مقالات

بازی مخفی‌کاری اسرار آمیز Kojima Productions چیست؟

?What Is Kojima Productions’ Mysterious Stealth Gam

علاوه بر دو بازی Death Stranding 2 و OD، استودیوی Kojima Productions یک بازی سوم نیز در مرحله توسعه اولیه دارد. این بازی که با اسم Physint شناخته می‌شود، هیچ اطلاعات رسمی درباره آن در دست نیست، اما چند نظریه در مورد آن وجود دارد که در این مقاله از فروشگاه تک سیرو پیرامون آن صحبت خواهیم کرد.

پایان غیرمنتظره یکی از برنامه‌های امسال State of Play با حضور هیدئو کوجیما، چهره برجسته دنیای بازی‌های ویدئویی، هیجانی کم‌نظیر را در میان مخاطبان برانگیخت. او همراه با هرمن هالست، از مدیران ارشد سونی، روی صحنه آمد؛ همین حضور کوتاه کافی بود تا فضایی پرشور در میان مخاطبان ایجاد کند، حتی با وجود اینکه این معرفی خبری کم‌حاشیه و بدون جزئیات خاص بود. در این رویداد، کوجیما بازی جدید خود با عنوان Physint را معرفی کرد. این بازی که در ژانر اکشن و جاسوسی قرار می‌گیرد، نه‌ تنها به ژانری بازمی‌گردد که کوجیما سهم بزرگی در محبوبیت آن داشته، بلکه بستری فراهم می‌کند تا او بار دیگر علاقه دیرینه‌اش به سینما را نیز به نمایش بگذارد.

در طول این رویداد، هر دو نفر درباره جزئیات بازی بسیار محافظه‌کارانه عمل کردند. نه تصویری نشان داده شد، نه نشانه‌ای از برند یا لوگو، و قطعاً هیچ نمایشی از گیم‌پلی به چشم نخورد. کوجیما تنها به این نکته اشاره کرد که ایده بازی شکل گرفته و تیم او در Kojima Productions در حال آماده‌سازی مقدمات آن هستند، اما توسعه اصلی بازی Physint تنها پس از انتشار بازی Death Stranding 2: On the Beach در سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد. بنابراین، پاسخ اولیه به این سؤال که «فیزینت دقیقاً چیست؟» تقریباً به یقین چنین خواهد بود: این بازی متعلق به کنسول نسل بعد است و از آنجا که سونی به‌طور کامل در این پروژه همکاری می‌کند، عرضه آن به احتمال زیاد برای کنسول پلی‌استیشن ۶ برنامه‌ریزی شده است.

با توجه به رویکرد کوجیما در گذشته، می‌توان انتظار داشت که بازی Physint فراتر از یک بازی صرف باشد و به اثری تبدیل شود که مرزهای داستان‌گویی تعاملی و سینمایی را گسترش دهد. او همواره به خلق تجربه‌هایی پیچیده و عمیق مشهور بوده است که مفاهیمی چون روانشناسی، فلسفه و پیام‌های اجتماعی را به شکلی هنرمندانه در بطن اکشن و گیم‌پلی تعبیه می‌کند. این احتمال وجود دارد که کوجیما با Physint به واکاوی مضامین جدیدی بپردازد که هم از لحاظ فنی و هم از نظر روایی پیشرفتی در ژانر اکشن و جاسوسی به شمار آید، و شاید شاهد مکانیک‌های مخفی‌کاری و هوش مصنوعی پیچیده‌تر باشیم که به تجربه‌ای فراگیرتر منتهی شود.

بازی مخفی‌کاری اسرار آمیز Kojima Productions چیست؟

آیا باید برای تجربه بازی مرموز Kojima Productions تا عرضه کنسول پلی استیشن 6 صبر کنیم؟

بدیهی است که این اظهارات نتیجه‌گیری قطعی محسوب نمی‌شوند، چرا که در کارهای کوجیما به ندرت می‌توان چیزی را به قطعیت بیان کرد. همان‌طور که می‌دانید، بازی‌های ویدئویی با ابعاد و جاه‌طلبی پروژه‌های کوجیما سال‌ها زمان می‌برند تا به مرحله انتشار برسند. پلی‌استیشن ۶ هنوز حتی معرفی نشده است، چه برسد به آنکه بازه زمانی مشخصی برای عرضه داشته باشد، اما طبق گفته‌های برخی منابع داخلی، احتمالاً حدود چهار سال دیگر تا رونمایی از نسل بعدی کنسول سونی فاصله داریم. بنابراین، شاید تا سال ۲۰۲۸ یا حتی فراتر از آن باید منتظر بمانیم تا به Physint دسترسی پیدا کنیم. در هر صورت، کوجیما خودش این بازی را به‌ عنوان یک اثر نسل بعدی معرفی کرده است، که این دقیق‌ترین بیانیه‌ای است که تاکنون می‌توانیم درباره آن مطرح کنیم. هر آنچه از این نقطه به بعد گفته می‌شود، صرفاً گمانه‌زنی خواهد بود.

خواندن  اختصاص فضای خالی 644 گیگابایتی به کاربران؛ قابلیت بی نظیر پلی استیشن 5

در افق نزدیک، مستندی با نام هیدئو کوجیما: پیوند جهان‌ها منتشر خواهد شد که به بررسی ذهن خلاق او پرداخته و سه دهه فعالیت حرفه‌ای وی را از دوران همکاری با کونامی تا زمان تأسیس استودیوی مستقل خود دنبال می‌کند. در تریلر این مستند، کوجیما درباره تلاش مداومش برای خلق چیزی بی‌نظیر صحبت می‌کند؛ چیزی که پیش از آن انجام نشده یا خود او به آن دست نیافته باشد. پس از پایان همکاری‌اش با کونامی، او کار روی بازی Death Stranding، نخستین بازی از سبک «استرند»، را آغاز کرد. با Death Stranding 2، کوجیما به توسعه یک فرنچایز شخصی پرداخته است. بازی OD که به‌طور اختصاصی برای مایکروسافت ساخته می‌شود، نخستین تجربه کامل او در ژانر وحشت خواهد بود. هرچند Physint بازگشتی به ژانر اکشن جاسوسی محسوب می‌شود که کوجیما با آن شهرت یافت، اما همچنان ایده خلق اثری کاملاً متفاوت و بدیع در این پروژه جاری است.

مفهوم «تازگی» در این بازی می‌تواند معنای متعددی داشته باشد. کوجیما درباره بازی Physint می‌گوید:

 «برنامه ما این است که با گردآوری پیشرفته‌ترین فناوری‌ها و بهترین استعدادهای جهان آن را بسازیم.»

او همچنین اشاره می‌کند:

 «طبیعتاً این بازی تعاملی خواهد بود، اما از نظر ظاهر، داستان، تم، بازیگران، اجرا، مد و صدا، همچون یک فیلم عمل می‌کند. با این اثر، امیدواریم مرزهای میان فیلم و بازی‌های ویدئویی را درنوردیم.»

به گفته کوجیما، حتی اگر مادرتان وارد اتاق شود و شما را در حال بازی کردن ببیند، ممکن است تصور کند که در حال تماشای فیلم هستید. این توضیح، که در نخستین قسمت از سری HideoTube پس از هفت سال بیان شد، احتمال ساخت دو رسانه مرتبط به‌هم، یعنی بازی و فیلم، را رد می‌کند. هرچند همکاری با Sony Interactive Entertainment و Columbia Pictures می‌توانست چنین فرضیه‌ای را تقویت کند، اما کوجیما تصریح می‌کند: «مطمئناً این یک بازی خواهد بود.» با این‌ حال، او همچنان مردد است که این پروژه تا کجا پیش خواهد رفت.

بازی مخفی‌کاری اسرار آمیز Kojima Productions چیست؟

آیا استودیوی Kojima Productions پرچمدار تحولات گرافیکی با این بازی خواهد شد؟

حال، این بیانیه نشان می‌دهد که فناوری‌ای که استودیوی کوجیما پروداکشنز برای ساخت بازی Physint به کار خواهد گرفت، یا هنوز اختراع نشده، یا به طور کامل توسعه نیافته است، یا هرگز به شیوه‌ای که هیدئو کوجیما قصد دارد از آن استفاده کند به کار نرفته است. این اظهارات فرضیه تبدیل شدن بازی Physint به نوعی بازی تعاملی شبیه به Until Dawn، The Quarry، یا Detroit: Become Human را رد می‌کند. با توجه به میل همیشگی کوجیما به نوآوری و خلق تجربیات یکتا، این نتیجه‌گیری دور از انتظار نیست. شاید بازی Physint به جای بازی‌های سنتی در حوزه‌ای همچون واقعیت مجازی یا افزوده جای گیرد. این که دقیقاً چگونه این امر تحقق می‌یابد، هنوز معمایی است. اما آیا نام بازی می‌تواند سرنخی در خصوص اینکه Physint یک بازی واقعیت مجازی است یا خیر ارائه دهد؟

خواندن  ساخت بازی انحصاری برای پلی استیشن توسط استودیو بازی سازی رمدی؛ احتمال یا واقعیت؟

پاسخ مثبت است، اما پیش از آنکه معنای پشت واژه Physint را تحلیل کنیم، باید به این نکته توجه کنیم که این کلمه ممکن است معانی متعددی داشته باشد. کوجیما به ایجاد مسیرهای انحرافی و استفاده از نمادهای گمراه‌کننده علاقه زیادی دارد.

تحلیلی از بازی Physint

محتمل‌ترین و منطقی‌ترین حدس برای بخش «int» در نام Physint این است که مخفف intelligence به معنی اطلاعات و هوش باشد. این مفهوم به اصول تثبیت‌شده‌ای در جمع‌آوری اطلاعات واقعی بازمی‌گردد. اطلاعات انسانی یا HUMINT از افراد، مشاوران خارجی، و جاسوسی به دست می‌آید. اطلاعات سیگنال یا SIGINT با رهگیری امواج و اطلاعات تکنیکی یا TECHINT به تحلیل و بررسی تسلیحات و تجهیزات مربوط است. در این صورت، اگر «phys» به مفهوم هوش و اطلاعات مربوط باشد، ممکن است به شکلی از جمع‌آوری اطلاعات فیزیکی یا فیزیک‌محور اشاره کند.

اما چه نوعی؟ فیزیکی؟ فیزیولوژیکی؟ شاید روان‌شناختی؟ یا حتی روانی و ذهنی؟ شاید هم مرتبط با جنبه‌ای از قوانین فیزیک باشد؟ تمامی این حدس‌ها ارزش بررسی دارند. آثار قبلی کوجیما مانند Death Stranding و تا حدی Metal Gear Solid اغلب به مفاهیم ماورایی و غیرقابل توضیح پرداخته‌اند. در Death Stranding، یک رویداد فاجعه‌بار باعث شکل‌گیری عنصری جدید شد که قوانینی تازه از فیزیک را در قالب باران زمان به جهان معرفی کرد. بنابراین، Physint ممکن است به نوعی فیزیک نوین و تحول‌آفرین مرتبط بوده که شاید‌ این‌ها توانایی سفر در زمان، کنترل جاذبه یا دستکاری ابعاد باشد.

استفاده از چنین قدرتی می‌تواند روش جدیدی برای جمع‌آوری اطلاعات به صورت مخفی باشد. اگر چنین نیرویی وجود داشته باشد، احتمالاً سازمان‌ها و دولت‌های متعددی برای تصاحب آن وارد رقابت می‌شوند. بازیکن ممکن است در نقش محافظ این قدرت ظاهر شود تا آن را از دسترس نیروهای بدخواه دور نگه دارد، یا شاید Physint در دنیایی اتفاق بیفتد که آژانس‌های مختلف این فیزیک مرموز را تحت کنترل خود داشته باشند. شاید دستگاهی کلید دسترسی به این قدرت باشد و رقابتی تسلیحاتی و مخفیانه برای دستیابی به آن شکل گیرد. در این شرایط، توازن قدرت جهانی ممکن است به خطر بیفتد، یک جنگ سرد جدید در حال شکل‌گیری باشد، یا حتی جنگی تمام‌عیار از قبل در جریان باشد.

خواندن  انتشار تصویر جدیدی از کنسول پلی استیشن 5

بازی مخفی‌کاری اسرار آمیز Kojima Productions چیست؟

نتیجه چه می‌شود؟

پرداختن به ایده‌ها و داستانی که بازی Physint در آن جریان خواهد داشت، بسیار وسوسه‌کننده است. البته ممکن است بخش «phys» به مفهومی کاملاً متفاوت اشاره داشته باشد. شاید معنای آن به موردی از فیزیک بازگردد؟ شاید شیوه‌ای جدید برای درک و تعامل با جهان فیزیکی باشد؟ روشی برای گردآوری و تحلیل اطلاعات مادی، به هر شکل ممکن، برای مقاصد جاسوسی؟ واژه فیزیکی حتی می‌تواند به اقدامات بازیکن نیز مربوط شود و این احتمال را تقویت کند که Physint در قالب واقعیت مجازی یا افزوده عرضه شود. شاید هم این بازی ترکیبی از صحنه‌های سینمایی فراگیر و ۳۶۰ درجه با اکشن در محیط واقعیت مجازی باشد، جایی که بازیکنان اطلاعات را از نسخه‌های دیجیتالی مکان‌های واقعی جمع‌آوری می‌کنند. چه بسا کوجیما در حال توسعه فناوری‌ای باشد که به بازیکنان اجازه می‌دهد خود را به‌طور کامل به‌صورت موشن‌کپچر وارد قلب ماجرا کنند. این خود می‌تواند یکی از راه‌های شکستن مرزهای میان بازی‌ها و فیلم‌ها باشد.

حالا به دنیای واقعی بازگردیم. شاید بیش از حد در این گمانه‌زنی‌ها غرق شده‌ایم.

در سال ۲۰۲۰، کوجیما به شدت بیمار شد و برای بهبودی تحت عمل جراحی قرار گرفت. در همان دوره، با وجود سیل درخواست‌های روزانه طرفداران در شبکه‌های اجتماعی که از او می‌خواستند به مجموعه Metal Gear Solid بازگردد، تصمیم گرفت بار دیگر به ژانری که شهرتش را مدیون آن بود روی بیاورد. اما نتیجه‌گیری نهایی ما این است که Physint به هیچ عنوان متال گیر سالید ۶ نخواهد بود. در بهترین حالت، می‌توان آن را جانشینی معنوی برای آن در نظر گرفت. کوجیما به دنبال خلق تجربه‌ای کاملاً جدید است. هرچند که باید سال‌ها برای عرضه این اثر صبر کنیم، وجود دث استرندینگ ۲ و OD حداقل دل‌مشغولی لذت‌بخشی برای طرفداران او تا آن زمان فراهم می‌کند.

شما مخاطبان عزیز می‌توانید هم اکنون بازی و محصولات موردنظر خودتان را به صورت مستقیم با ضمانت بهترین قیمت و ارسال سریع از فروشگاه تک سیرو خریداری کرده و تجربه خرید یا بازی خودتان را با ما و سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

نظر شما در خصوص این مقاله چیست؟ با توجه به تاکید هیدئو کوجیما بر ترکیب بازی‌های ویدئویی و فیلم‌ها در پروژه Physint و احتمال استفاده از فناوری‌های جدید، چگونه می‌توان انتظار داشت که این بازی بتواند مرز میان واقعیت مجازی و سینمایی را بشکند؟ با در نظر گرفتن علاقه کوجیما به مفاهیم جاسوسی، تکنولوژی‌های نوظهور و موضوعات فلسفی در آثار قبلی‌اش، چگونه می‌توان انتظار داشت که بازی Physint در زمینه داستان‌سرایی و گیم‌پلی به چالش‌های روان‌شناختی یا مفاهیم پیشرفته‌ای مانند فیزیک کوانتومی و قدرت‌های ذهنی بپردازد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و سایر اخبار و مقالات مرتبط با حوزه بازی‌های ویدیویی را از طریق مجله تک سیرو پیگیری و مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا