اخبار بازی

سایه ورشکستگی بر سر Ubisoft؛ Assassin’s Creed آخرین کورسوی امید!

!The Shadow Of Bankruptcy Over Ubisoft; Assassin's Creed Last Course Of Hope

می‌گویند که تاریخ تکرار می‌شود! یکی از تلخ ترین دوران تاریخ صنعت گیم به دهه 80 میلادی برمی‌گردد که از آن به عنوان سال‌های سیاه و تاریک این حوزه یاد می‌کنند. جایی که اکثر ناشرین بزرگ بازی‌های ویدئویی به خاطر رکود و افت واضح درآمد در این صنعت، عملاً بن بست خوردند. آن قدر این دوران بی‌رحم و ترسناک بود که غول بازیسازی آن زمان یعنی  Atari را هم بلعید و این شرکت معروف و صاحب نام را به ورطه ورشکستگی رساند. حالا اما در نسل جدید بازی‌های ویدئویی نیز رد پای آن دوران دوباره به گوش می‌رسد. بازیسازها عملاً توان پرداخت هزینه‌های سنگین ساخت بازی‌ها را ندارند. عناوین موجود در بازار فاقد خلاقیت شده‌اند و کلیشه را سر لوح خودشان قرار داده‌اند. خلاصه آن که دخل و خرج با هم نمی‌خواند و بزرگترین شرکت‌ها هیچ چاره‌ای جز تعدیل نیرو و کاهش هزینه برای‌شان باقی نمانده است. یوبیسافت(Ubisoft) اما جز معدود بازیسازانی بود که سعی کرد استقلال خودش را حفظ کند و به هر قیمتی که شده زیر پرچم یک شرکت یا برند دیگر نرود. اما راستش را بخواهید اوضاع این شرکت اصلاً جالب نیست. آن‌ها به کمترین ارزش خودشان در دو دهه اخیر رسیده‌اند و تمامی راه‌ها برای‌شان یک بن بست محض است. این در حالیست که مدیران یوبیسافت همچنان پروژه‌های مهم دیگر مثل Assassin’s Creed Shadows را در پیش دارند و البته برنامه ریزی نسخه‌های بعدی‌ را هم انجام داده‌اند. اما با این وضعیت بلاتکلیفی عجیبی که گریبان‌گیر بازیسازان این شرکت شده، حتی خوشبین ترین افراد هم امید چندانی ندارند. آیا سرانجام این اتفاق‌ها تباهی و ورشکستگی خواهد بود یا بالاخره این شرکت بعد از دهه‌ها استقلال مالی زیر سایه یک برند دیگر خواهد رفت؟ گزارشی از وضعیت یوبیسافت و آینده نامعلوم فرانچایز Assassin’s Creed به عنوان برگ برنده این مجموعه خواهد بود. برای ادامه مطلب با وب سایت تک سیرو همراه باشید.

سایه ورشکستگی بر سر Ubisoft؛ Assassin's Creed آخرین کورسوی امید!

Assassin’s Creed؛ آخرین برگ برنده یوبیسافت

خواندن  تاخیر در انتشار بازی Assassin’s Creed: Shadows

هر وقت که می‌خواهیم به آینده یوبیسافت و فرانچایز Assassin’s Creed امیدوار شویم، مدیران این شرکت گداخته‌های آتش را روانه‌ی روح ما می‌کنند. همین چند روز پیش بود که یوبیسافت خبر داد انتشار بازی Assassin’s Creed Shadows را سه ماه به تاخیر انداخته است. مسلماً آن‌ها از تکرار تجربه تلخ بازی Star Wars Outlaws بیم و هراس دارند. بازی که علی رغم ادعاهای فراوانش هنوز به رقم فروش 1 میلیونی هم دست پیدا نکرده است. به هر حال برای آن که اندکی ته دل مخاطبین قرص شود، یوبیسافت گفته است که آموخته‌هایش از Star Wars Outlaws باعث شده تا این تصمیم مهم و حیاتی را بگیرند. اما این پایان کار نبود و سیاست‌های غلط و ناعادلانه دیگری هم از جانب Ubisoft اتخاذ شد. یکی از آن‌ها اضافه شدن Season Pass به نسخه جدید Assassin’s Creed است. این یعنی شما باید برای یک افزونه نه چندان وسوسه کننده و محتوای اضافی هزینه بیشتری بپردازید. یکی دیگر از تصمیمات مدیران یوبیسافت اضافه کردن بازی Assassin’s Creed Shadows به پلتفرم Steam در همان روز اولیه عرضه است. آن‌ها امید دارند که حداقل این کار باعث شود تا درآمد حاصل از فروش‌ بازی‌ها بر روی PC افزایش پیدا کند. این تصمیم احتمالاً بدین خاطر گرفته شده است که Star Wars Outlaws بعد از ماه‌ها همین اواخر برای استیم عرضه شد و توانست با بازخورد خوب مخاطبین این پلتفرم همراه باشد. خلاصه آن که یوبیسافت این روزها به هر دری می‌زند تا از وضعیت ناامیدکننده‌اش خارج شود. آن‌ها خوب می‌دانند که Assassin’s Creed Shadows شاید آخرین بخت و اقبال‌‌شان برای فرار از سیاهی باشد. البته که نسخه های دیگری از این فرانچایز هم در دست ساخت قرار دارند و به صورت موازی کار توسعه آن ها پیش می رود. در هر حال، رویکرد مدیران این شرکت تضمین فروش بازی در همه پلتفرم‌هاست تا حتی در صورت شکست این عناوین از دید منتقدان، باز هم از نظر مالی بتوانند یک گام رو به جلو داشته باشند.

خواندن  چه انتظاراتی از بازی Assassin's Creed Shadows داریم؟!

سایه ورشکستگی بر سر Ubisoft؛ Assassin's Creed آخرین کورسوی امید!

 آخرین تلاش‌های یوبیسافت برای فرار از فروش یا ورشکستگی

ایو گیلموت، مدیرعامل یوبیسافت هفته گذشته در بیانیه‌ای گفت:

«با توجه به چالش‌های اخیر، ما نیاز به تلاش بیشتر و در عین حال خوشحال کردن گیمرها داریم.”

گیلموت صراحتاً تایید کرد که سهام Ubisoft به خاطر انتظارات تاسف‌بار و نابجای سرمایه‌گذاران به پایین‌ترین حد ممکن در یک دهه اخیر رسیده است. حتی از گوشه و کنار خبر می‌رسد که سرمایه‌گذاران بعد از اعتصابات اخیر کارمندان کشور فرانسه، فشار خود را برای فروش این شرکت به بخش خصوصی بیشتر کرده‌اند. همانطور که احتمالاً می‌دانید شرکت چینی Tencent سال‌هاست قصد تصاحب کامل یوبیسافت را دارد و حتی از سهامداران آن هم به شمار می‌رود. اما برادران گیلموت بارها با رویکردهای مالی خودشان اجازه چنین کاری را نداده‌اند. ولی فروش این شرکت یکی از محتمل‌ترین گزینه‌هایی است که در صورت عدم موفقیت پروژه‌های آتی این شرکت رقم خواهد خورد. خدا را چه دیده‌اید شاید حتی سونی دست به جیب شد و تصمیم به خرید این شرکت با آن همه IP جذاب و خاصش گرفت.

حال همه خراب است؛ نه فقط Ubisfot!

به گفته شرکت تحقیقاتی Newzoo، بازار جهانی بازی‌ها در سال 2024 تنها 2.1 درصد نسبت به سال گذشته رشد خواهد کرد. شاید فکر کنید همین رشد 2 درصدی می‌تواند گلیم آن را از آب بیرون بکشد، اما حقیقت فراتر از این حرف‌هاست. هزینه ساخت بازی‌های ویدئویی بالاتر رفته است و دستمزها افزایش داشته اند. از همه مهم تر مخاطبین سلیقه تک بعدی پیدا کرده‌اند و صرفاً به بازی‌های آنلاین با پرداخت درون برنامه‌ای اهمیت می‌دهند. فراموش نکنیم که ما در سال 2020 و 2021 علی رغم همه گیری پاندمی کرونا شاهد رشد فوق العاده صنعت گیم بودیم و متاسفانه در سالیان بعدتر با وجود رشد مختصر این صنعت وارد یک دوره رکود ترسناک شد. جیمز لاکیر، تحلیلگر تحقیقات فناوری در بانک سرمایه گذاری پیل هانت در بریتانیا، می گوید که بخشی از مشکل ناشران بازی امروز این است که گیمرها بیشتر وقت خود را به بازی های قدیمی‌تر اختصاص می‌دهند. او اعتقاد دارد که کاهش حجم نقدینگی و سرمایه مخاطبین باعث شده تا درآمد به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند و در نتیجه مخاطب هیچ چار‌ه‌ای جز تجربه بازی‌های قدیمی نداشته باشد. از آنجایی که در سال 2020 و 2021 شاهد جهش صنعت گیم بودیم، هنوز بازی‌های این دوره با اقبال عمومی همراه هستند و عناوین جدید چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرند. آنچنان که ما درباره Ubisoft هم بارها دیده‌ایم که بازی‌های قدیمی مثل Assassin’s Creed Unity بعد از یک ویدئوی نمایش المپیک فروشش اوج می‌گیرد اما جدیدترین ساخته‌ی آن‌ها چندان با اقبال عمومی همراه نمی‌شود. خلاصه آن که تنها کاری که از دست‌مان بر می‌آید صبر است و بس!

خواندن  Ubisoft از حضور سامورایی سیاهپوست در بازی Assassin's Creed Shadows دفاع کرد!

امید آخرین چیزی است که می‌میرد!

اما همچنان یوبیسافت به عنوان آخرین سنگر بازیسازان بزرگ و مستقل، طرفداران خاص خودش را هم دارد. مایکل پچر به عنوان یکی از معروف‌ترین تحلیل گران صنعت گیم درباره وضعیت Ubisoft گفت:

“من معتقدم که Star Wars Outlaws عنوان مقبول و جذابی بود، اما تحت تاثیر یک جریان هماهنگ و سازمان یافته در پشت صحنه قرار گرفت تا با تمسخر دستاوردهای اخیر این شرکت در خلق IPهای بزرگ، آن را به سمت سقوط بکشاند.”

همانطور که می‌دانید بازی علی رغم نمرات خوبی که از سایت‌های گیمینگ و معتبر دریافت کرده بود، با واکنش شدید گیمرها مواجه شد و حجم عظیم نمرات صفر در وب سایت متاکریتیک و استیم باعث شد تا تبدیل به یک اثر صرفاً معمولی شود. مایکل پچر در ادامه احتمال موفقیت تجاری بازی Assassin’s Creed Shadows را بالا دانست و تاکید کرد که بازی می‌تواند در بازه زمانی سه ماهه به فروش حداقل 7 میلیونی دست پیدا کند. اگر چنین تحلیلی درست از آب در بیاید احتمالاً Ubisoft می‌تواند دوباره به گود رقابت با بزرگان صنعت گیم بازگردد.

 

حسین رضایی

حسین رضایی، نویسنده، روزنامه نگار و منتقد بازی های ویدئویی و حوزه تکنولوژی.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا