Sifu به عنوان یکی از جدید ترین بازی های ساخته شده دنیای گیم های ویدیویی به شمار می آید که این بازی توانسته تجربه جدیدی از مبارزات اکشن را ارائه دهد. مسئولیت ساخت این بازی را استودیوی Sloclap بر عهده داشته که این استودیو با استفاده از برخی ویژگی ها توانسته اثری متفاوت را خلق نماید. تقریبا تمامی افراد استودیو سازنده بازی Sifu را با خلق آثاری همچون Absolver می شناسند. این بازی که در سال 2017 برای علاقهمندان ارائه گردید توانست توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب نماید. سبک این بازی همانند جدید ترین اثر ساخته شده توسط استودیو Sloclap به صورت رزمی و مبارزات تن به تن بوده که این بازی در آن دوران با استقبال خوبی از طرف بازیکنان روبرو گردید. اما حالا پس از گذشت چندین سال از عرضه بازی Absolver استودیو سازنده آن جدید ترین بازی خود را تحت عنوان Sifu در جریان رویداد State of Play معرفی کردند که قرار است تا این بازی برای کنسول PS5 و کامپیوتر های خانگی عرضه گردد. در این مطلب تصمیم داریم تا با بررسی برخی از ویژگی های این بازی اطلاعات بیشتری از ویژگی های آن را در اختیار شما علاقهمندان به این سبک بازی قرار دهیم.
داستان بازی
داستان این بازی به این صورت رقم می خورد که شخصیت اصلی بازی به دنبال این است تا از کسانی که در مرگ استادش نقش داشته اند انتقام بگیرد. تعداد این افراد 5 نفر بوده که هر کدام از آن ها به وسیله نیروهایی که در اختیار دارند محافظت می شوند. به همین جهت برای رسیدن به هر کدام از این 5 نفر باید به تنهایی به سراغشان رفته و با استفاده از کونگ فو و برخی تجهیزاتی که در طول بازی در اختیارتان قرار می گیرد به مبارزه با آن ها بپردازید. در کل بازی Sifu تجربه تک نفره ای از یک بازی رزمی و اکشن را ارائه می دهد که شاید از جهت برخی ویژگی های بصری به بازی Absolver شباهت های زیادی داشته باشد. اما سازندگان بازی Sifu تلاش کردهاند تا در این بازی تجربه متفاوتی را از نظر مبارزات و نبرد ها به مخاطبان خود ارائه دهند. بهتر است بدانید که ورزش کونگ فو از بخش های بسیار زیادی برخوردار بوده و استودیو سازنده بازی Sifu سعی کرده تا در جدیدترین اثر خود به نحوی کاملا کاربردی بخش های مختلف ورزش کونگ فو را به نمایش بگذارد. همچنین استفاده از کونگ فو در این بازی بیشتر حالت کاربردی و مبارزه ای داشته و در آن خبری از حالت نمایشی ورزش کونگ فو نخواهد بود. کارگردان این بازی یعنی جوردن لایانی در خصوص این بازی این طور گفته که ورزش کونگ فو از سبک های متفاوتی برخوردار بوده و در این بازی تلاش کردیم تا از جنبه های مبارزه ای آن به بهترین نحو استفاده کنیم.
نمایش حرکات کونگ فو به صورت واقعی
شاید جالب باشد اما کارگردان بازی Sifu خود علاقه بسیار زیادی به ورزش رزمی کونگ فو دارد و هم اکنون در حال یادگیری این ورزش تحت نظر استادی به نام بنجامین کولاس است. این استاد کونگ فو در حال حاضر در امر توسعه و ساخت بازی تیم سازنده را همراهی می کند تا به این وسیله تیم سازنده بتواند حرکات را به صورت کاملا صحیح طراحی کرده و نمایش آن به واقعیت نزدیک باشد. همکاری این استاد کونگ فو به این صورت است که در جلسات منظم همراه با تیم طراحی بازی و انیماتور ها شرکت کرده تا به این وسیله حرکات تکی و کمبوهای موجود در رشته کونگ فو با جزئیات دقیق و کامل شبیه سازی شود. بنا به گفته کارگردان بازی Sifu تیم سازنده تلاش می کند تا حرکات و ضربات وارده در محیط بازی به گونه ای شبیه سازی شود که آن حس واقعی برخورد ضربات را به بازیکن منتقل کرده و علاوه بر آن تجربه بسیار خوبی از مبارزات را به صورت سینمایی به نمایش بگذارد. همچنین تجربه ساخت اثر قبلی این استودیو یعنی بازی Absolver هم در طراحی مبارزات بازی Sifu کمک بسیار زیادی کرده است. البته با توجه به وجود برخی جنبه های کلی در این بازی مانند نحوه نشان دادن برخورد ضربات و همچنین انتقال حس آن ها لیانی اعلام کرده که بازی Sifu نسبت به اثر قبلی ساخته شده توسط این استودیو از ویژگی های متفاوتی برخوردار است.
وجود سیستم کلاسیک مبتنی بر درخت مهارت
همانطور که می دانید در بازی Absolver سازندگان آن از یک سیستم کمبو که کاملا از قابلیت شخصی سازی برخوردار است استفاده کردهاند. به همین علت بازیکنان در طول بازی این امکان را داشتند تا تغییرات زیادی را در خصوص نحوه چینش حرکاتشان اعمال نمایند اما بنا به گفته سازندگان بازی Sifu این بازی از یک سیستم کلاسیک مبتنی بر درخت مهارت بهره خواهد برد. این موضوع به این صورت خواهد بود که بازیکنان در ابتدای بازی با تعدادی از حرکات رزمی کار خود را شروع کرده و در طول بازی می توانند حرکات جدیدی را برای کاراکتر خود باز کنند. در نتیجه این عمل سبک مبارزات بازیکن کاملا تغییر خواهد کرد و به سمت هجومی یا دفاعی تغییر وضعیت داده و انتخاب هر یک از آن ها بر عهده بازیکن خواهد بود.
علاوه بر این موضوع بهتر است بدانید که در بازی Sifu خبری از حرکات ماورا طبیعی و غیر واقعی نخواهد بود و تمامی حرکات موجود در بازی براساس ورزش رزمی کونگ فو و همچنین مکتب Pak Mei به نمایش گذاشته خواهد شد. ممکن است زمانی که صحبت از سبک مبارزه دفاعی به میان می آید این تصور در ذهن مخاطب ایجاد شود که تمامی مبارزات حالتی سنگین و حوصله سر بر خواهند داشت. اما سبک دفاعی در بازی Sifu معنای متفاوتی دارد و به گفته لیانی سبک دفاعی در این بازی از مبارزه به شیوه ضد حمله بهره می برد. به عنوان مثال اگر سبک دفاعی را برای مبارزات خود انتخاب نمایید به محض زدن لگد دشمن می توانید پای او را گرفته و ضربه ای را به پای تکیه گاه او وارد کنید و به این طریق به دشمنان خود ضد حمله بزنید.
وجود قابلیت های شخصی سازی و خلاقیت کمتر
وجود قابلیت های شخصی سازی و خلاقیت کمتر یکی دیگر از برداشت هایی بوده که می توان از صحبت های لیانی داشت. این موضوع نشان می دهد که بازی سیفو در مقایسه با بازی Absolver از خلاقیت و قابلیت شخصی سازی کمتری برخوردار است. این موضوعی است که سازندگان این بازی اشاراتی در خصوص آن داشتهاند و به نحوی نقش خلاقیت در این بازی را مشابه مبارزات جکی چان می دانند. این بازی از آن نظر به فیلم های جکی چان شباهت دارد که در طول فیلم های آن بازیگر از تمامی اجسامی که در محیط وجود دارند برای دفاع از خود استفاده می کند. در بازی Sifu هم قرار بر این است تا بازیکن از تمامی اجسامی که در نزدیکیش قرار دارند برای دفاع از خود بهرهگیری نماید. البته این موضوع را هم بدانید که تمامی دشمنان موجود در این بازی از قابلیت پرتاب اشیا برخوردار هستند و حتی می توانند برخی از اشیایی که به سمتشان پرتاب می شود را گرفته و دوباره به سمت شما پرتاب نمایند. در کل طراحان بازی Sifu هسته اصلی مبارزات آن را بر پایه نبرد های تن به تن قرار داده اند و استفاده از سلاح تنها در مواقعی به کار میآید و پس از چندبار استفاده از آن ها خراب خواهند شد و نمی توان از سلاح های بازی به صورت همیشگی بهرهگیری نمود.
اهمیت سلاح ها در بازی های ویدیویی
مدیر عامل استودیو Sloclap یعنی آقای پیر تارنو در خصوص نقش سلاح ها در بازی های مختلف اینطور عنوان کرده است که همیشه سلاح های موجود در بازی ها از اهمیت بیشماری برخوردار هستند و من هنگامی که به تجربه یک بازی مبارزه ای میپردازم سعی می کنم تا از سلاح های موجود در بازی بیشترین استفاده را ببرم. همچنین تلاش می کنم تا هرطور که شده به آن سلاح دست پیدا کنم چون می دانم اگر من آن سلاح را بدست نیاورم یکی از دشمنان موجود در بازی آن را بدست خواهد آورد و در نتیجه کار برای نابودی و خلع سلاح کردن او سخت خواهد شد. آقای تارنو علاوه بر صحبت در خصوص اهمیت سلاح ها در بازی های ویدیویی در پایان حرف هایش اشاراتی به دشوار بودن خلع سلاح دشمنان در بازی هایی ویدیویی کرده و این گونه گفت که این سختی تنها مخصوص این جنبه از بازی نخواهد بود. به طور کلی تجربه بازی Sifu کمی سخت خواهد بود و نباید انتظار یک بازی ساده را از آن داشت. به این دلیل که بازیکن در طول بازی در شرایط مختلفی قرار می گیرد که دشمنان بسیار زیادی را در مقابل خود خواهد داشت و هر کدام از آن ها از سبک های مختلفی برای انجام مبارزات خود بهره می برند. این موضوع کمی کار را برای بازیکن سخت می کند زیرا مبارزه با هر کدام از دشمنان شیوه متفاوتی را میطلبد. همچنین در طول بازی Sifu یادگیری هرکدام از مهارت های موجود در ورزش کونگ فو حس واقعی یادگرفتن تکنیک های این ورزش را به بازیکن منتقل میکند.
کسب تجربه جدید با هربار شکست خوردن
هنگام یادگیری مهارت های جدید در بازی Sifu ممکن است برای چندین بار شکست بخورید که این موضوع با یک ایده جالب درون بازی پیدا سازی شده است. این ایده به این صورت بوده که پس از هربار شکست خوردن در محیط بازی کاراکتر شما درون بازی تجربه جدیدی را کسب خواهد کرد که در نتیجه این امر سن کاراکتر بازی افزایش یافته و همچنین ریش های او بلندتر می شود.
این ویژگی به خوبی درون بازی Sifu پیاده سازی شده و البته مشخص نیست که چه میزان محدودیت سنی برای کاراکتر بازی در نظر گرفته شده است. درکل طراحی بازی Sifu به گونه ای صورت گرفته که در طول زمان کاراکتر شما در محیط بازی به یک استاد کونگ فو تبدیل خواهد شد. علاوه بر این موارد این بازی در خصوص داستان حرف های زیادی برای گفتن دارد که در ابتدای این مطلب اشاراتی به آن کردیم. اما به صورت کلی داستان بازی بر پایه گرفتن انتقام از 5 شخصیتی است که به نحوی در مرگ استاد شخصیت اصلی بازی نقش داشتهاند. اما همه چیز تنها در نابودی این افراد خلاصه نخواهد شد و مدیر عامل اسلوکلپ در خصوص این موضوع به جمله مشهوری اشاره کرده است که » زمانی که به مسیر انتقام وارد شدی دو قبر برای خودت و دشمنت بکن «. سازندگان این بازی همچنین اعلام کردهاند که این بازی تجربه ای بسیار نزدیک به فیلم های اکشن رزمی را برای بازیکن به ارمغان خواهد آورد.
تجربه حس و حالی نزدیک به واقعیت
بسیاری از اهالی دنیای گیم سبک بازی Absolver را با بازی هایی همچون دارک سولز مقایسه می کردند که این بازی به نحوی از روایت غیر مستقیم استفاده می نمود. اما بازی Sifu قرار است تا روایتی کاملا مستقیم را مشابه با یک فیلم اکشن داشته باشد که در آن یک فرد به دنبال گرفتن انتقام مرگ استادش است و در طول مسیر با افراد زیادی مبارزه می کند. دشمنان موجود در محیط بازی Sifu به نحوی وظیفه محافظت از این 5 شخصیت خلافکار را بر عهده دارند که این مبارزات در نهایت منجر به رویارویی با این 5 کاراکتر خواهد شد. در خصوص مبارزات اطلاعات آنچنانی در دسترس نبوده اما این طور حس می شود که مبارزات در محیط های مختلف همراه با حس و حال متفاوت به احتمال زیاد سنگین و با حالتی باس فایت صورت خواهد گرفت.
در انتهای این مطلب بهتر است دوباره اشاره شود که بازی Sifu بر خلاف بازی Absolver یک بازی تک نفره بوده و در طول آن بازیکن باید به صورت تکی به مبارزه با دشمنان خود بپردازد. در بازی Absolver سبک مبارزات به صورت چند نفره پیاده سازی شده که در طول آن بازیکنان می توانستند مبارزات خود را با بازیکنان واقعی انجام دهند. اما در بازی Sifu خبری از این ویژگی نیست و سازندگان تلاش کردهاند تا یک گیم پلی جذاب و منحصر به فرد را ارائه دهند. به گفته تارنو ممکن است در آینده این استودیو دست به خلق بازی هایی در سبک چند نفره بزند اما با این حال جدید ترین اثر این استودیو یعنی Sifu از حالتی تک نفره و داستانی برخوردار است.