خیلیها اعتقاد دارند که Microsoft به خاطر فروش ضعیف کنسولهای نسل نهمی خودش عملاً بازار صنعت گیم را به Sony و Nintendo واگذار کرده است. راستش را هم بخواهید نمیتوانیم چندان این فرضیه را زیر سوال ببریم. به هر حال Xbox Series X/S حداقل روی کاغذ تا الان نصف فروش PS5 را هم نتوانسته داشته باشد. یعنی جایی که سونی با رقم تقریباً 60 میلیون فروش یک سر و گردن نسبت به کنسولهای جادویی ایکس باکس بهتر عمل کرده است. اما آیا تمام این تفاسیر باعث میشوند ردوموندیها را شکست خورده قلمداد کنیم؟ البته که نه! طبق آخرین گزارشها، درآمد سالانه این شرکت به 245.12 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال قبل 15.67 درصد افزایش یافته است. نکته جالب اما اینجاست که بخش گیمینگ این شرکت با بیش از 43 درصد رشد، بیشترین سهم را در افزایش درآمد و رشد اقتصادی مایکروسافت داشته است. به هر حال مدیران این شرکت با خرید دو ابرغول دنیای بازی سازی یعنی Bethesda و Activision کلکسیونی از عناوین محبوب و پرفروش را تحت سیطرهی خودشان قرار دادند. نمونه بارزش هم بازی Indiana Jones and the Great Circle است. عنوانی که جدیدترین ساختهی شرکت MachineGames به شمار میرود و دست بر قضا هم از نظر فروش و هم بازخورد منتقدین توانسته به یکی از بهترین عناوین سال 2024 مبدل شود. ظاهراً هم چنین موفقیتی باعث شده تا مایکروسافت بیش از پیش سر کیسه را شل کند و چه بسا یک برنامهریزی طولانی مدت برای این بازی داشته باشد. برای مشاهده ادامه خبر با وب سایت تک سیرو همراه باشید.
همه چیز از یک توئیت و افشاگری آن هم توسط یکی از معتبرترین لیکرهای حوزه سرگرمی شروع شد. DanielRPK، با نام واقعی دنیل ریچمن، یک اینسایدر و افشاگر مشهور در حوزه فیلمها و بازیهای ویدیویی است که بهواسطه انتشار اطلاعات محرمانه و پیشبینیهای دقیق، شهرت یافته است. با این حال او بیشتر افشاگریهای جنجالیاش مربوط به فیلمهای سینمایی و پروژههای مارول و DC بوده است. اما در صنعت گیم نیز چندان دست و پا بسته نیست و در کارنامه او میتوان به افشاگریهای جنجالی مثل جزئیات داستانی و گیم پلی بازی The Last of Us Part III اشاره کنیم که البته هیچ وقت صحت آن تایید یا تکذیب نشد. در هر صورت، ریچمن در جدیدترین افشاگری خودش تاکید کرده است که بازی ایندیانا جونز قرار است به یک فرانچایز طولانی مدت تبدیل شود. در ادامه او ادعا کرد که با توجه به شنیدههایش ظاهراً مایکروسافت همزمان مشغول ساخت چندین نسخه دیگر از این سری بازیهاست. در نهایت چیزی که باعث شد این ادعا رنگ و بوی واقعیت به خود بگیرد، تاییدیه یکی دیگر از معتبرترین لیکرهای صنعت گیم یعنی جز کوردن در قبال آن است. مطمئناً مایکروسافت هم بدش نمیآید که بالاخره یک بازی با حال و هوای Uncharted داشته باشد که دست بر قضا بتواند در رقابت با آن هم چندان دست و پا بسته به نظر نرسد. اگرچه هنوز هیچ کدام از منابع خبری جزئیات بیشتری از بازیهای این سری فاش نکردهاند. حتی ممکن است که مایکروسافت تصمیم بگیرد ساخت نسخههای بعدی را به استدیوهای صاحب نام دیگری هم محول کند. به هر حال وقتی منابع خبری از توسعه همزمان چندین پروژه خبر میدهند، این احتمال وجود دارد که سازندههای مختلفی مشغول کار روی این عناوین باشد. چه بسا در آینده شاهد عرضه یک بازی اکشن ماجراجویی سوم شخص باشیم تا بلکه تنور رقابت با Uncharted که این روزها جای خالیاش را حس میکنیم، داغتر شود.
لوکاس فیلم حرف آخر را می زند!
فراموش نکنید که نه مایکروسافت و نه بتسدا هیچ کدام حق مالکیت سری بازیهای ایندیانا جونز را در اختیار ندارند. به عبارتی هر شرکتی برای ساخت بازیهای بعدی باید با شرکت Lucasfilm Games وارد مذاکره شود. در حال حاضر خبری از قرارداد جدیدی بین شرکتهای توسعه دهنده با لوکاس فیلم منتشر نشده است و به همین خاطر احتمالاً خود مایکروسافت توانسته حق امتیاز ساخت نسخههای بعدی را هم در اختیار بگیرد. به هر حال لوکاس فیلم، بهعنوان مالک اصلی ایندیانا جونز، دیدگاه مثبتی نسبت به گسترش این فرانچایز در قالب بازیهای ویدویی، خصوصاً پس از موفقیت Indiana Jones and The Great Circle دارد. از قضا سازندگان بازی به خاطر وفاداری این محصول به فرانچایز سینمایی ایندیانا جونز توانستند بار دیگر فیلمهای این کاراکتر را سر زبانها بیاندازند. در نهایت کار به جایی رسید که خبرنگاران رسماً با رئیس لوکاس فیلم درباره احتمال ساخت بازیهای آتی مصاحبه کردند. جایی که مدیر این شرکت در مصاحبه ای با با رسانه Variety گفت:
“بین فیلم های ایندیانا جونز، فاصله زمانی خیلی زیادی وجود دارد و برای همین ما می توانیم داستان های بیشتری از این فرنچایز برای طرفداران بازیهای ویدئویی خلق کنیم.”
با استناد به همین مصاحبه باید ساخت نسخههای بعدی را قطعی بدانیم. احتمالاً همین حالا مایکروسافت مشغول پیش تولید بازیهای بعدی این مجموعه است. اما همانطور که پیش از این هم گفتیم مشخص نیست آنها دقیقاً چه ایدهای برای عناوین بعدی دارند. ممکن است دوباره عنوانی با سبک و سیاق Indiana Jones and The Great Circle یا این که ترجیح بدهند روی سایر سبکها نیز فکر کنند.
موفق و محبوب مثل ایندیانا جونز
شما که غریبه نیستید، کمتر کسی فکرش را میکرد که Indiana Jones and The Great Circle بتواند تا این حد موفق ظاهر شود. البته استدیوی MachineGames سالهاست که امتحانش را در دنیای بازیهای ویدئویی پس داده است اما از آنجایی که این توسعه دهنده همیشه جز قشر مظلوم و کم سر و صداست، همچنان نسبت به بازی گمانه زنیهای زیادی به گوش میرسید. گرچه در این بین نباید از ضعف جدی مایکروسافت در تبلیغات هم به سادگی گذاشت. چه بسا بتوان گفت در میان تمامی عناوین AAA سال 2024 این شرکت، ایندیانا جونز گوشهگیرترین و کم سر و صداترین محصول بوده است. در هر حال عرضه موفقیت آمیز بازی باعث شده تا مایکروسافت به سود خوبی در همان یک هفته ابتدایی فروش برسد. طبق آخرین اطلاعات منتشر شده، بازی توانسته ظرف تنها یک هفته به بیش از 2 میلیون نسخه فروش در سراسر جهان برسد. نکته جالب اینجاست که بیشترین بازخورد نسبت به بازی در کشور آمریکا بوده است. جایی که ایندیانا جونز با اختلاف کمی نسبت به Call of Duty: Black Ops 6 در جایگاه دوم پرفروشترین بازیها قرار گرفته است. چنین موفقیت و فروش قابل توجهی البته بیدلیل هم نبوده است. در این بازی بازیکنان در نقش ایندیانا جونز، باستانشناس معروف، وقایع بین دو فیلمهای Raiders of the Lost Ark و The Last Crusade را در سال 1937 میلادی تجربه میکنند. بسیاری از منتقدین و گیمرها از شیوه داستان سرایی بازی که براساس روایات فیلم سینمایی این مجموعه بوده است، حسابی تعریف و تمجید کردهاند. از طرفی گیم پلی پرالمان بازی که بیشترین تمرکزش را حول محور پازلها، پارکور و کاوش گذاشته است هم توانسته یک معجون بینظیر را به خورد مخاطب بدهد. با این حال بازی خالی از عیب و ایراد هم نبود! ظاهراً بعضی از منتقدین نسبت به ایرادات فنی بازی، هوش مصنوعی و بیتوجهی به المانهای اکشن انتقادات زیادی داشتهاند. در هر حال موفقیتهای بازی باعث شده تا در آینده نزدیک شاهد عناوین بیشتری از این سری باشیم.