اخبار بازی

چرا PS5 Pro بدون دیسک درایو عرضه می شود؟ تحلیلگران پاسخ می‌دهند!

Why Does The PS5 Pro Come Without A Disc Drive? Analysts Answer

سونی (Sony) حالا فراتر از یک ابرغول دنیای بازی‌های ویدئویی است. آن‌ها به قدری در کمال‌گرایی و جاه طلبی‌های‌شان موفق بوده‌اند که پربیراه نیست بگوییم تبدیل به یک قدیس بی‌رقیب در صنعت گیم شده‌اند. یعنی آن قدر کار‌های‌شان با حساب و کتاب است که عملاً نمی‌توان شانسی برای شکست یا زوال آ‌ن‌ها قائل شد. گرچه آن‌ها دوره‌هایی از نزول و سراشیبی سقوط را تجربه کرد‌ه‌اند، اما در نهایت مفهوم شکست در دایره لغات‌شان ترجمه‌ای نداشت. وقتی که سونی در نسل هفتم کنسول‌ها حسابی در برابر Xbox 360 به تکاپو افتاد، تصمیم گرفت آستینش را بالا بزند و با کمک نبوغ مارک سرنی دوباره تاج پادشاهی بازی‌های ویدئویی را خیلی راحت، خیلی سریع و خیلی بی‌دردسر به دست بیاورد. اتفاقاً همینگونه هم شد. نه فقط نسل هشتم، بلکه در نسل نهم کنسول‌های گیمینگ نیز شاهد یکه‌تازی آن‌ها هستیم. به قدری که ایکس باکس (Xbox) عملاً شکست را خیلی زود پذیرفت و البته چاره‌ای جز همین هم نداشت. به همین خاطر PS5 Pro به عنوان جدیدترین محصول آ‌ن‌ها حداقل روی کاغذ مهم‌ترین پلتفرم حال حاضر صنعت گیم به شمار می‌رود. شوربختانه معرفی PS5 Pro جنجالی‌تر از آن چیزی بود که فکرش را می‌کردیم. قیمت بالا و عدم وجود دیسک درایو باعث شد تا حداقل در مخیله‌ی خیلی‌ها نابودی یک قدیس و سقوط حکومت چند دهه‌ای چشم بادامی‌ها محتمل به نظر برسد. اما پیش فروش فوق العاده همین پلتفرم باعث شد تا بار دیگر به سونی ایمان بیاوریم. از این که هر حرکت آن‌ها حساب شده است و درست یا غلط سود خودش را از بازار به جیب می‌زند. تحلیلگران هم دست روی دست نگذاشتند و هر کدام با ادله‌ی متفاوتی سعی بر توجیه تصمیمات سونی داشته‌اند. نمونه‌اش هم همین گزارش مفصل که امروز انتشار پیدا کرد و در آن دلیل این که چرا PS5 Pro بدون دیسک عرضه می شود را بیان می‌کند. برای مشاهده ادامه خبر با وب سایت تک سیرو همراه باشید.

خواندن  هر آنچه که باید درباره کنسول PS5 Pro بدانید!

اصولاً در صنعت گیم هر موقع به دنبال داده‌ها و آمارهای مستند و دقیق بودید، به هیچ گزینه‌ای جز آمارهای شرکت Circana اعتماد نکنید. آن‌ها سال‌هاست که با ارائه دقیق و تحلیل آماری داده‌های بازار تبدیل به یک مرجع و منبع تخصصی برای بررسی جزئیات صنعت گیم شده اند. مت پیسکاتلا به عنوان یکی از تحلیلگران برجسته شرکت Circana اما در جدیدترین مطلب خود تصمیم گرفته تصمیم حذف دیسک درایو از کنسول PS5 Pro را با آمارهای دقیق و علمی خودش بررسی کند. او اعتقاد دارد که سونی به خاطر کاهش قابل توجه فروش بازی‌های فیزیکی تصمیم به حذف دیسک درایو از کنسول‌های خودش گرفته است. او به این منظور، داده‌های حاصل از فروش دیجیتالی آمریکا را جمع آوری کرده است. طبق آخرین بررسی‌های پیسکاتلا از ژانویه تا آگوست سال جاری نزدیک به 78 درصد از بازی‌های PS5 به صورت دیجیتالی خریداری شده‌اند. مقداری که نسبت به سال گذشته نزدیک به 3 درصد افزایش داشته است. البته پیسکاتلا صرفاً بازی‌هایی که هم نسخه فیزیکی و هم نسخه دیجیتالی دارند را مورد بررسی قرار داده است. پس هر بازی که به صورت دیجیتالی عرضه می‌شود از این داده‌ها مستثنی است. به هر حال این داده‌ها، به ما یک شاخص بسیار خوب از وضعیت کلی بازار آمریکا می‌دهد. در ادامه پیسکاتلا تاکید می‌کند که این آمارها ممکن است با واقعیت موجود تفاوت‌های مختصری داشته باشد. چرا که بسیاری از خرده فروشان نسخه فیزیکی بازی‌ها در خرید و فروش‌های خود و ارائه اطلاعات محافظه کار بوده‌اند.این در حالیست که ناشران عناوین دیجیتال این رویکرد محافظه کارانه را نداشته و تقریباً نسخه دیجیتالی هر بازی که فکرش را بکنید همیشه برای خرید در دسترس است.

وضعیت فروش دیجیتالی نینتندو و ایکس باکس

از سونی گفتیم، پس بهتر است سری به داده‌های آماری ایکس باکس و نینتندو هم بزنیم. Xbox در حال حاضر عملاً بازار فیزیکی را کنار گذاشته است. سال گذشته بود که برزیل به عنوان اولین کشور از حذف فروش فیزیکی بازی‌های Xbox Series X/S خبر داد. موردی که البته فقط معطوف به برزیل نشد و بعدها در بسیاری از کشورهای قاره آمریکا و اروپا هم نمود خودش را نشان داد. آن طور که آمارهای جدید می‌گویند، بیش از 91 درصد آمار فروش بازی‌های Xbox Series X/S مربوط به نسخه‌های دیجیتالی بوده‌اند. فیل اسپنسر به عنوان مدیر ایکس باکس سال‌هاست که ایده حذف‌ همیشگی دیسک درایو را مطرح کرده است اما به خاطر جنبه‌های نوستالژیک قضیه هنوز به آن تن نداده. از آن طرف وضعیت برای نینتندو تا حدی متفاوت است. طبق آخرین داده‌ها، 53 فروش بازی‌های Nintendo Switch مربوط به نسخه‌های دیجیتالی بوده است. این یعنی تقریباً 47 درصد از فروش عناوین همچنان در اختیار نسخه‌های فیزیکی است. به هر حال نباید این واقعیت را فراموش کرد که بیشترین مخاطبین این کنسول در کشورهای شرقی و آسیایی هستند که همچنان بر یک سری اصول سنتی و کلاسیک مثل خرید فیزیکی بازی‌ها اصرار دارند. صدالبته نینتندو مثل سونی و مایکروسافت(Microsoft)سرویس‌های اشتراکی قدرتمند برای عرضه دیجیتالی و مقرون به صرفه بازی‌ها ندارد. پس بهترین راه خرید و فروش نسخه‌های فیزیکی بازی‌هاست تا بلکه از نظر مالی هم برای گیمرها چندان سنگین تمام نشود.

خواندن  پیروزی دیگر یا شکست بزرگ؟ پیش‌بینی تحلیلگران از میزان فروش PS5 Pro

آیا دوران حذف نسخه فیزیکی بازی‌ها فرار رسیده است؟

هیچ کدام از داده‌های ذکر شده در این مطلب به معنی مرگ نسخه فیزیکی بازی‌ها نیست. هنوز 22 درصد از فروش بازی‌ها در اختیار نسخه‌های فیزیکی بازی‌هاست که رقم معقول و قابل توجهی به نظر می‌رسد. اما سونی حداقل تصمیم گرفت قید این 22 درصد را برای کنسول PS5 Pro بزند. به چند دلیل بسیار مهم؛ نخست این که سونی با حذف دیسک درایو قیمت PS5 Pro را نسبت به هزینه فعلی‌اش کاهش داد. گرچه همچنان رقم گفته شده برای گیمرهای خارجی و داخلی به طرز عجیبی بالاست احتمالاً سونی قصد دارد با این کار سود حاصل از فروش هر دستگاه را افزایش داده که خب پربیراه نیست بگوییم جنبه‌های طمع آمیز هم داشته! از طرف دیگر احتمالاً با این کار سرویس‌های اشتراکی PS Plus رشد قابل توجهی به خود می‌گیرند. مطمئناً تجربه کلکسیونی از بازی‌ها با هزینه به مراتب کمتر برای هر کسی می‌تواند وسوسه انگیز باشد. همین بازی Black Myth: Wukong توانست ظرف یک ماه صرفاً از راه دیجیتالی نزدیک به 10 میلیون نسخه فروش را از خودش به ثبت برساند. این در حالیست که بازی هنوز عرضه فیزیکی خودش را شروع نکرده و چه بسا سونی با دیدن چنین اتفاقاتی گام بلندی برای حذف همیشگی نسخه فیزیکی بازی‌ها برداشته است.

جمع بندی

راستش را بخواهید صنعت گیم درگیر سنت و مدرنیته شده است. عده‌ای همچنان ترجیح می‌دهند بازی‌ها را به صورت فیزیکی خریداری کرده و آن بوی تازگی دیسک‌ها و کاورهای جذاب را از خودشان دریغ نکنند. این در حالیست که برای بخش قابل توجهی از جامعه راحتی و کاهش هزینه خرید یک بازی از همه چیز مهم‌تر است. به همین خاطر این روزها شاهد افول قابل توجه فروش فیزیکی بازی‌ها هستیم. این در حالیست که اکانت‌های موجود در بازار و سرویس‌های اشتراکی به راحتی با چند کار ساده کلکسیونی از بازی‌ها را پیش روی گیمرها قرار می‌دهند. در چنین شرایطی سونی تصمیم گرفت دیسک درایو را از کنسول PS5 Pro حذف کند تا با نیاز اکثریت جامعه تطابق داشته باشد. نهایتاً برای آن‌هایی که علاقه به خرید فیزیکی بازی‌ها دارند، دیسک درایو جداگانه عرضه می‌شود. باید صبر کرد و دید نهایتاً عاقبت رقابت نسخه فیزیکی و دیجیتالی بازی‌ها به چه سمت خواهد رفت.

خواندن  پوشش لحظه به لحظه رویداد معرفی PS5 Pro

حسین رضایی

حسین رضایی، نویسنده، روزنامه نگار و منتقد بازی های ویدئویی و حوزه تکنولوژی.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا