آموزش PS5

نحوه اتصال کنترلر PS5 برای PC و موبایل

How To Connect PS5 Controller For Computer And Mobile

می‌گویند که عدو شود سبب خیر! هر چه قدر هم که بحران فعلی صنعت گیم برای گیمرها و بازیسازان گران تمام شده، مزیت‌هایی هم داشته است. این روزها دیگر صنعت گیم چندان رغبتی با انحصارطلبی‌های پیشین ندارد. بازی‌ها حالا برای پلتفرم‌های رقیب منتشر می‌شوند و از همه مهم‌تر سخت افزارها و لوازم جانبی دیگر هم از چنین قاعده‌ای پیروی می‌کنند. پس به یک گیمر رایانه شخصی و یا گوشی‌های هوشمند حق بدهید که نعمت داشتن یک کنترلر همه فن حریف و انقلابی مثل DualSense را از خودش دریغ نکند. تقریباً هر آنچه که از یک کنترلر حرفه‌ای و مطلوب انتظار داریم را سونی (Sony) در دسته PS5 به تصویر می‌کشد. از ظاهر بی‌نظیر بگیرید تا قابلیت‌های تعاملی معرکه که هر گیمری را می‌تواند وسوسه کند. این روزها بازی‌های موبایلی حسابی سر زبان‌ها افتاده‌اند و به همین خاطر آن‌ها هم پا به پای PC گیمرها به دنبال استفاده از کنترلر DualSense برای گوشی‌های Android و iOS هستند. در این مطلب آموزش اتصال کنترلر PS5 به PC و موبایل را قدم به قدم مرور خواهیم کرد. برای مشاهده ادامه آموزش با وب سایت تک سیرو همراه باشید.

نحوه اتصال کنترلر PS5 به PC

اصولاً PC گیمرها تعصب خاصی روی ماوس و کیبوردهای‌شان دارند. به هر حال خودتان هم خوب می‌دانید که تسلط و راحتی کار با ماوس و کیبورد می‌تواند در بازی‌های امروزی یک برگ برنده اساسی باشد. با این حال بحث کنترلر و نحوه تجربه بازی‌ها تا حد زیادی سلیقه‌ای است و نمی‌توان حد و مرز خاصی قائل شد. ممکن است که یک PC گیمر با همان ماوس و کیبوردش سراغ تجربه بازی‌ها روی کنسول PS5 برود و یا برعکس که امروز اتفاقاً همین مورد دوم مدنظرمان است. یعنی مخاطبی که ترجیح می‌دهد با همان کنترلر DualSense خودش به تجربه بازی روی رایانه‌های شخصی بپردازد. چه بسا برای بازی‌های ورزشی و یا حتی مبارزه‌ای همین کنترلر پلی استیشن تنها گزینه روی میز هم به شمار بروند. برای اتصال DualSense به رایانه‌های شخصی شما دو راه با سیم و بی‌سیم را می‌توانید انتخاب کنید که هر کدام را جداگانه در ادامه توضیح می‌دهیم.

  • اتصال با سیم:

خوشبختانه در این قسمت کار سختی پیش رو ندارید. برای اتصال کنترلر به رایانه شخصی خود از طریق درگاه USB شما به یک کابل USB Type-C به USB-A نیاز دارید. تمام شد، همه چیز به همین یک مورد ساده خلاصه می‌شود.

خواندن  راهنمای خرید بهترین کنترلرها برای کامپیوتر

  • اتصال بی‌سیم:

برای استفاده از DualSense از طریق بلوتوث، به یک آداپتور USB بلوتوث (یا یک مادربرد با بلوتوث داخلی) نیاز دارید. برای اتصال، منوی Bluetooth & other devices را در ویندوز با فشار دادن کلید Windows و تایپ کردن Bluetooth باز کنید. سپس روی Add Bluetooth or other device بزنید تا رایانه‌ی شما برای فرایند جستجو را برای اتصال آماده شود. حالا نوبت به DualSense می‌رسد. دکمه Share و Home کنترل خود را با هم فشار دهید تا LED‌های اطراف صفحه لمسی به سرعت شروع به چشمک زدن کنند. در عرض چند ثانیه، یک قسمت با نام Wireless controller در قسمت دستگاه‌های بلوتوث ویندوز شما ظاهر می‌شود که با انتخاب آن فرایند اتصال تکمیل خواهد شد.

آموزش استفاده از کنترلر DualSense در PC

به هر حال نباید این نکته را فراموش کرد که DualSense برای تجربه بازی‌ها بر روی رایانه‌های شخصی ساخته نشده و به خاطر عدم پشتیبانی بازیسازان و شرکت‌های سازنده عملاً این تجربه چاله و دست‌اندازهای فراوانی دارد. اینجا دو راه حل دارید. راه حل اول این است که از اپلکیشن DS4Windows برای پیکربندی اتصال استفاده کنید که خب تمام بازی های رایانه شخصی را پوشش می دهد. راه حل دوم که مطمئن‌تر به نظر می‌رسد مختص به بازی‌های پلتفرم Steam است. خوشبختانه Valve به عنوان پادشاه PC گیمینگ، به محض عرضه PS5 پشتیبانی محدود DualSense را به پلتفرم Steam عرضه کرد. اما در ادامه توانست این پشتیبانی را گسترده‌تر کند تا کاربران بتوانند با فراغ بال بازی‌های مورد علاقه‌ی‌شان را با این کنترلر تجربه کنند. نکته مهم این است که همه بازی‌های Steam می‌توانند با پشتیبانی از کنترلر DualSense یک عملکرد بی‌نقص را به تصویر بکشند. برای این که بتوانید از مزیت‌های این پشتیبانی استفاده کنید، مراحل زیر را دنبال نمایید.

مرحله 1: برای شروع، DualSense را همانطور که در بالا توضیح داده شد از طریق سیم یا بلوتوث به رایانه شخصی خود متصل کنید.

مرحله دوم: هنگامی که کنترلر را متصل کردید، Steam را باز کنید و در قسمت Setting روی Controller کلیک کنید.

مرحله سوم: در این قسمت از منوی تنظیمات روی گزینه Desktop Configuration کلیک کنید تا قسمت مربوط به پیکربندی دکمه‌ها و سفارشی سازی برای‌تان باز شود. در اینجا باید ببینید که DualSense به عنوان کنترلر مدنظرتان شناسایی شده باشد. Steam به طور خودکار کلیدهای کنترلر را برای تقلید از طرح بندی کنترلر Xbox پیکربندی می کند.

خواندن  جعبه گشایی از کنترلر DualSense کنسول بازی PS5

نکته: اگر می‌خواهید چیدمان کنترلر DualSense خود را شخصی‌سازی کنید، مطمئن شوید که تیک مربوط به پشتیبانی از پیکربندی PlayStation در قسمت General Controller Settings زده شده باشد. به این ترتیب شما می‌توانید دکمه لوگوی PlayStation روی کنترلر را در هر بازی که تجربه می‌کنید فشار دهید تا صفحه پیکربندی کنترلر برای‌تان ظاهر شود.

آموزش اتصال کنترلر PS5 به گوشی Android

بخش عظیمی از بازی‌های پلتفرم موبایل متعلق به اندروید است. اگر به فروشگاه گوگل پلی سر بزنیم با بیش از 264 هزار بازی روبرو می‌شویم که از قضا همگی با محبوبیت بالایی برخوردار هستند. بازار در حال حاضر بیشترین اقبال و توجهش را نسبت به بازی‌های اندرویدی نشان می‌دهد و به همین خاطر بیشترین درآمد صنعت گیم نیز مربوط به همین حوزه است. این در حالیست که پلتفرم‌های اندرویدی نسبت به iOS از محدودیت‌های کمتری برخوردار هستند و دست بر قضا تب و تاب عناوین آنلاین در آن‌ها داغ‌تر است. به همین خاطر حتی تجربه بازی‌های اندرویدی با کنترلر DualSense هم این روزها به یک مورد محبوب در صنعت گیم مبدل شده است. برای اتصال کنترلر دوال سنس به گوشی اندرویدی مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول:  دکمه های Share و Home کنترلر DualSense را با هم فشار دهید تا فرآیند اتصال آغاز شود.

مرحله دوم: به برنامه تنظیمات گوشی یا تبلت اندرویدی خود بروید و گزینه Bluetooth را انتخاب کنید.

مرحله سوم: گزینه Pair new device یا جفت شدن با دستگاه جدید را انتخاب کنید. اکنون می توانید کنترلر PS5 خود را در لیست دستگاه های موجود مشاهده کنید. روی آن ضربه بزنید تا بعد از رد کردن دستورالعمل‌های روی صفحه، کنترلر PS5 شما به پلتفرم اندرویدی‌تان متصل شود.

نحوه اتصال کنترلر PS5 به iPad و iPhone (iOS)

اپل (Apple)نابغه دنیای تکنولوژی است. آن‌ها هنر درآمدزایی در بازار بازی‌های موبایلی را خوب بلدند. تخمین زده می‌شود که اپل سالانه بیش از 20 میلیارد دلار به صورت مستقیم از بازی‌های موبایلی درآمد زایی دارد. آن‌ها هم با سایر سازنده‌ها در تعامل هستند و هم این که خودشان هم دستی بر آتش بازی‌های ویدئویی دارند. همین اواخر هم بازی‌های بزرگ و AAA با گرافیک‌های واقع گرایانه زیادی بر روی پلتفرم‌های این شرکت سازنده عرضه شده‌اند. خوشبختانه شما می‌توانید به راحتی کنترلر PS5 خود را به iPad و iPhone متصل کنید. به این منظور، مراحل زیر را انجام دهید:

خواندن  حل مشکل اتصال کنترلر PS5 با چند روش ساده

مرحله اول: بلوتوث گوشی خود را روشن کنید.

مرحله دوم: هنگامی که در صفحه Control Center هستید، می توانید آیکون بلوتوث را فشار داده و نگه دارید. در ادامه سپس تنظیمات بلوتوث را انتخاب نمایید. همچنین می‌توانید از نوار جستجوی موجود در قسمت تنظیمات هم این مرحله را طی کنید.

مرحله سوم: در این قسمت دکمه Share و Home کنترل خود را با هم فشار دهید تا فرایند اتصال آغاز شود. اکنون برای اتصال باید کنترلر PS5 را در دستگاه های جدید مشاهده کنید. روی آن ضربه بزنید تا بعد از رد کردن دستورالعمل‌های روی صفحه، کنترلر PS5 شما به پلتفرم مدنظرتان متصل شود.

کدام ویژگی DualSense برای پلتفرم‌های دیگر قابل استفاده نیست؟

بگذارید همینجا کار تکلیف‌مان را روشن کنیم. ویژگی‌های تعاملی و انقلابی کنترلر DualSense یعنی تریگرهای تطبیق پذیر، قابلیت هپتیک فیدبک و البته صدای سه بعدی تنها زمانی می‌توانند قابل استفاده باشند که توسط خود شرکت سازنده پشتیبانی شده باشند. البته همه چیز به این راحتی‌ هم نیست. به عنوان مثال، قابلیت تریگرهای تطبیق پذیر برای هیچ پلتفرم اندرویدی در دسترس نخواهد بود. همچین قابلیت هپتیک فیدبک برای گوشی‌های موبایلی پشتیبانی نمی‌شود و برای PC هم تنها زمانی که از دانگل USB استفاده کنید، در دسترس خواهد بود. درباره پشتیبانی از صدای سه بعدی هم تا حدی ماجرا مشابه است. یعنی صرفاً برای رایانه‌های شخصی ویندوزی قابل استفاده است و گوشی‌های هوشمند از آن بی بهره هستند.

جمع بندی

کاری که پلی استیشن در نسل نهم کنسول‌های گیمینگ انجام داد را باید در تاریخ نوشت. آن‌ها در حالی که می‌توانستند از همان ترکیب برنده کنترلرهای نسل قبلی خود استفاده کنند، در یک اقدام ریسکی نسل جدیدی از دسته‌های بازی خود را تحت عنوان DualSense رونمایی کردند. کنترلری که مفهوم تعامل در بازی‌های ویدئویی را متحول کرده است و از نظر ظاهری هم هیچ کم و کسری ندارد. هم خوش دست است و هم این که آنالوگ‌ها، دکمه‌ها و تریگرهای آن به معنای واقعی کلمه خارق العاده به نظر می‌رسند. طبیعتاً PC گیمرها نیز مایل به تجربه بازی‌های بزرگ با این کنترلر خصوصاً در ژانر ورزشی و مبارزه‌ای هستند. گیمرهای موبایل هم آمارشان سر به فلک کشیده و اتفاقاً آن هم از خریداران پر و پاقرص DualSense به حساب می‌آیند. در این مطلب آموزش قدم به قدم اتصال و استفاده از دسته PS5 برای PC و موبایل را بررسی کردیم.

حسین رضایی

حسین رضایی، نویسنده، روزنامه نگار و منتقد بازی های ویدئویی و حوزه تکنولوژی.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا