نقد و بررسی

فضای مورد نیاز کمتر و لودینگ کوتاه تر در معماری Velocity کنسول Xbox Series X

یکی از مهمترین بخش های کنسول ایکس باکس سری ایکس ، معماری Velocity آن است. از ویژگی های این معماری می توان به فضای مورد نیاز کمتر و لودینگ سریعتر بازی ها اشاره کرد. در واقع مایکروسافت با طراحی معماری Velocity Architecture قصد دارد تا مزایای متفاوتی را در اختیار کاربران و توسعه دهندگان قرار دهد. مدیر بخش برنامه ایکس باکس، جیسون رونالد، به تازگی اطلاعات بیشتری را در خصوص این معماری جدید در سایت Xbox Newswire منتشر کرده است. این مدیر مایکروسافت در بخشی از توضیحات خود بیان کرده: ” در حالی که پردازنده شخصی سازی شده توسط گروه تولیدکنندگان، قلب Xbox Series X است معماری Velocity روح آن محسوب می شود.” با این وجود این سوال پیش می آید که مگر معماری ولوسیتی چه ویژگی هایی دارد؟

رونالد نیز به این سوال این گونه پاسخ داده است: اولین مورد که به این معماری برتری داده حافظه SSD شخصی سازی شده NVME است. این SSD توان عملیاتی ورودی و خروجی که برابر با مقدار داده انتقال داده شده در هر ثانیه است را 40 برابر نسبت به ایکس باکس وان افزایش داده است. همچنین با طراحی بی نظیر خود سبب شده تا عملکرد آن از یک سطح مشخص به بعد کاهش نیابد. در واقع توسعه دهندگان می توانند بازی های خود را بدون محدودیت انتقال دیتا توسعه دهند.

سایر ویژگی های معماری ولوسیتی در Xbox Series X

از دیگر ویژگی های معماری ولوسیتی در کنسول Xbox Series X می توان به رفع فشار سخت افزاری آن اشاره کرد. برای استفاده از این ویژگی از الگوریتمی منحصربه فرد و شخصی سازی شده استفاده می شود تا تکسچرها بدون هیچ آسیبی رفع فشار شوند و بدین سان سبب کاهش فضا و زمان دانلود بازی ها می شود. رونالد در ادامه صحبت های خود به ویژگی دیگری با نام API Direct Storage نیز می پردازد. در توضیح این ویژگی باید گفت با استفاده از آن توسعه دهندگان می توانند داده های ورودی و خروجی را روی کنسول ایکس باکس سری ایکس اولویت بندی کنند که از مزایای این اولویت بندی می توان به کاهش زمان بارگزاری صفحات لودینگ و انجام سریع Fast Travel در بازی های ویدئویی اشاره کرد.

خواندن  انتشار تصاویری از بسته بندی ایکس باکس سری اس در خرده فروشی ها

نمونه برداری جریان بازخورد، آخرین ویژگی معماری ولوسیتی است که در این جا به توضیح آن پرداخته می شود. بازی های ویدئویی دارای تکسچرها و بافت های متفاوتی هستند و نسبت به جایگاهی که بازیکن در محیط بازی دارد به شیوه های متفاوتی نمایش داده می شوند به عنوان مثال ممکن است در بازی های جهان باز شاهد کیفیت پایین یک درخت در دور دست باشید در حالی که در فاصله نزدیک کیفیت آن خوب است. حال در نسل جدید تمامی تکسچرها باید فارغ از نحوه نمایش، در پس زمینه بارگزاری شوند و این کار باعث می شود که بارگزاری بافت ها در بخش های مختلفی انجام شود تا بارگزاری داده های ورودی و خروجی کاهش یابد در نتیجه سازنده بازی می تواند جزئیات بیشتری را خلق کند.

رونالد در انتها اشاره کرد که این 4 ویژگی باعث بیشتر شدن قدرت Xbox Series X می شود و با استفاده از آن می توانیم شاهد مواردی باشیم که ایجاد آن ها در بازی های ویدئویی قدیمی غیر ممکن بود. در واقع این معماری به سازنده ها اجازه باز اندیشی در نحوه استفاده از مزیت های Xbox Series X را داده و همچنین به بازیکنان کمک می کند تا بتوانند صفحات بارگزاری را از بین برده و از تکنیک های جدید رندرینگ استفاده کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا