مقالات

GTA VI عجیب اما واقعی ؛ نگاهی به داستان ساخت بازی GTA 6 (همراه با نقشه و شهرهای GTA VI)

(Along with GTA VI maps and cities) GTA VI Strange But True; A Look At The Story Of Making GTA 6

Rockstar Games شاهنامه دنیای بازی‌های ویدئویی است. آن‌قدر گیرا و رسا که افراد سالخورده و پا به سن گذاشته هم آن را به خوبی می‌شناسند، این یعنی ماجرا فراتر از یک بازی ویدئویی است. GTA بدون شک مهم‌ترین محصول سرگرمی چند دهه اخیر به شمار می‌رود که حتی به اندازه چاه‌های نفت خلیج فارس برای شرکت مالکش درآمد داشته! هیچ محصولی، چه در حوزه سرگرمی و چه در سایر حوزه‌های تجاری را پیدا نمی‌کنید که بتواند ظرف 24 ساعت بالغ بر 11 میلیون نسخه فروش داشته باشد. GTA 5 به عنوان آخرین نسخه عرضه شده از این مجموعه حتی با گذشت 10 سال زمان همچنان جز پرفروش‌ترین عناوین کشورهای جهان است. پس حق بدهید که GTA 6 را مهم‌ترین محصول سرگرمی در قرن جدید بدانیم. انفجار اینترنت و شکستن رکوردهای بازدید به هنگام انتشار تریلر GTA 6 خود تاییدی بر این ادعاست. بازی که نزدیک به یک دهه روی آن زمان صرف شده و البته ما گیمرها هم در شوق وصال آن غم هجران کشیده‌ایم. اما قضیه زمانی جالب می‌شود که بدانید پروسه ساخت GTA VI عجیب‌ترین و پرچالش‌ترین نمونه‌ی ممکن در تاریخ صنعت گیم است. در این مطلب نگاهی به داستان ساخت GTA 6 خواهیم انداخت. نکاتی که شاید امیدوارکننده باشند و شاید هم برای خیلی‌ها مایه افسوس و ناامیدی تلقی شوند.

GTA VI عجیب اما واقعی ؛ نگاهی به داستان ساخت بازی GTA 6
ساخت GTA 6 از چه زمانی آغاز شد؟

راستش را بخواهید نمی‌شود یک پاسخ دقیقی به این سوال داد. لزلی بنزیه به عنوان مغز متفکر و فرد شماره سوم راکستار، در یک مصاحبه رسماً تایید کرد که راکستار برای نیم قرن بعدی فعالیت خودش هم برنامه دارد. این یعنی آن‌ها حتی قبل از ساخت GTA 5، ایده‌های GTA 6 را روی کاغذ پیاده کرده بودند. اما آن طور که لیکر مطرح راکستار یعنی Tez می‌گوید، این شرکت تقریباً 6 ماه بعد از عرضه GTA به صورت جدی کارش را بر روی نسخه ششم آغاز کرده است. پس حداقل تا اینجای کار می‌دانیم که سال 2014 ساخت این بازی شروع شده است، اما ظاهراً به خاطر تقارن زمانی این پروژه با Red Dead Redemption 2 کمی پروسه تاخیر خورده! اما شواهد و منابع خبری تاکید کرده که سم و دن هاوزر بیشتر از آن که بر روی ماجراجویی آرتور مورگان مانور دهند، تمایل‌شان به سمت و سوی نسخه بعدی GTA بوده است و به همین خاطر با جدیت زیادی مراحل پیش تولید بازی را دنبال می‌کردند.

مقاله مرتبط: چرا پروسه ساخت GTA VI طولانی شد؟

GTA 6 دو بار ساخته شده است!

باورنکردنی است، نه؟ این شاید برای نخستین با در تاریخ شرکت راکستار باشد که یک پروژه بزرگ و بلاک باستر بعد از تقریباً 5 سال کار، به صورت کامل کنار گذاشته می‌شود! طبق گفته منابع کاملاً معتبر از جمله Tez و جیسون شرایر، راکستار عملاً در سال 2018 پروژه ساخت GTA 6 را به پایان رسانده و مجدداً از نو شروع کرده است. این یک مورد ته دل هر گیمری را خالی می‌کند، جایی که 5 سال انرژی و زمان عملاً بیهوده شده و حالا با یک بازی روبرو هستیم که برخلاف ادعایش واقعاً یک دهه برای ساخت آن زمان صرف نشده است. در ادامه مطلب دلایل و چالش‌های این تصمیم را خواهیم گفت اما مطمئناً این اتفاق به بعد از عرضه موفقیت آمیز Red Dead Redemption 2 برمی‌گردد. بازی که از منظر کیفیت و محبوبیت توانست برای پادشاه بازی‌های راکستار یعنی GTA هم خط و نشان بکشد و در نهایت سطح توقعات را از این شرکت به بالاترین حد ممکن رساند. به همین خاطر تنها چند ماه بعد از پایان پروژه RDR2، جی تی ای 6 کنسل شد و دوباره ایده‌های اولیه آن روی کاغذ رفت. البته این بدان معنا نیست که المان‌های گیم پلی و حتی ایده‌های داستانی نسخه کنسل شده برای همیشه کنار رفتند، اما سم و دن هاوزر اعتقاد داشتند که این پروژه نمی‌تواند از پس انتظارات مخاطبین پرتوقع بربیاید.

GTA VI عجیب اما واقعی ؛ نگاهی به داستان ساخت بازی GTA 6
بودجه ساخت GTA VI چه قدر است؟

می‌گویند که هر که بامش بیش برفش بیشتر! در روزهایی که راکستار با GTA 5 توانست نزدیک به 8 میلیارد دلار درآمد به جیب بزند، طبیعی است که طمع سود و سرمایه بیشتری هم برای GTA VI خواهد داشت. خصوصاً این که ده سال از عرضه نسخه قبلی گذشته و گیمرها مطمئناً در همان روز اول عرضه بازی تمام هزینه‌های ساخت را جبران می‌کنند. گذشته از این موارد، راکستار اصلاً محدودیت مالی خاصی ندارد، خصوصاً این که مدیر Take Two بارها تاکید کرده که این کمپانی تمام قد از غول بازیسازی خودش حمایت خواهد کرد. درباره رقم ساخت GTA 5 اطلاعات چندانی نداریم. تنها خبری که وجود دارد مربوط به فاش شدن صفحه چت هکر GTA VI با یک گروه باج افزارسازی بوده است. به گفته این هکر راکستار از روز اول ساخت بازی تا زمان هک شدن، نزدیک به 2 میلیارد دلار برای توسعه این عنوان هزینه کرده است. گرچه GTA VI بزرگترین و پرهزینه‌ترین بازی تاریخ خواهد بود اما احتمالاً این رقم با بودجه واقعی ساخت بازی فاصله خواهد داشت. چرا که در محسابات این رقم، هزینه‌های ساخت بازی بعدی راکستار، پشتیبانی از Red Dead و GTA Online و از همه مهم‌تر بودجه ارتقای موتور گرافیکی هم لحاظ شده است. ولی با توجه به پروسه طولانی ساخت بازی احتمالاً این رقم بودجه همراه با هزینه‌های تبلیغات از مرز 1 میلیارد دلار هم عبور کند. رقمی که در برابر بودجه 265 میلیون دلاری GTA V چند سر و گردن بالاتر است. این موضوع باعث شده تا بسیاری از گیمرها گمان کنند قیمت بازی بیشتر از 70 دلار هزینه معمول بازی‌های نسل نهمی است. مطمئن باشید که این خبر از پایه و اساس غلط بوده و هرگز راکستار دست به چنین کاری نخواهد زد.

GTA VI عجیب اما واقعی ؛ نگاهی به داستان ساخت بازی GTA 6
راکستار از همان ابتدا به دنبال شخصیت اصلی زن بود!

بعد از ساخت GTA 5، دن هاوزر در یک مصاحبه اعتراف کرد که راکستار به دنبال استفاده از شخصیت‌های اصلی مونث در بازی‌های بعدی خودش است. همانطور که پیش از این گفتیم راکستار یک بار ساخت GTA 6 را کنسل و از نو آغاز کرد، اما چه در نسخه اولیه و چه فعلی، همچنان شخصیت اصلی بازی یک کاراکتر مونث بود. اما طبق شایعات ظاهراً در ورژن فعلی راکستار یک شخصیت مکمل مرد را هم به بازی اضافه کرده است تا به روح و هویت اصلی مجموعه جی تی ای آسیبی وارد نشود. این تصمیم قطعاً یکی از برگ برنده‌های راکستار به شمار می‌آید، چرا که آن‌ها برای اولین بار سراغ شخصیت مونث رفتند و می‌توانند به واسطه همین ایده یک تنوع و جذابیت خاصی به بازی ببخشند. به هر حال راکستار در GTA 5 ایده استفاده از سه شخصیت همزمان را رو کرده بود و برای موفقیت در نسخه بعدی یک چیز جدید و متفاوت نیاز داشت. صدالبته با این کار راکستار یک بار برای همیشه در مقابل اتهامات زن ستیزانه می‌ایستاد و چه بسا فشار و حواشی پیش از عرضه بازی هم به کمترین حد خودش می‌رسید. به خصوص در جوامع فعلی آمریکا که زن ستیزی در آن تبدیل به یکی از پرنکوهش‌ترین اتفاقات شده است. اما وجود این شخصیت خودش نیازمند یک خط داستانی غنی بود تا با یک شخصیت پردازی منطقی حق مطلب ادا شود. به همین خاطر راکستار تصمیم گرفت با الهام از داستان واقعی دو زوج خلافکار آمریکا یعنی بانی و کلاید داستان نسخه جدیدش را شکل دهد، آن هم با هنر نمایی یک کاراکتر مذکر تا بلکه طرفداران قبلی این مجموعه هم انتظارات‌شان برآورده شود.

GTA VI عجیب اما واقعی ؛ نگاهی به داستان ساخت بازی GTA 6
از جدایی‌ اعضای قدیمی تا کرونا و هک؛ کابوس راکستار

همانطور که پیش از این گفتیم، راکستار در سال 2018 تصمیم گرفت دوباره GTA 6 را از نو بسازد. حالا این موضوع چندین دلیل اساسی داشت که شاید مهم‌ترین آن‌، جدایی اعضا و ستون‌های اصلی راکستار باشد. بگذارید توالی این جدا شدن‌ها را مرور کنیم. اولین و مهم‌ترین اتفاق جدایی لزلی بنزیه از راکستار در سال 2014 است. البته این جدایی در سال 2016 رسمی شد اما طبق اخبار بعد از عرضه GTA عملاً هیچ وقت بنزیه در مجموعه راکستار حاضر نشد. به هر حال او مغز متفکر همیشگی راکستار و برادران هاوزر به شمار می‌رفت و خروج وی ضربه جدی به بدنه ساخت بازی زد. به خصوص این که وی چه در حیطه گیم پلی و چه در حیطه داستان نویسی یکی از طراحان اصلی و مدیران GTA 6 بوده است. سم و دن هاوزر اما همچنان بعد از این اتفاق سعی در حفظ بدنه تیم و پیش بردن ایده‌های قبلی را داشتند تا این که در سال‌های 2015 و 2016 آدام فاولر (کارگردان فنی) و لازلو جونز (نویسنده اصلی بازی) برای همیشه از تیم تولید GTA 6 کناره‌گیری کردند. اما هیچ کدام به اندازه کناره گیری دن هاوزر (از مدیران راکستار و فرد شماره دوم این شرکت) تاثیر گذار نبود. حالا روند ساخت بازی دچار چالش‌ها و بی‌نظمی‌هایی شده بود، خصوصاً از منظر داستان پردازی! حتی جدایی فاولر به گواه لیکرها باعث شد تا در آستانه شروع نسل نهم کنسول‌های گیمینگ، راکستار در آپدیت فنی موتور بازیسازی خودش هم دست تنها بماند. اما سم هاوزر سعی کرد تا حد ممکن سایر اعضای قدیمی تیمش را برای ماندن مجاب کند و البته با موافقت Take Two توانست بودجه کلانی را برای استخدام تیم‌ فنی و حتی داستان نویسی اختصاص دهد. اما این پایان کابوس‌های راکستار نبود. پاندمی کرونا باعث شد تا به اجبار تیم سازنده به صورت دورکاری مشغول به توسعه بازی شوند، این در حالی بود که راکستار تازه ساخت مجدد GTA 6 را شروع کرده بود. به این مورد فاجعه هک این شرکت توسط یک پسر بچه 16 ساله را هم اضافه کنید تا کلکسیون فاجعه تکمیل شود. راستش را بخواهید در برهه فعلی، دشمنان Rockstar هیچ وقت تا این اندازه به شکست این شرکت امید نداشته‌اند.

خواندن  چرا پروسه ساخت GTA VI طولانی شد؟

GTA VI عجیب اما واقعی ؛ نگاهی به داستان ساخت بازی GTA 6

تقویت موتور RAGE برای انقلاب جدید

راکستار بعد از عرضه GTA V، تصمیم گرفت در کنار ساخت RDR2، یک تیم فنی جداگانه‌ای را مامور بهبود و گسترش موتور بازسازی اختصاصی‌اش یعنی RAGE کند. همانطور که احتمالاً می‌دانید RAGE برای اولین بار در سال 2006 توسط راکستار ساخته شد، آن هم فقط به این نیت که GTA IV را تبدیل به یک اثر انقلابی و نسل جدید کند. بعدها برای تمامی بازی‌ها از جمله GTA V و Red Dead نیز از همین موتور استفاده شد. بالاخره با ورود نسل نهم کنسول‌های گیمینگ زمان آن فرا رسیده بود که راکستار نسخه جدید موتورش تحت عنوان RAGE 9 را بسازد، دقیقاً مشابه همان انقلاب و تحول گرافیکی و فنی که با GTA IV پدید آورده بود. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید سونی و مایکروسافت زودتر از هر سازنده‌ی دیگری در سراسر جهان، کیت توسعه PS5 و Xbox Series X را به راکستار تحویل دادند تا بتواند موتور اختصاصی خودش را بسازد. گرچه در تریلر بازی می‌توان انقلابی‌ترین و باورنکردنی‌ترین ویژگی‌های گرافیکی صنعت گیم را به وضوح دید، اما کریس کلیپل به عنوان فعال رسانه‌ای راکستار بهترین توصیف را از این موتور داشته است. به گمان وی RAGE 9 چندین سال از رقبای صاحب نام خود یعنی Unreal Enigne 5 جلوتر است و می‌تواند واقع گرایانه‌ترنی گرافیک‌ها را به تصویر بکشد. البته بحث جلوه‌های بصری فقط یک قسمت ماجراست و مهم‌ترین نکته مربوط به بحث‌های فنی داخل بازی است. آن طور که کریس کلیپل می‌گوید راکستار به لطف این موتور توانسته هوش مصنوعی جدیدی برای NPCهای داخل بازی طراحی کند تا بتوانند یک فعالیت روزمره کاملاً طبیعی داشته باشند. حتی به گفته وی، بازی تا این حد از منظر فنی قوی و پرجزئیات است که در مواقع طوفانی، باد می‌تواند هندلینگ ماشین را دستخوش تغییرات قرار دهد.

GTA VI عجیب اما واقعی ؛ نگاهی به داستان ساخت بازی GTA 6

معرفی کامل نقشه و شهرهای GTA VI

همه فوتبال را با مسی و رونالدو می‌شناسند. سینما را با هیچکاک و هنر نقاشی را با پیکاسو به خاطر می‌آورند. این یعنی هر هنر و صنعتی یک نماد شایسته و فخرفروش دارد که می‌تواند با آن خودش را متمایز و مهم جلوه دهد. در صنعت گیم هیچ برگ برنده و عنصری مهم‌تر از GTA پیدا نخواهید کرد. تقریباً هر انقلابی که تا به حال در صنعت گیم دیده‌ایم رد پایی از راکستار و GTA در آن به چشم می‌خورد. خیلی سال پیش همین شرکت توانست با GTA III انقلابی در زمینه بازی‌های سه بعدی خصوصاً در ژانر جهان باز پدید بیاورد. انقلابی که بعدها با GTA San Andreas، GTA IV و GTA V تکمیل شد. اما حالا نوبت به جدیدترین نسخه از این مجموعه رسیده است که استانداردهای صنعت گیم را جا‌به‌جا کند. هیچ رکوردی، هیچ دستاوردی، هیچ جایزه‌ای را نمی‌توانید پیدا کنید که GTA VI در دستیابی به آن ناتوان باشد. این بار بعد از سال‌ها قرار است به شهر وایس سیتی برگردیم. جایی که سال‌ها پیش با GTA: Vice City آن را زیر و رو کردیم و حالا وقتش است در نسل جدید کنسول‌های گیمینگ به واقع گرایانه‌ترین شکل ممکن تجدید خاطره کنیم. در این مطلب نقشه و شهرهای GTA VI را معرفی خواهیم کرد.

GTA VI عجیب اما واقعی ؛ نگاهی به داستان ساخت بازی GTA 6

بازگشت به Vice City

همانطور که احتمالاً می‌دانید راکستار شهر‌های GTA V را براساس نسخه‌های واقعی اما با نام‌های متفاوت می‌سازد. به عنوان مثال، Liberty براساس نیویورک و San Andreas بر اساس سن فرانسیسکو ساخته شده‌اند. حالا هم قرعه به نام Vice City افتاده که برای ساخت آن از شهر میامی الهام گرفته شده است. شاید برای گیمرهای نسل جدید شنیدن نام Vice City کمی عجیب و تازه باشد، اما برای ما که بخش زیادی از کودکی‌مان در بازی GTA Vice City رقم خورده است، GTA VI می‌تواند مثل یک ماشین زمان ما را به دل خاطرات نوستالژیک و جذاب‌مان ببرد. اولین تریلر منتشر شده از جی تی ای 6 هم نشان داد که راکستار تا چه حد بر روی پیاده سازی جزئیات میامی وسواس و دقت به خرج داده است. در توصیف وسواس و حساسیت راکستار همین بس که چند سال پیش تیم سازنده بازی Agent به خاطر نزدیک شدن به اماکن تاریخی و حضور متعدد توسط نیروهای پلیس مصر دستگیر شد و دست به آخر به جرم جاسوسی تحت پیگرد قضایی قرار گرفت. باز جای شکرش باقیست که میامی بیخ گوش راکستار است و آن‌ها دیگر راه‌شان به زندان نمی‌افتند. از همه مهم‌تر تیم سازنده یک بار قبلاً در نسخه GTA Vice City توانسته بود مدل‌سازی این شهر را پیاده بکند اما با این تفاوت که GTA VI در دوران مدرن و بعد از نسخه پنجم جریان دارد.

GTA VI عجیب اما واقعی ؛ نگاهی به داستان ساخت بازی GTA 6

فراتر از Vice City

بگذارید پیش از هر چیزی تقسیم بندی مناطق آمریکا را برای‌تان توضیح دهیم. در درجه اول ایالت‌ها را داریم که طبق اخبار منتشر شده GTA VI براساس ایالت Leonida (فلوریدای واقعی) ساخته شده است. خود این ایالت سه شهرستان دارد. شهرستان اول Vice Dale County، که در تریلر بازی می‌بینیم جوکر فلوریدا در آن دست به آشوب زده و دست آخر دستگیر شده است. شهرستان بعدی Leonard County است که در تریلر بازی به وضوح می‌توان جنون افراد ساکن در آن به شبکه‌های اجتماعی و رفتارهای نامتعارف و دیوانه‌وار را درید. شهرستان آخر هم Kelly County است که اطلاع چندانی درباره آن نداریم فقط می‌دانیم که به واسطه تابلوهای درون شهر تریلر بازی، در این عنوان حضور دارد. دو شهر فعلاً در شهرستان‌های بازی تایید شده است که تقریباً مطمئنیم که سمت راست نقشه مربوط به Vice City (واقع در شهرستان Vice Dale) و سمت چپ نیز مربوط به شهر Port Gellhorn خواهد بود. هنوز هیچ گونه تاییدیه یا خبر رسمی درباره نقشه بازی منتشر نشده اما یک کاربرد توانسته براساس لیک‌های منتشر شده و تریلر بازی در سایت Reddit نقشه بازی را شبیه سازی کند. طبق بررسی‌های وی GTA VI نزدیک به 125 کیلومتر مربع وسعت دارد. این یعنی 2.25 برابر گستردگی که در نقشه بازی GTA V دیده‌بودیم. گرچه این مدل ارائه شده از نقشه رسمی نیست اما در آن می‌توان مناطقی مانند دریاچه لئونیدا در شمال، بندر گلهورن در غرب، ساحل واشنگتن در شرق و فرودگاه بین المللی وایس سیتی در جنوب را مشاهده کرد. پس تا اینجای کار فهمیدیم که چقدر GTA VI نسبت به نسخه پنجم بزرگ‌تر است، طبیعتاً نمی‌توان این گستردگی را فقط معطوف به یک شهر دانست. آن طور که شایعات می‌گویند، GTA VI سه شهر بزرگ، به علاوه چهار شهر فرعی دارد و حتی قرار است مناطق فراتر از ایالت لئونیدا را نیز به تصویر بکشد. تازه این امکان هم وجود دارد که بخش‌هایی از بازی در کشور کوبا جریان داشته باشد. این مورد قبلاً توسط لیکرها گفته شده بود که احتمالاً لوسیا در کشور کوبا یک سری مراحل مخصوص به خودش را دارد.

خواندن  فناوری هوش مصنوعی در ساخت GTA VI ، صنعت بازی را متحول می‌کند !

GTA VI عجیب اما واقعی ؛ نگاهی به داستان ساخت بازی GTA 6

معرفی کامل شهرستان Vice Dale County

همانطور که پیش از این گفتیم Vice City در شهرستان Vice Dale County قرار دارد. یعنی جایی که چراغ‌های نئونی صورتی، ماشین‌های پر زرق و برق و تجمل گرایی در شهر بیداد می‌کند. راکستار تمام تلاشش را کرده که جزئیات و مدل سازی واقع گرایانه‌ای از شهر میامی را در وایس سیتی به تصویر بکشد. اما پیش از هر چیزی لازم است که عناصر نمادین این شهر به خوبی پیاده سازی شوند. به عنوان مثال یکی از این عناصر منطقه Wynwood است. منطقه‌ای که دیوارهای رنگ شده در آن حرف اول را می‌زنند، درست مثل تریلر بازی که می‌توانیم این دیوارها را با جزئیات دیوانه‌وار ببینیم. یکی دیگر از عناصر نمادین Condominium آتلانتیس است که آن هم به شکل حیرت آوری در بازی وجود دارد. Condominium در حقیقت به مجتمع مسکونی خاصی اشاره می‌شود که معماری منحصر به فردی در شهر میامی دارد.

GTA VI عجیب اما واقعی ؛ نگاهی به داستان ساخت بازی GTA 6

  • مرکز کاسیا؛ محلی برای تجربه بسکتبال
    تقریباً همه می‌دانیم که شهر میامی مالک یک تیم بسکتبال حرفه‌ای NBA به نام میامی هیت است. مسابقات این تیم بسکتبال در مرکز کاسیا برگزار می‌شود. مرکزی که به عنوان یک مجموعه تفریحی ورزشی هم قلمداد می‌شود. در تریلر بازی هنگامی که لوسیا به سرعت در حال عبور از خیابان شهر است، در پس زمینه تبلیغاتی کنار خیابان نام این مرکز به چشم می‌خورد. البته مشخص نیست که راکستار تا چه اندازه قصد دارد از ظرفیت‌های مرکز کاسیا استفاده کند. ممکن است صرفاً به مدل سازی ساختمان اکتفا کند یا پا را فراتر گذاشته و امکان تجربه بازی‌های بسکتبال و سایر امکانات تفریحی این مرکز را پیش روی گیمر قرار دهد. با توجه به این که راکستار پیش از این در GTA: San Andreas هم به صورت خیابانی امکان تجربه بسکتبال را فراهم کرده بود هیچ بعید نیست در این نسخه به صورت حرفه‌ای‌تر این قابلیت را به بازی اضافه کند. ما پیش از این در GTA V می‌توانستیم به تجربه تنیس، گلف و دارت بپردازیم و حالا وقتش است یک پله فراتر برویم.

GTA VI عجیب اما واقعی ؛ نگاهی به داستان ساخت بازی GTA 6

  • برج‌های دو قلوی Condo Block
    Twin-Tower Condo Block در حقیقت یکی از نمادین‌ترین آسمان‌خراش‌های وایس سیتی به حساب می‌آید که بر اساس معماری ساختمان 500 Brickell در شهر میامی طراحی شده است. این مجموعه از دو ساختمان به هم پیوسته تشکیل شده است و ما می‌توانیم در ابتدای تریلر بازی آن را ببینیم. از امکانات برج های دوقلو می توان به استخر، سونا، باربیکیو، سالن بدنسازی، پارکینگ و زمین بازی اشاره کرد. جدا از بحث مدل سازی بی‌نظیر و پرجزئیات این ساختمان به نظر می‌رسد که در جریان بازی نقش بسیار مهمی خواهد داشت. هنوز اطلاعات دقیق در دسترس نیست اما به نظر می‌رسد که لوسیا و جیسون بعد از کسب درآمد هنگفت بتوانند یک واحد از این آپارتمان را خریداری کنند. به هر حال تجمل گرایی عنصری است که همیشه طرفداران بازی از آن استقبال می‌کنند و چه چیزی بهتر از یک آسمان خراش لوکس می‌توانید پیدا کنید که این نیاز گیمر را ارضا کند؟

GTA VI عجیب اما واقعی ؛ نگاهی به داستان ساخت بازی GTA 6

  •  بندر وایس سیتی
    بندر میامی یکی از مهم‌ترین و بزرگترین بنادر آمریکاست. نکته جالب اینجاست که این بندر از طریق یک کانال به مرکز شهر متصل می‌شود. خب به راکستار حق بدهید که از چنین عنصر مهمی در بازی خودش غافل نشود! احتمالاً هم در GTA VI بندر وایس سیتی برای همه‌ی گیمرها یک مکان محبوب خواهد بود. دلیلش هم مشخص است، وجود قایق‌ها و حتی کشتی‌های متنوع که می‌توانند یک تنه بار جذابیت این قسمت را به دوش بکشند. فراموش نکنید که یکی از عناصر اصلی بازی‌های راکستار در چند سال اخیر تعقیب و گریزهای دریایی است طبیعتاً چنین موردی در جی تی ای 6 هم حضور خواهد داشت. خصوصاً این که بندر وایس سیتی از طریق کانال ساخته شده به مرکز شهر هم مرتبط است و در نتیجه می‌تواند پایه ثابت تعقیب و گریزهای داخل و خارج شهر باشد.

GTA VI عجیب اما واقعی ؛ نگاهی به داستان ساخت بازی GTA 6

  •  فرودگاه بین المللی وایس سیتی
    راکستار بیشتر از بنادر به فرودگاه‌ داخل بازی‌هایش ارادت دارد! حتی اگر نسخه GTA V را ملاک قرار دهیم، راکستار هرگز به اندازه هواپیماها و فرودگاه‌های داخل بازی به سایر قسمت‌های نقشه اهمیت نداده است. آن هم به چند دلیل مهم؛ نخست این که تیم سازنده همیشه مراحل اصلی خاصی را به نبردها و تعقیب و گریزهای هوایی اختصاص می‌دهند. در وهله بعدی به لطف رمز تقلب شما می‌توانید به راحتی کلکسیونی از هواپیماهای جنگیو غیرجنگی لوکس را کنار خودتان داشته باشید. قطعاً چنین رویه‌ای درGTA VI ادامه خواهد داشت خصوصاً این که فرودگاه بین المللی وایس سیتی با یک شبیه سازی بی‌نظیر در بازی حضور دارد. بدون شک یکی دو فرودگاه دیگر در اطراف نقشه برای هواپیماهای خصوصی کوچکتر هم حضور خواهد داشت ولی عجالتاً خودتان را برای ماموریت‌های اصلی و فرعی هوایی آماده کنید.

GTA VI عجیب اما واقعی ؛ نگاهی به داستان ساخت بازی GTA 6

  • خیابان‌های رنگارنگ در Wynwood
    هنرمندانه‌ترین و رنگارنگ‌ترین خیابان میامی را می‌توانید در Wynwood ببینید. یک مکانی بی‌نظیر که از همین حالا می‌توان مطمئن بود محبوب‌ترین ناحیه GTA VI را به خودش اختصاص خواهد داد. این مورد از آن جهت قابل پیش بینی است که در تریلر شاهد غوغای فضای مجازی داخل بازی براساس تصاویر این محله هستیم. اگر چه ما چند سکانس کوتاه از این منطقه را می‌بینیم اما Wynwood برای توصیف جنون و زیبایی‌اش با همین چند ثانیه کار خودش را راه می‌اندازد. جدا از دیوارهای رنگارنگ، شما می‌توانید بوتیک‌های مد، بارهای پرجنب‌وجوش، ماشین‌های کلاسیک و لوکس و گنگسترهای سیاه پوست را ببینید. راکستار تمام سعیش را کرده تا این منطقه شلوغ، پرجمیعت اما در عین حال پویا باشد. ظاهراً هم برای یک سری قابلیت‌ها مثل ارتقای ماشین هم می‌توانید به این محله باید رجوع کنید.

GTA VI عجیب اما واقعی ؛ نگاهی به داستان ساخت بازی GTA 6

  • جزیره بیسکاین
    در اواخر تریلر GTA VI ما شاهد نمایی از Biscayne Island هستیم که در داخل بازیCity Island نامیده می‌شود. به قدری این تصویر خیره کننده و پرجزئیات بود که بسیاری از افراد آن را با واقعیت اشتباه گرفتند. این موضوع نشان می‌دهد که تا چه اندازه راکستار بر روی کیفیت گرافیکی محصولش کار کرده است. Biscayne Island در حقیقت یک نوار زمینی است که ساحل میانی را به شهر میامی متصل می‌کند و معماری‌اش به نوبه خود اعجاب برانگیز و متفاوت است. شما می‌توانید در تریلر بازی ببینید که راکستار چقدر بر روی جزئیات این جزیره کار کرده است. از ساختمان‌های آسمان خراش بگیرید تا باجه‌های عوارضی همه و همه با نهایت دقت و ظرافت در بازی حضور دارند.

GTA VI عجیب اما واقعی ؛ نگاهی به داستان ساخت بازی GTA 6

  • ساحل وایس سیتی
    گیمرهای قدیمی حسابی با این منطقه خاطره دارند. ساحل میامی که در بازی Vice Beach نام دارد، تقریباً نیمی از وسعت نقشه بازی را شامل می‌شود. پس طبیعیست که راکستار بیشترین تمرکزش را بر روی این ناحیه بگذارد. موردی که می‌توانیم در همان اولین دقایق تریلر به وضوح آن را متوجه شویم. از قابلیت‌های نظیر جت اسکی بگیرید تا جمعیت بسیار زیاد مردم که در حال آفتاب گرفتن هستند یا با رفقای‌شان به دل طبیعت زده‌اند. البته این ساحل خودش به سه ساحل جداگانه تقسیم می‌شود. یعنی ساحل جنوبی، مرکزی و شمالی که به ترتیب با عناوین Ocean Beach، Washington Beach و Vice Point نامگذاری شده‌اند. آن طور که شایعات می‌گویند راکستار برای هر ناحیه ساحلی یک سری تفریحات و ماموریت‌های جداگانه را در نظر دارد. به هر حال سطح زندگی، اقتصادی و رفاهی این سه ناحیه هم درست مثل مناطق داخل شهر متفاوت و خاص است.

GTA VI عجیب اما واقعی ؛ نگاهی به داستان ساخت بازی GTA 6

  • خیابان آرت دکو
    میامی کلاً شهر میهمان نوازی است! به همین خاطر به صورت هفنگی همایش‌های مد و زیبایی در جای جای این شهر برگزار می‌شود که مهم‌ترین آن در خیابان Ocean Drive جریان دارد. این خیابان که در بازی با نام آرت دکو شناخته می‌شود در حقیقت پذیرای کسانی است که به هنر آرت دکو علاقه دارند. آرت دکو در حقیقت یک زیرشاخه‌ای از هنر است که براساس رنگ‌های روشن و طراحی‌های هندسی پرزرق و برق شناخته می‌شود. حالا این مورد معطوف به لباس، ساختمان، ماشین و خلاصه هر چیزی است که فکرش را بکنید. راکستار در بازی سعی کرده این منطقه و ساحل جنوبی نزدیک آن را با ساختمان‌های آرت دکو، تابلوهای نئونی، و ماشین‌های اسپرت پر زرق و برق آن بازسازی کند. خلاصه آن که اوشن درایو مسلماً مشهورترین خیابان میامی است که مملو از هتل‌ها و بارهایی است که همگی به سبک آرت دکو هستند و می‌توانند اصلی‌ترین عامل جذابیت شهر باشند.
خواندن  راکستار تاریخ انتشار تریلر دوم GTA VI را لو داد!

GTA VI عجیب اما واقعی ؛ نگاهی به داستان ساخت بازی GTA 6

  • هتل Boardwalk Hotel
    هتل کلونی یکی از محبوب‌ترین هتل‌های شهر میامی است که تقریباً در مرکز خیابان Ocean Drive واقع شده است. این هتل از آن جهت مهم است که لوکس‌ترین و قدیمی‌ترین مجموعه‌های شهر به حساب می‌آید و در اطرافش می‌توان هتل‌های دیگر مثل Royal Palm وLoews Miami Beach را دید. در تریلر بازی می‌بینیم که راکستار درست مثل واقعیت سعی کرده این هتل را براساس هنر آرت دکو طراحی کند. گرچه معماری این ساختمان کمی قدیمی است و به سال 1935 برمی‌گردد اما راکستار سعی کرده نمای آن را کمی‌ مدرن‌تر کند. به نظر می‌رسد که این هتل جایی است که لوسیا و جیسون قبل از سرقت‌های بزرگ خود از آن به عنوان پناهگاه استفاده می‌کنند. چون هم به مرکز شهر نزدیک است و هم این که شلوغی جمعیت اطراف آن می‌تواند به عنوان یک پوشش برای‌شان عمل کند. حتی این امکان وجود دارد که Boardwalk Hotel مثل یک فرصت تجاری در بازی GTA Online 2 عمل کرده و یکی از پایه‌های اصلی بازی باشد.

GTA VI عجیب اما واقعی ؛ نگاهی به داستان ساخت بازی GTA 6

معرفی کامل شهرستان Kelly County:

راکستار آنچنان اطلاع دقیق و درست و حسابی از این شهرستان منتشر نکرد، اما به نظر می‌رسد که به واسطه محیط و اقلیم خاصی که دارد محل مناسبی برای فعالیت‌های غیرقانونی باشد. حتی اگر پای فعالیت غیرقانونی هم در میان نباشد به واسطه حیات وحش بی رحم خودش می‌تواند یک چالش جدی برای گیمرها ایجاد کند. اما همانطور که احتمالاً حدس زده‌اید بهترین محل برای شکار و کسب آیتم‌های مرتبط با آن است. با این حال همانطور که گفتیم راکستار چندان جزئیاتی از این قسمت به نمایش نگذاشت، به هر حال حق بدهید که آن‌ها در یک تریلر چند دقیقه‌ای بیشتر تمرکزشان را روی وایس سیتی بگذارند.

GTA VI عجیب اما واقعی ؛ نگاهی به داستان ساخت بازی GTA 6

  •  تالاب‌های Everglades
    همانطور که گفتیم راکستار فقط به شهرستان Vice Dale County (وایس سیتی جز آن است)، اکتفا نمی‌کند. به همین خاطر می‌توانیم باتلاق‌های اورگلیدز را در نواحی جنوبی فلوریدا ببینیم که داخل بازی جز شهرستان Kelly County است. باتلاق‌های ترسناک که برخلاف فضای نئونی داخل شهر، یک نمای ترسناک و سنگین را به بازی بخشیده‌اند. محلی که احتمالاً می‌تواند برای کارهای مخفیانه مثل قتل‌های پنهانی و مخفی کردن آیتم‌ها و اجساد مفید باشد. این یعنی فعالیت‌های غیرقانونی در این محل بیشترین نمود خود را خواهند داشت، آن هم به خاطر باتلاق‌های به هم پیوسته و البته حیات وحش بی‌نظیر آن است. یعنی جایی که می‌توانید فلامینگوها و تمساح را ببینید که در جای جای آن مشغول گذران زندگی خودشان هستند.

GTA VI عجیب اما واقعی ؛ نگاهی به داستان ساخت بازی GTA 6

  • رشته جزایر فلوریدا کیز
    فراتر از ایالت اصلی فلوریدا، مجمع‌ا لجزایر فلوریدا کیز قرار دارد. اطلاع چندانی درباره این منطقه نداریم اما به نظر می‌رسد که جزئی از شهرستان Kelly County است. برخلاف آن چیزی که فکر می‌کنید بخش‌های زیادی از جنوب ایالت لئونیدا مربوط به همین قسمت خواهد بود. مجموع جزایری که البته به واسطه پل‌های خاصی به اطراف خودشان متصل هستند. اگر به یاد داشته باشید پیش از این در شایعات گفته شده بود که گیمر می‌تواند با خرید و فروش جزیره‌های داخل بازی، ماشین‌ها، سلاح‌های غیرمجاز و خلاصه فعالیت‌های غیرقانونی خودش را به محلی خارج از شهر انتقال دهد. با توجه به معماری این جزیره به نظر می‌رسد یکی از دزدی‌های لوسیا و جیسون از ساکنین این قسمت خواهد بود.

GTA VI عجیب اما واقعی ؛ نگاهی به داستان ساخت بازی GTA 6

معرفی کامل شهرستان Leonard County:

GTA 5 هر چه قدر هم که بزرگ و پرجزئیات بود، اما چندان میانه خوبی با شهرهای کوچک و حاشیه نشین نداشت. یعنی ما صرفاً کلان شهر لوس سانتوس با مناطق حاشیه نشین را می‌دیدیم که معماری و تفاوت‌های خودشان را داشتند. به نظر می‌رسد که GTA 6 این رویه را تغییر داده و مجموعه‌ای از شهرهای کوچک را در شهرستان لئونارد قرار می‌دهد. در تریلر بازی می‌توانیم ببینیم که رسانه‌های اجتماعی یک نگاه طنز مانند در قبال شهرهای کوچک مثل Catalan Boulevard، Stockyard Downtown و Hamlet دارند. البته این شهرها صرفاً در حد یک نام معرفی شدند و ما اطلاعات دقیق‌تری از آن نداریم. اما با توجه به نام‌های گفته شده به نظر می‌رسد که محل زندگی اکثر مهاجرین باشد که از زندگی در وایس سیتی و اطراف آن عاجز مانده‌اند و وضع زندگی نسبتاً سطح پایینی دارند.

GTA VI عجیب اما واقعی ؛ نگاهی به داستان ساخت بازی GTA 6

  • زندان لئونیدا
    اولین آشنایی ما با لوسیا در تریلر GTA VI دقیقاً در همین زندان رقم می‌خورد. یعنی جایی که او در زندان لئونیدا حبس شده است و احتمالاً خیلی زود یا فرار می‌کند یا آزاد می‌شود. به هر حال زندان لئونیدا که در اصل اداره اصلاحات لئونیدا نام دارد، محلی است که با توجه به وجود غبار و اتمسفر زرد رنگ خودش در شهرستان Kelly County قرار دارد. مشخص نیست که دقیقاً لوسیا چگونه از این زندان خلاص می‌شود، ممکن است به روند طبیعی آزاد شود یا جیسون وی را فراری دهد. اما به هر حال می‌دانیم که بخش قابل توجهی از بازی در همین زندان جریان دارد. اما وجود مراحلی از بازی در زندان که تا به حال سابقه چندانی در این سری نداشته است، می‌تواند به نوبه خودش خاص و متفاوت باشد.

GTA VI عجیب اما واقعی ؛ نگاهی به داستان ساخت بازی GTA 6

  • شهر گلهورن
    در تریلر بازی می‌بینیم که جیسون و لوسیا سوار بر یک ماشین کلاسیک مشغول تعقیب و گریز هستند. احتمالاً این قسمت از بازی مربوط به اوایل دوره جنایی این دو کاراکتر باشد که هنوز سرقت‌های بزرگ خودشان را انجام نداده‌اند. در پس زمینه تریلر می‌توانیم یک فروشگاه سلاح را ببینیم که احتمالاً مورد دستبرد جیسون و لوسیا قرار گرفته است. اینجاست که بازی فاش می‌کند شما در یک شهرستان کوچک به نام گلهورن حضور دارید که در حقیقت جز همان شهرهای کوچک شهرستان لئونارد است. به نظر می‌رسد که اقلیم اصلی این شهرستان مملو از زمین‌های‌ خشک است که آن را از تالاب‌های اطرافش جدا می‌کند.

از بی نهایت تا بی نهایت!

گرچه همین حالا هم گیمرها در وصف جزئیات و گستردگی GTA VI جامه می‌درند، اما شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید پروژه اولیه این بازی به مراتب گسترده‌تر از این عنوان بود. راکستار در ابتدا قصد داشت یک بازی فوق العاده بزرگ بسازد که سرتاسر آمریکای شمالی و جنوبی را پوشش دهد. به همین خاطر نام این پروژه را Project Americas گذاشت. اما در اواسط ساخت پروژه یعنی در سال 2018، رویکرد کاری راکستار برای همیشه عوض شد. آن‌ها مجبور شدند که سیاست‌های کاری و فرهنگ خودشان را عوض کرده و فشار کمتری به روی اعضای تیم بیاورند. به جای آن پروژه GTA VI را کوچک‌تر کردند تا بلکه بعداً با بروزرسانی‌هایی مناطق جدیدی به نقشه بازی اضافه شود. تمام این تصمیمات باعث شد تا راکستار به یک ایالت و چند شهر خاص بسنده کند. اما در این بین نیاز به یک برگ برنده بزرگ داشت تا بتواند لغو شدن پروژه رویایی قبلی را توجیه کند. راستش را بخواهید هیچ گزینه‌ای بهتر از Vice City پیش روی سازندگان قرار نداشت. شهری که گیمرهای قدیمی با آن خاطرات نوستالژیک دیوانه‌واری دارند. جایی که هنوز بازی‌ها با کیفیت مقوایی و رزولوشن‌های بی‌کیفیت عرضه می‌شدند اما همچنان طراحی صورتی رنگ و چراغ‌های نئونی شهر گیمر را مدهوش خود می‌کرد. اما همانطور که گفتیم پیش بینی می‌شود راکستار بعد از عرضه GTA VI با بروزرسانی‌ها و بسته‌های الحاقی متعددی دنیای بازی را به پروژه رویایی Project America نزدیک‌تر کند. پیش بینی که با توجه به تایید رسمی سم هاوزر (مدیر راکستار) قطعاً رنگ و بوی واقعیت به خود خواهد گرفت.

حسین رضایی

حسین رضایی، نویسنده، روزنامه نگار و منتقد بازی های ویدئویی و حوزه تکنولوژی.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا