دفاع سازنده Stalker 2 از Xbox Series S: هر بازی را می تواند اجرا کند
Stalker 2 Developer Defense Of Xbox Series S: It Can Run Any Game
مایکروسافت(Microsoft) در آغاز نسل نهم تصمیم گرفت دیگر اشتباهات نسل هشتم را تکرار نکند. در شرایطی که آن ها یکی از مدعیان جدی برای تصاحب جنگ نسل هشتمی بودند، اما سیاستهای اشتباه آنان در همان اولین سالهای شروع رقابت باعث شد تا نبرد را به پلی استیشن واگذار کنند. لزوم اتصال دائمی به اینترنت و از همه مهمتر کینکت اجباری باعث شده بود تا موج عظیمی از نارضایتی علیه ردموندیها شکل بگیرد. فراموش نکنید که قیمت تمام شده کنسول به خاطر کینکت اجباری هم فراتر از تصورات بود. اما در نسل نهم فیل اسپنسر به عنوان مدیر ایکس باکس تصمیم گرفت با راهکارهای جالبی حداقل گذشته تاریک مایکروسافت را پاک کند. شاید مهمترین تصمیم آنها معرفی دو کنسول جداگانه برای نسل نهم بود. Xbox Series X اصلیترین و قدرتمندترین پلتفرم آنها به شمار میرفت. در حالی که Xbox Series S گرچه قدرت به مراتب کمتری داشت، اما میتوانست از پس اجرای بازیهای مهم نسل نهم بربیاید. همه چیز خوش و خرم بود تا این که اولین کیتهای ارسالی مایکروسافت به استدیوهای سازنده باعث کلافگی آنها شد. بازیسازان اعتقاد داشتند که محدودیتهای سخت افزاری این کنسول اصلاً اجازه ساخت یک بازی بزرگ AAA را نمیدهد. این در حالی بود که همچنان عناوین خاص و بزرگی همچنان برای Xbox Series S هم عرضه میشدند. حالا اما سازنده بازی S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl تخصصیتر و شاید صادقانهتر نسبت به محدودیتها و توانمندیهای کنسول ایکس باکس سری اظهار نظر کرده است. برای مشاهده ادامه خبر با وب سایت تک سیرو همراه باشید.
همانطور که احتمالاً میدانید پیش نمایشهای بازی Stalker 2 چند روز پیش منتشر شد. بسیاری از منتقدین از بازی رضایت داشتند و حتی رسانههایی نظیر Windows Central آن را جز یکی از کاندیدهای جدی بهترین بازی سال قلمداد کردند. اما پیش از این که پیش نمایشهای موفق بازی منتشر شوند، خبری درباره نحوه اجرای این بازی بر روی کنسول ایکس باکس سری اس به بیرون درز پیدا کرد که با واکنش شدید گیمرها مواجه شده بود. طبق این خبر، S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl در بهترین حالت میتواند بر روی Xbox Series S فریم ریت 25 داشته باشد. موردی که البته بلافاصله توسط تیم سازنده تکذیب شد. حالا بعد از انتشار پیش نمایشها و تمجید از قدرت بصری و فنی بازی، وب سایت Windows Central تصمیم گرفت تا شخصاً در این باره از تیم سازنده سوال بپرسد.
روابط عمومی استدیوی GSC Game World درباره قدرت کنسول Xbox Series S و محدودیتهای پیرامون آن در جریان ساخت بازی Stalker 2 گفت:
در ابتدا فکر میکردیم ساخت Stalker 2 برای کنسول Xbox Series S غیرممکن است. به هر حال ما یک بازی بزرگ با مکانیکهای بسیار زیاد و جزئیات فوق العاده داریم. احساس میکردیم انجام این کار غیرممکن است. اما تصمیم گرفتیم که بازی را بهینهسازی کنیم. به همین خاطر از ویژگیهای موتور Unreal Enigne 5 هم کمک گرفتیم و سعی کردیم ویژگیهای این کنسول را بهتر بشناسیم. بعد از این تجربهای که داشتیم، من معتقدم که هر بازی میتواند بر روی کنسول Xbox Series S اجرا شود. البته هر استدیوی فرصت یا زمان اضافی برای بهینه سازی بازی خودش بر روی کنسول ایکس باکس سری اس را ندارد اما ما مجبور شدیم تخصص خود را در از این زمینه تقویت کنیم. حتی این کار به بهینه سازی بر روی رایانه شخصی هم کمک کرد و توانستیم یک عملکرد پایدار را بر روی این پلتفرم داشته باشیم.
در ادامه خبرنگار Windows Central درباره نرخ فریم بازی Stalker 2 بر روی ایکس باکس سری اس سوال کرد. تیم سازنده در این باره پاسخ داد:
” بر روی کنسول Xbox Series S به گیمرها وعده 30 فریم را میدهیم. با این حال در بسیاری از موارد ما موفق شدیم به 60 فریم هم برسیم اما حقیقتاً این مقدار فریم ریت اصلاً به اندازه کنسول Xbox Series X سازگار و بهینه نیست. ما به دنبال دستیابی به یک حالت Performance Mode برای کنسول ایکس باکس سری اس هستیم تا بتوانیم به ثبات 60 فریمی دست پیدا کنیم.
حمله عضو سابق ناتی داگ به Xbox Series S
شاید جنجالیترین دیدگاه درباره کنسول Xbox Series S مربوط به یکی از اعضای سابق استدیوی Naughty Dog باشد. دل واکر که سابقه کار بر روی چندین پروژه مهم ناتی داگ در دهه گذشته را در کارنامه دارد، در اظهار نظر جنجالی پیرامون کنسول Xbox Series S اعتقاد داشت که این کنسول هیچ وقت نباید ساخته میشد. او حتی به این مورد بسنده نکرد و اعتقاد داشت که بازیسازان دیگر تمایلی ندارند بازیهای خودشان را بر روی کنسولهای ایکس باکس بسازند. البته او اولین و آخرین نفری نبود که نسبت به قدرت سخت افزاری کنسول ایکس باکس سری اس شکایت داشت. بعضی از استدیوهای بازیسازی این روزها بازیهایشان را با تاخیر بر روی کنسولهای ایکس باکس عرضه میکنند. نمونهاش هم بهترین بازی امسال یعنی Baldur’s Gate 3 که برای بهینه سازی بیشتر به تاخیر افتاد.
جمع بندی
هرگز نمیتوان این واقعیت را انکار کرد که Xbox Series S توانایی پردازش بهینه و قدرتمند بازیهای نسل نهمی را ندارد. هر چه باشد عناوین امروزی روز به روز بزرگتر و پرجزئیاتتر میشوند و به همین خاطر نمیتوان چندان به توانمندیهای فنی این کنسول اعتقاد داشت. با این حال احتمالاً دیدگاه سازندگان S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl پیرامون این کنسول تا حد زیادی درست باشد. آنها خودشان هم به مصیبتهای پورت کردن بازی بر روی این کنسول اعتراف کردند، اما در ادامه تاکید داشتند که با بهینه سازی بیشتر توانستهاند به یک ثبات فنی و بهینهسازی قابل قبول برسند. راستش را هم بخواهید این روزها بازیسازان چندان میلی به بهینهسازی اصولی ندارند. حتی نسخه PC بازیها هم این روزها پر از مشکلات فنی و افت فریمهای عذابآور هستند. شاید دلیل این بی میلی سازندگان به طولانی شدن پروسه ساخت بازیها و البته افزایش هزینه متعاقب آن مربوط باشد. در هر حال چالش جدی که پیش روی بازیسازان وجود دارد کتمان نشدنی است و باید صبر کرد و دید آینده کنسول Xbox Series به کدام سمت پیش خواهد رفت؛ ادامه حیات یا نابودی؟