بازی جدید کوجیما در انحصار PS6؛ بازگشت پدر سبک مخفیکاری
Kojima's New Game Exclusive To PS6; Return Of The Father Of Stealth Style
اصولاً ما بر حسب عادت همیشه برای افراد پیشتاز و صاحب سبک تاریخ القاب خوش رنگ و لعاب انتخاب میکنیم. مثلاً گالیله را با عنوان پدر علم فیزیک نوین میشناسیم یا والت دیزنی را پدر انیمیشنسازی خطاب میکنیم. در صنعت گیم ولی چنین رویهای چندان حکمفرما نیست. چرا که پدیده تحول و انقلاب خصوصاً در سبکهای بازی عموماً حاصل کار یک شخص نبوده و از همه مهمتر یک پروسه تدریجی داشته است. با تمام این تفاسیر حکایت هیدئو کوجیما با همه فرق میکند. پدر سبک مخفیکاری سالها پیش توانست با خلق سری بازیهای Metal Gear دنیای بازیهای مخفیکاری و جاسوسی را متحول کند. آن هم بر روی کنسولهای چند بیتی و خاک خورده آن زمان که حتی به تصویر کشیدن یک داستان درگیر کننده در آن هم کار سخت و دشواری به نظر میرسید. کوجیما، جدا از این که توانست با مکانیکهای نوین مخفیکاری در گذر زمان این سبک را به عرش برساند، بلکه با به تصویر کشیدن روایتهای پیچیده سیاسی و فلسفی صنعت گیم را در زمینه داستان پردازی چندین پله ارتقا داد. به هر حال رابطه پدر و پسری وی با شرکت کونامی تمام ابزار لازم را هم در اختیارش قرار داد. تا این که دست بد روزگار میان این دو جدایی انداخت و کوجیما در نهایت تصمیم گرفت استدیوی اختصاصی خودش (Kojima Productions) را تاسیس کند. استدیویی که اولین بازی خودش یعنی Death Stranding را با همکاری PlayStation ساخت. حالا اما زمان زیادی از آن روزها میگذرد و علاوه بر نسخه دوم Death Stranding از گوشه و کنار خبر میرسد که کار ساخت بازی انحصاری جدید پلی استیشن برای کنسول PS6 در سبک جاسوسی و مخفیکاری به مراحل جدی خودش رسیده است. برای مشاهده ادامه خبر با وب سایت تک سیرو همراه باشید.
Physint؛ بازی انقلابی جدید کوجیما
سال گذشته بود که کوجیما به صورت رسمی خبر از ساخت یک بازی در سبک مخفیکاری-جاسوسی داد. علی رغم اصرار فراوان مخاطبین کوجیما تاکید کرد که بازی هنوز مراحل اولیه خودش را سپری میکند. حتی تاریخ انتشار خاصی هم از آن سراغ نداریم و صرفاً گمانه زنی می شود که برای PS6 عرضه خواهد شد. به هر صورت اصولاً کوجیما عادت دارد که قربان صدقه بازیهایش برود. اما جنس ستایش که نسبت به بازی جدیدش با اسم رمز Physint داشت، متفاوت با تمام آن چیزهایی بود که پیش از این از وی شنیده بودیم. او در توصیف بازی جدید خودش گفت:
ما میخواهیم تمام تکنولوژیها و برترین استعدادهای سراسر جهان را برای ساخت این بازی دور هم جمع کنیم. این بازی قرار است یک عنوان تعاملی باشد اما در عین حال همه چیز آن مثل یک فیلم سینمایی است. از نظر ظاهری بگیرید تا داستان، موضوع، بازیگران و حتی فیلمبرداری! یک سری موانع بین فیلم و بازیهای رایانهای وجود دارد که ما میخواهیم بالاخره آنها را پشت سر بگذاریم. بازی ما به گونهای خواهد بود که اگر مادرتان وارد اتاق شود و ببیند شما در حال انجام این بازی هستید، فکر می کند که دارید یک فیلم تماشا می کنید.
پدر سبک مخفیکاری بازمیگردد
راستش را بخواهید هر چه قدر هم که Death Stranding یک اثر ساختارشکنانه و متفاوت باشد، باز هم طرفداران قدیمی کوجیما دلشان برای نبوغهای بی حد و حصر این کارگردان در سبک مخفیکاری حسابی تنگ شده است. به هر حال او کسی است که توانست سبک مخفیکاری را به شکلی که امروزه میشناسیم تبدیل کند و چه بسا اگر نمیبود این ژانر هرگز نمیتوانست به جایگاه فعلیاش برسد. بازگشت این نابغه ژاپنی به دنیای مخفیکاری و جاسوسی باعث شد تا علاوه بر شور و اشتیاق طرفداران، پرسشهای زیادی هم شکل بگیرد. این که کوجیما، چگونه و چرا تصمیم گرفت دوباره به این سبک از بازیها بازگردد. در نهایت هم چشم بادامی محبوب صنعت گیم در جواب این سوال گفت:
من در طی پاندمی کرونا دچار بیماری شدیدی شدم. سال 2020 بود و تمام آن مدت احساس تنهایی و افسردگی میکردم. حتی چندین مرتبه هم جراحی شدم و کار خودم را تمام شده میدانستم. اعتماد به نفسم پایین آمده بود و فکر میکردم دیگر وقت آن است ساخت بازی را کنار بگذارم. حتی وصیت نامه هم نوشتم تا این که ایده ساخت یک محصول متفاوت مخفیکاری به ذهنم خطور کرد.
آخرین اخبار از وضعیت ساخت بازی Physint
راستش را بخواهید تمام اطلاعاتی که ما درباره بازی داریم صرفاً یک سری مصاحبه رسمی و کوتاه پیرامون وضعیت ساخت آن است. کوجیما برخلاف چیزی که تصورش را میکنید، تیم بزرگی ندارد و به همین خاطر هم غالباً اطلاعات چندانی از بازیهای در دست ساختش لو نمیرود. با تمام این تفاسیر او چندان روزه سکوت هم در پیش نگرفته و اطلاعات هر چند کوتاهی هم با مخاطبین به اشتراک گذاشته است. حالا هم کوجیما در جدیدترین مصاحبه خودش گفته است که مراحل پیش تولید بازی به خوبی پیش میرود و حتی آنها توانستهاند با همکاری شرکت فیلمسازی Colombia Pictures به تکنولوژیهای واقع گرایانهای برای ساخت این بازی دست پیدا کند. اما به نظر میرسد به خاطر اعتصاب اخیر بازیگران و صداپیشهها بخش زیادی از روند توسعه بازی دچار مشکل شده است. کوجیما در یک پیام ویدئویی به مناسب فرارسیدن سال نو میلادی تاکید کرد که مراحل ساخت بازی OD هم به واسطه همین مشکل با تاخیر بسیار زیادی مواجه شده است و بازیگرانی که چهره آنها اسکن شده عملاً برای ادامه پروسه کاری تمایلی به حضور در استدیو ندارند. حتی کار به جایی رسیده است که سونی و استدیوی کوجیما همچنان نتوانستهاند تیم بازیگری Physint را هم مشخص کنند. ظاهراً هم قرار است در ساخت این بازی مثل سایر پروژههای قبلی، از بازیگران نام آشنای هالیوودی و صداپیشههای مطرح استفاده شود که شوربختانه اعتصاب اخیر اجازه چنین کاری را نمیدهد.
تاریخ عرضه بازی Physint
تنها چیزی که فعلاً به صورت قطعی از آن اطمینان داریم این است که بازی Physint قرار است یک عنوان انحصاری برای PlayStation باشد. البته به نظر میرسد برخلاف Death Stranding که بعد از مدتها بالاخره امسال برای Xbox منتشر شد، این بازی احتمالاً به صورت کامل در انحصار کنسولهای پلی استیشن و PS6 خواهد بود. چرا که کوجیما در روند ساخت این بازی از تکنولوژیهای بخش سینمای سونی هم کمک گرفته است و برخلاف Death Stranding نمیتواند برای سالیان آتی حق امتیاز آن را هم خریداری کند. مگر این که خود مدیران سونی تصمیم بگیرند سوار بر موج انحصاری زدایی اخیر در بازار بازیهای ویدئویی، این عنوان را هم حداقل برای رایانههای شخصی عرضه کنند. البته جدا از پلتفرم مقصد این بازی، تاریخ انتشار آن هم محل مناقشه است. طبیعتاً اعتصاب اخیر بازیگران به این زودیها تمام نمیشود و همچنان پروسه ساخت بازی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم خواهد کرد. پیش از این منابع خبری گفته بودند که Physint قرار است حسن ختامی بر آخرین سال حضور PS5 در بازار باشد، اما با این تاخیر شکل گرفته میتوان گفت که بازی احتمالاً برای PS6 عرضه خواهد شد. خصوصاً این که خود کوجیما پیش از این هم تاکید کرده بود که جلوههای بصری بازی جدیدش با واقعیت مو نمیزند و محدودیتهای سخت افزاری زیادی هم سر راهش وجود خواهد داشت. محدودیتهایی که احتمالاً با عرضه PS6 دیگر چندان حائز اهمیت نباشند.