاش میکردند او را محافظت کنند و مانع از انجام این آزمون شوند) پشت سر بگذارد، پس این اتفاق کجا رخ خواهد داد؟ اکنون پاسخی برای این پرسش داریم: در تریلر سینمایی، سیری مدالیون جدیدی به گردن دارد که طبق گفتهی Sebastian Kalemba، کارگردان بازی، متعلق به مدرسه جدیدی در دنیای وچرها به نام لینکس است.
اما این مدرسه در دنیای این مجموعه، یک مدرسه معتبر که توسط Andrzej Sapkowski خلق شده باشد نیست و فراتر از داستانهای مطرحشده توسط طرفدارها، اطلاعات چندانی دربارهی مدرسه لینکس در دست نیست؛ جز این که این مدرسه نیز مانند مدارس گرگ، خرس، گربه، افعی، و گریفون یکی از مدارس ویچرهاست. اما حالا میدانیم که در مقطعی پس از وقایع The Witcher III: The Wild Hunt، سیری عضو این مدرسه اسرارآمیز خواهد شد. یا شاید خودش این مدرسه را تأسیس کند؟
سیری شخصیتی متفاوت از گرالت خواهد داشت
اگر فرض کنیم سیری برخلاف خواستهی گرالت و ینفر این کار را انجام داده، این اولین باری نیست که او تصمیم میگیرد برخلاف نظر والدینش عمل کند و دلش را دنبال کند. این در واقع یکی از تفاوتهای بزرگ بین او و گرالت است؛ موضوعی که سهگانه جدید قصد دارد روی آن تمرکز کند.
در یک کیت خبری، Tomasz Marchewka، مدیر داستانسرایی CD Projekt RED، توضیح میدهد:
«از یک طرف، او شباهت زیادی به گرالت دارد؛ ادامهدهندهی ارزشهای اوست: با شرافت، شجاع، عادل. اما در عین حال، او جنبهای دارد که خیلی روی آن تمرکز نکردهایم؛ جنبهای تیره، سرکش و پرخاشگر. او با اینکه شخصیتی آشناست، اما در عین حال تجربهای تازه و جدید را برای طرفدارن این مجموعه رقم خواهد زد.»
Małgorzata Mitrega، تهیهکننده اجرایی، اضافه میکند:
«او شخصیت بازیگوش، کنجکاو و اجتماعی دارد و به ارتباط و درک متقابل میل شدیدی دارد. این موضوع مسیرهای جدیدی را برای روایت باز میکند؛ جایی که روابط و احساسات به اندازهی مبارزه برای بقا اهمیت دارند.»
اگرچه شخصیت سیری از پیش بهخوبی تعریف شده است، CD Projekt RED میخواهد به بازیکنان این امکان را بدهد که او را در این سفر جدید دوباره تعریف کنند و نسبت به گذشته گزینههای بیشتری پیش رویشان قرار دهد. این موضوع ممکن است، زیرا علیرغم تمام سختیهایی که پشت سر گذاشته، سیری هنوز جوان است و تازه سفرش در مسیر ویچر شدن را آغاز کرده است. Sebastian Kalemba در مصاحبه با IGN میگوید:
«ما میخواهیم به بازیکنان اجازه دهیم تا او (سیری) را به طور کامل شکل دهند و از نو تعریف کنند.»
برخلاف گرالت، که در تمام مجموعهی ویچر یک شکارچی کهنهکار هیولا بوده است، سیری تازه حرفهاش را آغاز کرده. این یعنی فضایی برای بازیکنان وجود دارد تا نسخهی خودشان از سیری را بسازند. کالِمبا در ادامه میگوید:
«او قرار است کدکس (کدهای اخلاقی ویچرها) خودش را بر اساس اصول خودش شکل دهد. به همین خاطر نحوهی برخوردش با هیولاها، ماموریتها و ماجراجوییها کاملاً منحصربهفرد بوده و مشابه آن را تاکنون ندیدهایم.»
اگرچه هنوز اطلاعات زیادی دربارهی داستان کلی این بازی، قهرمانها و شرورهای آن، یا حتی دنیای بازی در دست نیست، Philipp Weber، مدیر روایت، نقل قول جالبی ارائه میدهد:
«دنیای The Witcher IV پر از ابهام اخلاقی است و داستانهایی که در آن روایت میکنیم بهندرت پاسخهای سادهای دربارهی خوبی و بدی ارائه میدهند. انتخابهایتان را انجام دهید و با پیامدهای آنها زندگی کنید. داستان سیری نبردی علیه سرنوشت است. این نبرد هزینههایی دارد که در نهایت یا توسط سیری یا توسط عزیزانش پرداخت خواهد شد. اقدامات شما در جهان بازی، افرادی که اجازه میدهید به شما نزدیک شوند، همگی میتوانند بر مسیری که سیری طی میکند و بر اینکه او به چه کسی تبدیل میشود، تأثیر بگذارند.»
داستان The Witcher IV کی اتفاق میافتد؟
اگرچه CD Projekt RED هنوز جزئیات زیادی از داستان بازی منتشر نکرده، اما موجی از مصاحبهها و بیانیههای خبری، سرنخهایی دربارهی زمان و مکان داستان بازی جدید فاش کردهاند. در مصاحبهای با PC Gamer، Sebastian Kalemba تایید کرد که داستان بازی «چند سال» پس از وقایع The Witcher III اتفاق میافتد.
این توصیف، با وجود ابهامش، نشان میدهد که داستان بازی خیلی بعد از پایان بازی قبلی آغاز نمیشود. این موضوع با توضیحات توسعهدهندگان دربارهی آغاز سفر سیری بهعنوان یک ویچر نیز همخوانی دارد.
اما وقتی از او دربارهی وضعیت کانتیننت (جهان دنیای ویچر) در مقایسه با زمانی که در The Witcher III دیدیم پرسیده شد، کالِمبا با احتیاط گفت:
«این چند سال بعد از Wild Hunt است. نمیتوانم اطلاعات زیادی دربارهی [شرایط کلی] ارائه کنم. اما قطعاً دنیای بازی در این چند سال تغییر کرده است. با این حال، سیری در حال اثبات خودش در مسیر ویچر شدن است. این تمام چیزی است که فعلاً میتوانم بگویم.»
اشارهی کالِمبا به «شرایط کلی» احتمالاً به داستان بزرگتر و وضعیت جهان اشاره دارد، اما در حال حاضر اطلاعات بیشتری دربارهی این موضوع در دست نیست.
ماجرای The Witcher IV در کجا رخ میدهد؟
با وجود اینکه هنوز اطلاعات کاملی در مورد مکانهای داستان The Witcher IV نداریم، برخی سرنخها و جزئیات دربارهی مناطق مختلفی که در بازی خواهیم دید، منتشر شده است. یکی از این مناطق، شمال دور (Far North) خواهد بود. اما منظور از «شمال دور» چیست؟ هنوز مشخص نشده که آیا این عبارت به شمال نقشهی شناختهشده (که شامل پادشاهیهایی مانند Kovir و Poviss است) اشاره دارد، یا حتی فراتر از آن، به مناطقی که در نقشههای موجود از کانتیننت دیده نمیشود.
اگر حالت اول درست باشد، ممکن است شاهد کاوش در Kovir و Poviss باشیم، پادشاهیهایی که در کتابها و بازیها زیاد دربارهشان شنیدهایم اما تاکنون بهطور کامل بررسی نشدهاند. بهطور خاص، داستان کوتاه “A Shard of Ice” در شهر Aedd Gynvael، که بخشی از این منطقه است، اتفاق میافتد.
اما اگر حالت دوم درست باشد، منطقهای که از آن صحبت میکنیم در شمال Kovir و Poviss قرار دارد و شاید حتی فراتر از کوهستانهای اژدها (Dragon Mountains) باشد؛ کوهستانهایی که در لبهی شمالی نقشههای شناختهشدهی کانتیننت دیده میشوند. این منطقه آنقدر در شمال واقع شده که حتی بخشی از پادشاهیهای شمالی (Northern Kingdoms) نیز محسوب نمیشود. در کتابها فقط چند بار به این سرزمین اشاره شده است؛ سرزمینی که بهخاطر صنعتگران ماهرش مشهور است (که مثلاً کمان پیچیدهی Milva را ساختهاند) و همچنین زیستگاه اژدهایان سفید (که بیشتر با نام اژدهای یخی شناخته میشوند) و شاید حتی ماموتها است.
با این وجود تریلر سینمایی بازی، نگاهی آشنا به جهانسازی و داستانسرایی این سری میدهد که همیشه بهخاطر آن شناخته شده است. Sebastian Kalemba در مصاحبهای با PC Gamer میگوید:
«دنیای The Witcher تیره و تلخ است. همانطور که احتمالاً در تریلر هم احساس کردهاید. خیلی تاریک است، اما همیشه نوری از امید در آن وجود دارد.»
Gosia Mitręga، تهیهکننده اجرایی بازی، در همین مصاحبه تایید میکند که مکانی که در تریلر دیدهایم، روستایی به نام Stromford است که در شمال دور قرار دارد. او میگوید:
«این یک روستای بسیار منزوی است و در بازی حضور خواهد داشت.»
کالِمبا اضافه میکند:
«بله، این فقط یک روستای کوچک است که بازیکنان میتوانند از آن بازدید کنند و NPCهای آن را بشناسند.»
در این روستا، سیری جلوی قربانی کردن آیینی یک زن جوان به یک هیولا که در غاری نزدیک زندگی میکند را میگیرد. این روستا کاملاً متفاوت از شهر بزرگ Novigrad است؛ چرا که ساکنان فروتن آن زندگی قبیلهایتر و باورهایی خرافیتر دارند و بیشتر شبیه چیزی است که از روستاهای ولن دیده بودیم.
“شمال دور” و فرصتهای جدید برای جهانسازی
این منطقهی جدید در شمال دور، امکانات جدیدی برای جهانسازی فراهم میکند. برخلاف پادشاهیهای پیشرفتهای که در بازیهای قبلی کاوش شدهاند، این منطقه با روایتهایی آمیخته از سبک زندگی سادهتر و اعتقادات بومی، فرصتهای تازهای را برای داستانسرایی ارائه میدهد که قطعاً هواداران سری The Witcher از آن لذت خواهند برد.
Kalemba در مورد گیمپلی و انتخابهای بازیکنان میگوید:
«[سیری] احتمالاً میتواند به [آن زن جوان] کمک کند و او را نجات دهد. ما همیشه همین کار را میکنیم، درست است؟ ما به بازیکنان این فرصت را میدهیم که انتخابهایی داشته باشند و عواقب آنها را تجربه کنند. و من باور دارم بازیکنان باتجربهای که ویچر 1، 2 و 3 را به یاد دارند و قلمروهای شمالی را دیدهاند، همانقدر راضی خواهند بود که بازیکنان جدیدی که به ما میپیوندند. چون این یک داستان جدید، یک شروع تازه، یک شخصیت اصلی جدید و مهمتر از همه، مناطقی جدید است.»
Kalemba همچنین اشاره میکند:
«ما نقشه بازی را گسترش میدهیم. به بازیکنان اجازه میدهیم سرزمینهای جدیدی را کشف کنند که کاملاً منحصربهفرد هستند، زیرا ما تاکید زیادی بر ایجاد هویتی خاص برای هر منطقه داشتهایم که به ریشههای آن وابسته است. و بله، شخصیتهای جدید، احساسات تازه و ماجراجوییهای جدید، همه آن مواردی است که در این نسخه نیز حضور پررنگی خواهند داشت. اما چیزی که بین همه اینها مشترک است، این است که سیری بهعنوان یک ویچر، یک شکارچی هیولا و یک مزدور اجیر شده (اشاره به نحوه فعالیت ویچرها در دنیای بازی) فعالیت میکند.»
کدام شخصیتها در The Witcher IV حضور خواهند داشت؟
بیایید این موضوع را از همان ابتدا روشن کنیم: Geralt of Rivia در The Witcher IV حضور خواهد داشت و بار دیگر Doug Cockle صداپیشگی او را بر عهده خواهد داشت؛ همان بازیگری که در The Witcher III: The Wild Hunt نیز صدای گرالت را اجرا کرده بود. این موضوع طی چند روز گذشته چندین بار توسط Sebastian Kalemba، کارگردان بازی، و حتی چند ماه پیش توسط Doug Cockle تایید شد. البته با توجه به اینکه سیری شخصیت اصلی بازی است، حضور گرالت چندان شگفتانگیز نیست؛ چرا که او یکی از مهمترین افراد زندگی سیری، در کنار Yennefer of Vengerberg (که هنوز حضورش تایید نشده)، بهشمار میرود.
برای طرفدارانی که Blood and Wine را به پایان رساندهاند، شاید این نگرانی پیش آمده باشد که داستان دوباره گرالت را به ماجرا بازگرداند و او را از دوران بازنشستگی شایستهاش محروم کند. اما کالِمبا اطمینان میدهد:
«ما به هرآنچه تاکنون خلق کردهایم احترام میگذاریم. بازیکنانی که این بازی، دنیای ویچر، و داستانهایش را میشناسند، حتماً به یاد دارند که آخرین باری که گرالت را دیدند، در ویدیوی دهمین سالگرد بود. او در آن ویدیو در عمارت خودش بود که از دوشس هنریتا دریافت کرده بود. دوستانش را دعوت کرده بود، شمشیرش را روی دیوار گذاشته بود و در Toussaint زندگی میکرد. گرالت برای ما و برای سیری بسیار مهم است و قطعاً در بازی حضور خواهد داشت. نمیتوانم چیز بیشتری بگویم، اما فکر میکنم همین وعده کافی باشد.»
آیا شخصیتهای دیگر بازی هم بازخواهند گشت؟
حالا که بازگشت گرالت تایید شده، تکلیف دیگر شخصیتهای محبوب چه میشود؟ اگر بازی روی سیری تمرکز دارد، بسیار بعید است که Yennefer of Vengerberg، مادرخوانده و استاد جادوی سیری، حداقل نامی از او برده نشود. البته که امیدواریم که در بازی حضور داشته باشد. همچنین، Triss Merigold که به نوعی خواهر سیری به حساب میآید، و Dandelion، شاعر شوخطبع و عموگونهی سیری نیز از جمله شخصیتهایی هستند که عدم حضورشان در جریان داستان سیری تعجبآور خواهد بود.
البته، از آنجا که این بازی داستانی جدید و شروعی تازه برای فرنچایز محسوب میشود، بعید است که شخصیتهای بازگشتی نقش اصلی در روایت بازی داشته باشند. احتمالاً داستان بیشتر بر روی سیری و شخصیتهای جدیدی که او در مسیرش ملاقات میکند، متمرکز خواهد بود. در تریلر بازی، چند شخصیت جدید از جمله اهالی روستای Stromford معرفی شدند. کالِمبا در این رابطه گفته است:
«بازیکنان میتوانند از این روستا بازدید کنند و واقعاً با NPCهای آن آشنا شوند.»
اما با تمام این اوصاف، در دنیای ویچر، هیولاها هم مانند انسانها (و دیگر موجودات غیرانسانی) اغلب به اندازهی شخصیتهای انسانی عمق دارند. در این مورد، هیولای داستان نسبتاً ساده به نظر میرسد. کالِمبا دربارهی این هیولا میگوید:
«اسم او Bauk است. او توانایی حس کردن ترس شما را دارد، میتواند با تروماهای شما بازی کند و شما را فلج کند تا در نهایت تبدیل به طعمهای آسان شوید. ایدهی جالبی که هنگام ساخت این تریلر داشتیم، این بود که وقتی در مه، سیلوئت او را میبینید، حس کنید یا حداقل فکر کنید که او یک پیرزن با شنل است. اما وقتی جلو میآید، به هیولایی بزرگ تبدیل میشود.»
نکته جالبی هم که خوب است در اینجا به آن اشاره کنیم این است که بر طبق رسم همیشگی مجموعه ویچر، Bauk نیز از افسانهها و داستانهای فولکلور اسلاوی الهام گرفته شده است و به نوعی نمایی جدید از این افسانه محلی را به تصویر میکشد.
صداپیشگی سیری و شخصیتهای جدید
طبیعتاً، سیری شخصیت اصلی و محور داستان The Witcher IV و دو دنبالهی آیندهاش خواهد بود. اخیراً مشخص شد که Ciara Berkeley، بازیگر جوان و آیندهدار، صداپیشگی سیری را بر عهده خواهد داشت و جایگزین Jo Wyatt، صداپیشهی سیری در The Witcher III، شده است.
همچنین مدتی پیش، یکی دیگر از صداپیشگان پروژه معرفی شد: Jake Lampert که نقش شخصیتی به نام Branko را ایفا خواهد کرد. نام این شخصیت نشان میدهد که او اهل مناطق شمالی است، نه جزایر Skellige یا امپراتوری Nilfgaard. کسی چه میداند شاید او نیز اهل سرزمینهای واقع در شمال دور باشد!
درباره گیمپلی The Witcher IV چه میدانیم؟ سیری در مبارزه چه تفاوتی با گرالت دارد؟
سیری اکنون یک ویچر تماموقت است، به این معنا که میتوانیم انتظار داشته باشیم بسیاری از مکانیکهای گیمپلی بازیهای قبلی به The Witcher IV راه پیدا کنند، البته احتمالاً با اضافه شدن ویژگیهای جدیدی که مختص شخصیت اصلی تازه ماست. تریلر بازی، برخی از این مکانیکهای کلیدی را نشان داده است.
سیری در تریلر، دو شمشیر فولادی و نقرهای را بر پشت خود حمل میکند. Sebastian Kalemba، کارگردان بازی، تأیید کرده که شمشیر نقرهای او همان Zirael است؛ سلاحی که گرالت در یکی از سه پایان ممکن The Witcher III به سیری هدیه میدهد. طرفداران ویچر میدانند که شمشیر نقرهای علیه هیولاها به کار میرود، چرا که بسیاری از آنها به نقره حساساند، در حالی که شمشیر فولادی برای موجودات انسانی (یا شبیه به انسان) استفاده میشود. گرالت در برابر هر دو دسته بسیار جنگیده است، و انتظار داریم سیری نیز همین مسیر را طی کند.
یکی دیگر از عناصر نمادین تجهیزات ویچرها، معجونها، اکسیرها و روغنهاست که برای اهداف مختلفی استفاده میشوند. Alchemy (دانش کیمیاگری ویچرها) یکی از ویژگیهای کلیدی بازی قبلی بود که به بازیکنان اجازه میداد در صورت برنامهریزی قبلی، برتری خاصی در مبارزات داشته باشند. این مکانیک بهویژه در تنظیمات دشواری بالا بسیار مفید ظاهر میشد. در تریلر، سیری را میبینیم که یک معجون مینوشد و چشمان خزندهمانند پیدا میکند که احتمالاً دید بهتری به او میبخشد. به نظر میرسد این معجون همان مهجون معروف Cat باشد که پیشتر در ویچر 3 دیده بودیم.
تجهیزات ویچر بدون جادوی پایهای ناقص خواهد بود. این جادوها در قالب نشانههای ویچر (Witcher Signs) ظاهر میشوند؛ طلسمهای ساده و کاربردی که ویچرها در دوران آموزش خود یاد میگیرند. در تریلر، سیری از نشان Quen برای ایجاد یک حباب انرژی استفاده میکند که از ضربات هیولا جلوگیری میکند. انتظار میرود که اکثر نشانههای دیگر نیز بازگردند، از جمله:
– Aard (نیرویی که دشمن را به عقب پرتاب میکند)،
– Igni (موجی از آتش)،
– Yrden (کند کردن هیولاها و تاثیر بر قابلیتهای آنها)،
– و Axii (فریب ذهنی انسانها و موجودات).
ویژگیهای جدید مبارزات سیری
در حالی که گیمپلی آشنا به نظر میرسد، سیری به توسعهدهندگان بازی فرصتهای جدیدی میدهد تا مکانیکهای موجود را بازتعریف کنند و مکانیکهای کاملاً جدیدی اضافه کنند. در مصاحبهای با PC Gamer، کالِمبا درباره شباهتها و تفاوتهای مبارزات سیری و گرالت میگوید:
«مطمئناً، او کاملاً… گرالت نیست. اما باید به یاد داشته باشیم که او در Kaer Morhen بزرگ شده و گرالت او را آموزش داده است، پس باید احساس کنید که او بسیار چابکتر است، درست است؟ این مسئله در نحوه مبارزهاش کاملاً مشخص میشود. اما پیرئوتها (حرکات چرخشی)، سبک مبارزه، و نحوه استفاده او از شمشیر… کاملا منحصر بهفرد خود بوده و تفاوتهای فاحشی با گرالت دارد.»
بنا به این حرف متوجه میشویم که سیری چابکتر از گرالت است، اما این تنها تفاوت آنها نیست. بازی سیستمها و سلاحهای کاملاً جدیدی معرفی خواهد کرد تا تجربهی بازیکنان را غنیتر کند و تنوع بیشتری در ساخت شخصیت ارائه دهد. یکی از این موارد که در تریلر کاملاً به نمایش گذاشته شد، زنجیر سیری میباشد. کالِمبا درباره این زنجیر میگوید:
«زنجیر یکی از ابزارهای اوست که از آن استفاده میکند. این یک ارجاع جالب به اولین نسخه از این مجموعه میباشد. اگر به تریلر اولین بازی ویچر نگاه کنید متوجه جایی خواهید شد که گرالت با Striga مبارزه میکند و از زنجیر مشابهی برای غلبه بر این هیولا استفاده میکند. این مهارتی است که ریشه در سنت ویچر دارد. و مانند هر بازی دیگری، ما مرزهای گیمپلی را گسترش میدهیم.»
در تریلر، سیری از زنجیر استفاده میکند تا هیولا را به زمین بیندازد و آن را متوقف کند. اما حرکت جالبتر این است که سیری زنجیر را آتش میزند. این حرکت ممکن است با استفاده از نشان Igni انجام شده باشد، یا ممکن است چیزی کاملاً جدید و مرتبط با جادوی خاص سیری باشد.
جادوی سیری: فراتر از نشانههای ویچر
نباید فراموش کرد که سیری، علاوه بر یک ویچر، یک جادوگر نیز هست. در واقع، او شاید قدرتمندترین جادوگر دنیای بازی باشد؛ منبعی از قدرت بیکران که ریشه در Elder Blood دارد. اما به احتمال زیاد بازی باید دلیلی رواییای پیدا کند تا قدرتهای سیری را محدود کند، وگرنه شکست دادن هیولاها و انسانهای عادی برای او بیش از حد آسان خواهد بود.
برخی طرفداران گمانهزنی کردهاند که سیری ممکن است در رویاروییاش با White Frost قدرتهایش را از دست داده باشد. دیگران معتقدند که Trial of the Grasses اثر قدرتهای خون باستانی او را کاهش داده است. البته اینها فقط حدس و گمان هستند و هیچچیز به صورت رسمی تایید نشده است.
چیزی که میدانیم این است که سیری در بازی به جادو دسترسی خواهد داشت و این مکانیک کاملاً جدیدی است که از نشانههای ویچر جداست. در تریلر، سیری انرژی را از یک جریان آب نزدیک میکشد و ضربهای الکتریکی تولید میکند که هیولای مهاجم را فلج کرده و به زمین میاندازد. این نمایش دقیق و مبتنی بر دنیای بازی از استفاده از جادوی محیطی بسیار جالب است و به همین جهت امیدواریم که قوانین جادو در بازی بهخوبی کاوش شوند.
دشمنان و الهامات طراحی هیولاها
سیری، مانند گرالت، با هیولاها و انسانها مبارزه خواهد کرد. در تریلر، سیری با Bauk میجنگد؛ موجودی چندپا که میتواند از ترس قربانیانش بهعنوان سلاح استفاده کند. کالِمبا درباره این هیولا میگوید:
«ما میخواستیم موجودی خلق کنیم که سنگین و قوی باشد، اما در عین حال چابک. Bauk میتواند از تمام سطوح اطرافش برای دویدن و جستوخیز استفاده کند. ما تلاش کردیم طراحی هیولاها را در این پروژه به سطح بالاتری برسانیم.»
طراحی هیولاها از افسانههای اسلاوی الهام گرفته شده است، اما تجربهی غنی CD Projekt RED نیز نقش مهمی ایفا کرده است. کالِمبا در مصاحبهای با IGN به مبارزههای موجود در Cyberpunk 2077: Phantom Liberty بهعنوان منبع الهام اشاره میکند:
«این یک مسیر یادگیری بیپایان است. ما با هر عنوان جدید، سطح استانداردها را بالاتر میبریم. مبارزه با Chimera در Phantom Liberty یک درس بسیار ارزشمند بود که در طراحی موجودات بزرگ این بازی نیز به کار بردهایم.»
The Witcher IV چه زمانی منتشر میشود؟
در حال حاضر، تاریخ انتشار رسمیای برای The Witcher IV اعلام نشده است. با این حال، CD Projekt RED پیشتر دربارهی این موضوع اظهار نظرهایی داشته است.
در گفتوگویی اخیر با Eurogamer، Charles Tremblay، معاون بخش فناوری استودیو، توضیح داد که این شرکت از تأخیرهای مکرر و مشکلات انتشار Cyberpunk 2077 درس گرفته است، بهویژه در رابطه با کمپینهای بازاریابی. همانطور که در مقاله توضیح داده شده، استودیو امیدوار است بازیهای جدید خود را بین 1 تا 2 سال قبل از انتشار رسمی معرفی کند تا از کمپینهای بازاریابی طولانی و پرهزینه و همچنین ناامیدی هواداران جلوگیری کند.
برای دستیابی به این هدف، CD Projekt RED تصمیم گرفته است که بازیهای خود را تنها زمانی معرفی کند که پیشرفت کافی داشتهاند و تیم توسعه از نبود موانع غیرمنتظره در مسیر انتشار اطمینان پیدا کرده باشد. اگر خوشبین باشیم، این بدان معناست که The Witcher IV ممکن است طی 2 سال آینده منتشر شود. با این حال، بهتر است انتظارات خود را منطقی نگه دارید تا خاطرات بد سایبرپانک دوباره تکرار نشوند.
تاریخچه توسعه The Witcher IV
CD Projekt RED از مدتها پیش و بهطور محدود روی The Witcher IV کار کرده است. این روند از زمان تکمیل کار روی The Witcher III: The Wild Hunt و محتوای قابل دانلود آن آغاز شد. پس از انتشار Cyberpunk 2077 در سال 2020، تمرکز شرکت بهآرامی به سمت مجموعه ویچر بازگشت و در سال 2022، پروژهای که آن زمان با اسم رمز Polaris شناخته میشد، بهطور رسمی وارد مرحله پیشتولید شد.
تا پایان سال 2023، توسعهدهندگان آخرین بهروزرسانی بزرگ Cyberpunk 2077 و همچنین بستهی الحاقی Phantom Liberty را منتشر کردند. با این کار، بیشتر اعضای تیم توسعه فرصت پیدا کردند تا روی The Witcher IV کار کنند.
در نوامبر 2024، تنها چند هفته پیش از نمایش تریلر سینمایی بازی در The Game Awards، CD Projekt RED در گزارش مالی خود اعلام کرد که این پروژه بهطور رسمی وارد مرحلهی تولید کامل شده است؛ آخرین و فشردهترین مرحلهی توسعه بازی.
جمعبندی: چه زمانی باید منتظر بازی باشیم؟
اگرچه هنوز تاریخ انتشار دقیقی مشخص نشده، اما ورود بازی به مرحله تولید کامل، نشانهای از پیشرفت قابلتوجه در فرآیند توسعه است. با در نظر گرفتن رویکرد جدید استودیو برای بازاریابی و زمانبندی معرفی بازیها، میتوان انتظار داشت که The Witcher IV بین سالهای 2025 تا 2026 منتشر شود. با این حال، مثل همیشه، بهتر است اخبار رسمی آینده را دنبال کنیم و انتظارات خود را متناسب نگه داریم.
پایان یک انتظار طولانی، آغاز سفری تازه
The Witcher IV با وعدههای بزرگ و جاهطلبیهای قابلتوجه، مسیر جدیدی را برای یکی از محبوبترین فرنچایزهای دنیای بازیهای ویدئویی ترسیم میکند. بازگشت سیری بهعنوان شخصیت اصلی، همراه با مکانیکهای نوآورانه و روایتهای پیچیده، نویدبخش تجربهای است که هم هواداران قدیمی و هم بازیکنان جدید را به دنیای پررمز و راز ویچر بازمیگرداند.
هرچند هنوز جزئیات زیادی دربارهی داستان، گیمپلی، و تاریخ انتشار بازی مشخص نیست، اما تعهد CD Projekt RED به ارائهی تجربهای بینقص و شایستهی نام ویچر، انتظارات را برای این عنوان جدید به اوج رسانده است. با ورود پروژه به مرحله تولید کامل، بهزودی اخبار بیشتری دربارهی این اثر مورد انتظار منتشر خواهد شد.
برای طرفداران The Witcher، این نه تنها یک بازی، بلکه فرصتی برای کشف دنیایی جدید، آشنا شدن با شخصیتهای تازه و تجربهی ماجراجوییهایی بیسابقه است. تا آن زمان، تنها کاری که میتوانیم انجام دهیم، این است که در انتظار این سفر هیجانانگیز باشیم و در خیال، خود را برای روبهرو شدن با هیولاها، انسانها، و انتخابهای دشوار اخلاقی آماده کنیم.
آیا شما هم مثل ما برای بازگشت به دنیای ویچر هیجانزدهاید؟ نظرات و پیشبینیهای خود را دربارهی The Witcher IV با ما به اشتراک بگذارید!