
بازی Wonder Woman و Game of Thrones؛ پروژه جاه طلبانه Warner
Wonder Woman And Game of Thrones; Warner's Ambitious Project
فاصله میان عرش و فرش در صنعت گیم به باریکی یک تار مو است. یعنی درست در همانجایی که شرکت برادران وارنر (Warner Bros) با سری بازیهای Batman در دنیای عناوین ابرقهرمانی جولان میداد، تبدیل به یک سازنده دست و پا شکسته با عناوین شکست خورده شدند. مسلماً بیش از هر چیزی باید مدیریت فاجعهبار این شرکت را مقصر دانست. کسانی که هنر حفظ فرانچایزهای محبوب را اصلاً نمیدانستند و با تصمیمات اشتباه مکررشان عملاً شیرازهی یکی از بزرگترین و محبوبترین شرکتهای تولید کننده بازی را متلاشی کردند. Gotham Knights از استدیوی Warner Bros. Montreal، بازی مبارزهای MultiVersus و Harry Potter: Quidditch Champions همگی آثار شکست خورده و خجالت آوری بودند که مدیریت جدید این شرکت اخیراً به خوردمان داد. حتی استدیوی صاحبنام و پرآوازهای مثل Rocksteady که از منظر صاحب سبک بودن با استدیوهایی مثل راکستار و ناتیداگ برابر میکرد نیز با یک اثر ضعیف به اسم Suicide Squad: Kill the Justice League عملاً فاتحه خودش را خواند. خلاصه آن که این روزها وارنر اصلاً حال و روز خوشی در صنعت گیم ندارد و با چنگ و دندان جایگاه و اعتبار قبلیاش را حفظ کرده است. اگرچه آنها همچنان دست روی دست نگذاشته و حداقل روی کاغذ اعتقاد دارند که سرشان به سنگ خورده است. اما با این تفاسیر همچنان به نظر میرسد که پروژه بزرگ پیش روی این شرکت یعنی Wonder Woman هنوز با مراحل جدی توسعهاش فاصله زیادی دارد. حتی از گوشه و کنار خبر میرسد که کار ساخت یک بازی بزرگ AAA براساس دنیای Game of Thrones نیز شروع شده است. در ادامه جیسون شرایر از رسانه بلومبرگ در یک گزارش مفصل اوضاع شرکت برادران وارنر را دقیقتر برایمان توصیف میکند. برای مشاهده ادامه این خبر با وب سایت تک سیرو همراه باشید.
جیسون شرایر و البته سایر منابع خبری میگویند که فرهنگ کاری جدید بخش بازی های ویدئویی کمپانی برادران وارنر عامل اصلی این افول بوده است. ظاهراً دندان طمع مدیران وارنر برای خلق فرانچایزهای متعدد و عموماً چند نفره باعث شد تا خلاقیت لازم از اعضای توسعه دهنده گرفته شد. آنچنان که بخش عظیمی از کارکنان سابق استدیوی Rocksteady بعد از روبرو شدن با رویکرد جدید این شرکت تصمیم به ترک استدیو گرفتهاند. آنها اعتقاد داشتند که راکستدی در اصل برای ساخت عناوین ابرقهرمانی تک نفره و داستانی ساخته شده است و اصلاً نمیتواند از پس ساخت یک اثر چند نفره و صرفاً به قصد کسب پول بربیاید. در هر صورت آنها هم مثل سایر زیرمجموعههای وارنر تن به ذلت و شکست دادند. از طرفی کمپانی Warner Bros یک بازی بزرگ دیگر هم در چنته داشت که آنچنان از آن صحبت به میان نیاورد. Wonder Woman قرار بود یک پروژه جاه طلبانه باشد تا بلکه سایر ناکامیهای این شرکت را جبران کند. اما حالا جیسون شرایر از وضعیت اسفناک آن هم صحبت به میان آورده است. جیسون شرایر در گزارش خودش تاکید کرده است که Warner Bros به یک شلختگی فکری و ذهنی در توسعه بازیهایش رسیده است. به همین خاطر اکثر بازیهای این شرکت فاقد یک چشم انداز امید بخش و منسجم هستند. موردی که بیش از هر چیزی به خاطر تصمیمات عجولانه و بسیار مبتدیانه مدیران این شرکت بوده است.
چالشهای توسعه Wonder Woman
بازی Wonder Woman از استودیو Monolith که در دسامبر سال 2021 معرفی شد، پروژه جاهطلبانه و امیدبخشی به نظر میرسید. اما ظاهراً واقعیت خلاف همهی امیدها و انتظارات است. به گفته منابع بلومبرگ، از زمان معرفی این عنوان، تیم توسعه دهنده با مشکلات زیادی در راه ساخت بازی مواجه شده است. آنچنان که گفته میشود کار ساخت بازی در اوایل سال گذشته و بعد از دو سال کار تمام وقت مجدداً از نوع شروع شده است. این تغییرات باعث شده تا بخش قابل توجهی از اعضای تیم دلسرد شده و حتی از استدیوی Monolith جدا شوند. این در حالیست که بازی تا الان بالغ بر 100 میلیون دلار هزینه روی دست وارنر گذاشته و عملاً هیچ نکته مثبت و امیدبخشی در توسعه آن هم به چشم نمیخورد. اما جیسون شرایر در ادامه گزارش خود تاکید کرده است که کمپانی برادران وارنر همچنان روی ایدههای این بازی تاکید دارند و آن را جز پروژههای جاه طلبانه پیش رویشان قلمداد میکنند. در هر حال حداقل این را میدانیم که زمان زیادی تا انتشار بازی باقی مانده و حتی ممکن است به یکباره این عنوان هم مثل سایر پروژههای وارنر برای همیشه کنسل شود. حتی گفته میشود که تیم Monolith قصد داشت پس از موفقیتهای فرانچایز Middle Earth یک فرانچایز جدید با المانهای سینماتیک و تک نفره بسازد. اما مدیران Warner Bros این استیدو را مجبور کردند روی یک IP شناخته شدهتر کار کند. نتیجه این تصمیم، پروژهای بود که بیش از سه سال بدون پیشرفت خاصی ادامه یافت تا اینکه در نهایت همین سال گذشته لغو شد. به نظر میرسد که تیم جدید توسعه دهنده بازی هم تصمیم گرفتهاند سراغ ساخت یک اثر سنتی در ژانر اکشن ماجراجویی بروند و قید المانهای مدرن سری Middle Earth را بزنند.
شعبهی مونترال وارد میدان میشود
همانطور که در ماه مارس سال گذشته فاش شد، استدیوی Warner Bros. Montreal به عنوان سازنده بازی نه چندان موفق Gotham Knights، هم اکنون به کمک Monolith آمده تا پروژه Wonder Woman را به پایان برساند. اما بلومبرگ گزارش میدهد که تیم مونترال در ابتدا قصد داشت روی یک بازی با محوریت شخصیت جان کنستانتین کار کند، اما مدیران اجرایی آنها را به سمت شخصیتهای شناختهشدهتری مانند جوکر یا فلش سوق دادند. خلاصه آن که مدیران وارنر فقط روی میزشان نشسته بودند تا روی پروژههای مدنظر اعضای تیم “نه” بیاورند و حرف خودشان را عمل کنند. در نهایت گفته میشود که این استدیو تصمیم گرفت روی ساخت بازی Flash کار کند که آن هم بعد از فاجعه فیلم سینمایی این کاراکتر در سال 2023 عملاً لغو شد. کار به جایی رسید که به نشانه اعتراض بسیاری از اعضای شعبه مونترال برای همیشه از این استدیو جدا شدند. دست آخر مدیران شرکت برای خروج از این بحران تصمیم گرفتند با صرف بودجه کلان، یک پروژه جاه طلبانه جدید در دنیای Game of Thrones را در دست ساخت قرار دهند. این در حالیست که اعضای تیم همچنان به عنوان یک نیروی کمکی در کنار اعضای Monolith به توسعه بازی Wonder Woman کمک خواهند کرد.
آینده نامشخص Warner Bros
روی کاعذ کمپانی Warner Bros سه پروژه جاهطلبانه در دست ساخت دارد. دو مورد اول یعنی Wonder Woman و Game of Thrones را در همین متن مفصل گفتیم. مورد سوم هم به نظر میرسد مربوط به بازی جدید استدیوی راکستدی است که از قضا براساس کاراکتر بتمن خواهد بود. راستش را بخواهید بیش از 80 درصد اعضای راکستدی که پیش از این سه گانه بتمن را ساخته بودند، دیگر در این استدیو حضور ندارند و یک تیم کاملاً متفاوت، بازی جدید بتمن را خواهد ساخت. اما به نظر میرسد که راکستدی حداقل برای یک سه گانه جدید آماده میشود و چه بسا اگر مدیران وارنر از لجاجتها و تصمیمهای غلطشان عقب نشینی کنند، شاهد بازگشت این فرانچایز محبوب باشیم. اما از بخت بد این پروژه هم فاصله زیادی تا انتشار دارد و آیندهاش اصلاً مشخص نیست.