اخبار بازی

حمله سازنده سابق Halo به مایکروسافت: فرار کنید، آن ها سرطان هستند!

Ex-Halo Developer Attacks Microsoft: Run Away, They're Cancer

در روزهایی که سونی (Sony) با Naughty Dog، Santa Monica و Sucker Punch در بازار بازی‌های انحصاری جولان می‌دهد، مایکروسافت (مایکروسافت) روزگار چندان خوبی را سپری نمی‌کند. راستش را بخواهید آن‌ها مهره دست به نقد که بتواند از پس غول‌های دانه‌ درشت سونی بر بیایند ندارند. شاید به همین خاطر در اوایل نسل نهم تصمیم گرفتند، با خرید Activision و Bethesda حداقل کفه ترازو را مقداری به سمت خودشان سنگین کنند. البته سیاست فیل اسپنسر به عنوان مدیر برند ایکس باکس کاملاً در تضاد با مدیران مایکروسافت بود. اسپنسر تمایل داشت که با خرید این دو ابرغول بازیسازی بتوانند بازی‌های بیشتری بسازند و از قضا فروش کنسول‌شان هم در بازار به نان و نوایی برسد. اما مدیران مایکروسافت فقط به سود نهایی اهمیت می‌دادند و به همین خاطر بازی‌های بزرگ انحصاری نسل نهمی این شرکت هم دیر یا زود برای پلی استیشن هم عرضه خواهند شد. ماجرا اما زمانی جنجالی‌تر شد که فهمیدیم تنها استدیوی همه فن حریف این برند یعنی 343 Industries هم روزگار خوبی را سپری نمی‌کنند. منابع خبری از افول جایگاه این استدیو نزد مدیران مایکروسافت و ایکس باکس خبر دادند. حتی شایعاتی مبنی بر تعطیلی کامل این استدیو به گوش می‌رسید اما خوشبختانه ماجرا با یک تعدیل جزئی ختم به خیر شد. در نهایت مایکروسافت تصمیم گرفت یک خانه تکانی در استدیوی محبوب طرفدارانش یعنی 343 Industries به راه بیاندازد. این خانه تکانی به قیمت تغییر نام این استدیو به Halo Studios تمام شد و البته سیاست‌های کلی نیز ظاهراً دستخوش تحول قرار گرفتند. در شرایطی که گیمرها از چنین تحولات مثبتی خوشحال شدند، انیماتور سابق استدیوی 343 Industries به طرز بی‌سابقه‌ای مایکروسافت و مدیران این استدیوی را مورد حمله قرار داد. برای مشاهده ادامه خبر با وب سایت تک سیرو همراه باشید.

خواندن  مشخص شدن تاریخ عرضه و قیمت Xbox Series X

حمله سازنده سابق Halo به مایکروسافت: فرار کنید، آن ها سرطان هستند!

آقای ویل والتز (Will Waltz) اخیراً در مصاحبه‌ای مدیران ایکس باکس و مایکروسافت را با لحن شدیدی مورد حمله قرار داد. او که پیش از این 13 سال سابقه کار در استدیوی ‌343 Industries به عنوان انیماتور را برعهده داشت در صفحه لینکدین خود امید گیمرها برای تغییرات مثبت این استدیو را نقش بر آّب کرد. او به طراحان بازی در سراسر دنیا هشدار داد که هرگز به استدیوی Halo Studios نپیوندند، چرا که مدیران استدیو مثل سرطان هستند و علی رغم تغییر نام هنوز در شرکت رخنه کرده‌اند. او در ادامه اظهار داشت که کار کردن در آنجا “محدود کننده خلاقیت” است و مدیران با مدیریت سرطانی‌شان اجازه هیچ گونه نبوغی را به سازندگان نمی‌دهند. اگر منصف باشیم، والتز تمام اعضای استدیو را خطاب قرار نداده، چرا که افراد زیادی مانند او در خلق این فرانچایز محبوب نقش داشته‌اند و به چیزی جز ساخت یک بازی سرگرم کننده فکر نمی‌کرده اند. با این حال والتز از بازیسازان حرفه‌ای که قصد حضور در این استدیو دارند درخواست کرد با وی ارتباط برقرار کنند تا جزئیات بیشتری از روند تاسف‌بار توسعه بازی‌ها در این استدیو را با آنان به اشتراک بگذارد.

از طرفی نمی‌توان اظهارات والتز را بی‌اساس دانست. به هر حال باید به این نکته توجه داشت که او از ارکان اصلی فرانچایز Halo در طی این 13 سال بوده است و بهتر از هر کسی از احوالات درونی آن آگاهی دارد. موردی که البته تا حدودی مهر تایید به گفته‌های والتز می‌زند اسناد تجاری‌ است که همین چند وقت پیش از استدیوی 343 Industries منتشر شده بود. والتز اعتقاد داشت که این اسناد تنها ذره‌ای از جزئیات فساد و وضعیت اسفناک متولیان این استدیوی است که با شنیدن تمامی ابعاد آن متعجب زده خواهید شد. به عنوان مثال این استدیو حتی بهترین و مهم‌ترین اعضای کلیدی خودش را فقط به صورت قراردادی و برای مدت محدودی جذب می‌کرده است. آن‌ها اعتقادی به جذب نیروی کافی ندارند و سعی می‌کنند با ایجاد فشار کاری بر روی افراد حاضر در استدیو پروژه‌های‌شان را به سرانجام برسانند. به همین خاطر هم در گزارشات اخیر ذکر شده بود که هرگز یک همبستگی و هماهنگی تیمی در این استدیو وجود نداشته است، چرا که ترکیب تیم توسعه دهنده دائماً به خاطر قرارادهای موقتی و کوتاه مدت تغییر کرده است. خلاصه آن که والتز اعتقاد داشت تمامی اقدامات اخیر مایکروسافت و این استدیو نظیر تغییر نام صرفاً یک دروغ تبلیغاتی برای گول زدن مخاطبین است. او حتی معتقد است که تغییر موتور بازیسازی این استدیو به Unreal Engine 5 هم امیدوارکننده نیست، چرا که مدیران استدیو خوب بلدند چگونه از یک موقعیت خوب و مناسب، شرایط ناامیدکننده بسازند.

خواندن  مقایسه سرعت بارگزاری Xbox Series S و وان اس در ویدئو جدید مایکروسافت

حمله سازنده سابق Halo به مایکروسافت: فرار کنید، آن ها سرطان هستند!

والتز صریحاً در پست لینکدین خود گفت:

من به مدت 13 سال به عنوان انیماتور برتر صنعت گیم برای آنها کار کردم. با این حال نمی‌توانستم به خاطر قرارداد NDA جزئیاتی از فجایع این استدیو را بازگو نمایم. من هرگز کار کردن برای این استدیو 343 و مایکروسافت را توصیه نمی‌کنم. از آن‌ها فرار کنید. ارزشش را ندارند. حقوق‌شان خوب است اما رهبری‌شان مثل سرطان می‌باشد. مخصوصاً مدیر استدیو! او از این که شما خلاق و نابغه باشید نفرت دارد. کسانی که همچنان در این وضعیت با استدیوی 343 همکاری کرده و برای شایسته‌تر کردن جایگاه فرانچایز Halo تلاش می‌کنند لیاقت یک رهبر و مالک بهتر را دارند.

همانطور که می‌دانید در روزهای اخیر فرانچایز Halo نقل محافل گیمینگ شده بود. مایکروسافت و مدیران این استدیو بالاخره تصمیم گرفتند برای یک بار هم که شده موتور تاریخ مصرف گذشته SlipSpace را برای همیشه کنار بگذارند و سراغ توسعه بازی‌ها با موتور جدید Unreal Engine 5 بروند. هیئت مدیره استدیوی Halo Studios تاکید داشت که آن‌ها می‌خواهند بازی‌های‌شان را در مدت زمان کمتری بسازند. چرا که سلیقه عموم مخاطبین به سمتی رفته که محتوای بیشتر را با فاصله زمانی کوتاهی می‌خواهند. چنین چیزی اما هرگز با موتور SlipSpace که کدهای آن مربوط به 25 سال گذشته است، میسر نبود. چنین شعارهایی باعث شد تا گیمرها بار دیگر به آینده فرانچایز Halo امیدوار شوند. اما والتز با یک پست رسمی در صفحات مجازی نقشه مدیران مایکروسافت و این استدیو را نقش بر آب کرد. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید مایکروسافت حتی این ایده را در ذهن داشت که مالکیت این فرانچایز را برای همیشه از استدیوی 343 سلب کند، اما ظاهراً یک سری تحولات در این استدیو باعث شده تا حداقل برای مدت زمانی این ایده عملی نشود. تنها چیزی که الان می‌دانیم توسعه همزمان چند پروژه بزرگ از فرانچایز Halo است.

خواندن  اعلام جزئیات سخت افزاری Xbox Series X و Xbox Series S توسط مایکروسافت

حسین رضایی

حسین رضایی، نویسنده، روزنامه نگار و منتقد بازی های ویدئویی و حوزه تکنولوژی.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا