مخالفت EA با خالق Dead Space برای ساخت نسخه جدید
EA Opposes Dead Space Creator's Decision To Make A New Version
هر فرانچایزی در صنعت گیم برای جاودانگی به یک خالق نیاز دارد تا بلکه شناسنامه و هویت آن در گذر زمان باشد. گرچه در دنیای بازیهای ویدئویی منیت و فردگرایی معنایی ندارد، اما از شما چه پنهان ما همیشه دوست داریم که آثار شاهکار را به نبوغ و خلاقیت یک بازیساز وابسته بدانیم. به خاطر همین است که نمیتوانیم GTA بدون سم هاوزر، The Last of Us بدون نیل دراکمن و Fallout بدون تاد هاوارد را در ذهنمان حتی تصور کنیم. از بخت بد طرف حساب استدیوها و بازیسازان معمولاً ناشرینی هستند که چندان با این فردگرایی کنار نمیآیند و تنها چیزی که برایشان مهم و ملموس است فروش خوب بازیها و درآمد حاصل از آنهاست. پس خیلی راحت میتوانند سر بزنگاه و درست موقعی که خالق یک اثر طعم بحران را چشیده زیر پایش را خالی کنند. درست مثل داستان کوجیما و کونامی که روزگاری به مثابه یک رابطه پدر و پسری بود اما در نهایت بزرگترین خیانت تاریخ صنعت گیم را جلوی چشمانمان روایت کرد. گلن اسکافیلد (Glen Schofield) هم تقریباً چنین حکایتی داشت. با این تفاوت که خودش بعد از خلق دو نسخه ابتدایی Dead Space برای فرصتهای جدید و خلاقانه تصمیم گرفت راهش را از EA جدا کند. به همین خاطر رابطهی این دو هرگز مثل کوجیما و کونامی شکرآب نبود، اما باید قبول کرد که دیگر سنخیتی با هم نداشتند. بعد از آن بود که EA و استدیوی Visceral Games تصمیم گرفتند نسخه سوم را در سال 2013 به بازار عرضه کنند. بازی که به جای تمرکز روی المانهای ترس و بقا بیشتر حول محور عناصر اکشن مانور میداد و به همین خاطر نتوانست به چندان موفقیت خاصی هم برسد. اسکافیلد هم از آن طرف با Activision سر از فرانچایز Call of Duty و عناوین دیگر این شرکت درآورد. در نهایت هم همین سال گذشته تصمیم گرفت بازی The Callisto Protocol که در حقیقت دنباله معنوی Dead Space است را بسازد. از بخت بد این بازی هرگز نتوانست انتظارات منتقدین و گیمرها را تبدیل کند. اما مرد جان سخت دنیای گیم به این راحتیها تسلیم نمی شود. آنچنان که همین چند وقت پیش حتی به دنبال وسوسه کردن EA برای ساخت Dead Space 4 بود که شوربختانه نتوانست مدیران این شرکت را متقاعد کند. برای مشاهده ادامه خبر و جزئیات بیشتر با وب سایت تک سیرو همراه باشید.
تقریباً از همان روزی که اسکافیلد برای اولین بار از بازی استدیوی خودش (Striking Distance Studios) یعنی The Callisto Protocol رونمایی کرد، کاملاً مشخص بود که این بازیساز برجسته و باتجربه همچنان دنیای عناوین ترس و بقا را به سایر سبکها و بازیها ترجیح میدهد. آنچنان که خیلیها اعتقاد داشتند این بازی در حقیقت یک کپی مدرن از فرانچایز Dead Space است. با این حال شرکت Krafton به عنوان ناشر بازی حساب ویژهای روی محبوبیت اسکافیلد و شباهت این عنوان با Dead Space باز کرده بود. از بخت بد، همزمان با این عنوان هم EA تصمیم گرفت نسخه اول این سری را بازسازی کند. اینجا بود که اسکافیلد به مانند یک پدر سالخورده باید به مصاف پسر محبوبش میرفت. رقابتی که البته به گواه منتقدین و گیمرها تماماً به نفع EA تمام شد و The Callisto Protocol در برابر Dead Space Remake حرف خاصی برای گفتن نداشت. کار به جایی رسید که شرکت Krafton رسماً از فروش ضعیف 2 میلیون نسخهای بازی جدیدشان اعلام نارضایتی کردند و انگشت اتهام را سمت تیم اسکافیلد نشانه گرفتند. این در حالی بود که آنها پیش بینی فروش حداقل 5 میلیون نسخهای داشتند و حالا باید با نصف این رقم پرونده کالیستو پروتکل را برای همیشه میبستند. ظاهراً خود اسکافیلد هم متوجه شده است که ترکیب وی با EA میتواند دوباره ژانر ترس و بقا آن هم در یک دنیای فضایی و آخرالزمانی را متحول کند. به همین خاطر او اخیراً از یک پیشنهاد وسوسه انگیز به EA خبر داده که ظاهراً با مخالفت مدیران این شرکت همراه بوده است.
گلن اسکافیلد اخیراً به همراه با برت رابینز و کریستوفر استون (سازندگان Dead Space) در جریان یک لایو استریم به میزبانی Dan Allen، از تمایلشان برای ساخت نسخه چهارم این سری خبر دادند. اسکافیلد درباره پیشنهاد خودشان به EA برای ساخت Dead Space 4 گفت:
ما واقعاً امسال، سه نفرمان (اشاره به خودش و دو نفر دیگر از تیم)، تلاش کردیم ایده ساخت Dead Space 4 را مطرح کنیم.
دن آلن در واکنش به این صحبت پرسید:” نتیجه چی بود؟ EA هیچ واکنشی نشان نداد؟” اسکافیلد هم در پاسخ گفت:
“خب، ما خیلی عمیق وارد بحث نشدیم. آنها گفتند فعلاً علاقهای ندارند و از ایدهمان تشکر کردند. ما هم به نظرشان احترام گذاشتیم.”
اسکافیلد اما در ادامه تاکید کرد که در صورت تمایل EA Games وی و تیم قدیمی توسعه دهنده این سری چندین ایده خارق العاده برای ساخت نسخه بعدی دارند. با این حال فعلاً در مقطع زمانی EA تمایلی به این کار ندارد. با تمام این تفاسیر اسکافیلد و رفقایش اعلام کردهاند که در صورت آمادگی EA آنها میتوانند نسخه بعدی این سری را در هر زمانی بسازند.
چرا EA موافق ساخت Dead Space 4 نیست؟
EA ناشر محبوبی نیست، اما محبوبترین بازیها را دارد. به همین خاطر برخلاف بسیاری از شرکتها که هشتشان گروه نهشان است، هیچ وقت کفگیرش که به ته دیگ نمیخورد. یعنی هم بودجه کافی برای ساخت بازیها دارد و هم این که صاحب IPهای متنوع و خارق العادهای است. با تمام این تفاسیر مدیران این شرکت تمایلی به ساخت نسخه جدید این سری ندارند. به چند دلیل بسیار مهم؛ اول از همه باید به فروش Dead Space Remake اشاره کرد که ظاهراً چندان از پس انتظارات EA برنیامده است. از طرفی توسعه یک اثر AAA بزرگ مثل این Dead Space نیازمند بودجه کلانی است که EA ترجیح میدهد فعلاً آن را صرف بازیهای سودده و پردرآمد دیگر کند. به هر حال آنها همین حالا هم به لطف بازیهای ورزشی خود بازار غرب را تحت سیطرهی خودشان درآوردهاند. با این وجود حتی اگر EA روزی برای ساخت نسخه بعدی این سری وسوسه بشود، باز هم اسکافیلد گزینه منطقی برای آنها نخواهد بود. چرا که The Callisto Protocol در مقایسه با ریمیک نسخه اول این مجموعه عملکرد به مراتب ضعیفتری داشت و نمیتوان صرفاً با این پشتوانه که اسکافیلد خالق این مجموعه بوده، روی نسخه بعدی آن هم ریسک کرد.