مقالات

راهنمای جامع و کامل خرید مانیتور گیمینگ

A Comprehensive And Complete Guide To Buying A Gaming Monitor

وقتی که یک بازی را اجرا می کنید، چشمان شما محو تماشای صحنه هایی از یک بازی ویدیویی می شود و قطعا هرچقدر که این صحنه ها بهتر به تصویر کشیده شوند، تجربه شما لذت بخش تر خواهد شد. از این روی شاید به فکر تهیه مانیتور گیمینگ باشید. زمانی که برای خرید مانیتور گیمینگ اقدام می کنید، قطعا به برخی از اصطلاحات تخصصی برخورد می کنید که شاید درک آن ها و انتخاب از میان انبوه محصولات موجود در بازار برای شما سخت باشد. از این روی ما در تک سیرو راهنمای جامعی را آماده کرده ایم که در آن هر تکنولوژی و مورد موثر بر خرید مانیتور گیمینگ را بررسی می کنیم. در نهایت این شما هستید که بر اساس موارد و تکنولوژی های معرفی شده می توانید مانیتور دلخواه خود را انتخاب کنید.

راهنمای جامع و کامل خرید مانیتور گیمینگ

چرا به مانیتور گیمینگ نیاز داریم؟

مانیتور گیمینگ می تواند ویژگی های خاصی را برای شما به همراه داشته باشد که بازی کردن را با لذت بیشتری همراه می کند. شما با یک مانیتور مخصوص بازی می توانید تجربه ای روان تر از حرکت تصاویر را داشته باشید. همچنین می توانید جزئیات بیشتری را از یک تصویر بگیرید و برخی دیگر از ویژگی های یک مانیتور گیمینگ وجود دارند که یقینا به شما کمک خواهند کرد تا از دنیای بازی ها لذت بیشتری ببرید.

راهنمای جامع و کامل خرید مانیتور گیمینگ

  • راهنمای خرید مانیتور گیمینگ بر اساس ابعاد و رزولوشن تصویر

زمانی که در مورد خرید مانیتور گیمینگ صحبت می شود، همیشه ذهن ما به سمت صفحه نمایش های بزرگ می رود. آیا صرفا بزرگ بودن یک مانیتور می تواند معیار مناسبی برای خرید باشد؟ در پاسخ به این سوال بهتر است که اول با مفهومی بسیار مهم در دنیای صفحه نمایش ها آشنا شویم و این مفهوم، “تراکم پیکسلی” است.
تراکم پیکسلی به نسبت تعداد پیکسل بر هر اینچ از صفحه نمایش گفته می شود. در واقع زمانی که تراکم پیکسلی بسیار کم باشد، کیفیت تصویر پیکسلی نیز کاهش پیدا می کند و شما جزئیات کمتری را مشاهده خواهید کرد. در صورتی که این تراکم بسیار زیاد باشد، تصویر واضح نمایش داده می شود ولی متن های کوچک برای مشاهده نیاز به بزرگنمایی خواهند داشت.
تراکم پیکسلی بالا شاید مشکلی را برای شما ایجاد نکند چرا که می توانید جزئیات بیشتری را مشاهده کنید. با این حال برخی از بازی ها، قابلیت بزرگنمایی ندارند و این مسئله به معنای آن است که برخی از عناصر درون بازی برای گیمر بسیار کوچک نمایش داده خواهند شد.

خواندن  بهترین مانیتورهای گیمینگ 2023

راهنمای جامع و کامل خرید مانیتور گیمینگ

  • کدام سایز مانیتور گیمینگ برای من مناسب است؟

با توجه به مفهوم تراکم پیکسلی، برای شخصی که در حالت عادی از مانیتور استفاده می کند، ابعادی برابر با 27 اینچ می تواند سایز مناسب مانیتور گیمینگ باشد. این سایز نه آنقدر بزرگ است که سرتان را برای مشاهده تمام تصویر نیاز باشد بچرخانید و نه آن قدر کوچک است که در درک جزئیات تصویر مشکلی داشته باشید.
رزولوشن ایده آل برای یک مانیتور با ابعاد 27 اینچ برابر با 2560×1440 پیکسل بوده و تراکم پیکسلی آن برابر با حدود 109 پیکسل بر هر اینچ است. در این حالت فضای صفحه نمایش به خوبی می تواند نمایش کامل و واضح از جزئیات را داشته باشید.
مانیتور 27 اینچ با رزولوشن 1080p تراکم پیکسلی 81 پیکسل را خواهد داشت و ممکن است که در برخی از موارد، صفحه بازی پیکسلی شود. با این حال در صورتی که ابعاد از کیفیت برای شما مهم تر است، انتخاب این محصول می تواند منطقی باشد.
مانیتور 27 اینچ با رزولوشن 4K برابر با 163 پیکسل تراکم پیکسلی دارد و تصاویر را با جزئیات فراوان به شما نمایش می دهد. با این حال ممکن است متن ها برای شما با ابعادی بسیار کوچک به نمایش در بیایند. در ادامه جدولی از بهترین ترکیب ابعاد و رزولوشن مانیتور را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

سایز مانیتور رزولوشن
25 اینچ و کوچکتر 1920×1080 و 2560×1440 پیکسل
27 الی 32 اینچ 2560×1440 و 3840×2160 پیکسل
32 اینچ و بزرگتر 2560×1440 و 3840×2160 پیکسل
25 الی 30 عریض 2560×1080 پیکسل
34 الی 35 اینچ عریض 3440×1440 و 5120×2160 پیکسل

نکته بسیار مهمی که در انتخاب سایز و رزولوشن مانیتور گیمینگ باید دقت داشته باشید، آن است که پردازنده مرکزی (CPU) و پردازنده گرافیکی (GPU) شما باید سازگاری بسیار کاملی را با مانیتور خریداری شده توسط شما داشته باشد و از رزولوشن و نرخ تازه سازی مانیتور شما پشتیبانی کند.

 

  • راهنمای خرید مانیتور گیمینگ بر اساس نرخ تازه سازی (Refresh Rate)

همانطور که ویدیوی بالا مشاهده می کنید، نرخ Refresh Rate بالاتر در یک مانیتور گیمینگ، باعث می شود که گیمر حرکت روان تری را در تصاویر تجربه نماید. البته این امر منوط به تعداد فریم های تولید شده توسط توسط سیستم نیز می باشد.
در ویدیوی بالا مشهود است که در صفحه نمایش با نرخ تازه سازی 60 هرتز شما نمی توانید حرکتی سریع داشته باشید و تصاویر تار می شوند. تصور کنید که در یک بازی تیراندازی اول شخص دشمن شما با سرعت بالایی حرکت کند و شما به دلیل نرخ تازه سازی پایین نتوانید به درستی هدف گیری نمایید. این مسئله به دلیل عدم مشخص کردن موقعیت دقیق دشمن است.
با توجه به تمامی مطالب بالا، نرخ تازه سازی بالاتر باعث می شود که شما تجربه بازی بهتری را داشته باشید. برای مثال مانیتور 27 اینچ ام اس ای MSI G274QPF یا مانیتور 27 اینچ ام اس ای MSI G274F با نرخ تازه سازی 180 هرتز می تواند تجربه ای بسیار نزدیک به واقعیت را برای شما بسازد.
تفاوت میان مانیتور 240 هرتز و 144 هرتز شاید به اندازه تفاوت میان 60 هرتز و 120 هرتز قابل توجه نیست و این تفاوت هرچقدر که نرخ تازه سازی بیشتر می شود، کمتر قابل لمس خواهد بود. با این حال در صورتی که شما به عنوان یک گیمر حرفه ای به دنبال یک مانیتور گیمینگ هستید، باید محصولی را بخرید که نرخ تازه سازی متناسب با بازی های مورد علاقه شما داشته باشد.

خواندن  بهترین مانیتورهای گیمینگ 2023

راهنمای جامع و کامل خرید مانیتور گیمینگ

  • به نوع پنل و زمان پاسخگویی دقت کنید

به طور کلی برای مانیتور گیمینگ، سه فناوری پنل دارای نور پس زمینه LED وجود دارد که شامل پنل های TN، VA و IPS می شود. به دلیل اینکه TN پنل منسوخ شده است ما در این مقاله در خصوص آن توضیح نمی دهیم و صرفا به بررسی پنل های VA و IPS می پردازیم.

مقاله مرتبط: مقایسه پنل‌های TN، VA و IPS در مانیتورهای گیمینگ

بررسی پنل VA مانیتور گیمینگ

پنل های VA که مخفف کلمه Vertical Alignment می شوند، در واقع بهترین نسبت کنتراست را داشته و باعث می شوند که رنگ های تیره عمیق تر به چشم آمده و جزئیات بیشتری را در سایه ها نمایش می دهند. در کل در این پنل ها از مانیتور گیمینگ شما می توانید میان روشن ترین و تاریک ترین رنگ ها طیف وسیعی را مشاهده کنید.
معمولا پنل های VA نرخ پاسخگویی بالاتری داشته و این یعنی تاری حرکت در این دسته از پنل ها بیشتر به چشم می رسند. در نظر داشته باشید که حتی با نرخ تازه سازی بالا، معمولا این پنل ها برای کسانی که بازی های با سرعت بالای دوربین را اجرا می کنند تاری ایجاد می کند. برای بیشتر گیمرها این مسئله قابل چشم پوشی است و در عوض از کنتراست رنگ بالایی که در پنل های VA تجربه می کنند لذت می برند. از مهم ترین مانیتور هایی که در این زمینه تولید و در بازار عرضه می شوند می توان به مانیتور گیمینگ 32 اینچ بنکیو Benq Mobiuz EX3203R Curved اشاره نمود که محصولی با ابعاد بزرگ است. همچنین برای خرید سایز ایده آل مانیتور می توانید مانیتور گیمینگ 27 اینچ بنکیو Benq Mobiuz Ex2710R Curved را انتخاب کنید. برای انتخاب یک مانیتور با سایز کوچک نیز می توانید محصول مانیتور 22 اینچ ام اس ای MSI PRO MP223 را انتخاب کنید.

خواندن  بهترین مانیتورهای گیمینگ 2023

راهنمای جامع و کامل خرید مانیتور گیمینگ

بررسی پنل IPS مانیتور گیمینگ

کنتراست رنگ در پنل های IPS نسبت به پنل های VA کمتر است ولی دقیق ترین و ثابت ترین رنگ ها را می توانید از این دسته پنل ها انتظار داشته باشید. مانیتورهای IPS علاوه بر زاویه دید بالاتر می توانند از لحاظ زمان پاسخگویی نیز در سطح بسیار خوبی قرار گیرند. پس در صورتی که شما رنگ های زنده، بدون تاری دید در زمان حرکت و با کیفیت بالا را داشته باشید، یقینا مانیتور گیمینگ با پنل IPS می تواند یک انتخاب مناسب برای شما باشد.
از مهم ترین محصولاتی که دارای پنل های IPS هستند می توان به مانیتور گیمینگ 27 اینچ بنکیو BenQ Mobiuz EX2710S اشاره نمود. این محصول در سایز ایده آل برای هر گیمر می باشد. همچنین مانیتور گیمینگ 25 اینچ بنکیو BenQ Mobiuz EX2510S نیز می تواند برای کسانی که به ابعاد کمتر علاقمند هستند گزینه ای مناسب باشد. در سطح بعدی نیز می توان گفت که مانیتور 24 اینچ ایسوس Asus VY249HGE یکی از بهترین گزینه های پیش روی شما خواهد بود.

راهنمای جامع و کامل خرید مانیتور گیمینگ

  • نتیجه گیری

برای انتخاب و خرید یک مانیتور گیمینگ فاکتورهای زیادی وجود دارد که باعث می شود در خرید کردن هر شخص تفاوت هایی ایجاد شود. با این حال ما در این مقاله سعی کردیم در سریع ترین حالت ممکن، برخی از مهم ترین ویژگی ها و تکنولوژی ها در مورد یک مانیتور را بررسی کرده و برخی از مدل ها را نیز به شما معرفی کنیم. در صورتی که قصد خرید مانیتور گیمینگ را دارید، مطالعه این مقاله می تواند برای شما مفید واقع شود.

محمد شفیعی

دنیا برای من در یک لحظه قفل شد. پاییز سال 1930 و شخصیت به یادماندنی توماس آنجلو. بازی کردن واقعا احساس رهایی به من میده. من بازی میکنم چون قطعا هیچوقت نمیتونم به 1930 نیویورک برگردم. بازی می کنم چون هیچوقت با دوستانم نمیتونم یه گنگ مافیایی رو توی شهری که هستم رهبری کنم. محمد شفیعی، کسی که از بچگی پای ثابت بازی های کامپیوتری بوده، سعی میکنه که بدون در نظر گرفتن سلیقه شخصی، محتوایی رو برای شما آماده کنه که بررسی، انتخاب و خرید از تک سیرو آسون تر بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا