سرانجام و پس از شایعات فراوان، نام کنسول نسل نهم سونی رسما به عنوان PlayStation 5 نام گذاری شد و در انتهای سال 2020 میلادی در بازار عرضه خواهد شد. در پلی استیشن 5 ما می توانیم انتظار داشته باشیم که پیشرفت زیادی نسبت به کنترلر DualShock 4 وجود داشته باشد و همچنین انتظار می رود که با استفاده از ذخیره ساز SSD بتوانیم انقلابی را در زمینه کنسول های خانگی داشته باشیم. این نکات را می توان به عنوان ویژگی های جدیدی بدانیم که مجله اختصاصی Wired نیز از آن سخن گفته اشت.
همچنین برخی از مهم ترین اسرار تکنیکی این محصول همچنان در هاله ای از ابهام باقی مانده است. با ما در ادامه همراه باشید تا بیشتر در خصوص ویژگی ها و مشخصات فنی پلی استیشن 5 که می توانیم از آن انتظار داشته باشیم با شما سخن بگوییم.
در زمینه مشخصات فنی باید بدانیم که سونی به دنبال آن است که کنترلر جدید مورد استفاده در پلی استیشن 5 که احتمالا با نام DualShock 5 نیز نام گذاری خواهد شد، بسیار شبیه به نسل قبلی باشد و همچنین وجود یک قسمت مخصوص برای میکروفن که دسترسی به دستیار صوتی را بهتر کند و همچنین گیمر بتواند به سادگی با سایر بازیکنان در بخش آنلاین ارتباط داشته باشد می تواند از مهم ترین این نکات به شمار رود. اطلاعاتی که ما در این زمینه می دانیم بسیار محدود است ولی سعی می کنیم که بیشترین نکات به اشتراک گذاشته شده در این زمینه را با شما در میان بگذاریم. به طور کلی احساس می کنیم که سونی در حال آن است که تعامل بازی و گیمر بیشتر شود و این مسئله می تواند احساس بهتری از بازی را برای ما ایجاد کند.
نزدیک تر شدن تعامل بازی و گیمر می تواند به گیمر این احساس را بدهد که احساس بهتری از بازی داشته باشیم. همچنین این قابلیت در کنترلر را می توانیم در واقع مشابه ایده ای بدانیم که در نینتندو سوئیچ و در قابلیت HD rumble به کار برده شده است و همچنین کاربران می توانند سطوح مختلف از تریگر ها از لحاظ مقاوم را در دست داشته باشند. تصور کنید که زه کمان را کشیده اید، در این صورت باید میزان قدرت بیشتری داشته باشید.
در کنار تمامی این قابلیت استفاده سونی در پلی استیشن 5 از استاندارد USB-C را می توان یکی از مهم ترین ویژگی های این محصول دانست. ارتباط سیمی و بی سیم در این کنترلر در دسترس است و همچنین باتری این کنترلر می تواند مدت زمان بیشتری شارژ نگه دارد. در کنار تمامی این قابلیت ها می توان گفت که سونی سعی کرده است که دسته جدید خود را طوری طراحی کند که نسبت به دسته ایکس باکس، وزن کمتری را داشته باشد.
یکی دیگر از ویژگی های فنی که در خصوص پلی استیشن 5 مورد تایید بوده است، امکان رهگیری پرتو یا Ray Tracing می باشد. این قابلیت که به عنوان شتاب دهنده سخت افزاری گرافیکی در PS5 مورد استفاده قرار می گیرد می تواند پردازشی واقع گرایانه تر داشته باشد و همچنین می توانیم با استفاده از این ویژگی برای داشتن کیفیت بالاتر بازی ها استفاده داشته باشیم.
به طور کلی می توان گفت که این کار می تواند کیفیت بازی ها را بیشتر کند و همانطور که معاون استودیو بازی سازی EA (لورا میله) می گوید، سبک بازی سازی نیز با استفاده از این روش به بلوغ خواهد رسید و ما می توانیم از آن استفاده داشته باشید. در کنار این قابلیت که برای اولین بار در RTX شرکت Nvidia مورد استفاده قرار گرفت، باید بگوییم که این قابلیت در پیاده سازی بازی Shadow of the Tomb Raider نیز می تواند یک نوع ایده به شمار رود تا بازی سازان بتوانند افکت های مورد نظر خودشان را در بازی پیاده سازی کنند.
کیت توسعه ی پلی استیشن 5
یکی از مهم ترین نکاتی که همچنان به عنوان یک راز باقی مانده است، آن است که شرکت سونی به صورت رسمی در مورد پردازنده مرکزی که یکی از مهم ترین قطعات سخت افزاری دستگاه می باشد نمی کند. این که این پردازنده 8 هسته و 16 رشته پردازشی خواهد داشت، مسئله ای است که به صورت رسمی تایید شده است. در مورد SSD دستگاه نیز هنوز اطلاعات زیادی منتشر نشده است و سونی می گوید که این راهکار مورد استفاده تقریبا هم رده سخت افزار پی سی به شمار می رود و می توانیم انتظار داشته باشیم که ماژول های مورد استفاده در SSD با برد اصلی دستگاه به صورت یکپارچه طراحی و تولید شده اند و مورد استفاده می باشند.
از دیگر مزیت هایی که در خصوص این محصول باید با شما در میان بگذاریم آن است که بهره وری در پلی استیشن 5 به لطف عدم استفاده از هارد درایو های قدیمی بسیار بالاتر رفته است و مارکو تراش (رئیس شرکت بلوپوینت) در این خصوص می گوید که دسترسی آنی به داده ها از میزان اتلاف وقت در بازی ها می کاهد و از این روی می توانیم انتظار داشته باشیم که سرعت شخصیت بازی در زمانی که می خواهیم لود قسمت های جدید بازی را داشته باشیم، کم نخواهد شد و می توان گفت که این قابلیت دقیقا شبیه پروژه اسکارلت مایکروسافت می باشد.
در واقع می توان گفت که استفاده از SSD در این محصول بسیار مهم است چرا که داده ها در بازی های نسل نهم بسیار زیاد خواهند بود و سرعت لود از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. همچنین پردازنده اصلی و پردازنده گرافیکی نیز می توانند با این ویژگی کارایی بسیار زیادی داشته باشند. مایکروسافت نیز در معرفی پروژه اسکارلت خود نیز عنوان کرده است که SSD می تواند کارایی مانند RAM مجازی داشته باشد و این کار می تواند به ما کمک کند تا جهان های غنی تری را در بازی مشاهده کنیم که قبلا در سایر کنسول های خانگی شاهد آن ها نبوده ایم.
مدیریت حافظه خشک در پلی استیشن 5 به شیوه سونی
یکی از چالش های سونی در طراحی پلی استیشن 5 را می توان محدودیت حافظه SSD دانست و در عین حال بزرگتر شدن حجم بازی می باشد. در این خصوص سونی چه کار می کند؟ استفاده از یک ویژگی به نام مدیریت ذخیره ساز که در سیستم سونی است راه حل این مشکل است. در این ویژگی که در واقع مانند سیستم تحویل هوشمند مایکروسافت می باشد، پلی استیشن 5 چه کار می کند؟ در واقع عملا شما روی این کنسول نیازی به نصب تمامی بازی را نخواهید داشت و می توانید تنها مرحله هایی که دوست دارید را نصب کرده و مورد استفاده قرار دهید. همچنین می توانید برای مثال بخش چند نفره را پاک کنید و تنها در بخش تک نفره بازی کنید.
این قابلیت را می توان امری ضروری خواند چرا که می توانیم از ذخیره ساز های جانبی نیز به احتمال زیاد در پلی استیشن 5 استفاده کنیم و این قابلیت می تواند به ما کمک کند تا بتوانیم بازی ها را بدون هرگونه لگ اجرا کنیم. به نظر می رسد که سونی در نظر داشته باشد از درگاه پورت USB را برای اتصال دستگاه ذخیره ساز به پلی استیشن 5 مورد استفاده قرار دهد که این مسئله به دلیل عدم وجود پهنای باند با قابلیت زیاد می تواند باعث نزول سرعت شود و به طور کلی می تواند باعث کاهش سرعت شود. از این روی راهکاری که پلی استیشن 5 در نظر دارد به نظر می رسد که بهترین گزینه پیش روی شما باشد.
همچنین سونی در مورد این که فضای SSD مورد استفاده در این دستگاه چه مقداری می باشد. البته باید در نظر داشته باشیم که احتمالا این حجم کمتر از پلی استیشن 4 پرو با یک ترابایت فضا می باشد و همچنین شاید راهکار دیگر سونی برای افزایش میزان بازدهی دستگاه با دیسک بلوری 100 گیگابایتی نیز حل شود. این دیسک ها با دو برابر ظرفیت دیسک های حال حاضر در دسترس شما خواهند بود.
استفاده از قابلیت تحویل هوشمند می تواند نشان دهنده محدودیت هایی باشد که با استفاده از حافظه خشک SSD ایجاد می شود. در عین حال برخی از مزیت ها می تواند باعث شود تا سونی تشویق به استفاده از این قابلیت باشد. در این مورد می توان گفت که درایو های جایگزین می توانند گزینه ای مناسب برای شما باشند و ما در نسل نهم چالشی متفاوت را با پلی استیشن 5 و سونی خواهیم داشت.
آیا کیت توسعه همان ظاهر پلی استیشن 5 خواهد بود؟
یکی از موضوعاتی که ممکن است ذهن شما را به خود درگیر کرده باشد، کیت توسعه پلی استیشن 5 است که در حال حاضر نیز در بازار عرضه شده است. این در حالی است که سخت افزار این دستگاه می تواند هدف دار باشد و در واقع سخت افزار نهایی دستگاه، مانند سخت افزاری باشد که روی این کیت توسعه برای توسعه دهندگان بازی ارائه شده است ولی بعید به نظر می رسد که طراحی شکل ظاهری دستگاه نیز همین شکل باشد. به نظر می رسد که مشکل تهویه دستگاه وجود داشته باشد و همچنین برخی از راهکارهایی برای این منظور در نظر گرفته شده است که می تواند شامل مزایای بیشتر پلی استیشن 5 نسبت به PS4 و PS4 pro باشد. از این روی می توانیم انتظار داشته باشیم که خنک کننده های مورد استفاده در این محصول می تواند گزینه ای مناسب باشد. لازم به ذکر است که پردازنده AMD مورد استفاده در این دستگاه با اسم رمز Gonzalo در دسترس است و فرکانس کاری بسیار بالایی را دارد.
یکی از مهم ترین مسائلی که در خصوص پلی استیشن 5 باید بدانید، کاهش راندمان کاری SSD ها در صورت عدم تهویه مناسب دستگاه می باشد. همچنین باید در نظر داشته باشیم که کیت توسعه به احتمال قوی با سخت افزار نهایی دستگاه یکسان نخواهد بود و ما باید انتظار داشته باشیم که این دستگاه نسبت به نسل قبلی کنسول های پلی استیشن با ابعاد بزرگتری ر بازار عرضه شود.
سونی همواره در خصوص سخت افزار PS5 سعی کرده است که راز دار باشد ولی زمانی که سونی تایید کرد که پردازنده مورد استفاده در این دستگاه AMD از نوع Zen 2 با هشت هسته پردازشی می باشد، نشان دهنده آن است که حداقل در بخش CPU این دستگاه می تواند جهش بسیار زیادی رو به جلو داشته باشد. در صورتی که می خواهید از این دستگاه استفاده کنید، باید بدانید که سونی در نظر دارد تعادل قیمتی را برای PS5 نگه دارد و از این روی می توان گفت که با توجه به این که هنوز ویژگی های پردازنده گرافیکی دستگاه لو نرفته است، اما به نظر می رسد که پردازنده گرافیکی به نوعی تکمیل کننده کارایی پردازنده می باشد و باعث می شود تا پلی استیشن 5 نیز با قیمتی مناسب در بازار عرضه شود.
باید در نظر داشته باشید که GPU مورد استفاده در پلی استیشن 5 می تواند با وظایفی که دارد گزینه ای مناسب برای رهگیری پرتو با شتاب دهنده سخت افزاری باشد و شما می توانید انتظار داشته باشید که کیفیت بازی ها بسیار بالا باشد. همچنین باید در نظر داشته باشید که راهکارهای مبتکرانه دیگری نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد تا بتوانیم از این پردازنده گرافیکی بیشترین استفاده را داشته باشیم.
نتیجه گیری
هنوز مدت زمان زیادی باقی مانده است تا سونی محصول جدید خود را در بازار عرضه کند و باید بدانیم که شاید سونی در رویدادهای بزرگ مانند نسل های قبل پلی استیشن این محصول را در بازار عرضه کند. در صورتی که بخواهیم خوشبینانه به این قضیه نگاه کنیم باید بگوییم که این محصول در نیمه اول سال 2020 در بازار عرضه خواهد شد و سونی احتمالا سورپرایز های زیادی را در این خصوص برای ما داشته باشد. برای مثال استفاده از کنترلرهای پیشرفته تر و یا استفاده از قطعات بسیار جذاب را می توان از مهم ترین ویژگی های این محصول دانست.
FAQ
- PS5 چه زمانی منتشر می شود؟ پلی استیشن 5 در تعطیلات سال 2020 عرضه خواهد شد. حدودا در دی ماه 99.
- قیمت دستگاه چقدر است؟ هنوز سونی چیزی در این زمینه تایید نکرده است ولی با توجه به امکانات باید انتظار قیمت 450 دلاری داشته باشیم.
- چه شرکتی پردازنده پلی استیشن 5 را می سازد؟ شرکت AMD ساخت پردازنده پلی استیشن 5 را بر عهده دارد.
- چه بازی های شاخصی برای این کنسول عرضه خواهند شد؟ Godfall، The last of us 2 و Ghost of tsushima را می توان از مهم ترین بازی هایی دانست که برای این کنسول عرضه خواهند شد؟
- آیا پلی استیشن 5 بازی های پلی استیشن 4 را اجرا خواهد کرد؟ بله، سونی قابلیت Backward Compability را در این محصول تایید کرده است ولی مشخص نیست که این قابلیت تنها متعلق به نسل هشتم کنسول های این شرکت باشد.