مقالات

معرفی 5 بازی ترسناک کوتاه که باید تجربه کنید

Introducing 5 Short Horror Games That You Must Experience

صنعت گیم بدون بازی‌های ژانر ترس و وحشت معنا و مفهومی ندارد. ترس را از این صنعت پردرآمد بگیرید، دیگر چیزی جز یک حرفه‌ی سرد و بی روح باقی نمی‌ماند. بالاخره گیمری که با سرمای استخوان سوز زمستان و کوچه‌ پس‌ کوچه‌های راکون سیتی بزرگ شده، به آن آدرنالین کذایی هم عادت کرده است. از قضا سازندگان اصیل و قدیمی این سبک هم چند سالیست دوبار به دوران اوج خودشان برگشته‌اند. از نسخه‌های جذاب و معرکه Resident Evil بگیرید تا Dead Space Reamke دوباره همان حس ترسناک نوستالژیک را تداعی می‌کنند. بازی‌های جدیدی مثل The Outlast Trials، Dredge، Amnesia: The Bunker  هم در این دوران پا به عرصه وجود گذاشتند و اتفاقاً آن‌ها هم سهم خودشان را در این شکوفایی ایفا کردند. اما تمام این موارد یک وجه اشتراک دارند و آن هم مقیاس بزرگ و طولانی بودن‌شان است. به هر حال این روزها گیمرهایی که پا به سن گذاشته‌اند یک سر دارند و هزار سودا و چه بسا به همین خاطر قید تمام کردن بازی‌های داستانی ترسناک را بزنند. گیمرهای نسل جدید هم شاید مثل قدیمی‌ها چندان اشیتاقی به بازی‌های تک نفره نداشته‌ باشند و حوصله‌ی‌شان کفاف یک اثر ترسناک طولانی و داستان محور را ندهد. در این مطلب اما 5 بازی ترسناک کوتاه را به شما معرفی می‌کنیم! عناوینی که شاید در ظاهر گول زننده باشند، اما حس ترس و وحشتی که القا می‌کنند، دست کمی از بازی‌های تا دندان مسلح امروزی ندارند.

معرفی 5 بازی ترسناک کوتاه که باید تجربه کنید

  • Helltown

توسعه دهنده: WildArts Studio

میانگین زمان بازی: 1 ساعت و 30 دقیقه

پلتفرم: PC(Steam)

اگر به فیلم های ترسناک عامیانه مانند The Wicker Man و Enys Men علاقه دارید، قطعاً عاشق Helltown خواهید شد. داستان بازی در سال 1959 میلادی روایت می‌شود. شما به عنوان یک پستچی وظیفه دارید که بسته‌های پستی‌تان به روستای دور افتاده‌ای به نام Little Vale برسانید. همه چیز درابتدا طبیعی است! از حیوانات شاد و خرم بگیرید تا اتسمفر سراسر آرامش بازی! اما در همان اولین روز کاری‌تان متوجه منطقه شومی که در آن قرار دارید می‌شوید. روستایی مرموز و عجیب که نه یک جای کارش، بلکه تمام آن می‌لنگد و دست آخر شما را وارد نبرد ترسناک با فرقه‌های شیطانی و موجودات اهریمنی می‌کند. Helltown یک اثر اول شخص جهان باز محسوب می‌شود که بیشترین تمرکزش را حول محور فرار از موقعیت‌های ترسناک و البته مخفیکاری گذاشته است. اما در کل بازی سعی می‌کند دست شما را برای کاوش و حل معماها باز بگذارد. به عبارتی این خود شما هستید که ادامه روند داستان را تایید می‌کنید. گاهی باید با اهالی روستا صحبت کنید و از زیر زبان‌شان رازهای مگو را کشف کنید. گاهی هم باید به دل مکان‌های طلسم شده بزنید و مستقیماً سرنخ‌ها را جمع آوری نمائید. حتی انتخاب‌های داستانی که پیش روی‌تان قرار می‌گیرد هم بر پایان بندی بازی تاثیر می‌گذارند و 4 مدل مختلف پایان بر همین اساس طراحی شده است. اگر به دنبال یک اثر معمایی و ترسناک می‌گردید که از قضا کوتاه باشد، Helltown‌ بهترین گزینه ممکن است.

خواندن  آموزش دانلود و انتقال بازی‌های PS5 و PS4 با نرم افزار PSX Download Helper

معرفی 5 بازی ترسناک کوتاه که باید تجربه کنید

  • No one lives under the lighthouse

توسعه دهنده: Marevo Collective

میانگین زمان بازی: 2 ساعت

پلتفرم: PS4، PS5، PC و Nintendo Switch

در دنیای گیم دو نوع ترس از پیش تعریف شده داریم. مدل اول که از قضا بیشترین جامعه آماری را هم به خودش اختصاص داده‌ است، ترس‌های مبتنی بر هیجانات، غافلگیری‌ها و ترس‌های لحظه‌ای است. به هر حال همه‌ی‌مان کمابیش این مدل بازی‌هایی را بارها تجربه کرده‌ایم. اما مدل دوم که ترسناک‌ترین و دلهره‌آورترین مدل هم به شمار می‌روند، ترس‌های روانشناختی هستند. این دست از بازی‌ها اصلاً احتیاجی به غافلگیری ندارند، اتفاقاً بیشتر سکانس‌های‌شان نیز آرام و نفس‌گیر است. با این حال با المان‌های روانشناختی محیطی و البته موزیک‌های ترسناک نفس را در سینه مخاطب حبس می‌کنند. طبیعتاً قرار نیست همیشه در بازی‌های ترسناک موجودات اهریمنی از در و دیوار روی سرمان خراب بشوند. No one lives under the lighthouse بهترین مدل برای تعریف ترس روانشناختی است. شما به عنوان یک فانوس‌دار مامور می‌شوید به یک جزیره دورافتاده سفر کرده و آن جا را کنترل کنید. از بخت بد نفر قبلی که این شغل را قبول کرده، حالا ناپدید شده است و شما باید به دنبال یک سرنخ برای اتفاقات عجیب این جزیره بگردید. گرچه گرافیک بازی ساده است اما طراحی هنری آن شما را میخکوب می‌کند. هیچ دیالوگ خاصی هم ندارد و تنها ویژگی سمعی این بازی موسیقی ترسناک و دلهره آور آن است که یک ثانیه به شما امان نمی‌دهد. تجربه این بازی تا حد بسیار زیادی یادآور فیلم The Lighthouse با بازی ویلیام دفو و رابرت پتینسون است.

معرفی 5 بازی ترسناک کوتاه که باید تجربه کنید

  • That Which Gave Chase

توسعه دهنده: Aslak Karlsen Hauglid

میانگین زمان بازی: 1 ساعت

پلتفرم: PC (Steam)

عاشقان تئوری توطئه امکان ندارد که قید تجربه این بازی را بزنند! جایی که اکثر این فراد اعتقاد دارند در ورای دیوارهای قطب شمال اسرار کشف نشده‌ای وجود دارد و دولتمردان نمی‌خواهند جزئیاتی از آن فاش شود. در این بازی ترسناک اول شخص، بازیکنان نقش یک سگ سورتمه‌کش را بر عهده می‌گیرند که توسط یک دانشمند مرموز استخدام شده است تا با خیال راحت او را در دشت‌های یخ‌زده قطب شمال همراهی کرده و به یک مرکز تحقیقاتی دور افتاده برساند. در طول مسیر آن‌ها با پدیده عجیب و غریب و نگران‌کننده‌ای روبه‌رو می‌شوند که خوراک تئوری‌های ترسناک توطئه است. گرچه گرافیک بازی چند بیتی و مقوایی است، اما سازنده سعی کرده است در عین حال با دیالوگ‌های سنگین و عمیق در یک فضای مرموز و عجیب گیمر را پای پلتفرمش میخکوب کند. حتی در جای جای بازی‌ شاهد پرش‌های داستانی و برش‌های متعدد هستیم تا بلکه به پیچیدگی روایت داستان بازی افزوده شود. با این حال گیم پلی بازی هم دست خالی نیست! شما در وهله اول باید سعی کنید از میان یخ‌های قطب شمال و چاله‌های آن به سلامت عبور کرده و از واژگونی سورتمه خود جلوگیری کنید.

خواندن  کنسول بازی پلی استیشن بهتر است یا ایکس باکس؟!

معرفی 5 بازی ترسناک کوتاه که باید تجربه کنید

  • MOTHERED – A ROLE-PLAYING HORROR GAME

توسعه دهنده: Enigma Studio

میانگین زمان بازی: 2 ساعت

پلتفرم: PS4، PS5، Xbox Series X/S، Xbox One، Nintendo Switch و PC

نوبتی هم باشد نوبت یک اثر ترسناک نقش آفرینی است! احتمالاً شما هم مثل ما متعجب شده‌اید که چگونه یک اثر نقش آفرینی می‌تواند در عین حال ترسناک باشد و از همه مهم‌تر مدت زمان کوتاهی را هم به خودش اختصاص دهد؟ MOTHERED – A ROLE-PLAYING HORROR GAME برای پاسخ به این سوال ساخته شده است! ماجرای بازی اما از جایی آغاز می‌شود که شخصیت اول بازی (لیانا) بعد از یک عمل جراحی حیاتی حالا به خانه‌ی خود بازگشته است. اما بعد از ورود لیانا به داخل خانه اتفاقی عجیب و باورنکردنی برای وی رقم می‌خورد. او متوجه حضور یک مانکن در داخل خانه‌‌اش می‌شود که از قضا ادعا می‌کند مادر اوست. حالا بازی یک چرخه هفت روزه را برای‌تان روایت می‌کند و شما تنها وظیفه‌ای که دارید شکستن این چرخه و طلسم است. سبک بازی همانطور که احتمالاً حدس زده‌اید مبتنی بر اشاره و کلیک است و بیشتر حول محور اسناد، مدارک و سرنخ‌هایی می‌گردد که در داخل محیط بازی پراکنده شده است. در نهایت این سرنخ‌ها شما را به سرانجام بازی هدایت می‌کنند. آیا لیانا می‌تواند مادرش را به زندگی عادی بازگرداند یا باید تا آخر عمر با آن ماکت بی روح سر کند؟

معرفی 5 بازی ترسناک کوتاه که باید تجربه کنید

  • Stay Out of the House

توسعه دهنده: Puppet Combo

میانگین زمان بازی: 4 ساعت و 30 دقیقه

پلتفرم: PS4، PS5، PC، Nintendo Switch و Android

برای آن‌هایی که چند پیراهن بیشتر پاره کرده‌اند، فیلم‌های ترسناک اسلشر را تنها می‌توان در دهه 80 میلادی معنا کرد. آن زمان کیفیت VHS فیلم‌ها و البته کارگردانی بی‌نظیر فیلم‌سازان باعث شد تا شاهد یک رونق عجیب و دست نیافتنی در قبال آثار ترسناک اسلشر باشیم. Stay Out of the House هم همین رسالت را ادامه می‌دهد. یک بازی ویدئویی که برخلاف آثار AAA امروزی مثل Until Dawn گرافیک و جلوه‌های بصری واقع گرایانه ندارد. اصلاً انگار که یک ماشین زمان ساخته‌ایم و با آن به دل سال‌های ابتدایی عرضه PS1 زده‌ایم. یعنی گرافیک‌های پیکسلی و چند بیتی که اتفاقاً در عین همین سادگی‌هایش از پس رسالت ترساندن مخاطب هم برمی‌آید. در حقیقت معجزه بازی همینجا رقم می‌خورد. یعنی طراحی دخمه‌ها و محیط‌های تاریک و بی روح پیکسلی که در آن یک قصاب آدم‌خوار انتظارتان را می‌کشد. بازی در حقیقت روایتگر داستان یک زن جوان است که با شریک عاطفی خودش در یک سفر جاده‌ای به سر می‌برد اما از بخت بد در آن سمت مرزهای اوکلاهاما توسط یک قصاب آدمخوار ربوده می‌شود. البته او و شریک عاطفی‌اش تنها قربانی این موجود ترسناک نیستند. حالا شما سه روز فرصت دارید که تصمیم‌تان را برای ادامه مسیر بگیرید. آیا سایر افراد را نجات می‌دهید ترجیح می‌دهید به تنهایی از این دخمه‌ی‌ تاریک و ترسناک فرار کنید. در هر دو حالت کار سختی در پیش دارید. چون سازندگان در طراحی هوش مصنوعی شخصیت منفی بازی از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌اند. طوری که قصاب داستان به جابجا‌ شدن چند سانتی متری یک جعبه هم واکنش می‌دهد. با این حال کلیات بازی ساده است، شما باید با عناصر مخفیکاری بالاخره راه خروج را پیدا کنید.

خواندن  بررسی و مقایسه PS5 و PS5 Slim

همه‌ی ما گیمرها کلکسیونی از بازی‌های ترسناک داریم که هرگز فرصت و توان تمام کردن‌شان را نداشته‌ایم. عناوین داستانی، مدعی و انصافاً انقلابی که تجربه‌ی‌شان منحصر به فرد و به یادماندنی است. حالا اما به هر دلیلی از رسیدن به نتیجه نهایی و مطلوب جا مانده‌ایم، از کمبود وقت بگیرید تا کلیشه‌ای شدن بازی‌ها و البته روایت داستانی طولانی و کسل کننده از دلایلی هستند که بازی‌های ترسناک بزرگ را بدون سرانجام به امان خدا رها می‌کنند. در این مطلب نگاهی به 5 بازی ترسناک کوتاه داشتیم که تجربه‌ی چند ساعته‌ی‌شان دست کمی از عناوین پرخرج و بلاک باستر امروزی ندارد. گرچه اکثر عناوین این لیست بازی‌های مستقل با طراحی گرافیکی ساده و گیم پلی تک بعدی هستند، اما از ما به شما نصیحت که تجربه‌ی‌شان می‌تواند تا مدت‌ها در ذهن‌تان حک شود.

حسین رضایی

حسین رضایی، نویسنده، روزنامه نگار و منتقد بازی های ویدئویی و حوزه تکنولوژی.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا