مقالات

آموزش به‌روزرسانی درایور کارت گرافیک برای اجرای روان‌تر بازی‌ها

How To Update Graphics Card Driver To Run Games More Smoothly

عصر مدرن تکنولوژی دیگر مشابه دوران گذشته‌اش نیست. حالا سازندگان هر محصولی، چه سخت افزاری و چه نرم افزاری، محکوم به پشتیبانی طولانی مدت از کالاهای‌ خودشان هستند. حالا این پشتیبانی می‌تواند شامل هر چیزی باشد، اما بدیهی‌ترین توقعی که خریدار دارد عرضه بروزرسانی‌های متعدد برای رفع اشکالات و البته بهبود کلی محصول است. در زمینه کارت‌های گرافیکی (GPU) این قضیه شاید بیشترین نمود را هم داشته باشد. متاسفانه اکثر قریب به اتفاق مخاطبین صرفاً به نام و نشان یک کارت گرافیکی توجه می‌کنند. البته که مهم‌ترین نکته هم همین است، اما نباید از عوامل نرم افزاری هم غافل شد. چه بسا بسیاری از مشکلات عدیده‌ای که همیشه PC گیمرها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند در حقیقت حاصل یک عیب یا خطای نرم افزاری باشد که با عرضه آپدیت‌های متعدد از جانب شرکت‌هایی مثل Nvidia و AMD به راحتی برطرف می‌شود. پس آپدیت کردن درایور کارت گرافیک بعضاً از هر چیزی واجب‌تر است. به صورت کلی درایورهای قدیمی می توانند منجر به کاهش عملکرد سیستم‌تان بشوند و شما بمانید و دنیایی از افت‌فریم‌ها، لگ‌های بی مورد و بعضاً کرش کردن‌های متعدد! حتی ممکن است خطرات سایبری بیشتری شما را تهدید کند.به همین خاطر، برای جلوگیری از مشکلات احتمالی سخت افزار و نرم افزاری خود، باید درایور گرافیک‌تان را به صورت دستی یا خودکار به روزرسانی کنید. طبیعتاً مطمئن‌ترین و بهترین راه رجوع به وب سایت‌های سازنده محصولات است. در این مطلب اما قدم به قدم آموزش به‌روزرسانی درایور کارت گرافیک برای اجرای روان‌تر بازی‌ها را آموزش خواهیم داد. برای مشاهده این آموزش با وب سایت تک سیرو همراه باشید.

چرا به‌روزرسانی کارت گرافیک مهم است؟

عملکرد و امنیت یک سیستم عامل به داشتن یک درایور گرافیکی به‌روز بستگی دارد. با این حال، با گذشت زمان درایورهای شما ممکن است قدیمی شوند. بهای این مورد هم طبیعتاً از دست رفتن عملکرد طبیعی و پایدار سیستم‌تان است. امکان ندارد که PC گیمر باشید و سر و کارتان با مشکلات فنی متعدد مثل افت فریم، لگ و کرش‌های متعدد نیافتاده باشد. مطمئناً اولین و بهترین راه اطمینان حاصل کردن از به‌روز بودن کارت گرافیک شماست. چرا که بازی‌های جدید که از قضا گرافیک سنگینی دارند دائماً تعدادشان بیشتر می‌شود و همیشه هم Nvidia و AMD متناسب با همین عناوین درایورهای گرافیکی‌شان را آپدیت می‌کنند. از طرفی خودتان هم خوب می‌دانید که ویژگی‌های جدید نرم افزاری DirectX و OpenGL هم یک تنه عامل مهمی برای به‌روز کردن درایورها به شمار می‌روند. خلاصه آن که هم بازیسازان، هم سازنده‌های کارت گرافیکی اگر فقط یک نقطه اشتراک داشته باشند آن هم عرضه شدن همین بروزرسانی‌هاست تا بلکه بازی‌ها پایدارتر اجرا شوند و حتی ویژگی‌های جدید بصری مثل Ray Tracing را هم بتوانند به بهترین شکل ممکن در بازی‌ها پیاده کنند.

چه مشکلاتی با درایورهای قدیمی گرافیک پیش می‌آید؟

اصلاً بگذارید یک مثال خودمانی بزنیم. فرض کنید یک ماشین جدید را به راننده‌ای که سابقاً تجربه‌ی رانندگی با ماشین‌های قدیمی و فرسوده داشته را بسپارید. شاید در رفتن به مقصد که مشکل خیلی بزرگی پیش نیاید، اما کیفیت سفر تفاوت خواهد داشت و چه بسا ویژگی‌ها و امکانات زیادی هم وجود داشته باشند که حداقل برای یک راننده قدیمی ناآشنا به نظر برسند. درایورهای گرافیک هم دقیقاً همین گونه هستند و می‌توانند منجر به مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری جبران ناپذیری شوند. یک نمونه‌اش هم همین حملات بدافزارهاست. از قضا بیشترین اهمیت شرکت‌های Nvidia و AMD هم بر روی امنیت محصولات‌شان است و مطمئناً کوچک‌ترین خلل امنیتی می‌تواند هزینه جبران ناپذیری روی دست‌ آن‌ها و البته خریداران بگذارد. علاوه بر این یک کارت گرافیکی آپدیت مهم‌ترین عنصر برای تجربه بصری جذاب با کیفیت گرافیکی و فنی بالاست. اگر درایورهای شما قدیمی باشند ممکن است با مشکلاتی مثل رزولوشن پایین و افت فریم مواجه شوید. حتی اگر یک نمایشگر جدید هم بخرید قبل از هر چیزی باید کارت گرافیک‌تان را آپدیت کنید تا بلکه بتواند به تناسب آن بهترین عملکرد ممکن را داشته باشد. حالا اگر شما از اهمیت چنین موضوعی غافل شدید، مشکلات جبران ناپذیری سر راه‌تان سبز می‌شود که شاید مهم‌ترین آن‌ها صفحه آبی مرگ باشد. پس به‌روزرسانی درایورها می تواند به حل مشکلات فنی بازی‌ها، صفحه نمایشگر و حتی صفحه آبی مرگ هم کمک کند.

آموزش به‌روزرسانی درایور کارت گرافیک در ویندوز

همیشه گفته‌ایم و بازهم می‌گوییم، آپدیت‌های خودکار برخلاف تصور عامیانه همیشه چاره‌ساز هستند. پس بهتر است قبل از هر چیزی اجازه دهید که ویندوز به طور خودکار درایورهای شما را به‌روزرسانی کند. برای بررسی فعال بودن این گزینه می توانید موارد زیر را انجام دهید:

مرحله 1: از کلید میانبر [Windows] + [i] برای باز کردن قسمت تنظیمات ویندوزتان استفاده کنید و سپس وارد قسمت Devices شوید. حالا در سمت راست صفحه، روی Devices and Printers کلیک کنید.

مرحله 2: آیکون مربوط به رایانه‌ی خود را پیدا کرده روی آن کلیک راست بزنید. سپس گزینه Device installation settings را انتخاب کنید و در قسمت مربوط به آپدیت خودکار درایورها، گزینه Yes را بزنید.

چگونه درایور گرافیک خود را با Windows Device Manager به روز کنیم؟

ویندوز معمولاً درایورهای نرم افزار و سخت افزار شما را به طور خودکار به روز نگه می دارد. با این حال، اگر در سیستم خودتان با مشکل مواجه شدید، ممکن است لازم باشد درایور گرافیک خود را مجدداً نصب یا به‌روزرسانی کنید.

مرحله 1: ابتدا از طریق صفحه سرچ ویندوزتان کلمه “Device manager” را تایپ کرده و آن را باز کنید.

مرحله 2: سپس به قسمت Display adapters بروید و در آنجای روی کارت گرافیک خود کلیک راست کرده و گزینه Update driver را انتخاب کنید.

مرحله 3: اکنون می توانید از سیستم بخواهید که نرم افزار درایور مربوطه را جستجو کند یا به دنبال ورژن دانلود شده قبلی در رایانه شما بگردد. اگر ویندوز نمی تواند نرم افزار مربوطه را در سیستم شما پیدا کند، می توانید درایور را در وب سایت سازنده کارت گرافیک جستجو کنید. همچنین می توانید درایور فعلی را مجدداً از نو نصب کنید. البته برای این کار باید قبل از هر چیزی، درایور خودتان را Uninstall نموده و با ری‌استارت کردن رایانه‌ی‌تان ویندوز مجدداً آن را نصب کند. اگر به صورت خودکار نصب نشد می‌توانید از طریق وب سایت سازنده گرافیک اقدام به نصب آپدیت جدید کنید.

نحوه به‌روزرسانی درایور کارت گرافیک Nvidia

مطمئناً هیچ راهی مطمئن‌تر و بهتر از آپدیت دستی از طریق خود وب سایت سازنده وجود ندارد. هم Nvidia هم AMD به این منظور امکان نصب دستی آپدیت‌های خودشان را فراهم کرده‌اند که باید برای دریافت آن‌ها مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله 1: انویدیا یک صفحه رسمی برای دریافت آخرین نسخه درایورهای خودش دارد که می‌توانید که می‌توانید از طریق این لینک وارد آن شوید. از این به بعد کار راحتی پیش روی‌تان است و باید کارت گرافیک و سیستم عامل خود را انتخاب کنید تا وب سایت درایور صحیح را پیدا کند.

مرحله 2: پس از اتمام دانلود، روی فایل دانلود شده کلیک کرده و مراحل نصب را دنبال کنید. اگر ویندوز قبل از نصب اخطار نمایش می دهد، گزینه Install this driver software anyway را انتخاب کنید. پس از نصب، باید کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی نمایید.

نحوه به‌روزرسانی درایور کارت گرافیک AMD

AMD هم درست مثل Nvidia یک ساز و کار منظم و طبقه بندی شده برای عرضه به‌روزرسانی‌های خودش طراحی کرده که می‌توانید از طریق این لینک وارد شده و با دنبال کردن مراحل زیر درایورتان را آپدیت کنید.

مرحله 1: بعد از وارد شدن به لینک سایت، از طریق صفحه سرچ موجود، کارت گرافیک خودتان را انتخاب کرده و سپس بر روی Submit کلیک کنید.

مرحله 2: سیستم عامل خود را از لیست موجود انتخاب کرده و بر روی دانلود کلیک کنید.

مرحله 3: فایل دانلود شده را باز کنید. اگر نام دقیق کارت گرافیک خود را نمی دانید، می توانید از ابزار نصب خودکار درایور استفاده کنید. برای انجام این کار، این مراحل را دنبال کنید: در قسمت Auto-Detect and Install for Window 10/11، روی Download now کلیک کنید. مرحله 2: روی گزینه Installation Package کلیک کرده و Install را انتخاب کنید تا همه چیز به صورت خودکار مراحل باقی‌مانده را طی کند. حالا نرم افزار AMD، کارت گرافیک و سیستم عامل شما را تجزیه و تحلیل کرده و بسته به نوع آن‌ها بهترین و به روزترین نسخه درایور گرافیک‌تان را به شما نشان می‌دهد.

جمع بندی

بازی‌های امروزی با PC گیمرها سر سازش ندارند. از بخت بد در دورانی به سر می‌بریم که اکثر بازیسازان عناوین خودشان را برای رایانه‌های شخصی بهینه‌سازی نمی‌کنند و دست آخر با عرضه آپدیت‌های دست و پا شکسته‌ای سعی بر بهبود مختصر شرایط دارند. راستش را بخواهید در چنین شرایطی به‌روز کردن درایور گرافیک از نان شب هم واجب‌تر است. خوشبختانه AMD و Nvidia به عنوان‌ غول‌های این حوزه همیشه با عرضه بازی‌های بزرگ و گرافیکی، آپدیت جدید کارت گرافیک خودشان را منتشر می‌کنند تا بلکه شاهد یک تجربه فنی به مراتب بهینه‌تر باشیم. موردی که متاسفانه توسط اکثر قریب به اتفاق PC گیمرها نادیده گرفته می‌شود. در این مطلب به صورت قدم به قدم آموزش به‌روزرسانی درایورهای گرافیکی برای اجرای روان‌تر بازی‌ها را شرح و بسط دادیم تا بلکه بتوانید با این راه حل‌ها یک بار برای همیشه از شر مشکلات فنی و محدودیت‌ها خلاص شوید.

حسین رضایی

حسین رضایی، نویسنده، روزنامه نگار و منتقد بازی های ویدئویی و حوزه تکنولوژی.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا