نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی EA FC 25؛ همان همیشگی!

!EA FC 25 Game Review; The Same As Always

عطش پیشرفت صنعت گیم حالا در تار و پود تمامی سبک‌های صنعت گیم ریشه دوانده است؛ به جز یک سبک! ما روز به روز بازی‌های نقش آفرینی چشم‌نوازتر، آثار ترسناک دلهره آورتر و عناوین جهان باز معرکه‌تر می‌بینیم، اما راستش را بخواهید خیلی وقت است که از تجربه یک بازی فوتبالی واقعاً جذاب محروم شده‌ایم. دلیلش مشخص است؛ نبود عنصر رقابت و انحصارطلبی EA باعث شده تا عملاً شاهد یک بازار تک قطبی در این سبک باشیم. PES و کونامی که روزگاری حداقل روی کاغذ زنگ خطری برای FIFA و EA به حساب می‌آمدند، حالا با فاجعه‌ای به نام Efootball عملاً از بازار محو شده‌اند. حالا EA مانده است و بازاری که می‌تواند در آن یک گوشه لم بدهد و فارغ از خوب یا بد بودن عناوینش سود هنگفتی به جیب می‌زند. اصلاً فکر این را نکنید که EA نسبت به وضعیت موجود ناآگاه است یا حتی سعی می‌کند برای اصلاحش ذره‌ای تلاش به خرج دهد! آن‌ها خوب می‌دانند وضعیت موجود واقعاً مطلوب نیست اما یا نمی‌خواهند یا شاید هم نمی‌توانند برای بهبود آن آستین همت را بالا بزنند. عجالتاً چون EA حسابی برای نسخه جدید بازی‌اش یعنی EA Sports FC 25 با تبلیغات گسترده انتظارات را بالا برده بود، ما هم وسوسه شدیم که یکبار دیگر این شانس را به غول غربی بازار بدهیم. به هر حال، این دومین قسمت از سری جدید EA Sports FC و سی و دومین نسخه از فوتبال این شرکت است که تا به حال به بازار عرضه شده! در هر صورت، اتفاق تاریخی تغییر نام این فرانچایز در سال گذشته منجر به بازنگری مشکلات کلیشه‌ای و معمول که به خاطر عرضه سالیانه پدید آمده‌اند، نشد. اما آنچه اکنون اهمیت دارد این است که آیا FC 25 می‌تواند حداقل برخی از آن انتظارات به وجود آمده را برآورده کند؟ در این مطلب با نقد بازی EA FC 25 توسط وب سایت تک سیرو همراه باشید تا جزئیات بیشتری از بازی را برای‌تان شرح و بسط دهیم.

نقد و بررسی بازی EA FC 25؛ همان همیشگی!

  • همان معضل همیشگی!

خبر بدی برای‌تان دارم! همانگونه که نمرات متای بازی هم عیناً مشابه سال گذشته بودند، کیفیت بازی هم چندان تفاوتی با نسخه قبلی ندارد. چه بسا بارزترین مشکل EA Sports FC 25 اصلاً همین باشد. جایی که حتی منوها به طرز چشمگیری شبیه به بازی قبلی هستند. حتی می‌توانم بگویم که یک سری از جاها منوی بازی سعی کرده بی‌خود و بی‌جهت شلوغ و پرالمان شود و انصافاً نه تنها زیبا نیست، بلکه مخاطب را گاهاً سردرگم می‌کند. اما اگر تصاویر دو منوی نسخه قبلی و جدید را کنار هم بگذارید، می‌توانید خوراک سنجش هوش پیج‌های اینستاگرامی را برای‌شان جور کنید. EA دقیقاً همان بازی قبلی را عرضه کرده است و حتی زحمتی به خودش نداده که کوچک‌ترین جزئیات آن را تغییر دهد. البته من که تعجب نمی‌کنم، به هر حال این قضیه یک روند جدید و نادر نیست، ما سال‌هاست با اخلاقیات دیکتاتوروار شرکت EA خو گرفته‌ایم. البته در زمینه گیم پلی مقداری تغییرات امیدوارکننده به چشم می‌خورند.

خرید بازی بازی EA Sports FC 25 برای PS5

نقد و بررسی بازی EA FC 25؛ همان همیشگی!

  • Rush Mode؛ بارقه امید

همانطور که پیش از این در مقالات متعدد گفته بودیم، یک حالت جدیدی به نام Rush Mode به بازی اضافه شده است. این مود در حقیقت جایگزین بخش Volta به شمار می‌رود و یک رقابت 5 در مقابل 5 آن هم در یک چمن به مراتب کوچک‌تر را پیش روی‌تان قرار می‌دهد. شما می‌توانید کل تیم را هدایت کنید یا این که با کنترل یک بازیکن در کنار 7 پلیر دیگر (به جز دروازه‌بان که توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شود) یک رقابت پیچیده را شکل دهید. خوشبختانه این حالت به خوبی توانسته از پس انتظارات بربیاید و چه بسا در بخش Ultimate Team هم حسابی جوابش را پس می‌دهد. به شخصه انتظار چنین عملکردی را نداشتم، اما حالا می‌توانم با قاطعیت بگویم که Rush Mode یکی ازاعتیادآورترین بخش‌هایی است که EA تا به حال خلق کرده! گرچه خود من به شخصه از طرفداران پر و پاقرص حالت Volta بودم، اما به نظرم بعد از یک مدتی دچار یکنواختی غیرقابل انکاری شد و دست برقضا چنین چیزی اصلاً در Rush Mode به چشم نمی‌خورد و می‌تواند تا سالیان سال برای گیمرها دلبری کند.

خواندن  تغییرات امیدوارکننده ای که خرید FC 25 را ضروری می کند!

خرید بازی EA Sports FC 25 برای Nintendo Switch

نقد و بررسی بازی EA FC 25؛ همان همیشگی!

  • از ویژگی‌های جدید تاکتیکی تا Ultimate Team

خب برگردیم سراغ گل سرسبد سری EA FC یعنی بخش Ultimate Team! شما که غریبه نیستید، هیچ وقت نباید به فرمول برنده دست زد. Ultimate Team خوب یا بد، شاه بیت بازی‌های ورزشی به شمار می‌رود و چه بسا اگر نمی‌بود کونامی و PES اینقدر زود در برابر رقیب سنتی‌شان تسلیم نمی‌شدند. علی رغم این همه شباهت، یک سری تاکتیک‌های جدید به بازی و این قسمت اضافه شده که انصافاً برای من یکی که جذاب و متفاوت بود. این موضوع باعث می‌شود تا پیچیدگی در نحوه استقرار و چیدن ترکیب تیم هم دوچندان شود. به عنوان مثال اگر می‌خواهید در سیستم 4-3-3 بازی کنید، باید مهاجم‌تان کاملاً با این سیستم و نقش آشنا باشد که خوشبختانه با توجه به داده‌های واقعی جمع آوری شده، تطابق عینی با عملکرد حقیقی بازیکنان دارد. این پیچیدگی هنگامی که برای هر بازیکن یک نقش یا Role تعیین می‌کنید، دوچندان می‌شود. همانطور که احتمالاً می‌دانید در نسخه قبلی برای اولین بار EA از ویژگی جدید Playstyles رونمایی کرد. این ویژگی حالا در کنار فناوری FC IQ بازی را برای هر بازیکن اختصاصی و منحصر به فرد می‌کند. این یعنی هر کدام از آن‌ها بین 52 نقش از پیش تعریف شده، یک نقش متفاوت و خاص دارند. به عنوان مثال رودری، هافبک منچسترسیتی بیشتر وظایف بازیسازی از عمق را برعهده دارد. اما شما می‌توانید برای وی نقش‌های دیگر هم تعیین کنید که براساس علامت + تعیین می‌شوند. مثلاً می‌توانید برای بازیسازی از عقب زمین ببینید که رودری با عملکرد ++ بیشترین بازدهی را خواهد داشت و در سایر پست‌ها ممکن است به یک + اکتفا کند. این موضوع باعث می‌شود تا شما حس یک مربی واقعی کنار زمین را بگیرید. البته EA سعی کرده با ویژگی Smart Tactics به مواقع لزوم یک سری راهنمایی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را هم پیش روی‌تان قرار بدهد.

نقد و بررسی بازی EA FC 25؛ همان همیشگی!

  • تغییرات گیم پلی؛ نه چندان زیاد!

نکته‌ای که به محض اولین دقایق تجربه بازی توجه‌تان را جلب می‌کند سیستم پاسکاری بازی است که انصافاً به دقت بسیاری زیادی نیاز دارد. اگر کمی تعادل بازیکن به هم بخورد یا اصلاً در حالت بدنی نامساعدی قرار داشته باشد پاس به سختی به مقصد خودش می‌رسد. خوشبختانه این موضوع به جذابیت بازی لطمه نزده و چه بسا اتکای گیمر به بخش Playstyles و Role بازیکنان را دوچندان می‌کند. اگر چه کلیات گیم پلی دقیقاً مشابه نسخه سال گذشته است، اما چندین نکته مثبت قابل تامل دیگر هم دارد. به عنوان مثال دروازه‌بان‌ها عملکرد به نسبت بهتری دارند و دیگر خبر از آن‌ گل‌های بادآورده نیست. البته یک سری جملات کلیشه‌ای هم برای‌تان داریم. به عنوان مثال می‌توانیم بگوییم که فیزیک بازی واقع گرایانه‌تر شده که انصافاً هم همان نسخه قبلی هم تا حدودی این رسالت را به جا آورده بود و نمی‌توان چندان امتیاز برتری به جدیدترین محصول EA داد. اما باز جای شکرش باقیست که یک سری انیمیشن‌ها و دریبل‌های جدید مثل چرخش‌های 180 درجه به بازی اضافه شده‌اند و مسلماً به واقع گرایی و جذابیت هر چه بیشتر بازی کمک می‌کنند. بازی گرچه در زمینه تاکتیکی و شبیه سازی‌های فنی سعی کرده یک گام رو به جلو بگذارد، اما آیا با تمام این تفاسیر می‌توان گفت که ما واقعاً یک گام جلوتر از نسخه قبلی هستیم؟ راستش را بخواهید نه! بازی هنوز هم همان حس و حال نسخه قبلی را دارد و صرفاً اگر خوره‌ی بازی‌های فوتبالی باشید و دانش فنی‌تان هم مقداری بالا باشد، شاید با ویژگی‌های جدید آن ارتباط برقرار کنید.

خواندن  تغییرات امیدوارکننده ای که خرید FC 25 را ضروری می کند!

نقد و بررسی بازی EA FC 25؛ همان همیشگی!

  • تغییرات امیدوارکننده Career Mode و Clubs

در بخش Carrer Mode گیمرها بهتراز قبل می‌توانند اهداف هیئت مدیره، برنامه‌های تمرینی و تاکتیک‌های کلی مسابقه را تنظیم کنند. این دو نکته آخر به خوبی با ویژگی‌های تاکتیکی و نقش هر بازیکن که پیش از این گفتیم سازگاری دارد. به مانند قبل بازیکنان می‌توانند با کنترل یکی از اسطوره های درون بازی بخت‌شان را برای مدیریت باشگاه امتحان کنند. حتی قابلیت مدیریت تیم بانوان هم به بازی اضافه شده است و از قضا تفاوت‌های جزئی و ظرافت‌های خاص بین فوتبال بانوان و آقایان هم در آن حکم فرماست. اما اگر از این موارد فاکتور بگیریم سه نکته باعث شده تا کریرمود تجربه به مراتب جذاب‌تری نسبت به نسخه‌های قبلی داشته باشد. اول از همه همان حالت Rush Mode بازی است که در بخش کریر می‌توانید با یک تیم جوان و جویای نام رقابت‌ها را از ابتدایی‌ترین مسابقات شروع کنید. ویژگی جدید دیگری که اضافه شده Live Start Points است. بدین معنا که شما می‌توانید کنترل یک باشگاه یا تیم واقعی را دقیقاً از همان جایی که در دنیای واقعی حضور دارند، به دست بگیرید. به عنوان مثال می‌توانید انتخاب کنید که همین امروز بعد از مساوی آرسنال و منچسترسیتی یک تیم را هدایت کنید. خلاصه آن که اگر بخواهیم بیشترین پیشرفت و تغییرات EA FC 25 را به یک بخش نسبت دهیم، کریرمود بیشترین شانس را دارد. در بخش Clubs به نظر می‌رسدکه بازی گیم‌پلی سریع خود را که در EA FC 24 به آن عادت کرده بودیم، همچنان حفظ کرده است. علی رغم این‌ها تغییرات محدودی به چشم می‌خورند که شاید مهم‌ترین آن‌ها ویژگی جدید Clubhouse باشد. همانطور که از نام این قسمت پیداست، در حقیقت شاهد یک فضای اجتماعی برای تعامل و ارتباط بازیکنان با یکدیگر هستیم، به عنوان مثال می‌توانید آواتارهای دیگران را ببینید و قابلیت‌های ارتقا و شخصی‌سازی‌شان را راحت‌تر رصد کنید. مثل همیشه نقدی که اینجا وجود دارد، مربوط به پرداخت‌های درون برنامه‌ای است. یعنی جایی که EA باز هم دندان طمع را تیز می‌کند و می‌توانید هر المان ظاهری و عملکردی مرتبط با این بخش را خریداری کنید.

خواندن  تغییرات امیدوارکننده ای که خرید FC 25 را ضروری می کند!

خرید بازی EA Sports FC 25 برای Xbox Series X

نقد و بررسی بازی EA FC 25؛ همان همیشگی!

  • گرافیک؛ پرجزئیات و خیره کننده

هنوز هم اعتقاد دارم تنها بازی که تا به حال توانسته تفاوت‌های گرافیکی را به صورت ملموس بین دو نسل کنسول‌ها نشان دهد سری بازی‌های EA FC بوده است. EA FC 25 اما این رسالت را به غایت می‌رساند. بازی به طرز معجزه آسایی واقع گرایانه و پرجزئیات به نظر می‌رسد. تمامی اجزای لباس‌های بازیکنان انگار که یک انیمیشن و فیزیک منحصر به فرد دارند و در هر موقعیت با هر شرایط جوی یک حالت به خصوصی به خود می‌گیرند. برای اولین بار هم فناوری Ray Tracing به بازی اضافه شده و پربیراه نیست بگوییم در همان نگاه اول می‌تواند چشمان‌تان را به خودش مجذوب کند. به این موارد پویایی و واقع گرایی محیط بازی را هم اضافه کنید. به عنوان مثال تماشاگران تنوع و انیمیشن‌های به مراتب بیشتری دارند و کیفیت سایه‌‌های‌شان هم به صورت ملموسی بهبود پیدا کرده است. شما حتی می‌توانید در نسخه جدید یک سری شادی‌های دسته جمعی را هم طراحی کنید که با شعارهای شخصی سازی شده به نمایش در می‌آیند. در نهایت باید به این مورد هم اشاره کنیم که بازی دو حالت گرافیکی و رزولوشن را اضافه کرده که خوشبختانه در هر دو نوع 60 فریم را از خودش به ثبت می‌رساند.

خرید بازی EA Sports FC 25 برای PS4

EA FC 25 مسلماً به عنوان بروزترین و کامل‌ترین بازی ورزشی سال، لیاقت تجربه و خرید را دارد. اما همچنان چالش‌های جدی همیشگی خودش را حل نکرده است. همچنان یک سری جذابیت‌های منحصر به فرد برای بازی وجود دارد. از بستن یک تیم خوب بگیرید تا دستاورد جدید در بخش Ultimate Team، همچنان به خودی خود برای من معرکه و وسوسه انگیز به نظر می‌رسند. اما راستش را بخواهید تا یکجایی بیشتر نمی‌توانیم ذهن‌مان را گول بزنیم. تمام ویژگی‌های جدیدی که برای نسخه جدید در بازی گفتیم، همگی خوب و کارآمد به نظر می‌رسند، اما وقتی که به نتیجه نهایی بازی فکر می‌کنیم، انگار با پدیده دژاوو روبرو هستیم. یعنی هر جای بازی که نگاه می‌کنیم صحنه‌هایی می‌بینیم که انگار قبلاً در سالیان گذشته به کرات دیده‌ایم. متاسفانه عدم وجود رقیب دانه درشت و تا دندان مسلح باعث شده تا EA چندان رغبت و هیجانی برای خانه تکانی در فرانچایز خود نداشته باشد که خب احتمالاً با آمدن FIFA 2K به گردونه رقابت، قدر عافیت را بیش از پیش می‌داند.

+ نکات مثبت:

  • تجربه اعتیادآور Rush Mode
  • فناوری FC IQ غوغا به پا می‌کند
  • تغییرات مثبت Carrer Mode بعد از سال‌ها

– نکات منفی:

  • گیم پلی فرقی با گذشته ندارد
  • پرداخت‌های درون برنامه‌ای همچنان حرف اول را می‌زنند
  • طراحی یکنواخت و بی روح‌ منوها
نمره: 8 از 10

حسین رضایی

حسین رضایی، نویسنده، روزنامه نگار و منتقد بازی های ویدئویی و حوزه تکنولوژی.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا