سال میلادی جدید، قطعاً یکی از مهمترین سالها برای طرفداران و خانواده ایکس باکس است که این سال پر بار، توسط مایکروسافت تا همین الان هم تضمین شده است.
عملکرد استودیوهای بازیسازی وابسته به مایکروسافت (Microsoft) همچنان بسیار ناپایدار است. اگر به سال ۲۰۲۲ برگردیم، سالی که زیرمجموعههای ایکس باکس گیم استودیوز (Xbox Game Studios) تقریباً هیچ محصول قابل توجهی ارائه نکردند، میبینیم که تنها عنوان قابل ذکر، بازی Pentiment بود.
سال بعد از آن از نظر تعداد انتشار بازیها شرایط بهتری داشت، اما هر عنوان بزرگ نیز نقاط ضعف خاص خود را داشت. بازی Hi-Fi Rush اثری خارقالعاده بود، اما مایکروسافت پس از انتشار آن، استودیوی سازنده را تعطیل کرد و سپس به کرافتون (Krafton) فروخت. بازی Starfield، هرچند طرفداران خود را پیدا کرد، اما بدون شک بحثبرانگیزترین نقشآفرینی بتسدا (Bethesda) تاکنون بوده است. بازی Forza Motorsport نقاط قوتی داشت، اما این عنوان هم نظرات متناقضی را برانگیخت و در این میان، Redfall فقط یک شکست کامل بود.
اما سال ۲۰۲۴ شرایط آرامتری، چه از نظر مثبت و چه از نظر منفی، داشت. از یک طرف، شاهد فاجعهای در حد Redfall نبودیم، اما جز بازی بینظیر Indiana Jones and the Great Circle، تنها موفقیت مسلم کنسول ایکس باکس در آن سال به یک بسته الحاقی، Diablo 4: Vessel of Hatred، مربوط میشد.
سایر عناوین، از بازی Senua’s Saga: Hellblade 2 گرفته تا Starfield و حتی نسخه ۲۰۲۴ شبیهساز پرواز مایکروسافت (Microsoft Flight Simulator 2024)، همه در بهترین حالت، تجربیاتی نیمهموفق بودند. با این وجود، حتی پس از این جریان بیپایان از فراز و نشیبها، سال ۲۰۲۵ چشمانداز امیدوارکنندهای برای ایکس باکس به همراه دارد.
در اینجا تمرکز ما صرفاً بر برنامه زمانی انتشار بازیهای ناشر در سال جاری است، زیرا وقتی به آنچه مایکروسافت (Microsoft) برای انتشار در دوازده ماه آینده برنامهریزی کرده نگاه میکنید، نمیتوان از تحت تأثیر قرار گرفتن یا دستکم هیجان اولیه خودداری کرد. شروع این برنامه با بازی Avowed است؛ یک نقشآفرینی فانتزی از استودیوی آبسیدین اینترتینمنت (Obsidian Entertainment) که مدتها انتظار آن را میکشیدیم.
پس از چندین تاخیر، اکنون با نزدیک شدن به فصل انتشارات در ماه فوریه، این بازی به یکی از عناوین امیدوارکننده تبدیل شده است. جالب اینجاست که این تنها نقشآفرینی بزرگ امسال از آبسیدین نیست، زیرا همانطور که در مراسم The Game Awards در ماه دسامبر آموختیم، بازی The Outer Worlds 2 نیز قرار است در سال ۲۰۲۵ عرضه شود.
حالا که صحبت از نقشآفرینیهای بزرگ و جدید ایکس باکس شد، نباید Fable را فراموش کنیم که قرار است در سال ۲۰۲۵ منتشر شود. این بازی که گویا سالها پیش معرفی شده بود، در این مدت اطلاعات چندانی از آن به اشتراک گذاشته نشده، اما شور و شوق پیرامون این بازسازی که توسط استودیوی پلیگراند گیمز (Playground Games) در حال توسعه است، همچنان بالا بوده است.
بهطور خلاصه، Fable به راحتی یکی از بزرگترین عناوین امسال خواهد بود (البته اگر تاخیر در انتشار آن رخ ندهد). سپس بازی South of Midnight از استودیوی کامپالژن گیمز (Compulsion Games) را داریم؛ یک ماجراجویی اکشن بوده که بازیکنان را به یک محیط الهامگرفته از جنوب عمیق آمریکا با طراحی خاص و فانتزی میبرد و همچنان در نمایشهای خود امیدوارکننده به نظر میرسد. و البته، نمیتوان بازی DOOM: The Dark Ages را فراموش کرد؛ جایی که استادان استودیوی اید سافتور (id Software) قصد دارند مجموعه شوتر اولشخص محبوب خود را به دوره قرون وسطی ببرند.
و این فقط آن چیزی است که تاکنون بهصورت رسمی میدانیم. روزنامهنگار تام وارن (Tom Warren) اخیراً پیشنهاد داده که مایکروسافت بازیهای بیشتری برای عرضه در سال ۲۰۲۵ برنامهریزی کرده است، فراتر از آنچه تاکنون بهطور رسمی تایید شده است. اما این چه بازیهایی میتوانند باشند؟ پیشتر، وارن ادعا کرده بود که بازی Gears of War: E-Day بهصورت موقت برای انتشار در سال ۲۰۲۵ هدفگذاری شده است.
اگر این محصول شوتر واقعاً امسال منتشر شود، یک موفقیت عظیم برای ایکس باکس خواهد بود. در همین حال، شایعات جدیدتر حاکی از آن است که بازسازی بازی The Elder Scrolls 4: Oblivion قرار است بهزودی معرفی شود و انتشار آن نیز در سال ۲۰۲۵ انجام خواهد شد. برای طرفدارانی که به دلیل نبود یک نسخه اصلی جدید از مجموعه Elder Scrolls، مدتها منتظر ماندهاند، یک نسخه بازسازیشده از Oblivion میتواند اتفاقی بزرگ باشد.
خوشبختانه برای همه ما، زمان زیادی باقی نمانده تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آوریم. در دو سال گذشته، مایکروسافت سال را با یک همایش Developer Direct در ماه ژانویه آغاز کرده است و شایعات نشان میدهند که در سال ۲۰۲۵ نیز این روند ادامه خواهد داشت.
گفته میشود که سومین کنفرانس متوالی Developer Direct در ژانویه نزدیک است، جایی که نه تنها بازیهایی که قبلاً معرفی شدهاند بیشتر به نمایش درمیآیند، بلکه شاهد اعلامیههای کاملاً جدید نیز خواهیم بود. اگر این رویداد واقعاً برگزار شود، که با توجه به روند کاری مایکروسافت در چند سال اخیر، بعید است که برگزار نشود، احتمالاً برنامه زمانی انتشار بازیهای ایکس باکس برای سال ۲۰۲۵ حتی در روزهای آینده نیز فشردهتر از آنچه اکنون به نظر میرسد، خواهد بود.
البته، یک مسئله مهم وجود دارد که باید درباره تعداد زیادی از انتشارهای ایکس باکس به آن توجه داشت. سال ۲۰۲۴ شاهد آن بودیم که مایکروسافت بهطور کامل رویکرد انتشار چند پلتفرمی را برای عناوین خود اتخاذ کرد؛ بهطوری که بازیهایی مانند Sea of Thieves و Hi-Fi Rush برای کنسول پلی استیشن 5 و دو عنوان Pentiment و Grounded نیز برای همان کنسول و نینتندو سوئیچ منتشر شدند.
بسیاری بر این باور بودند که چنین تصمیمی از مدتها پیش برای مایکروسافت قابل پیشبینی بود، اما در عین حال میتوان گفت که این تصمیم آغاز پایان ایکس باکس بهعنوان یک پلتفرم کنسولی بود. این به معنای خروج ایکس باکس از بازار نیست با توجه به مالکیت اکتیویژن بلیزارد کینگ (Activision Blizzard King) توسط مایکروسافت گیمینگ (Microsoft Gaming)، این شرکت اکنون بیش از هر زمان دیگری درآمد کسب میکند (بر خلاف تصور ناشی از اخراجهای گسترده سال ۲۰۲۴)؛ اما به این معناست که از این پس، به تقریباً همه انتشارهای ایکس باکس به شکلی کاملاً متفاوت نگاه خواهیم کرد.
این بهار شاهد عرضه بازی Indiana Jones and the Great Circle برای پی اس ۵، درست پس از انتشار آن برای ایکس باکس و رایانههای شخصی در ماه دسامبر خواهیم بود. در همین حال، بازیهای یادشده مثل DOOM: The Dark Ages و The Outer Worlds 2 نیز عناوین چندپلتفرمی هستند که همزمان با روز انتشار خود برای پلی استیشن 5 نیز عرضه خواهند شد.
احتمالاً این پایان ماجرا نخواهد بود. در طول یک سال گذشته بارها گزارشهایی منتشر شده که تأکید دارند مایکروسافت هیچ بازیای را از گسترش دسترسی آن روی پلتفرم پلیاستیشن مستثنی نمیداند، چه Halo باشد، چه Gears و یا هر بازی دیگر، و خود مایکروسافت نیز با اظهارات عمومیاش این ایده را تقویت کرده است. تمامی شواهد حاکی از آن هستند که سال ۲۰۲۵ شاهد افزایش سرعت برنامههای چندپلتفرمی این شرکت خواهیم بود.
این برنامهها به غیر از سه بازی چندپلتفرمی که قبلاً به صورت رسمی معرفی شدهاند، چگونه خواهند بود؟ هنوز کسی به طور دقیق نمیداند، اما میتوان تصور کرد که تعداد زیادی از عناوین سالهای اخیر ممکن است امسال برای PS5 منتشر شوند. آیا ممکن است بازیهایی مانند Forza Horizon 5 و Starfield را روی کنسول سونی ببینیم؟
حداقل میتوان این فرض را داشت که نسخه بعدی Call of Duty، که انتشار آن به صورت چندپلتفرمی بهطور قانونی الزامآور است، جزو این عناوین خواهد بود. در همین حال، فراتر از این، حمایت مایکروسافت از نینتندو نیز جالب خواهد بود، مخصوصاً با توجه به اینکه کنسول Switch 2 قرار است در سال ۲۰۲۵ عرضه شود. آیا ممکن است این سیستم نسل جدید نینتندو قبل از پایان سال میزبان عناوین بزرگ ایکس باکس شود؟ اگر چنین نشود، واقعاً تعجبآور خواهد بود.
چگونه مایکروسافت امیدوار است که روند کاهش فروش سختافزارهای ایکس باکس را در سال ۲۰۲۵ متوقف کند؟ هیچکس به طور قطع نمیداند؛ بلکه در واقع، برخی ممکن است حتی تعجب کنند که آیا این شرکت همچنان در این زمینه تلاشی میکند، چرا که تمرکز آن به وضوح از سختافزار فاصله گرفته است.
اما حداقل در زمینه انتشار بازیها، خوشبختانه چیزهای زیادی برای منتظر ماندن وجود دارد. باید اعتراف کرد که در سالهای گذشته بارها وارد سالی شدهایم با همین ذهنیت امیدوارکننده، اما در نهایت از نتایج نهایی ناامید شدهایم. حالا باید دید آیا ایکس باکس میتواند در سال ۲۰۲۵ این روند را تغییر دهد یا نه.
شما مخاطبان عزیز میتوانید هم اکنون بازی و محصولات موردنظر خودتان را به صورت مستقیم با ضمانت بهترین قیمت و ارسال سریع از فروشگاه تک سیرو خریداری کرده و تجربه خرید یا بازی خودتان را با ما و سایر مخاطبان همراهمان به اشتراک بگذارید.
نظر شما در خصوص این موضوع چیست؟ فکر میکنید که چرا بازی Indiana Jones and the Great Circle با تاخیر نسبت به نسخههای ایکس باکس و PC برای کنسول پلی استیشن 5 منتشر میشود؟ آیا ناشر یا توسعهدهنده دلایل خاصی برای این اقدام خاصشان دارند؟ به نظر شما، با توجه به کاهش فروش سختافزارهای ایکس باکس، آیا مایکروسافت استراتژیهای مشخصی برای بازگشت قدرتمند به این بازار دارد و میتواند به بقاء برسد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و سایر اخبار و مقالات مرتبط با حوزه بازیهای ویدیویی را از طریق مجله تک سیرو پیگیری و مطالعه کنید.