خبر خوب یوبیسافت برای طرفداران؛ بازگشت خط زمانی مدرن در Assassin’s Creed Shadows
Good News For Ubisoft Fans; Throwback To Modern Times In Assassin's Creed Shadows
خیلیها میگویند که گیمرها کهنه پرستند! گزارهای درست که البته در توجیهش دلایل منطقی و قابل توجهی وجود دارد. بازیهای امروزی از خلاقیت و نبوغ به خصوص در زمینه داستان پردازی و المانهای تهی شدهاند و هر آنچه که دارند یک مشت کلیشهی پیش پا افتاده هستند که سالهاست با آن سر و کله میزنیم. شاید به همین خاطر است که سلیقه نسل جدید گیمرها دیگر به مانند گذشته نیست و بیشتر عناوین چند نفره و لایو سرویس سر زبانها افتادهاند. نتیجه میشود آن که فرانچایزهای محبوبی مثل Assassin’s Creed حالا علی رغم تحولات گسترده به مانند سابق در صنعت گیم تاثیرگذار و صاحب سبک نیستند. فرانچایزی محبوب که صفر تا صد آن پر بود از خلاقیت و ایدههای بکر و بینظیر! یکی از همین ایدههای جذاب استفاده از خط داستانی مدرن به صورت موازی در کنار روایت تاریخی بود. یعنی سرگذشت زندگی دزموند مایلز پیش از در نسخههای ابتدایی یکی از بینظیرترین داستان پردازیهای موازی صنعت گیم را به تصویر میکشید. اما از بخت بد نسخههای بعدی نتوانستند جایگزین مناسبی برای دزموند پیدا کنند. کار به جایی رسید که حتی Ubisoft تصمیم گرفت بخش داستانی اول شخص بدون شخصیت پردازی مشخص بسازد تا صرفاً رفع تکلیف کند. طبیعتاً نسخههای بعدی هم چندان توجهی به این موضوع نداشتند تا این که در عناوین متحول شده قبلی کلاً این بخش به فراموشی سپرده شد. حالا اما رئیس فرانچایز Assassin’s Creed دقیقتر درباره اهمیت و آینده روایت داستانی مدرن این سری صحبت میکند. تغییری که سر آغاز آن از بازی Assassin’s Creed Shadows خواهد بود. برای مشاهده ادامه خبر با وب سایت تک سیرو همراه باشید.
تقریباً 12 سال از زمانی که Assassin’s Creed 3 داستان دزموند مایلز را به پایان رساند، می گذرد! همانطور که گفتیم بعد از این بازی عملاً دیگر خبری از روایت مدرن درست و حسابی در این فرانچایز نبود و گیمرها ماندند و کوله باری از سوال و کنجکاوی که پیرامون خط داستانی مدرن در ذهنشان جریان داشت. اما حالا، مارک الکسیس کوته، رئیس فرنچایز Assassin’s Creed، در رویداد Bafta در شهر لندن یک مصاحبه جذاب و خواندنی با عوامل سایت Euro Gamer داشته است که خواندنش خالی از لطف نیست. او در این مصاحبه به تلاشهای یوبیسافت برای خلق یک روایت معنادار و مرتبط بین گذشته و عصر مدرن اشاره میکند. این که آنها چه دیدگاهی نسبت به این موضوع دارند و اصلاً برنامهای در ذهنشان برای اصلاح وضعیت فعلی وجود دارد یا خیر در ادامه این مصاحبه پاسخ داده شده است.
کوته درباره روایت مدرن Assassin’s Creed گفت:
زمانی که فرنچایز Assassin’s Creed ساخته شد، ساختار روایی جسورانه و مبتکرانهای را معرفی کرد که طی آن شاهد یک قوس داستانی مدرن با محوریت دزموند و رویدادهای تاریخی بودیم. سفر دزموند در دل رویدادهای امروزی برای پیدا کردن شی ارزشمند Pieces of Eden می توانست مسیر تاریخ را تغییر دهد. با این حال، با مرگ او در پایان Assassin’s Creed 3، ما با یک دوراهی خلاقانه روبرو شدیم. طبیعتاً پایان دادن به قوس داستانی دزموند تصمیم دشواری بود و بعد از آن هم برای پیدا کردن یک جایگزین مناسب تلاشهای زیادی کردیم. بازیهای بعدی در ابتدا هیچ قهرمان خاص امروزی نداشتند. تا این که در نهایت لیلا حسن به عنوان جایگزین دزموند معرفی شد. اما حقیقت امر آن است که فاصله زمانی بین بازیهای مختلف و تغییر متعدد تیمها باعث شد تا بازیها روایت پراکندهای پیدا کنند و حتی در بسیاری از موارد جنبه تکراری به خود بگیرند.
کوته درباره مشکل اصلی بخش داستانی مدرن عناوین اخیر این فرانچایز میگوید:
تمرکز مداوم بر روی شخصیتهایی که صرفاً به دنبال گنجینههای خاص هستند روایت را قابل پیشبینیتر کرد و درگیری جذاب بین تمپلارها و Assassin’s را به یک نبرد مبتنی بر جادوها و عناصر فانتزی مبدل نبود. این در حالیست که در فرانچایز ما همیشه واقع گرایی و کاوش در دل تاریخ اهمیت داشته است. از آنجایی که این رویکرد تکراری شد، هم بازیکنان و هم منتقدان احساس کردند که خط داستانی امروزی به یک نگرانی جدی تبدیل شده است. بله، بخش امروزی بیشتر شبیه یک جست و جوی جانبی شده تا این که روایت کلی و تجربه منحصر به فرد باشد. از طرفی این رویکرد جدید باعث شده تا ارتباط داستانی با پیشینه این فرانچایز برای ما هم دشوار شود و البته گیمرهای تازهوارد هم نتوانند چندان ارتباطی با آن برقرار کنند.
عزم جدی یوبیسافت برای حل مشکل خط داستانی مدرن
البته یوبیسافت همیشه یکی از کلهشقترین بازیسازانی بوده است که چندان توجهی به دیدگاههای منفی در قبال بازیهایش نداشته، اما کوته در خلال مصاحبهاش تاکید بسیار زیادی بر روی اصلاح عیبهای گذشته دارد. او درباره این که یوبیسافت بالاخره چه راه حلی برای برون رفت از مشکلات خط داستانی مدرن دارد گفت:
همانطور که به جلو می رویم، هدف ما این است که تاریخ را در مرکز تجربه بازیکنان قرار دهیم. ما قصد داریم با ترسیم تضاد معنادار بین گذشته و حال، یک تجربه متعادل را به نمایش بگذاریم. خط داستانی مدرن، مضامین عمیقتری از حافظه، هویت و خودمختاری را به تصویر میکشد. این که چگونه گذشته، حال ما را شکل داده و میتواند بر آن تاثیر بگذارد. خط داستانی مدرن جدید با Assassin’s Creed Shadows آغاز خواهد شد که پایه و اساس یک روایت چندگانه خواهد بود. روایتی که در طی سالیان آینده رشد خواهد کرد و یک بستر مناسب تاریخی برای ارتباط با زندگی مدرن امروزی را شکل میدهد.
همانطور که احتمالاً میدانید یوبیسافت با ساخت عناوین متعدد دچار شلختگی در خط زمانی بازیهایش شده است. به همین خاطر غالب آثار این شرکت از خلق یک روایت مدرن که بتواند بین این گذشتههای پرپیچ و خم ارتباط برقرار کند عاجز به نظر میرسیدند. در نتیجه یوبیسافت تصمیم گرفته یک خط داستانی کاملاً جدید و مدرن برای بازی Assassin’s Creed Shadows بسازد تا بتواند نسخههای بعدی که در حقیقت ادامه روایت همین بازی خواهند بود را به هم متصل کند. تصمیمی منطقی و درست که نشان دهنده عزم جدی این شرکت برای حل یکی از مهمترین مشکلات فرانچایز Assassin’s Creed میباشد. البته هنوز اطلاعات جدیدی از این بخش جدید در دسترس نیست. این که آیا باز هم با یک حالت اول شخص واقعاً سطحی و خندهدار روبرو هستیم یا بالاخره قرار است یک روایت مدرن و حال خوب کن مثل دزموند را شاهد باشیم. از آنجایی که این آخرین بخت و اقبال یوبیسافت برای حفظ ارزشهای مهمترین فرانچایز خودش است، بعید به نظر میرسد آنها باز هم یک رویکرد سطحی در قبال این قضیه داشته باشند.
گذشتگان، آینه عبرت آیندگان!
میگویند تاریخ تکرار میشود. پس به خاطر همین هم که شده تمامی فیلسوفان و عالمان تاریخ همیشه از لزوم عبرت گیری از تاریخ سخن گفتهاند. ما که ماشین زمان نداریم تا با سیر در گذشته وضع حالمان را تغییر دهیم و از این نظر دستمان به جایی بند نیست. با این حال دنیای گیم، جهان تصورات و فانتزیهاست. پس چرا نعمت دستبردن در گذشته و دیدن رویدادهای تاریخی را در این بازی از خودمان دریغ کنیم؟ شاید گیمرهای نسل جدید یادشان نیاید، اما وقتی که با دستگاه کذایی دزموند به گذشته سفر میکردیم میتوانستیم این ارتباط عمیق را بین تاریخ پیشینیان و وضعیت مدرن امروزی مقایسه کنیم. یعنی درست در جایی که با اتزیو بین تمپلارها کشت و کشتار به راه میانداختیم کمی بعد در جهان مدرن بازی میتوانستیم تشبیهات عمیق را در برهه مدرن و کنونی که دزموند تجربه میکرد را ببینیم. به همین خاطر حتی بهترین نسخه Assassin’s Creed در سالیان اخیر هم زیر رگبار تند انتقادات به خاطر عدم بهرهگیری از خط زمانی مدرن بودهاند. حالا اما به نظر میرسد که یوبیسافت سرش به سنگ خورده و میخواهد برای یک بار هم که شده با بازی Assassin’s Creed Shadows این دندان لق کرم خورده را دوربیاندازد و با خلق یک بخش مدرن جدید طرفداران را مجدداً به آینده این فرانچایز امیدوار کند.