اگر از طرفداران سری بازیهای Uncharted هستید، بازی ایندیانا جونز و حلقه بزرگ تجربهای هیجانانگیز و غنی ارائه میدهد که هم حس ماجراجویی آشنای گذشته را زنده میکند و هم لایههای جدیدی از گیمپلی و داستانسرایی را به نمایش میگذارد.
با گذشت چندین سال از تمرکز استودیوی بازیسازی ناتی داگ (Naughty Dog) بر پروژههای دیگر و کنار گذاشتن مجموعه Uncharted، طرفداران این بازیها مجبور شدهاند نیاز خود به ماجراجویی را از عناوین دیگری برآورده کنند. در چنین فضایی، بازی Indiana Jones and the Great Circle که قرار است در اواسط سال آینده میلادی برای پلی استیشن منتشر شود، درست همان حس ماجراجویی را زنده میکند که هواداران آنچارتد نزدیک به یک دهه است دنبالش بودهاند. با این حال، این بازی صرفاً برای پر کردن خلأ به جا مانده از Uncharted طراحی نشده است. در حقیقت، شاهکار جدید استودیوی بازیسازی ماشین گیمز (MachineGames) بیشتر به بازیهای قدیمیتر این استودیو مانند Chronicles of Riddick شباهت دارد، هرچند نمیتوان شباهتهای غیرقابلانکار حس ماجراجویی میان این دو سری را نادیده گرفت.
نکته مهم نقطه اتصال بین مجموعه Uncharted و بازی جدید ایندیانا جونز فضای داستان و لحنی است که هر دو ارائه میدهند. حس رمانتیک ماجراجویی و اکشن پرشور که مشخصه هر دوی این عناوین است، به طور کامل در بازی Indiana Jones and the Great Circle بازتاب یافته است. با توجه به اطلاعات اولیه از این بازی، ماشین گیمز توانسته اصالت دنیای ایندیانا جونز را به طرز تحسینبرانگیزی بازآفرینی کند. هرچند شخصیت ایندیانا جونز این بار با صدای هریسون فورد همراه نیست، اما تروی بیکر با اجرای متقاعدکننده خود، شخصیت ایندیانا را به همان اندازه واقعی و باورپذیر نشان داده است. با تمام این اوصاف، شوخطبعی همیشگی این شخصیت کمی کمرنگ شده، لحن و نحوه بیان بیکر بهقدری دقیق است که توانسته جایگزین شایستهای باشد.
افزون بر این، طراحی شخصیت شرور اصلی بازی، امرک فوس، به شدت چشمگیر است. این شخصیت که یک نابغه دیوانه و روانپریش را به تصویر میکشد، نمونهای از تبهکارانی است که معمولاً در سریهای ایندیانا جونز دیده میشود. اجرای این شخصیت تعادل دقیق میان ویژگیهای یک نابغه علمی دیوانه و فردی با خصوصیات روانی پیچیده را ایجاد کرده است. این نوع شخصیتپردازی، جذابیت داستان بازی را دوچندان کرده و به خوبی با فضای ماجراجویی آن هماهنگ شده است.
بازی Indiana Jones and the Great Circle توانسته ترکیبی منحصر به فرد از اصالت دنیای ایندیانا جونز و جذابیتهای ماجراجویی سری Uncharted را به نمایش بگذارد. این ترکیب، همراه با طراحی دقیق شخصیتها و فضای بازی، دلیل خوبی است که طرفداران سری بازی آنچارتد را به تجربه این عنوان تشویق میکند.
بازیکنانی که از شخصیتپردازی در سری Uncharted لذت بردهاند، به احتمال زیاد از حضور شخصیتهای بازی Indiana Jones and the Great Circle نیز استقبال خواهند کرد. از آنجا که شخصیت نیتن دریک تا حد زیادی از ایندیانا جونز الهام گرفته شده، این دو بازی اشتراکاتی در ساختار ماجراجویی و شخصیتپردازی دارند. استودیوی بازیسازی ماشین گیمز درک عمیقی از آنچه یک داستان اصیل ایندیانا جونز را میسازد، نشان داده است. داستان با سرقت یک اثر باستانی از کالج مارشال آغاز میشود و دکتر جونز را در مسیر یک ماجراجویی جهانی برای کشف راز دایره بزرگ قرار میدهد؛ مسیری که نقاط مهم تاریخی و معنوی جهان را به هم متصل میکند. این داستان با صحنههای سینمایی هالیوودی و دیالوگهای جذاب همراه است، چیزی که طرفداران Uncharted به خوبی با آن آشنا هستند.
از شاخصهای ملموس برای طولانی بودن داستان بازی، سه ساعت زمان اختصاص داده شده به میانپردههای سینمایی است. این مدتزمان قابل توجه، به لطف تعدد مکانهای بازی به وجود آمده است. بازیکنان در طول ماجراجویی خود با محیطهایی مانند اهرام جیزه، کوههای هیمالیا و حتی دیوارهای قلعه واتیکان روبرو میشوند. هر یک از این محیطها با دقت فراوان طراحی شده و تغییر مداوم مناظر به تنوع و جذابیت بازی کمک میکند. بازسازی کالج مارشال به شکلی که حس و حال اصیل آن کاملاً حفظ شود، نمونهای بارز از جزئینگری سازندگان است. آنها حتی از آرشیوهای واقعی شرکت لوکاس فیلم برای خلق نسخهای دقیق از این مکان استفاده کردهاند.
این دقت و توجه به جزئیات به سایر محیطهای بازی نیز تسری یافته و بازیکنان را تشویق میکند تا هر گوشه و کنار جهان بازی را با دقت بررسی کنند. پاداشی که برای کنجکاوی در نظر گرفته شده، به تجربه کلی بازی عمق بیشتری میبخشد و حس اکتشاف را تقویت خواهد کرد که کاملاً از لحاظ عملی، با مجموعه آنچارتد همخوانی دارد. بازی Indiana Jones and the Great Circle نه تنها یک ماجراجویی داستانمحور است، بلکه به بازیکنان امکان میدهد تا در دنیای پرجزئیات و متنوعی که شباهت بی حد و حصری به Uncharted 4 دارد، غرق شوند.
البته، استودیوی بازیسازی ماشین گیمز تنها به نمایش مناظر چشمگیر بسنده نکرده و محیطهای جزئی نمایش داده شده بازی قابل تعامل هستند. ایندیانا در این مکانها از ابزارهایی مانند شلاق معروف خود گرفته تا دوربین و دفترچه یادداشت قابلاعتمادش برای کاوش استفاده میکند. دفترچه یادداشت ایندی، که یادآور دفترچه نیتن دریک در سری Uncharted است، برای ثبت انواع سرنخها جهت حل معماها و اطلاعات مربوط به داستان و محیطهایی که بازدید شدهاند، به کار میرود. در کنار یادداشتبرداریهای ایندی، دوربین نیز به بازیکنان اجازه میدهد تا از اشیا و مکانهای مختلف عکس بگیرند و به حل معماها کمک کنند. نکته جالب، تفاوت اصلی بین این بازی و مجموعه Uncharted در شیوه تعامل با این مکانیزمهای نام آشنا است.
بخش عمدهای از مبارزات و کاوشها در حالت اول شخص انجام میشود و دوربین تنها برای لحظات خاص، مانند بالا رفتن یا تاب خوردن با شلاق ایندی، به حالت سومشخص تغییر میکند. طرفداران Uncharted از روشهای مختلف جابهجایی در بازی The Great Circle لذت خواهند برد، اما ممکن است ریتم بازی را کندتر از آنچه انتظار دارند، ببینند. نسخه The Great Circle بسیار متفکرانهتر پیش میرود؛ همانطور که در حرکات آرام ایندی هنگام بالا رفتن یا حرکتهای جانبی دیده میشود. همچنین، بخشهای بسیاری وجود دارند که صرفاً به بازیکن اجازه میدهند در فضای محیط غرق شود، بدون آنکه سکانسهای اکشنی برای تغییر ریتم بازی وجود داشته باشد. این بازی بیشتر بر جنبه ماجراجویی سبک اکشن-ماجراجویی خود تاکید دارد و به این ترتیب، تفاوت قابلتوجهی با Uncharted ایجاد خواهد کرد.
با این حال، طرفداران Uncharted 4 از مناطق جهان باز موجود در بازی Indiana Jones and the Great Circle قدردانی خواهند کرد. کاوش در شهر دقیقاً طراحیشده اطراف اهرام بزرگ جیزه بسیار لذتبخش است و همه اینها به دلیل فعالیتهای متنوعی است که در اختیار شما قرار دارد. مناطقی مانند هرم جیزه شامل مأموریتهای فرعی، اردوگاههای دشمن، باشگاههای مبارزه، رازها و معماهای کوچکی است که میتوانید به صورت دلخواه و سیستم گیمپلی خاصتان کشف کنید. حتی عناصری از سبک بازیهای مخفیکاری نیز در این بازی حضور دارند. برای مثال، استفاده از لباسهای مبدل برای عبور مخفیانه از اردوگاههای دشمن یکی از روشهایی است که بازیکنان را حتماً به یاد بازیهایی مانند Hitman میاندازد.
و حالا به بخش مبارزات میرسیم که بیشتر بر مشتها و هوش ایندی تمرکز دارد تا تیراندازی. بخش بزرگی از مبارزات شامل استفاده از اشیای محیطی، از جاروب گرفته تا ماهیتابه، به عنوان سلاح موقت برای مقابله با دشمنان است. نبردهای تنبهتن دارای عمق خاصی هستند، بهویژه با در نظر گرفتن باشگاههای مبارزه که منحصراً بر درگیریهای مشتزنی تمرکز دارند. با توجه به تجربه MachineGames در طراحی مکانیکهای تیراندازی در بازیهای Wolfenstein، جای تعجب نیست که تیراندازی در این بازی برای لحظات نادری که نیاز است، بهخوبی طراحی شده باشد.
اما نکته مشخص این است که ایندی بسیار با سبک تیراندازی مبتنی بر کاورگیری سری اول Uncharted فاصله دارد. با این حال، چیزی که شباهت زیادی به Uncharted دارد، امتیازهای ماجراجویی است که از طریق پیروزی در مبارزات و حل معماها به دست میآید. همانطور که انتظار میرود، این امتیازها قابلیتهای جدیدی برای ایندی باز میکنند، مانند “کلاه خوششانس” که به او اجازه میدهد در صورت مواجهه با ضربات مرگبار، جان خود را حفظ کند، به شرطی که به کلاه معروفش دسترسی داشته باشد.
ایندی به مجموعه گستردهای از ابزارها و سلاحها مجهز است، اما خطرناکترین ابزار او بیصدا و مخفیکاری است. بازی Indiana Jones and the Great Circle مخفیکاری را در مرکز توجه درگیریها قرار داده و حذفهای بیصدا و ایجاد حواسپرتی بهعنوان روشهای ممکن برای عبور از گشتهای نازی ارائه میشوند. مخفیکاری در سری Uncharted نیز حضور داشت و این جنبه در Uncharted 4 به خوبی به اوج رسید. این شباهت در استفاده از مخفیکاری میان دو بازی باعث میشود که طرفداران احساس کنند گویی در حال تجربه نسخه جدیدی از Uncharted هستند.
با وجود شباهتهایی به ماجراجوییهای سری Uncharted، تمرکز بازی بر مخفیکاری، کاوش و مبارزات با ریتم آرام، تجربهای تازه ارائه میدهد که برای طرفدارانی که از این عناصر گیمپلی متفاوت لذت میبرند، جذاب است. تورونویوس، کارگردان بازی The Great Circle، به مقایسههای اجتنابناپذیر با Uncharted اشاره میکند و میگوید:
آن مجموعه بازیهای فوقالعادهای هستند، من عاشقشان هستم، اما وقتی به موقعیت خودمان نگاه میکنیم – هدف ما ساخت چیزی بسیار متفاوت از آن بازیها بود.
و واقعاً این تفاوت مشهود است. هرچند که برخی شباهتهای بنیادین نیز وجود دارند، اما در عمل تجربهای یکسان نیستند. شباهت دیگری که این بازی به بازیهای لایسنسدار دیگر دارد، شباهت قابلتوجه آن به بازی King Kong ساخته پیتر جکسون است. محیط ساده و استفاده از نمای اولشخص حس تکاملی از بازی King Kong سال ۲۰۰۸ به مخاطب را القا میکند.
دلیل این موضوع آن است که The Great Circle بیشتر بر جنبه ماجراجویی تا اکشن تمرکز دارد. بهواسطه معماها، سرنخها، مخفیکاری، کاوش و جریمهای که برای تیراندازی بیپروا در نظر گرفته شده است، شما باید از یکسری از دستورالعملهای متناسب پیروی کنید. استودیوی بازیسازی ماشین گیمز ترکیبی شگفتانگیز از ماجراجویی خلق کرده که بهترینهای این سبک را در خود جای داده است. میان سری Riddick، بازی King Kong و البته مجموعه Uncharted، چیزی برای دوست داشتن برای طرفداران این بازیهای ماجراجویی وجود دارد. با در نظر گرفتن میراث و تاثیرات خود Uncharted، طرفداران استودیوی ناتی داگ مدیون خود هستند که این ترکیب خلاقانه تاریخی از بازیهای ماجراجویی که Indiana Jones and the Great Circle ارائه میدهد را تجربه کنند.
شما مخاطبان عزیز میتوانید هم اکنون بازی و محصولات موردنظر خودتان را به صورت مستقیم با ضمانت بهترین قیمت و ارسال سریع از فروشگاه تک سیرو خریداری کرده و تجربه خرید یا بازی خودتان را با ما و سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید.
نظر شما در خصوص این مقاله چیست؟ چگونه Indiana Jones and the Great Circle توانسته با ترکیب عناصر کلاسیک ماجراجویی و نوآوریهای مدرن، تجربهای منحصربهفرد برای طرفداران Uncharted ایجاد کند؟ چه عواملی باعث میشود که Indiana Jones and the Great Circle به جای تقلید صرف از Uncharted، هویتی مستقل و جذاب داشته باشد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و سایر اخبار و مقالات مرتبط با حوزه بازیهای ویدیویی را از طریق مجله تک سیرو پیگیری و مطالعه کنید.