نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی The Pathless

بازی The Pathless جدید ترین بازی ساخته شده توسط استودیو Giant Squid است. این بازی شما را به عمق ماجراجویی های بزرگ می برد و می تواند لحظاتی زیبا و جذاب برای شما خلق کند. در ادامه با ما همراه باشید تا با نقد و بررسی بازی The Pathless به مهمترین نقاط قوت و ضعف آن بپردازیم.

بازی The Pathless برای PS5
نقد و بررسی بازی The Pathless

داستان بازی The Pathless

بازی The Pathless از نظر فضا و حال و هوا چیزی شبیه به بازی هایی نظیر Abzu و Journey است که این موضوع از سازندگان بازی ریشه می گیرد. سازندگان این بازی با درک صحیح از اهداف بازی سعی کرده اند تمامی اجزای بازی از موسیقی گرفته تا گیم پلی و… با هدف برآورده ساختن اهداف اصلی بازی ساخته شود. اگر پیش از این بازی هایی نظیر Abzu و Journey را تجربه کرده باشید می توانید شباهت هایی را با این بازی پیدا کنید. دلیل این شباهت ها به اعضای مشترک تیم سازنده مربوط می شود به گونه ای که مت ناوا، به عنوان رئیس استودیو Giant Squid و کارگردان هنری این بازی و بازی Abzu نقش داشته و از طرفی موسیقی بازی ها نیز توسط آهنگسازی مشترک یعنی آستین وینتوری ساخته شده است.

داستان بازی The Pathless با ورود شخصیت اصلی به سرزمینی عجیب و ناشناخته آغاز می شود. در ابتدا کاملا مشخص است که شخصیت اصلی دچار سردرگمی شده است و نمی داند هدفش چیست و این موضوع حتی در موسیقی ابتدای بازی نیز نمود دارد به گونه ای که آستین وینتوری سعی داشته حس و حال افسانه ای و ناشناخته بودن سرزمینی که بازی در آن اتفاق می افتد را به مخاطب القاء کند. پس از مدتی به هدف بازی که برداشتن نفرینی از سرزمین است پی خواهید برد ولی همچنان نمی توانید با تمام ابعاد آن آشنا شوید و سردرگمی شخصیت اصلی تا حدودی ادامه خواهد داشت. در این زمان مشخص می شود ماجرایی که شخصیت اصلی بازی به دنبال آن است به هیچ وجه ماجرای ساده ای نبوده و با مراجعه به آثاری که از پیشینیان بر جای مانده است می توان دانست افراد زیادی در رسیدن به آن ناکام مانده اند و شکست خورده اند. همچنین خواهید دانست بسیاری از افراد در مواجهه با این ماجرا و مشکل دلسرد بوده اند و از ابتدا با ناامیدی وارد آن شده اند.

تا اینجای کار ممکن است تصور کنید بازی مقداری خسته کننده و ملال آور است ولی زمانی که بازی را آغاز کنید و کم کم به انتهای آن نزدیک شوید خواهید دانست با یک بازی بسیار زیبا و ماجرایی هیجان انگیز روبرو هستید. حتی در طول بازی شخصیت اصلی نمی میرد که در ابتدا ممکن است این تصور به وجود آید که این کار برای آسان تر کردن بازی بوده است اما کم کم با سیستم گیم پلی بازی آشنا خواهید شد و خواهید دانست این روال بازی است. کاراکتر اصلی بازی یک کماندار ماهر است و می تواند با کمان خود به سمت اشیاء پراکنده شده در بازی تیراندازی کند و یا طلسم ها را بشکند. با هر شلیک دقیق برای مدتی بر سرعت شما افزوده خواهد شد و اگر این کار را ادامه دهید می توانید به سرعت بیشتری به کاوش و جستجو در محیط بپردازید. در ظاهر ممکن است این فرایند ساده به نظر آید اما به واسطه ساز و کار آن، سرعت بازی افزایش خواهد یافت و بر زیبایی بازی خواهد افزود.

همین ریتم سریع است که با ایجاد شور و اشتیاق در گیمر باعث می شود جریان بازی بسیار لذت بخش تر گردد و مخاطب بیش از پیش سرگرم شود. این قابلیت تلاش می کند همواره جریان بازی را بسیار سریع و پر تحرک نشان دهد که در کار خود موفق نیز بوده است. دومین قابلیتی که در بازی با آن روبرو می شوید عقابی است که همواره در بالای سرتان است و شما را همراهی می کند. این عقاب در تمام طول بازی نقش مهمی در همکاری با شما برای حل معما ها خواهد داشت. این همکاری و همراهی شخصیت اصلی با عقاب باعث شکل گیری رابطه ای صمیمانه بین آن دو می شود که در نتیجه حس خوبی را در مخاطب ایجاد خواهد کرد که به مرور و با پیشرفت در بازی بیشتر نیز خواهد شد. پس از آشنایی با عناصر اصلی بازی، به سمت ماجراجویی اصلی بازی در سرزمینی مرموز و ناشناخته هدایت خواهید شد. چهار فلات در بازی وجود دارد که سرزمین بازی را تشکیل می دهند. وظیفه شما این است که هر فلات را از نفرینی که گرفتار آن شده است نجات دهید. روش انجام این کار این است که نور را به ستون های هرمی شکلی که در جای جای منطقه وجود دارد برگردانید.

نقد و بررسی بازی The Pathless

با برگرداندن نور به این ستون ها نوبت به باس فایت می رسد و باید در یک درگیری بزرگ با غول مرحله روبرو شوید. بازی The Pathless یک بازی جهان باز است و از این رو کوتاه بودن داستان بازی تا اندازه ای جبران خواهد شد. شما می توانید آزادانه در محیط بازی گردش کنید و از اسرار این سرزمین ناشناخته مطلع شوید. از مشکلات و یا شاید از ویژگی های بازی The Pathless عدم وجود نقشه است و از این رو هیچ راهنمایی وجود ندارد. با این حال حالتی به نام Spirit Vision وجود دارد که مکان ستون های هرمی شکل بازی و همچنین معما های با اهمیت را با رنگ قرمز نشان می دهد. این موضوع تا حدودی با جریان بازی همخوانی دارد و شاید عدم وجود نقشه باعث شده باشد گیمر بیشتر در محیط بازی بچرخد. در هر بخش از سرزمین بازی معما هایی قرار گرفته است که از جمله آنها می توان به کشف رمز و رموز سرگذشت جهان و همچنین حل کردن پازل ها اشاره کرد. معما ها سرگرم کننده هستند ولی می توانستند با اندکی افزایش میزان سختی، سرگرم کننده تر و چالش برانگیز تر نیز باشند که متاسفانه چنین نشده است. همچنین تنوع این معما ها و ماموریت های فرعی کم است و اگر متنوع تر بود بهتر می شد.

در هر منطقه از سرزمین بازی طوفانی بزرگ و قرمز رنگ وجود دارد که ناشی از نفرین اهریمن آن منطقه ایجاد شده است و روح جاندار قدرتمند هر بخش را به تسخیر خود درآورده است. تا طلسم هر منطقه شکسته نشده باشد این طوفان پابرجا می ماند و هر بار محل آن تغییر خواهد کرد. با نزدیک شدن به این طوفان قرمز وارد فاز مخفی کاری خواهید شد که هدف آن دور ماندن از دید آن جاندار اهریمنی است تا بتوانید عقاب همراه خود را پیدا کنید. این بخش مخفی کاری ممکن است در ابتدا جالب و هیجان انگیز به نظر برسد اما در هر مرحله چندین بار با آن مواجه خواهید شد که ممکن است مقداری از جذابیت آن را بکاهد و حتی یک معمار را نیمه تمام بگذارید. تکرار این بخش باعث می شود به خصوص در هنگام حل کردن معما ها باعث می شود بازی از آن سرعت و هیجان بالای خود سقوط کرده و ریتم بازی کند شود که با هدف و حال و هوای بازی در تناقض است. همچنین این بخش های مخفی کاری ساختار یکسانی دارند که باعث تکراری شدن بیش از پیش آنها می شود. به نظر اگر برای هر منطقه جانداری متفاوت با ساز و کار مخفی کاری متفاوتی وجود داشت این بخش نیز جذاب تر می شد که متاسفانه چنین نشده است.

بازی The Pathless برای PS5
نقد و بررسی بازی The Pathless

رودرویی با باس فایت های بازی The Pathless هیجان انگیز ترین بخش آن محسوب می شود. در این مبارزات تمامی سیستم ها و داشته های شما برای پیروزی در یک جا جمع می شوند تا لحظاتی هیجان انگیز و فوق العاده را رقم بزنند. نکته مهمی که در باس فایت ها وجود دارد این است که این باس ها دشمن نیستند و شما قصد رهایی آنها از بند اهریمن و شکستن طلسم را دارید. استودیو سازنده برای رساندن این منظور تلاش زیادی داشته است و سعی داشته این موضوع را به خوبی به گیمر منتقل کند. باس فایت با صحنه های اکشن و با ریتمی سریع آغاز می شود و سپس به صورت مستقیم با باس به مبارز خواهید پرداخت. در این بخش موسیقی بازی تاثیر خود را نشان میدهد به گونه ای که بازی با موسیقی زیبای خود نشان می دهد این نبرد، نبردی بین خیر و شر نیست و بیشتر نبردی برای رهایی این موجودات از دام اهریمن است. با پیروزی در باس فایت ها رنگ قرمز طوفان و آن موجود به رنگ آبی تبدیل می شود که نشان از رهایی از طلسم اهریمن دارد.

جمع بندی بازی The Pathless

پیوستگی اجزای بازی The Pathless باعث ایجاد حسی متحد می شود و برخی اوقات نیز حسی مکمل برای جذابیت بازی است. این بازی در مقایسه با Abzu حالتی کمتر انتزاعی داشته و بهتر می تواند حرف و هدف خود را بیان کند. در این بازی بیشتر با فضایی افسانه ای روبرو هستیم که در تمام بخش های بازی از محیط آن گرفته تا موسیقی متن آن به وضوح دیده می شود. این بازی از نظر موسیقی بسیار خوب کار شده است و شاید نتوان گفت موسیقی بازی The Pathless بهترین آهنگ ساخته شده توسط وینتوری باشد اما قطعا یکی از بهترین هاست و نسبت به کار های پیشین او متفاوت تر است. در پایان باید گفت بازی The Pathless ارزش تجربه کردن را خواهد داشت و می توانید با گشت و گذار و طی مراحل بازی ساعاتی را سرگرم شوید. در پایان نگاهی داریم به مهمترین نقاط قوت و ضعف این بازی

نقاط قوت:
• ریتم سریع بازی
• هماهنگی بسیار خوب میان اجزای مختلف بازی
• موسیقی بسیار خوب و تاثیر گذار
• مبارزات زیبا و هیجان انگیز

نقاط ضعف:
• بخش مخفی کار تکراری و کند است

محمد شفیعی

دنیا برای من در یک لحظه قفل شد. پاییز سال 1930 و شخصیت به یادماندنی توماس آنجلو. بازی کردن واقعا احساس رهایی به من میده. من بازی میکنم چون قطعا هیچوقت نمیتونم به 1930 نیویورک برگردم. بازی می کنم چون هیچوقت با دوستانم نمیتونم یه گنگ مافیایی رو توی شهری که هستم رهبری کنم. محمد شفیعی، کسی که از بچگی پای ثابت بازی های کامپیوتری بوده، سعی میکنه که بدون در نظر گرفتن سلیقه شخصی، محتوایی رو برای شما آماده کنه که بررسی، انتخاب و خرید از تک سیرو آسون تر بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا