اخبار بازی

بودجه ساخت GTA VI؛ گران‌ترین محصول تاریخ!

GTA VI's Production Budget; The Most Expensive Production Ever!

به قول ما ایرانی‌ها هر که بامش بیش، برفش بیشتر! اگر چه این حکایت تا حد زیادی در بسیاری از ابعاد سرگرمی و تجارت صدق می‌کند، اما راستش را بخواهید درباره صنعت گیم چندان نمود واضح و روشنی ندارد. ممکن است شما صرفاً با ساخت یک بازی پیکسلی مثل Minecraft آن هم با کمترین هزینه، تبدیل به سازنده پرفروش‌ترین اثر تاریخ صنعت گیم بشوید. یا این که مثل Sony میلیون‌ها دلار بیت المال را برای یک اثر مضحک و سطحی مثل Concord حیف و میل کنید و دست آخر کمتر از یک ماه بعد بازی را برای همیشه به سینه قبرستان بفرستید. پس اینجا لزوماً هر کسی که بام بیشتری داشته باشد، لزوماً برف بیشتری هم به چشم نمی‌بیند. به جز یک شرکت که تقریباً همه‌ی‌مان مطمئنیم این قاعده را نقض می‌کند. Rockstar درست مثل یک معمار ماهر و چیره‌دست است، یعنی علی رغم هزینه بالایی که برای ساخت محصول هنری‌اش صرف می‌کند، نتیجه کارش آن‌قدرها درخشان است که با دیدنش با خودتان بگویید: “ارزشش را داشت”. نمونه بارزش هم همین GTA V خودمان! بازی گرچه 250 میلیون دلار هزینه روی دست این شرکت و Take Two گذاشت اما توانست تنها ظرف سه روز یک میلیارد دلار فروش را از خودش به ثبت برساند. رقمی که هیچ بازی حتی جرئت نزدیک شدن به آن را ندارد. مگر بازی بعدی این شرکت که از قضا ششمین نسخه از سری بازی‌های GTA است. عنوانی که مطمئناً گران‌ترین بازی تاریخ صنعت گیم خواهد بود و دست بر قضا لقب پرفروش‌ترین و پردرآمدترین را نیز از آن خودش خواهد کرد. حالا اما وب سایت Insider Gaming بودجه ساخت GTA VI را فاش کرده است. بودجه‌ای فک برانداز و باورنکردنی که حقیقتاً رقمش رعشه به تن ایلان ماسک و ترامپ هم می‌اندازد. برای مشاهده ادامه جزئیات خبر با وب سایت تک سیرو همراه باشید.

خواندن  GTA VI عجیب اما واقعی ؛ نگاهی به داستان ساخت بازی GTA 6 (همراه با نقشه و شهرهای GTA VI)

جاه طلبانه مثل راکستار

مسلماً وقتی یک محصول ادعای گران‌ترین بازی تاریخ صنعت گیم را دارد، باید به همان اندازه هم جاه‌طلبانه باشد. مسلماً راکستار نه تنها شایستگی چنین القاب و اوصافی را دارد، بلکه امروزه تبدیل به کامل‌ترین و جامع‌ترین معیار مقایسه برای عناوین جاه طلبانه شده است. به عنوان مثال Stafrield قریب به 1000 سیاره قابل کاوش داشت، اما حقیقتاً زمانی که در مقام مقایسه با سایر عناوین ممتاز صنعت گیم قرار می‌گرفت، نمی‌توانست حرف چندانی برای گفتن داشته باشد. یا مثلاً Ghost Recon: Wildlands قرار بود یک اثر پویا باشد که در آن هر NPC زندگی شخصی و منحصر به فردش را داشته باشد. اما حتی زمانی که آن را در مقابل عناوین معرکه‌ای مثل GTA V و Red Dead Redemption 2 قرار دادیم به کل از چنین مقایسه‌ای ناامید شدیم. GTA VI اما از همین حالا مشخص است که برای رکوردشکنی و انقلاب در صنعت گیم دورخیز کرده است. عنوانی که علی رغم پخش پرحاشیه و بدموقع تریلر اولش توانست 220 میلیون بازدید در یوتیوب را ثبت کند. رقمی که تا حالا هیچ بازی نتوانسته حتی تصور نزدیک شدن به آن را داشته باشد. شاید اگر گروه BTS و هوادارانش هم نمی‌بودند حالا رکورد تاریخ یوتیوب را هم از آن خودش کرده بود. خلاصه آن که چنین محصول درخشانی که بیش از یک دهه برای ساختش زمان صرف شده است، مهم‌ترین محصول تاریخ حوزه سرگرمی خواهد بود. پس به راکستار حق بدهید که هر چه دارد و ندارد را به پای این بازی بریزد. البته که آن‌ها خوب می‌دانند بازی جدیدشان تنها در همان ساعت‌های اولیه می‌تواند این هزینه کلان را جبران کند. مطمئناً هم خودتان خوب می‌دانید که فروش GTA VI به مراتب بیشتر از GTA V خواهد بود. چرا که صنعت گیم مدت‌هاست اسیر کلیشه و استانداردهای نخ نما شده و به همین خاطر گیمرها برای یک اثر ساختارشکن که بتواند تعریف تازه‌ای از نسل جدید بازی‌های ویدئویی داشته باشد، لحظه شماری می‌کنند.

خواندن  تمام کد های تقلب بازی GTA V برای تمامی دستگاه ها

گران‌ترین محصول تاریخ صنعت گیم

راکستار دست کمی از سازمان‌های جاسوسی شوروی ندارد. یعنی تا دل‌تان بخواهد در قبال جزئیات بازی‌هایش دهن قرصی دارد و به همین خاطر حتی نمی‌توان اطلاعات خاصی از GTA VI کسب کرد. چه برسد به این که بتوانیم حدس بزنیم دقیقاً چه میزان هزینه برای ساخت بازی صرف شده است! با این حال در جریان هک گسترده‌ای که در سال 2022 رقم خورده بود، اطلاعات قابل توجه زیادی از GTA VI منتشر شد. اطلاعاتی که شاید هیچ وقت به صورت رسمی از جانب توسعه دهندگان درز پیدا نمی‌کرد اما حالا می‌توانیم به آن‌ها دسترسی داشته باشیم. در جریان لو رفتن اسناد ساخت GTA VI، مشخص شد که راکستار نزدیک به 1 تا 2 میلیارد دلار برای ساخت GTA 6 هزینه کرده است. آن زمان اما خیلی‌ها در برابر این ادعا دیدگاه‌های مختلفی داشتند. عده‌ای می‌گفتند که این رقم صحت ندارد و حتی اگر درست هم باشد احتمالاً به تمام هزینه‌های منتشر شده برای GTA (بخش آنلاین) و GTA VI مربوط است. این یعنی اسناد مالی منتشر شده به تمام هزینه‌های این شرکت تا سال 2022 اشاره داشتند و وجه تمایزی برای جی تی ای 6 قائل نبودند. اما از طرفی این واقعیت که GTA VI بزرگترین پروژه تاریخ گیم است نیز باعث شد تا شک و شبه‌های زیادی برای این ادعا مطرح شود.

بودجه ساخت عناوین سری GTA

وب سایت Insider Gaming در اقدامی بودجه صرف شده برای تمامی بازی‌های فرانچایز GTA را به ترتیب مشخص کرده است. این وب سایت با بررسی‌ هزینه‌های این مجموعه تاکید کرده که احتمالاً GTA VI رقم شگفت انگیز 1 تا 2 میلیارد دلاری برای ساختش صرف شده است. در ادامه نویسنده ادعا می‌کند که با توجه به تورم آمریکا و البته افزایش هزینه ساخت عناوین صنعت گیم در چند سال اخیر به نظر می‌رسد که رقم 1 تا 2 میلیارد دلاری صحت داشته باشد. در ادامه می‌توانید لیست هزینه‌های صرف شده برای ساخت عناوین این سری را ببینید.

خواندن  10 بازی مورد انتظار سال 2025؛ جذاب‌ترین 12 ماه تاریخ!

Grand Theft Auto (1997) تقریباً 1 تا 2 میلیون دلار

Grand Theft Auto 2 (1999) تقریباً 3 تا 4 میلیون دلار

Grand Theft Auto 3 (2001) تقریباً 5 میلیون دلار

Grand Theft Auto: Vice City (2002) تقریباً 5 میلیون دلار

Grand Theft Auto: San Andreas (2004) تقریباً 10 میلیون دلار

Grand Theft Auto IV (2008) تقریباً 100 میلیون دلار

Grand Theft Auto V (2013) تقریباً 250 میلیون دلار

Grand Theft Auto VI (2025) تقریباً 1 تا 2 میلیارد دلار

همین حالا که این متن را می‌خوانید، از پاریس بگیرید تا لندن و لس آنجلس و خلاصه هر جایی که از کره خاکی که فکرش را می‌کنید، متولیان این شهرها از همین حالا به فکر راه چاره برای روز عرضه GTA VI افتاده‌اند. روزی که احتمالاً صف‌های طویل و سر به فلک کشیده گواهی خواهند داد که راکستار محبوب‌ترین سازنده تاریخ صنعت گیم است. از طرفی نباید این واقعیت را فراموش کرد که در زمان انتشار جی تی ای 6، Take-Two حدود 32.5 میلیارد دلار ارزش خواهد داشت. بنابراین منطقی به نظر می‌رسد که این شرکت هم با پشتوانه 1.5 میلیارد دلاری هر آنچه که راکستار برای ساخت یک اثر انقلابی می‌خواهد را فراهم کند. خود Take Two تایید کرده است که با انتشار GTA VI این شرکت نزدیک به 8 میلیارد دلار درآمد خواهد داشت. رقمی که شاید هیچ بازی نتواند آن را تکرار کند.

 

حسین رضایی

حسین رضایی، نویسنده، روزنامه نگار و منتقد بازی های ویدئویی و حوزه تکنولوژی.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا