مقالات

راهنمای خرید صندلی گیمینگ متناسب با نیاز شما

A Guide To Buying A Gaming Chair That Suits Your Needs

آنتونی رابینز می‌گوید که اگر مراقب سلامت خود نباشید، مشکل است که بتوانید از عواطف خود بهره مند شوید. این مورد را گیمرهایی به خوبی درک می‌کنند که بعد از تجربه متمادی و طولانی مدت بر روی صندلی‌های غیراستاندارد دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌اند. از دیسک گردن بگیرید تا سایر بیماری‌های ستون فقرات که شمارشان از دست‌مان در رفته است. به صورت کلی صندلی بازی یک صندلی مخصوص برای گیمرهای رایانه شخصی یا کنسول می‌باشد که برای کمک به حفظ وضعیت بدنی سالم در حین بازی طراحی شده است. صندلی‌های گیمینگ و ارگونومیک اما چنین نیازی را به راحتی برآورده می‌کنند. گرچه این محصولات نه تنها توسط گیمرها استفاده می شوند، بلکه اغلب در محیط های اداری یا محل کار نیز با اقبال عمومی همراه هستند. چندین مطالعه به طور مکرر اهمیت یک صندلی ارگونومیک و گیمینگ را نشان می دهد. صندلی های بازی قبلاً زیر بررسی‌های ماکروسکوپی و میکروسکوپی قرار گرفته‌اند و به طور خاص از نظر ارگونومی آزمایش شده‌اند. فرقی نمی کند که یک صندلی بازی بخرید یا یک صندلی معمولی، تا زمانی که ارگونومیک بوده و با اندازه‌ی قد و بدن شما مطابقت داشته باشد، کارتان را راه می‌اندازد. در این مطلب وب سایت تک سیرو راهنمای خرید صندلی گیمینگ متناسب با نیازهای شما را با شرح و بسط بیشتری توضیح خواهد داد.

راهنمای خرید صندلی گیمینگ متناسب با نیاز شما

چرا صندلی گیمینگ بخریم؟

  • راحتی: صندلی های بازی برای ایجاد راحتی و آسایش در طول تجربه‌های دراز مدت گیمینگ طراحی شده‌اند. این محصولات اغلب دارای طرح های ارگونومیک و قابل تنظیم ارتفاع هستند که به کاهش فشار عضلانی و اسکلتی کمک می‌کنند.
  • حفظ وضعیت بدنی مناسب: با صندلی‌های گیمینگ می‌توانید یک‌بار برای همیشه از شر کمر درد و دیسک گردن راحت شوید. این مورد هم به لطف ویژگی‌ قابل تنظیم بودن آن محقق شده است.
  • جذابیت و زیبایی: به هر حال یکجایی باید تفاوت‌ها میان گیمرهای حرفه‌ای رقم بخورد و چه چیزی بهتر از یک صندلی شیک و مدرن می‌تواند این رسالت را به جای بیاورد؟ بسیاری از صندلی‌های گیمینگ دارای رنگ‌ها و طرح‌های پر جنب و جوش هستند که با خصوصیات بازی‌ها مطابقت دارند.
  • ویژگی های جانبی: برخی از صندلی های بازی دارای ویژگی های اضافی مانند بلندگوهای داخلی، موتورهای لرزشی و نورپردازی RGB هستند که تجربه بازی را بهبود می بخشند.

راهنمای خرید صندلی گیمینگ متناسب با نیاز شما

تفاوت‌های صندلی گیمینگ با انواع اداری و ارگونومیک

  • شکل

اگر به بازار متنوع محصولات صندلی گیمینگ متوجه اشکال مختلف و الگوهای ظاهری مختلف می‌شوید. متداول‌ترین شکل صندلی بازی که این روزها حسابی به محبوبیت و فروش بالایی رسیده، انواع Bucket Seat می‌باشند که البته با نام Racing Chair نیز شناخته می‌شوند. این صندلی‌ها یک طراحی سطل مانند دارند و وضعیت نشستن را همیشه در یک حالت پایدار حفظ می‌کنند. مزیت دیگر این صندلی‌ها جدا از بحث ارگونومیک بودن‌شان به القای حس ناب گیمینگ برمی‌گردد. طوری که به محض تجربه اولین بازی ماشین سواری با این صندلی‌ها احساس می‌کنید که در یک لامبورگینی گران قیمت نشسته‌اید. البته ایرادی که به این قسمت وارد است، ارتفاع بلند آن در قسمت راست و چپ است و به همین خاطر مقداری محدودیت حرکتی بیشتری را به دنبال دارند. حتی مقالات علمی زیادی درباره تاثیر منفی این صندلی‌ها بر وضعیت گردش خون منتشر شده است، اما به صورت کلی نه فقط انواع Bucket Seat بلکه تمامی محصولات گیمینگ موجود در بازار به واسطه طراحی ارگونومیک‌شان می‌توانند دردهای اسکلتی و عضلانی را تا حد بسیار زیادی کاهش دهند.

  • متریال یا اجزای سازنده

خیلی‌ها اعتقاد دارند که صندلی‌های ارگونومیکی که برای ادارات و سایر مشاغل استفاده می‌شوند، می‌توانند در زمینه مصارف گیمینگ هم جوابگو باشند. اینجاست که متریال و اجزای سازنده صندلی‌های گیمینگ تفاوت‌ها را به رخ می‌کشند. به صورت کلی صندلی‌های بازی از چرم PU یا چرم واقعی ساخته می شوند، در حالی که صندلی‌های اداری معمولی یا ارگونومیک چندان توجهی به این مقوله ندارند. مزیت صندلی بازی با چرم واقعی در این است که هنگام بازی کردن دچار تعریق نمی‌شوید و به لطف بافت نرم و بادوامی که این محصولات دارند می‌توانید تا ساعت‌ها با خیال آسوده به تجربه بازی بپردازید. علاوه بر این، نشانه‌های ساییدگی و پارگی به ندرت در صندلی های چرم اصل دیده می شود. اما نقطه ضعف انواع گیمینگ به بحث تمیز کردن آن برمی‌گردد. چرم واقعی ضد آب نیست و اگر به اندازه کافی مراقب آن نباشید، لکه‌ها و آلودگی‌ها خیلی زودتر از آن چیزی که فکرش را می‌کنید خودشان را نشان می‌دهند. از آنجایی که مقوله نظافت زمان‌بر است و گیمرها چندان حوصله‌ای برای آن ندارند، بهتر است که با خرید یک چرم مشکی خیال‌تان را حداقل از بابت لکه‌ها راحت کنید. ناگفته نماند که چرم مصنوعی هم برتری‌های خاص خودشان را دارند. به عنوان مثال تمیز کردن چرم مصنوعی بسیار ساده تر است، چرا که بر خلاف چرم واقعی، این محصولات به مواد تمیزکننده تجاری موجود حساس نیستند. راستی تا یادمان نرفته این را هم بگوییم که این روزها تشخیص چرم واقعی از چرم مصنوعی باکیفیت سخت شده است و حداقل برای این که گول ظاهر و فروشندگان را نخورید، از جای معتبر این صندلی‌ها را خریداری کنید.

خواندن  معرفی محبوب ترین صندلی های گیمینگ

راهنمای خرید صندلی گیمینگ متناسب با نیاز شما

در خرید صندلی گیمینگ به چه نکاتی باید توجه کرد؟

قبل از هر چیز، باید بدانید که قد و وزن شما در خرید صندلی بازی نقش تعیین کننده‌ای دارد. افراد قدبلند به صندلی متفاوتی نسبت به افراد با قد کوتاه و سبک وزن‌ نیاز دارند. حتی این روزها تولیدکنندگان سعی کرده‌اند برای جنسیت مرد و زن هم انواع اختصاصی بسازند و تفاوت‌های مهمی را ایجاد کنند. پس پیش از خرید نیاز است که بررسی کنید آیا صندلی مورد نظرتان اساساً برای شما ساخته شده یا خیر؟

  • اندازه

شاید برای‌تان عجیب باشد، اما حقیقتاً هر فردی به یک صندلی اختصاصی و انحصاری نیاز دارد که با هر شخص دیگری بر روی کره زمین تفاوت داشته باشد. اما چون چنین چیزی اصولاً از توان ما و شرکت‌های سازنده خارج است، تنها کاری که از دست‌مان بر می‌آید انتخاب صندلی‌هایی است که ارتفاع و اندازه‌ی‌شان قابل تنظیم باشد. اصولاً شرکت‌های سازنده در توضیحات محصول خود قابلیت تنظیم ارتفاع و طیف مورد پوشش صندلی را مشخص کرده‌اند.

  • تکیه‌گاه دست

یکی از دغدغه‌های اساسی و مشکلات فیزیکی که برای گیمرها پیش می‌آید، آسیب‌های جدی به ناحیه شانه و گردن است. به همین خاطر شما به یک محصول ارگونومیک با طراحی خاص تکیه‌گاه دست احتیاج دارید. به صورت کلی هنگام بررسی یک صندلی نیاز است که بازوهای شما در یک زاویه 90 درجه قرارداشته باشند تا به بهترین طراحی ممکن دست پیدا کنید. از طرفی وجود یک تکیه‌گاه مطمئن باعث می‌شود تا با قراردادن آرنج‌های‌تان روی آن بخش زیادی از تون عضلانی ناحیه گردن و شانه دچار آرامش نسبی شوند. پیشنهاد ما به شما این است که محصولات با دسته‌های نرم و 5 بعدی را انتخاب کنید، چرا که راحت‌تر هستند و اثر فشاری بر روی ساعد شما باقی نمی‌گذارند.

  • قسمت پشتی صندلی

اصولاً ستون فقرات به پنج دسته تقسیم می‌شوند که شامل ستون فقران گردنی، ستون فقرات سینه‌ای، ستون فقرات کمری، ساکروم و دنبالچه است. هدف اصلی صندلی‌های گیمینگ حفظ یک حالت منعطف و ارگونومیک در قسمت ستوان فقران کمری است که خود همین قسمت برای بیماری‌های عضلانی و اسکلتی حسابی مهمان نوازی می‌کند. پس حواس‌تان باشد که تکیه گاه کمر در حالت ایده آل باید از نظر ارتفاع و همچنین انحنا قابل تنظیم باشد. حالت استاندارد این است که ارتفاع لبه بالایی پشتی تا ناحیه فوقانی شانه شما امتداد داشته باشد. علاوه بر این تکیه‌گاه پشتی صندلی باید به اندازه‌ای بلند به نظر برسد که لبه‌ بالایی‌اش حداقل 45 سانتی‌متر ارتفاع بیشتری نسبت به به تکیه‌گاه داشته باشد.

  • وضعیت مکانیکی صندلی

اصولاً صندلی‌های گیمینگ برای تسکین عضلات پشت طراحی شده‌اند. بسته به مدل، صندلی بازی این امکان را دارد که قسمت پشتی را تا 180 درجه به سمت عقب خم کند. مکانیسم خم شدن صندلی یک ویژگی ارگونومیک است که مهم‌ترین نقش را در کاهش درد کمر ایفا می‌کند. مکانیزم خم شدن یک ویژگی بسیار ارگونومیک است که به طور قابل توجهی به کاهش کمردرد کمک می کند. مهم‌ترین نکته درباره چنین مکانیسمی این است که با وزن مخاطب تطبیق داده شود. به عبارتی صندلی باید بتواند براساس وزن مخاطب، یک مقاومت مناسب ایجاد که با ایجاد حداقل نیرو انعطاف و خم شدگی‌ خودش را نشان دهد. متاسفانه در صندلی‌های اداری معمولی و حتی انواع ارگونومیک چنین چیزی را نمی‌بینیم، اما محصولات گیمینگ همگی آن را در اولویت خود قرار داده‌اند.

  • ارزش اقتصادی

طبیعتاً پیدا کردن یک صندلی گیمینگ حرفه‌ای حتی به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلند مدت هم قابل تامل است. اما ممکن است که مخاطب با خرید یک محصول گران قیمت میانه خوبی نداشته باشد و محدودیت‌های اقتصادی اجازه چنین کاری را به وی ندهد. به همین خاطر می‌توانید سراغ گزینه‌های مقرون به صرفه بروید. به عنوان مثال لزومی ندارد که حتماً از محصولات با چرم طبیعی استفاده کنید. همانطور که پیش از این هم گفتیم یک چرم مصنوعی باکیفیت می‌تواند حتی ایراداتی که چرم طبیعی دارد را هم برطرف کند. بسیاری از صندلی‌های گیمینگ موجود در بازار هم متاسفانه اسیر برندینگ و تبلیغات شرکت‌های سازنده شده‌اند و به همین خاطر شما می‌توانید حداقل در این زمینه روی سایر برندهای هر چند گم‌نام هم حساب کنید.

  • ظاهر صندلی

اصولاً می‌گویند که صندلی باید آخرین محصولی که شما برای محیط گیمینگ‌تان می‌خرید! مسلماً پیش از خرید یک محصول گران قیمت مثل صندلی گیمینگ شما نیاز دارید که میز و اتاق‌تان را هم با آن هماهنگ کنید. این امر البته تا حد زیادی سلیقه‌ای است، اما معمولاً مخاطبین ترجیح می‌دهند از یک صندلی گیمینگی استفاده کنند که همرنگ و سازگار با میز و حتی پلتفرم بازی‌شان باشد. علی رغم سلیقه‌ای بودن موضوع، سازندگان میزهای گیمینگ به قدری خلاقیت به خرج داده‌اند که گاهاً نمی‌توان به سادگی از کنار آن‌ها عبور کرد. به عنوان مثال تکنولوژی نورپردازی RGB در آینده نزدیک تبدیل به پایه ثابت خصوصیات این صندلی‌ها می‌شود. از آن طرف حتی تعدادی از محصولات بازار اسپیکرهای حرفه‌ای را هم به این محصولات اضافه کرده‌اند. پس این قسمت قاعده و اصول مشخصی ندارد و مسلماً بحث اقتصادی و ظاهری محیط گیمینگ‌تان است که حرف اول را می‌زند.

خواندن  معرفی محبوب ترین صندلی های گیمینگ

راهنمای خرید صندلی گیمینگ متناسب با نیاز شما

جمع بندی

مهمترین فاکتورهایی که باید در یک صندلی بازی به دنبال آن باشید، ارگونومی، کیفیت و قابلیت تنظیم ویژگی‌های آن است. این بدان معنی است که هر چه صندلی گزینه های تنظیم بیشتری داشته باشد (مانند قابلیت تنظیم تکیه‌گاه، پشتی و غیره)، می تواند بهترین نوع ممکن از یک محصول ارگونومیک و مناسب را به تصویر بکشد. با این حال حتی ارگونومیک‌ترین صندلی‌ها هم نمی‌توانند این واقعیت که نشستن دراز مدت همیشه دردآور است را تغییر دهند. پس باید اینجا دقیقاً به همان اندازه که ویژگی‌های یک صندلی گیمینگ برای‌مان مهم است، سبک زندگی خودمان را هم تغییر دهیم. مطمئناً بهترین حالت ممکن، وضعیت نشستن استانداردها همراه با صندلی حرفه‌ای است که بتواند براساس ویژگی‌های آناتومیکی و فیزیولوژی مخاطب سازگاری داشته باشد. عواقب یک صندلی نامناسب مثل کفش نیست که در لحظه آثار زیان‌بار خودش را نشان دهد، بلکه در دراز مدت می‌توان عواقب جبران ناپذیری را به دنبال بیاورد. اما شما گیمر هستید و باید این را بدانید همانگونه که یک دونده ماراتن بدون کفش حرفه‌ای نمی‌دود، شما هم بدون یک صندلی گیمینگ حرفه‌ای نباید به تجربه بازی‌ها بپردازید.

حسین رضایی

حسین رضایی، نویسنده، روزنامه نگار و منتقد بازی های ویدئویی و حوزه تکنولوژی.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا