اگر بازیهای انحصاری را از سونی (Sony) و پلی استیشن بگیرید دیگر چیزی جز یک کنسول سفید-مشکی بی هویت برای چشم بادامیهای ژاپنی باقی نمیماند. آنها نابغه به تمام معنای صنعت گیم هستند و در طول چندین دهه از فعالیتشان بیش از آن که به فکر سخت افزار شکست ناپذیر و ظاهر فانتزی کنسول باشند، با ساخت بازیهای انحصاری جذاب از هر کاراکتر و شخصیتی یک برند محبوب ساختند. حالا کریتوس را همه میشناسند، نیتن دریک حتی از ایندیانا جونز هم محبوبتر شده و جوئل و الی یک تنه ژانر ترس و بقا را وارد سطح جدیدی از جذابیت هنری کردهاند. گرچه سونی هم مثل هر ناشر دیگری بازیهای بد و بیکیفیت هم کم ندارد، اما چیزی که آنها را متمایز کرده حساسیتهای کتمان نشدنیشان در قبال کیفیت بازیهاست. نکته جالب اینجاست که آنها بیش از آن که به تعدد بازیها اهمیت دهند، روی تنوع عناوینشان تاکید دارند. به همین خاطر همیشه کلکسیونی از بازیهای معرکه را در چند سبک جذاب میتوانید ببینید. از عناوین ماشین سواری، نقش آفرینی و چند نفره بگیرید تا بازیهای ترس و بقا همگی زیر رادار پلی استیشن هستند. در این مطلب نگاهی به بهترین بازیهای انحصاری PS5 در سال 2024 خواهیم انداخت که تجربهیشان برای دارندگان کنسول پلی استیشن 5 لازم و ضروری به نظر میرسد. برای مشاهده ادامه مقاله با وب سایت تک سیرو همراه باشید.
Rise of the Ronin
باز هم سونی و باز هم ساموراییها! این بار اما یک روایت متفاوت ازچشم بادامیهای مبارز میبینیم. جایی که در دل سال 1863، ژاپن فئودال درگیر جنگهای داخلی و استعمار غرب است. همانگونه که Red Dead Redemption روایتگر پایان دنیای وسترن بود، Rise of the Ronin هم آخرین روزهای ساموراییها را به تصویر میکشد. آن هم توسط یک استدیوی حرفهای و کاربلد مثل Team Ninja که بارها امتحانش را به خوبی پس داده است، با این تفاوت که Rise of the Ronin برخلاف عناوین پیشین این استدیو، یک اثر واقع گرایانه بوده و بیشترین تمرکزش را حول محور عناصر نقش آفرینی گذاشته است. صدالبته مثل هر بازی RPG موفق موجود در بازار، اینجا هم انتخابهای داستانی حرف اول را میزنند. خوشبختانه سازندگان سعی کردهاند تاثیرات این انتخابها را به وضوح تا پایان بازی اعمال کنند و در کنار یک روایت عمیق، دنیای پر رمز و راز ژاپن فئوالها را بیش از پیش شرح و بسط دهند. اکثر منتقدین اما مهمترین نکته قوت بازی را مربوط به سیستم مبارزات آن دانستهاند. یعنی مبارزاتی که حول محور دفع ضربات و جا خالی دادن هستند و با کمبتهای ترکیبی و معرکهاش سعی میکند بار دیگر هنر صورتگری استدیوی Team Ninja را به رخ بکشد. سایر المانهای نقش آفرینی مثل ساخت کاراکتر، ارتقای سلاح و گسترش سیستم کمبتها هم در بازی حضور ملموس و چشمگیری دارند. Rise of the Ronin اما میتوانست به جایگاه بهتری هم دست پیدا کند، اما با این حال معدود نکات منفی باعث شد تا منتقدان برخلاف گیمرها چندان اقبالی به آن نشان ندهند.
Until Dawn Remake
Until Dawn یکی از متفاوتترین عناوین انحصاری کنسول PS4 بود. گرچه اکثر بازیهایی که در زمان عرضه اولیه کنسول به صورت انحصاری منتشر میشوند نمیتوانند از پس انتظارات بربیایند، اما Until Dawn خلاف این قاعده را ثابت کرد. سازندگان در تمامی ابعاد سعی کردند از کلیشههای عناوین ترس و بقا فاصله بگیرند. گرچه داستان در ابتدا مثل اکثر عناوین این سبک، روایتگر سفر یک گروه به منطقه مرموز و عجیب است، اما سیستم روایت آن حقیقتاً یک سر و گردن از بازیهای همتای خود بهتر عمل میکند. یعنی جایی که حتی بعد از مرگ یکی از کاراکترها بازی ادامه پیدا خواهد کرد. این یعنی شما باید زنده بمانید تا تاثیر انتخابهای داستانیتان در طول بازی به وضوح ببینید. در کنار این مورد شاهد یک سری المانهای تعاملی به لطف کنترلر Dualshock 4 هم بودیم. حالا اما نوبت به PS5 و DualSense رسیده که این تجربه منحصر به فرد را ارتقا دهد. سازندگان سعی کردهاند به جای یک ریمستر ساده و سطحی، بازی را کلاً از نو بسازند. به همین خاطر حتی سکانسهای جدید داستانی متفاوت هم در طی تجربه بازی میتوانید ببینید. همچنین یک سری از ایرادات نسخه اولیه مثل دوربین بازی هم به کل برطرف شده و حالا جای هیچ عیب و ایرادی باقی نمیگذارد. البته میزان تغییرات بازی فراتر از این موارد است که بیشترین نمودش را در زمینه جلوههای بصری نشان میدهد و طبیعتاً به لطف کنسول پلی استیشن 5 شاهد واقع گرایی به مراتب بیشتری نیز هستیم. ناگفته نماند که پایان بندیهای جدیدی هم به بازی اضافه شدهاند تا گیمرهایی که نسخه قبلی را بازی کردهاند، برای تجربه مجدد وسوسه شوند.
Stellar Blade
صنعت گیم سالها اثر انحصار طلبیهای افراطی بود. آنچنان که ناشرین همیشه برای یک تعداد خاصی از استدیوهای سازنده دست به نقد بودند و مابقی صرفاً نقش یک تماشاچی برای پر کردن استادیوم را برعهده داشتند. اما نسل نهم این رویه را برای همیشه تغییر داد. البته که همچنان استدیوهای صاحب نام به تولید بازیهای AAA مشغول هستند، اما طولانی شدن پروسه ساخت بازیها باعث شده تا شرکتهایی مثل سونی (Sony) برای پر کردن خلاء بازیهای انحصاری خودشان روی سایر سازندهها هم سرمایهگذاری کنند. نتیجه کار میشود این که یک استدیوی کوچک کرهای به نام Shift Up یکی از موفقترین عناوین هک اند اسلش چند سال اخیر را به بازار عرضه میکند. البته Stellar Blade به واسطه جنبههای زیبایی شناختی کاراکترهایش پیش از عرضه هم حسابی جنجال به پا کرده بود، اما توانست با کیفیت بی چون و چرایش خیلی زود جواب منتقدین خود را بدهد. Stellar Blade یکی از معدود عناوین هک اند اسلش است که سعی میکند از المانهای ماجراجویی، نقش آفرینی و حتی سولز لایک الهام بگیرد و در نهایت با ترکیب کردن این ویژگیها یک معجون بینظیر را به گیمرها هدیه دهد. داستان بازی روایتگر هجوم بیگانگان به کره زمین است و اینجاست که یک بیگانه بامعرف مثل ایو تصمیم میگیرد برای نجات آن تمام توانش را به کار بگیرد. گرچه داستان بازی در ظاهر امر اندکی کلیشهای به نظر میرسد اما روایت متفاوت و جذاب آن باعث شده تا آخرین دقایق گیمر را برای تجربه بازی وسوسه کند. اوج هنر Stellar Blade اما مربوط به سیستم مبارزات آن است. جایی که شما باید هوش خودتان را به کار بیاندازید و با آنالیز سیستم دفاعی و حملهای دشمنان به دل آنها بزنید. سیستم کمبت ترکیبی فوق العاده بازی در کنار درخت مهارت آن باعث شده تا عملاً سیستم نبردها هیچ وقت از رونق نیافتد و جذابیتش را تا انتها حفظ کند.
Silent Hill 2 Remake
Silent Hill 2 به قدری پروژه بزرگ و تاریخ سازی بود که سونی با رقم وسوسه انگیزی Konami را برای عرضه انحصاری زماندار وسوسه کند. Bloober Team در عین ناباوری به عنوان تیم توسعه دهنده ریمیک بازی Silent Hill 2 معرفی شد. این شاید یکی از پرریسکترین تصمیمات تاریخ شرکت کونامی به حساب میآمد. البته این نگرانیها بی دلیل هم نبود، چرا که Bloober Team حتی در خوشبینانهترین حالت هم یک استدیوی متوسط به شمار میرفت که شاید چندان پروژههای موفق هم در کارنامه نداشته باشد. با این حال کونامی این ریسک را به خرج داد و تصمیم گرفت ریمیک نسخه دوم را با هزینه کلانی توسعه دهد. ریسکی که البته جواب داد و ما شاهد یکی از بهترین تجربههای ژانر ترس و بقا در یک دهه اخیر صنعت گیم بودیم. Silent Hill 2 Remake به ما ثابت میکند که میتوان برای یک اثر شاهکار، جایگزین به مراتب بهتری هم ساخت. جایگزینی که علی رغم الگوبرداری از نسخه اصلی حرفهای جدید زیادی برای گفتن هم داشته باشد. در زمینه داستان سرایی سازندگان تقریباً در مقیاس عنوان کلاسیک مجموعه قدم گذاشتهاند اما در زمینه گیم پلی شاهد یک تحول اساسی هستیم که در راستای مدرنیته شدن بازی اتخاذ شده است. از سلاحها جدید تا نمای نزدیکتر و سینمایی دوربین بگیرید تا پازلها و معماهای تازه باعث شده تا تجربه بازی هم برای گیمرهای قدیمی و هم گیمرهای نسل جدید جذاب و لذت بخش باشد.
Final Fantasy VII Rebirth
تصورش را بکنید؛ Square Enix به یکباره تصمیم گرفت یکی از معرکهترین و خارق العادهترین بازیهای تاریخ کنسول PS1 را دوباره بکوبد و از نو بسازد. تصمیمی پرریسک که از همان اول هم مشخص بود چالشهای خاص خودش را دارد. سازندگان اما وقتی به وسعت دنیای این اثر نگاه کردند تصمیم گرفتند ریمیک آن را در قالب یک سه گانه عرضه کنند. هر چه باشد پای یکی از پرهزینهترین بازیهای تاریخ در میان است و بازسازی آن در قالب یک بازی ویدئویی چندان منطقی به نظر نمیرسد. Final Fantasy VII Rebirth جدیدترین قسمت Final Fantasy بوده که در حقیقت دنبالهای بر Final Fantasy VII Remake (2020) است. بازی هم از نظر تجاری و هم از دیدگاه منتقدین یک موفقیت تمام عیار بود. آنچنان که وب سایت معتبر IGN که همیشه در دادن نمرات خساست به خرج میدهد، نمره 9 از 10 را به بازی داد. این بار هم Cloud Strife شخصیت اصلی بازی خواهد بود و مثل همیشه سفیروث آمده تا او را مجدداً به چالش بکشد. بخش اصلی داستانی بازی یکی از بهترین روایتهای تاریخ این فرانچایز را به نام خود زده و بیش از 40 ساعت ماجراجویی جذاب را به گیمرها هدیه میدهد. نکته جالب آنجاست که بیش از 50 درصد خط داستانی نسخه کلاسیک و اولیه هم تغییر پیدا کرده و حداقل از این بابت گیمرهای قدیمی نیز میتوانند روی تجربه این بازی حساب ویژهای باز کنند. از آن طرف دنیای سندباکس و وسیع بازی در کنار سیستم مبارزات ATB باعث شده تا شاهد یک گیم پلی منحصر به فرد در این فرانچایز باشیم.
Helldivers 2
خودمان را که نمیتوانیم گول بزنیم؛ تصور این که یک بازی انحصاری بتواند در فروش جهانی پیشتاز باشد کمی محال به نظر میرسد. مگر این که پای یک شاهکار به یادماندنی از جنس The Last of Us یا God of War در میان باشد. Helldivers 2 اما این گزاره را یک بار برای همیشه نقض میکند. ما با عنوانی روبرو هستیم که در حال حاضر پرفروشترین محصول تجاری صنعت گیم در بریتانیا و آمریکاست. Helldivers 2 در مدت زمان کوتاهی حتی توانست رکورد عجیب 750 هزار پلیر آنلاین همزمان را هم ثبت کند. این دقیقاً اوج هنر سونی است. آنها جامعه هدف خودشان را خوب میشناسند. یعنی در عین حال که روی ساخت بازیهای تک نفره و داستانی تمرکز میکند، اهمیت بازیهای چند نفره را هم خوب درک میکند. گرچه آنها عناوین شکست خورده و فاجعهای مثل Concord را هم در کارنامه دارند، اما با این حال شاهکار استدیوی Arrowhead Game Studios باعث شده تا سونی حتی در زمینه عناوین لایو سرویس و چند نفره هم حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد. Helldivers 2 در حقیقت یک اثر تیراندازی سوم شخص است که در آن حداکثر با 3 نفر دیگر از هم تیمیهایتان باید به دل کهکشانها بزنید و دخل رباتها در بیاورید. گیم پلی بازی تا دلتان بخواهد المانهای معرکه و سلاحهای متنوع دارد که حقیقتاً پیش از این در کمتر بازی نمونه و نظیرش را دیدهایم. خلاصه آن که Helldivers 2 نه تنها یکی از بهترین بازیهای انحصاری PS5 در سال 2024 است، حتی میتواند جز عناوین یکهتاز نسل نهم هم قلمداد شود.
The Last of Us Part 2 Remastered
همانقدر که در دنیای فوتبال مسی و رونالدو با هیچ کس دیگری قابل مقایسه نیستند، در صنعت گیم هم Rockstar و Naughty Dog حسابشان از تمامی بازیسازان جداست. متفاوت از این منظر که همیشه، حتی در بدترین روزها و شرایط هم خیالمان از بابت کیفیت آثار این شرکت راحت است. همانطور که احتمالاً میدانید ناتی داگ بعد از عرضه The Last of Us Part 2 در سال 2020 عملاً وارد یک سکوت خبری مرموز شد. ما هنوز هیچ اطلاعات دقیق و رسمی از بازی بعدی آنها نداریم، در عوض سازندگان سعی کردهاند حداقل تا آن زمان با عرضه عناوین ریمستر شده قبلی عطش گیمرها را کنترل کنند. The Last of Us Part 2 Remastered هم حقیقتاً این رسالت را به خوبی به جا میآورد و یک ریمستر حرفهای و شایسته تحسین را به تصویر میکشد. ریمستری که خوشبختانه در بسیاری از ابعاد توانسته یک سور به نسخه اصلی بازی بزند و در بسیاری از جنبهها خصوصاً جلوههای بصری و فریم ریت پایدار تجربه منحصر به فردی را به ارمغان بیاورد. اصولاً میگویند که برای بازیهای شاهکار ترجیح بر آن است که نسخه Remaster ساخته نشود، اما The Last of Us Part 2 Remastered حتی میتواند در قالب یک اثر مستقل هم ادعا داشته باشد. مسلماً کمتر کسی میتواند دست رد به سینه یک بازی واقع گرایانه و پرجزئیات بزند.
Astro Bot
سونی بیخیال جایزه بهترین بازی سال نمیشود. آنها هر ساله هم بازی خوب دارند و هم بازی بد، هم بازی پرفروش دارند و هم عنوان ورشکسته! ولی باز هم همیشه یک گزینه دست به نقد و شاهکار روی میز دارند تا باز هم برای تصاحب جایگاه بهترین بازی سال تاخت و تاز به راه بیاندازند. Astro Bot برای پلی استیشن همان کاری را میکند که God of War در سال 2018 و The Last of Us Part II در سال 2020 انجام داده بود. یعنی یک عنوان خارق العاده که حتی طرفداران ایکس باکس هم آن را لایق جایزه بهترین بازی سال بدانند. Astro Bot یکی از کاملترین عناوین پلتفرمر سه بعدی است که تا به حال خلق شده! راستش را بخواهید به جز عناوین شاهکار Super Mario نمیتوانیم هیچ بازی را در حد و اندازههای آن بدانیم. عنوانی که سرشار از تخیل و خلاقیت بوده و هنر به کارگیری مکانیکهای سرگرم کننده را خوب بلد است. آنچنان که میتوانیم آن را خامهی روی کیک جشن 30 سالگی پلی استیشن بدانیم. شما با یک جهان گسترده و بزرگ روبرو هستید که میتوانید در کهکشانهای آن به کاوش بپردازید و با رباتهایی که در حقیقت نمادهایی از برند پلی استیشن و بازیهای آن هستند دشمنانتان را شکست دهید. این دقیقاً همان چیزی است که صنعت گیم در نسل جدید به آن نیاز داشت. یعنی یک اثر کامل و پخته که بتواند فارغ از داستان پردازیهای سینماتیک و گرافیک واقع گرایانه زیباییهای یک گیم پلی جذاب را به تصویر بکشد.
جمع بندی
سونی در همان ابتدای سال 2024 آب پاکی را روی دست طرفدارانش ریخت! جایی که مدیران این شرکت در مصاحبههای متعدد خودشان تاکید داشتند که برند پلی استیشن قرار نیست بازی انحصاری بزرگ و جاه طلبانه خاصی را برای PS5 در سال 2024 عرضه کند. آنها اعتقاد داشتند که استدیوهای بزرگ این شرکت برای خلق ایدههای جدیدشان به زمان بیشتری نیاز دارند و به همین خاطر سال 2024 چندان برای طرفداران این کنسول پررونق نخواهد بود. البته مدیران PlayStation فکر همه جا را کرده بودند، آنها تصمیم گرفتند با سرمایهگذاری روی استدیوهای کوچکتر خودشان بازار را همچنان تحت سیطره بگیرند. ریسک بزرگی که البته جواب هم داد و حالا کلکسیونی از بازیهای معرکه را شاهد هستیم که عرضه موفقیت آمیزی بر روی این کنسول داشتهاند. در این مطلب نگاهی به بهترین بازیهای انحصاری PS5 در سال 2025 داشتیم.