صنعت گیم دیگر مثل آن دنیای ساده و بیشیله پیله سابقش نیست. قبلاًها ما بودیم و یک کنسول زمخت چند ضلعی که کارمان را تا یک دهه راه میانداخت. بازیسازها هم مثل الان چالش و سردرد نداشتند! دست بر قضا هم خلاقیتشان بیشتر بود و هم اگر به محدودیتی بر میخوردند به جای عجز و ناله فکر راه چارهای برای آن میگشتند. نمونهاش هم همین Silent Hill 2! جایی که سازندگان برای خلق محیطهای دوردست به مشکل فنی و محدودیتهای جدی برخورد کردند و در نهایت با حیلهی خلق مههای غلیظ و سنگین این مانع را کنار زدند. اما حالا صنعت گیم دیگر مثل سابق صاف و ساده نیست. سال به سال بازیها پرزرق و برقتر میشوند و شوربختانه محدودیتهای دست و پاگیر کنسولها نیز اجازه عرض اندام به بازیسازان نمیدهد. بازیسازانی که البته عملکرد خودشان هم محل مناقشه است و از خلق یک اثر بهینه شده و قابل قبول هم عاجز به نظر میرسند. در چنین شرایطی بیشترین جور را سونی (Sony) و مایکروسافت (Microsoft) به دوش کشیدند. تقریباً از اوایل نسل هشتم مدیران این دو شرکت با موج عظیمی از توقعات گیمرها روبرو شدند. از کیفیت 4K بگیرید تا فریم ریت 60 پایدار تنها گوشهای از انتظارات مخاطبین بود. بازیسازان هم دائماً محدودیت سخت افزاری کنسولها را بهانه میکردند. توالی چنین اتفاقاتی به خلق کنسولهای میان نسلی منتهی شد. Xbox One X از یک سو و PS4 Pro از سمت دیگر به عنوان اولین نمونه کنسولهای میان نسلی تا حدودی توانستند رسالت خودشان را به جای بیاورند. فروش خوب این دو کنسول باعث شد تا همهیمان مطمئن شویم که علی رغم سخت افزار واقعاً قدرتمند PS5 و Xbox Series X مجدداً شاهد عرضه کنسولهای میان نسلی باشیم. اتفاقاً همینطور هم شد و حالا PS5 Pro چراغ اول را روشن کرده است. آن هم با شعارهایی که پیش از این در صنعت گیم نمیتوانستیم ببینیم؛ از اجرای 4K با فریم ریت 60 بگیرید تا حتی اجرای 8K سایر عناوین! از آن طرف Ray Tracing پیشرفته و فناوری PSSR از دیگر برگ برندههای پلی استیشن 5 پرو به حساب میآیند. با این حال این کنسول مخالفین خودش را هم دارد. کسانی که اعتقاد دارند خرید PS5 Pro با توجه به قیمت گزاف و امکانات نه چندان دهن پرکنی که دارد چندان منطقی نیست! اما از آن سمت عدهای همچنان روی پلتفرم جدید سونی تعصب دارند و آن را عصای صنعت گیم در روزهای بحرانی آتی میدانند. در این مطلب بررسی خواهیم کرد که کنسولهای میان نسلی مثل PS5 Pro میتوانند این تحول و انقلاب گسترده را واقعاً ایجاد کنند یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال با وب سایت تک سیرو همراه باشید.
حافظه SSD دو ترابایتی؛ دیگر نگران بازیهای سنگین 2025 نباشید!
از شما چه پنهان این روزها آن قدر بازیها حجیم و سنگین شدهاند که عملاً وجود یک عنوان که فضای معقولی به خودش اختصاص دهد سختتر از هر زمان دیگر به نظر میرسد. تازه این در شرایطی است که هنوز در میانههای نسل نهم هستیم و در آینده نه چندان دور موج جدیدی از بازیهای بزرگ و سنگین مثل GTA VI به بازار عرضه میشوند. طبیعتاً در چنین شرایطی ظرفیت 1 ترابایتی کنسول PS5 Slim هم به زحمت میتواند جوابگوی نیاز مخاطبینی باشد که احتمالاً کلکسیونی از بازیها را میخواهند تجربه کنند. از طرفی خرید یک حافظه SSD جانبی هم خرج سنگینی روی دست مخاطب به جای میگذارد و چندان منطقی و به صرفه نیست. سونی با PS5 Pro خیال مخاطبینش را یکبار برای همیشه راحت میکند و با فضای 2 ترابایتی خودش آزادی عمل گستردهای را پیش روی مخاطبین قرار میدهد. گرچه همچنان کنسول اصلی بازار PS5 عادی است، اما همین که سازندگان رد پای حافظههای 2 ترابایتی را در بازار ببینند، احتمالاً دیگر چندان رغبتی نسبت به بهینه سازی بازیهایشان نداشته باشند. البته این مورد چندان عادلانه به نظر نمیرسد اما با توجه به ضعف جدی بازیسازان امروزی و کاهلی آنها در خلق یک اثر بهینه هیچ بعید نیست که شاهد موج عظیمی از بازیهای سنگین در سال 2025 باشیم.
تجربه بازیها این بار زیباتر و روانتر از همیشه!
مسلماً مهمترین برگ برنده کنسول PS5 Pro قدرت سخت افزاری قابل توجه آن است. جایی که حالا سازندگان میتوانند با فراغ بال تکنولوژیهای بصریشان را پیاده کنند و نگرانی از بابت بهینه سازی بازی هم نداشته باشند. روی کاغذ PS5 Pro مشخصات وسوسه کنندهای دارد. در وهله اول قدرت پردازنده گرافیکی آن از رقم 10.3 ترافلاپسی به 16.3 رسیده و حتی 45 درصد قدرت رندر آن نیز بهبود پیدا کرده است. این بار اما 2 گیگابایت RAM اضافه برای پردازشهای مربوط به سیستم عامل هم داریم تا در نهایت 16 گیگابایت RAM اصلی کنسول توانایی بیشتری برای پردازش بازیها داشته باشد. در کنار این موضوع CPU اما چندان تغییری به خود ندیده است و صرفاً همان پردازنده Ryzen Zen 2 با افزایش 10 درصدی سرعت را در کنسول جدید میبینیم. خب تمام این آمار و ارقام را که همه میدانیم حالا وقت آن است که تاثیر آنها را در بازیهای آتی ببینیم. جایی که احتمالاً بازیسازها بیباکتر از همیشه بازیهایشان را میسازند. یعنی هم از نظر جزئیات بصری، گستردگی دنیای بازی و خلاصه هر چیزی که فکرش را بکنید. در ادامه چند نمونه از این پیشرفتها را میبینید:
- نورپردازی طبیعیتر با Ray Tracing: سازندگان میتوانند تکنولوژی رهگیری پرتو (Ray Tracing) را با کیفیتی واقعیتر و تأثیر کمتر بر نرخ فریم پیادهسازی کنند. این بهبود میتواند جلوههای نوری مانند سایهها، بازتابها و انکسارات را به یک سطح واقع گرایانه برسانند.
- پشتیبانی از وضوح 4K واقعی با نرخ فریم بالا: PS5 Pro این امکان را میدهد که بازیها با کیفیت 4K واقعی و با نرخ فریمی پایدار (60fps یا حتی 120fps در کیفیت پایین تر) اجرا شوند، در حالی که نسخههای استاندارد PS5 برای حفظ فریم، گاهی وضوح تصویر را کاهش میدهند.
- فناوری PSSR: هوش مصنوعی حالا دیگر به عصای دست صنعت گیم مبدل شده است! به لطف فناوری PSSR حالا بازیها با استفاده از فناوریهای هوش مصنوعی تطبیقی جلوههای بصری به مراتب بهتر و البته فریم ریت پایدارتری خواهند داشت.
- تبعات افزایش سرعت RAM دستگاه: به لطف این موضوع ما میتوانیم در بازیها محیطهای بزرگتر و غنیتر با تعداد بیشتری از اشیاء و NPC ببینیم. همچنین شاهد بهبود قابل توجهی در سیستمهای پیچیدهتر مانند هوش مصنوعی دشمنان یا تعاملات فیزیکی هستیم که بیشترین نمودش را در صحنههای شلوغ و پرجمعیت نشان میدهد.
افزایش نمرات بازیها از دید منتقدین
شما که غریبه نیستید، همین حالا سونی برای چرب زبانی هم که شده به اکثر منتقدین معتبر و درجه یک بازار که همیشه روی دیدگاه مخاطبین و جامعه جهانی تاثیر میگذارند، نمونههای PS5 Pro را ارسال کرده است تا از این به بعد با همین پلتفرم بازیها را نقد کنند. خود این موضوع یک مزیت اساسی برای بازیسازانی تلقی میشود که همیشه با بهینه سازی بازیهایشان دردسر دارند. تا دلتان هم بخواهد بازیهای زیادی این روزها عرضه میشوند که پر هستند از مشکلات فنی، باگهای متعدد و حتی افت فریمهای قابل توجه در محیطهای شلوغ! از شما چه پنهان این مشکل احتمالاً در سالیان آتی بیشتر هم بشود و کنسول اصلی PS5 به واسطه سخت افزار ضعیفتر خود چالش بیشتری داشته باشد. اما از انجایی که منتقدین معمولاً با PS5 Pro بازیها را تجربه میکنند احتمالاً چندان توجهی به این مسائل نداشته باشند و خواه ناخواه بازیها به مراتب نمرات بیشتری هم دریافت خواهند کرد. البته همچنان PS5 استاندارد، کنسول اصلی بازار و پلتفرم غالب جامعه است ولی با این حال نمیتوان از تاثیر PS5 Pro که حسابی برای اجرای بازیهای سنگین تواناست هم به سادگی گذشت.
گسترش بازار و افزایش چرخه عمر نسل نهم
به صورت کلی هر نسل از کنسولهای بازی عمر 7 تا 9 سال دارند! اما چنین آمار و ارقامی برای صنعت امروزی بازیهای ویدئویی که دائماً در حال پیشرفت است چندان مطمئن به نظر میرسد. اصلاً همین کنسولهای میان نسلی به همین خاطر ساخته شدند تا پلتفرمهای پلی استیشن و مایکروسافت بتوانند از پس سرعت پیشرفت بازیهای ویدئویی از نظر بصری و فنی بربیایند. حالا که PS5 Pro به بازار عرضه شده و بهبودهای فنی قابل توجهی هم به خودش اختصاص داده است، احتمالاً چرخه عمر نسل نهم کنسولهای بازی بیشتر از قبل بشود. البته نه به آن اندازهای که بتوان برای نسل بعدی کنسولها هم روی آن حساب باز کرد، اما حداقل میتوان از این بابت مطمئن بود که کنسول قدرتمند جدید سونی میتواند طول عمر PS5 را مقداری افزایش دهد.
افزایش فروش بازیهای بازسازیشده و ارتقاءیافته
کنسولهای میان نسلی میتوانند یک برگ برنده برای بازیهای قدیمی باشند. حالا واژه “قدیمی” میتواند طیف گستردهای از بازیها را شامل شود. به عنوان مثال ممکن است بازیهایی که پیش از این در نسل هشتم کنسولها و حتی PS5 استاندارد مشکلات عدیده فنی داشتند با عرضه یک بروزرسانی بتوانند گذشته تیره و تاریکشان را بر روی یک کنسول قدرتمند و همه فن حریف جبران کنند. اصلاً همین کار میتواند بازیهایی که حالا در یک گمنامی به سر میبرند را دوباره سر زبانها بیاندازند. فکرش را بکنید، یک بازیساز عنوان خوبی ساخته و از قضا پرداختهای درون برنامهای هم داشته! حالا با عرضه یک بروزرسانی وسوسه انگیز مخصوص PS5 Pro دوباره جمعیت قابل توجهی برای تجربه بازی وسوسه میشوند. همین جمعیت هم احتمالاً با پرداختهای درون برنامهای مجدداً به درآمد بازیسازان کمک خواهند کرد.
GTA VI، سال 2025 و PS5؛ مثلث بهشتی!
مسلماً GTA VI خودش به تنهایی میتواند یک دلیل کافی برای خرید PS5 Pro باشد. آنچنان که بسیاری از رسانههای سرگرمی تاکید کرده بودند GTA 6 قرار است اصلیترین بازی کنسول PS5 Pro باشد که با حمایت خود سونی میخواهد قدرت این سخت افزار را به رخ بکشد. تصورش را بکنید، گیمری که قریب به یک دهه فراغ از نسخه جدید این مجموعه را تجربه کرده است، برای بهترین جلوههای بصری و تواناییهای فنی دست به هر کاری میزند. خصوصاً این که پای یکی از واقع گرایانهترین و گستردهترین عناوین تاریخ صنعت گیم هم در میان باشد. به نظر میرسد، سال 2025 در GTA VI خلاصه میشود و همین بازی هم بهترین گرافیک و جزئیاتش را در PS5 Pro به نمایش خواهد گذاشت! البته تا یادمان نرفته این را هم بگوییم که احتمالاً بازی از نظر فریم ریت تفاوت چندانی با PS5 استاندارد نداشته باشد، چرا که اصولاً بازیهای راکستار به CPU متکی هستند و همانطور هم که پیش از این گفتیم پردازندهها تغییر خاصی نسبت به قبل نداشتهاند. با این حال نمیتوان از جزئیات بصری به مراتب بهتر بازی بر روی پلی استیشن 5 پرو نیز به سادگی گذشت
خبری از کنسول میان نسلی مایکروسافت نیست!
شرایطی که خیلیها گمان میکردند مایکروسافت همین حالا در اندیشه ساخت و عرضه کنسول میان نسلی خودش است، اسپنسر آب پاکی را روی دست همه ریخت. او در توضیح این که چرا این شرکت به دنبال ساخت یک رقیب برای PS5 Pro نیست گفت: “ما فقط به خاطر سود خودمان یک کنسول جدید که فقط مقداری سخت افزارش بهتر شده را عرضه نمی کنیم. اگر این کار را بکنیم، واقعاً تجربه متفاوتی به ارمغان می آورد؟” البته از شما چه پنهان اسپنسر سر همه را با این توجیهش کلاه گذاشت. این در حالیست که آنها پیش از این در نسل هشتم کنسولها هم با Xbox One X گفتههای امروزی خودشان را نقض کردهاند. به نظر میرسد شکست ایکس باکس از پلی استیشن در نسل نهم کنسولها باعث شده تا مدیران مایکروسافت با اعمال فشار اجازه ساخت محصول جدید را ندهند. چرا که همین حالا هم به خاطر خرید شرکتهای گران قیمت Activision و Bethesda مدیران این شرکت فشار مالی سنگینی را متحمل شدهاند و نمیخواهند با ساخت یک محصول گران قیمت دیگر که احتمال شکستش هم بسیار بالاست دوباره ضرر هنگفتی روی دست خودشان بگذارند. در هر حال نکته مهم این است که PS5 Pro تنها کنسول میان نسلی است که ظاهراً میتواند در آینده نزدیک بازیها را با بالاترین نرخ فریم ریت و جزئیات بصری به نمایش بگذارد.
جمع بندی
خیلیها اعتقاد داشتند که PS5 Pro یک پروژه شکست خورده است! چون نه تنها پیشرفت خاصی نداشته، بلکه به واسطه قیمتگذاری غیرمنطقی و همین طور حذف دیسک درایو عملاً جامعه هدفش را ناامید کرده است. با این حال جالب است که بدانید همین کنسول سفید و مشکی جذاب، حتی نسبت به روزهای اولیه عرضه PS4 Pro نیز فروش بیشتری خصوصاً در کشور آمریکا داشته است. آنقدر پرفروش که حتی در اولین دقایق عرضه تمام موجودی فروشگاههای بزرگ مثل آمازون به اتمام رسید. مطمئناً چنین پلتفرم محبوب و البته قدرتمندی میتواند معادله بازیهای ویدئویی آینده را هم تغییر دهد. جایی که با ارائه سختافزار قدرتمندتر، امکان طراحی بازیهای باکیفیتتر، محیطهای غنیتر و تجربه بصری پیشرفتهتر را فراهم میکند. از آنطرف سازندگان نیز به مانند سابق دغدغه و فشار خاصی بابت بهینه سازی بازیهایشان ندارند. حتی میتوان این پیش بینی را کرد که به لطف PS5 Pro بازار فروش بازیها نیز دستخوش تغییر و تحولات اساسی شود و از همه مهمتر چرخه عمر کنسولهای نسل نهمی نیز افزایش پیدا کند.