رکورد طولانیترین فیلمنامه تاریخ گیم شکسته شد؟
The Record Of The Longest Script In The History Of The Game Was Broken
داستانگویی در بازیهای ویدئویی، پلی است میان دنیای خیال و واقعیت! جایی که گیمر از کالبد مادی خودش خارج میشود و در عالم معنویات یک اثر گیمینگ به عنوان نقش اصلی داستان ایفای نقش میکند. درست مثل یک تئاتر جذاب که بازیگر آن و حتی تماشاچیاش هم خود ما گیمرها هستیم. این دقیقاً معجزه اصلی صنعت گیم و برگ برنده آن در مقایسه با دنیای هالیوود و سریالهای تلویزیونی است. البته که داستان پردازی در دنیای سینما و تلویزیون همچنان چند سر و گردن بالاتر از بازیهای ویدئویی است، اما در برجستهترین آثار هم ما همچنان یک نظارهگر هستیم که در خوشبینانهترین حالت احساسات و فکرمان درگیر میشود و نه بیشتر! این در حالیست که بازیهای ویدئویی گیمر را به بطن ماجرا میکشانند و با انتخابهای داستانی و گیم پلیهای شورانگیز تجربهای ناب و خارق العاده به وی هدیه میدهند. از آن پس همه چیز روی دوش گیمرهاست؛ اگر موفق شویم یا شکست خورده خودمان و انتخابهای داستانیمان مسئول هستیم و لاغیر! گرچه چنین دستاوردی در صنعت گیم به لطف Sony، Microsoft و Take Two واقعاً معرکه به نظر میرسد اما برای رسیدن به آن سازندگان باید پروسه طولانی چندین ساله را به جان بخرند. آنچنان که گاهاً فیلمنامه بازیهایشان به چندین هزار صفحه هم میرسد. این فیلمنامه میتواند محتوای دیالوگها، صحنههای سینماتیک و خلاصه هر جزئیاتی باشد که از آن تجربه میکنیم. حالا هم از گوشه و کنار خبر میرسد که در سال 2024 قرار است رکورد طولانیترین فیلمنامه تاریخ گیم توسط بازی Kingdom Come: Deliverance 2 شکسته شود. برای مشاهده ادامه خبر با وب سایت تک سیرو همراه باشید.
رکورد طولانیترین فیلمنامه متعلق به کدام بازی است؟
پرواضح است طولانیترین فیلمنامه بازیها در اختیار عناوین جهان باز، داستان محور و حتی نقش آفرینی هستند که در آنها انتخابهای داستانی و شخصیت پردازیها بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت دارند. شاید گزینه اولی که به ذهنتان برسد، بازیهای راکستار باشند. تا حدودی حق با شماست؛ البته راستش را بخواهید اطلاعات دقیقی از میزان تعداد دقیق کلمات فیلمنامه بازیهای این شرکت در دست نیست اما طبق آخرین برآوردها فیلمنامه GTA V نزدیک به 700 هزار کلمه بوده است. این در حالیست که Red Dead Redemption 2 به عنوان آخرین بازی این شرکت از رسیدن به چنین رقمی جامانده و با عدد 500 هزار کلمه نتوانسته به رکورد طولانیترین فیلمنامه صنعت گیم نزدیک شود. در کمال تعجب اما این رکورد در حال حاضر در اختیار عنوان Baldur’s Gate 3 است. محصولی که در سال 2023 عرضه شد و توانست علاوه بر کسب جایزه بهترین بازی سال، رکورد گینس طولانیترین متن فیلمنامه یک بازی ویدئویی را با 2 میلیون کلمه بشکند. اصولاً خیلیها اعتقاد دارند که حرافی سازندگان در داستان پردازی و شخصیت پردازیهای بیهوده و مکرر گرچه میتواند به قیمت شکستن یک رکورد تمام شود اما از منظر کیفی هیچ اعتبار و تضمینی برای آن وجود ندارد. با این تفاسیر حداقل همه میدانیم که Baldur’s Gate 3 از چنین فرضیهای کاملاً مستثنی است و هم از نظر کیفی و هم کمی یکی از بهترین عناوین یک دهه اخیر صنعت گیم قلمداد میشود.
رکوردشکنی جدید در راه است!
Kingdom Come: Deliverance 2 همین حالا هم به عنوان یک بازی نقش آفرینی و جهان باز معیارهای اصلی شکستن رکورد طولانیترین متن فیلمنامه بازیهای ویدئویی را دارد. به هر حال هر چه قدر که یک بازی بزرگتر باشد، احتمال این که بتواند برای شکستن این رکورد دورخیز کند بیشتر هم خواهد بود. از همه مهمتر بازی به طرز اعجاب برانگیزی بیشتر از سایر رقبایش روی شخصیت پردازی و انتخابهای داستانی مانور داده است. آن طور که سازندگان مییند؛ بازی روی شخصیتهای غیرقابلبازی (NPCها) تاکید بسیاری داشته و هر کدامشان میتوانند یک خط داستانی جداگانه با انتخابهای تاثیرگذار برایتان رقم بزنند. یعنی هر کسی که سر راهتان سبز میشود میتواند مسیر کلی بازی را عوض کند. از طرفی بازی نسبت به نسخه قبل دیالوگهای عمیقتری دارد. این در حالیست که نسخه قبلی نتوانست آنچنان که باید و شاید از این المان استفاده کند. حالا هم به صورت رسمی تایید شده که بازی بیش از 2.2 میلیون کلمه فیلمنامه دارد. این رقم یعنی بالاتر از هر بازی که تاکنون منتشر شده است. احتمالاً هم با محتواهای عرضه شده بیشتر بازی به مرور زمان، این رقم بیشتر از قبل هم بشود.
رقیب جان سختی به اسم GTA VI
حتی اگر این رقم اعجاب برانگیزی که سازندگان گفتهاند صحت داشته باشد، نمیتوان رکوردشکنی این بازی را دائمی و قطعی دانست. لااقل تا زمانی که خبری از حجم فیلمنامه GTA VI مشخص نشود نمیتوان هیچ نظر مشخصی داد. البته خیلیها اعتقاد دارند که اصولاً بازیهای راکستار دیالوگ محور نیستند و مثل یک اثر نقش آفرینی نمیتوانند هر NPC را وارد یک خط داستانی با انتخابهای داستانی و دیالوگهای متعدد کنند. با این تفاسیر هیچ کس نمیداند که راکستار دقیقاً چه چیزی در سر دارد؟ شاید آنها بتوانند تعامل با NPCها را وارد سطح جدیدی کنند و از آنجایی که بزرگترین بازی یک دهه اخیر را میخواهند به بازار عرضه نمایند هیچ بعید نیست بتوانند از رقم 2.2 میلیون کلمه فیلمنامه هم عبور کنند. خصوصاً این که از گوشه و کنار خبر میرسد داستان سرایی نسخه جدید بازی نسبت به Red Dead Redemption 2 و GTA V به مراتب طولانیتر و عمیقتر خواهد بود. با این تفاسیر حداقل الان میدانیم که Kingdom Come: Deliverance II تا مدتی عهدهدار این رکورد خواهد بود. آن طور هم که منتقدین میگویند بازی بهبودهای قابلتوجه در گیمپلی، گرافیک و داستانگویی داشته است. آنچنان که قرار است تقریباً 1 ماه پیش از عرضه نهایی نمرههای آن منتشر شود. موردی که در صنعت گیم کمسابقه بوده است.