شایعه؛ تاریخ انتشار Metal Gear Solid Delta: Snake Eater تاخیر خورد!
The Rumor Of The Release Date Of Metal Gear Solid Delta: Snake Eater Is Broken
صنعت گیم حالا به لبه پرتگاه رسیده است! حتی شرکتهای دانه درشت و ثروتمند هم این روزها حال و روز خوبی ندارند و تا دلتان بخواهد با تعدیل نیروی گسترده و کنسل کردن عناوین در دست توسعه، سعی بر جبران ضرر و زیانهای مالی دارند. دروغ چرا، سازندگان دیگر توانایی هزینه کردن برای یک اثر بزرگ و AAA را ندارند. جدا از این که فراهم کردن چنین بودجه عظیمی واقعاً کار هر کسی نیست، حتی جبران کردن این حجم از سرمایه هم هیچ ضمانتی ندارد. ممکن است شما مثل سونی (Sony) بودجه هنگفتی را برای یک اثر آنلاین به ظاهر متفاوت مثل Concord کنار بگذارید، اما در کمتر از 14 روز سرورهای آن را برای همیشه تعطیل کنید! این حقیقت ترسناک باعث شده تا بازیسازانی که تخصصشان ساخت بازیهای بلاک باستر است هم دست به عصا شوند. حالا این احتیاط میتواند شامل هر چیزی بشود! ممکن است سازنده ترجیح بدهد بودجه تبلیغاتی خودش را کمتر کرده و حتی تعداد قابل توجهی از اعضای تیمش را تعدیل کند، یا این که ترجیح بدهد بازی را به تاخیر بیاندازد تا حداقل از بابت کیفیت نهایی بتواند به انتظارات مخاطبین نزدیک بشود. Konami از قضا جز دسته آخر است. آنها بالاخره بعد از مدتها تصمیم گرفتند از خر شیطان کوتاه پایین بیایند و سراغ بازسازی بازیهای محبوب قدیمی بروند. Silent Hill 2 Remake که حسابی غوغا به پا کرد و چه بسا یکی از بهترین تجربیات ژانر ترس و بقای این نسل باشد. اما حکایت Metal Gear Solid Delta: Snake Eater تا حد زیادی متفاوت است. عنوانی که همین حالا هم سایه سنگین کوجیما را بر سر خودش حس میکند و چه بسا در صورت شکست خوردنش، پرونده این فرانچایز را برای همیشه ببندد. حالا اما از گوشه و کنار اخباری مبنی بر تاخیر انتشار بازی Metal Gear Solid Delta: Snake Eater به گوش میرسد. خبری که یورو گیمر آن را محتمل و حتی قطعی میداند. برای مشاهده ادامه خبر با وب سایت تک سیرو همراه باشید.
همه چیز از پست یک بلاگ حوزه پلی استیشن در اوایل سال جاری میلادی شروع شد. آن زمان در عین ناباوری منبع خبری گزارش داده بود که بازی احتمالاً در تاریخ مقرر عرضه نخواهد شد. البته خود کونامی هم تاریخ خاصی برای انتشار بازی اعلام نکرده بود و صرفاً تایید کرد که بازی در تاریخ نامشخصی از سال 2024 به بازار عرضه میشود. این موضوع از آنجایی شایعات را قوت بخشید که کونامی غالباً در اعلام تاریخ انتشار بازیها خساست به خرج نمیدهد. به عنوان مثال آنها خیلی زود تاریخ انتشار نهایی عناوینی مثل Silent Hill 2 Remake و حتی Yu-Gi-Oh را مشخص کرده بودند. اما Metal Gear Solid Delta: Snake Eater از این قاعده کاملاً مستثنی بود. کار حتی به جایی رسید که اکثر رسانهها و خبرنگاران به صورت حضوری یقهی سازندگان را گرفتند و تاریخ انتشار دقیق بازی را از آنها پرسیدند اما آنها هم مثل ما جوابی نگرفتند. حتی عدهای این فرضیه را مطرح کردند که ممکن است پروسه ساخت بازی به مشکل جدی برخورده باشد که اتفاقاً این فرضیه هم توسط کونامی رد شد. خلاصه آن که حالا به اواخر سال 2024 نزدیک میشویم و همچنان هیچ تاریخ دقیقی مشخص نشده است. مسلماً شوکیس های چند وقت اخیر میتوانستند بهترین گزینه برای معرفی موعد عرضه باشند، اما باز هم هیچ اتفاقی نیافتاد و گیمرهای طرفدار فرانچایز متال گیر سالید همچنان معطل و کلافه به امان خدا رها شدند.
ساخت بازیMetal Gear Solid Delta: Snake Eater به اتمام رسیده است!
بله درست شنیدید؛ ساخت بازی Metal Gear Solid Delta: Snake Eater مدتهاست که به اتمام رسیده است! این موضوع را تهیه کننده بازی در مصاحبه با رسانه IGN تایید کرد. او در خلال صحبتهایش گفت:
ما نمیخواهیم که طرفداران را ناامید کنیم و بر همین اساس ساخت بازی را پیش میبریم. من نمیتوانم تاریخ دقیقی را مشخص کنم اما این اطمینان را میدهم که سخت مشغول توسعه بازی هستیم. با این حال بازی هم اکنون از ابتدا تا انتها قابل بازی است و تلاش داریم آن را به بالاترین کیفیت ممکن برسانیم.
بعد از انتشار این مصاحبه یک خرده فروش محلی اما ادعا کرد که بازی احتمالاً در تاریخ 27 آبان به بازار عرضه میشود. از آنجایی که کونامی همیشه در تکذیب کردن بیرقیب است، انتظار داشتیم که صحت این خبر را هم رد کند، اما در عین ناباوری هیچ اشارهای به آن نداشت. همین مورد باعث شد تا خیلیها امید به عرضه بازی در این تاریخ داشته باشند. اما حداقل الان این مورد را مطمئنیم که بازی حتی اگر بنا باشد تا سال 2024 به بازار عرضه شود، باید از مدتها قبل کارهای تبلیغاتی آن آغاز شود. از طرفی به نظر میرسد که بازی مشکلات فنی قابل توجه خصوصاً در زمینه باگها و افت فریم دارد به همین خاطر سازندگان قصد دارند تا زمانی که حداقل خیالشان از بابت کیفیت نهایی بازی راحت نشده، تاریخ انتشار قطعی آن را اعلام نکنند.
چرا پروسه ساخت Metal Gear Solid Delta: Snake Eater طولانی شد؟
کونامی مدتها ایده ساخت بازسازی یکی از نسخههای متال گیر سالید را در سر داشت. اما به چند دلیل کاملاً واضح سراغ عملی کردن آن نمیرفت. در وهله اول آنها اصلیترین مهره این فرانچایز و تاریخ شرکت کونامی یعنی کوجیما را از دست داده بودند. مهرهای که توانست در Metal Gear Soild V: The Phantom Pain تجربهای متفاوت و منحصر به فرد از این فرانچایز را به تصویر بکشد اما درست بعد از انتشار این بازی، کونامی تصمیم گرفت با اخراج وی خودش را وارد یک دوران پرحاشیه و تاسف آور کند. همین موضوع باعث شد تا کونامی عملاً محبوبیت و جایگاه اجتماعی خودش در بازار گیم را از دست بدهد. آنها حتی به این مورد بسنده نکرده و دیگر فرانچایز محبوب خود یعنی PES را هم به نابودی کشاندند و با یک عنوان جایگزین به اسم Efootball ثابت کردند که تا چه اندازه میتوانند در تخریب و رسوایی حرف اول را بزنند. طبیعتاً در چنین شرایطی، بازسازی نسخههای قدیمی فرانچایز Metal Gear Solid فشار روی تیم بازیسازی این اثر را دوچندان میکرد. پس کونامی مجبور شد پروسه ساخت را با وسواس و دقت بیشتری آغاز کند و از قضا برای جلب اعتماد سابق، مقداری زمان بخرد. به هر حال آنها تصمیم گرفتند بازسازی نسخه سوم این مجموعه را تحت عنوان Metal Gear Solid Delta: Snake Eater وارد فاز اصلی تولید کنند. از آنجایی که این بازی بزرگترین و پرهزینهترین اثر تاریخ کونامی هم به شمار میرود، این شرکت عجلهای برای عرضه و پیش بردن مراحل توسعه آن را ندارد. چه بسا این آخرین شانس و بخت آنها برای نجات یکی از محبوبترین و پرسودترین فرانچایزهای تاریخ باشد.
بازگشت به ریشهها
همانطور که احتمالاً میدانید چند وقت پیش منتقدین پشت درهای بسته توانستند ساعاتی از بازی را تجربه کنند. تجربهای که به گواه اکثر آنها لذت بخش و حتی بینظیر بوده است. به عنوان مثال وب سایت فرانسوی JeuxVideo اولین رسانهای بود که پیش نمایش خودش از بازی را منتشر کرده بود. نویسنده این رسانه 90 دقیقه از بازی را تجربه کرده بود و حسابی مکانیکها و گیمپلی آن را ستایش کرد. آن طور که منتقدین میگویند بازی دو سیستم کنترل کاراکتر و دوربین دارد. یک مدل دقیقاً مشابه نسخه کلاسیک و با همان نمای دوربین قدیمی است و دیگری سعی کرده با نزدیکتر کردن نمای دوربین به کاراکتر، مدرنتر و عامه پسندانه شود. نکتهای که اما تقریباً تمام رسانهها به آن اشاره داشتند، جلوههای بصری فوق العاده بازی بود. آنها تاکید داشتند که بازی در زمینه نورپردازی و طراحی محیط یک شاهکار به تمام معناست. اما گاهاً باگها و یک سری افت فریمهای مقطعی دارد که احتمالاً سازندگان به همین خاطر از اعلام تاریخ انتشار بازی خودداری میکنند. به هر حال چیزی تا پایان سال 2024 نمانده و اگر کونامی قصد دارد بازی را واقعاً در بازه زمانی مشخص شده عرضه کند، باید هر چه زودتر با اعلام رسمی این خبر طرفداران خودش را از بلاتکلیفی نجات دهد. گرچه راستش را بخواهید با چنین اوصافی احتمال تعویق انتشار بازی تا اوایل سال 2025 اصلاً بعید نیست.