مارک سرنی از سیستم خنک کننده پلی استیشن 5 می گوید!
گزارش هایی در روز های اخیر منتشر شده بوده است که شایعاتی در زمینه مشکلات خنک کننده در کنسول پلی استیشن 5 باعث می شود تا این کنسول با تاخیر در بازار عرضه شود. این شایعه به همراه عدم رونمایی از دستگاه باعث شد تا قوت بگیرد و بسیاری از گیمرها را نگران کند. این در حالی است که بسیاری از صاحب نظران دنیای گیمینگ در این خصوص به گیمرها اطمینان خاطر داده بودند که احتمال درست بودن این شایعه بسیار ضعیف است. ما هم در مقالات گذشته بیشتر با شما در زمینه جوانب طراحی پلی 5 صحبت کرده بودیم و برخی از مهم ترین ویژگی های این کنسول گیمینگ را با شما در میان گذاشته بودیم. در کنار تمامی این شایعات، شایعه باز طراحی پلی استیشن 5 به دلیل مشکلات تهویه باعث شده بود تا بسیاری از گیمرها را به خود درگیر کند. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا بیشتر در این خصوص با شما صحبت کنیم و اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهیم.
در کنسول پلی استیشن 5 ما نیاز به یک سیستم خنک کننده بهینه داریم که بدون نقص کار کند و این چالش به دلیل استفاده از بهترین تکنولوژی های روز دنیا و برخورداری از پردازنده های قدرتمند به طور کامل احساس می شود. پس خنک کننده، یکی از مهم ترین چالش های پلی استیشن 5 بوده است و همچنین صدای تولید شده از فن های خنک کننده دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد. سونی سعی خود را داشته است تا بهینه سازی عملکرد دستگاه PS5 را در بهترین شرایط انجام دهد و همچنین سیستم خنک کننده بسیار قدرتمندی را به شما ارائه دهد. یک پردازنده 8 هسته ای از نسل Zen 2 در کنار پردازنده گرافیکی 10.3 ترافلاپس از نسل Navi 2X باعث می شود تا عملکرد دستگاه فوق العاده باشد ولی طبیعتا این سیستم سخت افزاری نیازمند مصرف انرژی بیشتر و همچنین تولید حرارت بیشتر خواهد بود. پس باید طراحی کنسول به گونه ای باشد که سیستم خنک کننده بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد و ما بتوانیم از CPU و GPU بهترین استفاده را داشته باشیم و مدیریت گرمای ایجاد شده توسط دستگاه به حداکثر برسد.
مارک سرنی در خصوص سیستم خنک کننده پلی استیشن 5 چه می گوید؟
مارک سرنی به عنوان طراح ارشد و معمار پلی استیشن 5 شناخته می شود و اخیرا در یک مصاحبه اینترنتی در خصوص چطور کار کردن ساختار خنک کننده PS5 صحبت داشته است. وی می گوید که در کنسول PlayStation 5 ما می توانیم از فن های بزرگتری استفاده داشته باشیم و این مسئله در کنار پردازنده 7 نانومتری که در دستگاه به کار گرفته شده است و توان الکتریکی بسیار زیادی دارد می تواند به ما کمک کند تا بیشترین کاربرد را انتظار داشته باشیم. وی همچنین می گوید که در کنسول مایکروسافت ایکس باکس سری ایکس، توان مصرفی چیزی برابر با 300 وات می باشد و از یک فن 130 میلی متری نیز استفاده می شود تا بتوانیم از سیستم خنک کننده استفاده داشته باشیم. از مهم ترین جنبه هایی که در پلی استیشن 5 مورد استفاده بوده است تا مدیریت گرمای تولیدی انجام شود، میزان مدیریت حرارت تولیدی در فرکانس متغیر پردازنده مرکزی و گرافیکی در PS5 می باشد.
از دیگر جنبه هایی که باید درباره پلی استیشن 5 بدانید آن است که این دستگاه می تواند بحث مدیریت گرمای تولیدی را با فرکانس متغیر پردازنده مرکزی و گرافیکی داشته باشد. با این وجود می توان انتظار داشت که حالت عملکرد سخت افزاری کنسول با استفاده از سیستم خنک کننده High-end فعال سازی می شود. همه چیز اما به فرکانس متغیری بستگی دارد که می تواند برای مدیریت توان سیستم مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه بیشتر در این خصوص توضیحاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.
سرنی در ادامه توضیحاتی که ارائه می دهد، استفاده از سیستم های خنک کننده ای است که در نسل های گذشته مورد استفاده است و به طور کلی در این نسل مورد استفاده نخواهد بود. سونی تئوری عملکرد سیستم در یک سری از بازی های خاص را پیش بینی کرده است و بر اساس آن فن های دستگاه و PSU ها را طراحی کرده است. در ادامه تغییرات می توانیم به صدای زیاد فن ها در پلی استیشن 4 اشاره داشته باشیم که باعث می شد تا بسیاری از کاربران از آن انتقاد داشته باشند.
باید در نظر داشته باشیم که فرکانس SoC نیز در کنسول قبلی مقداری ثابت داشته باشد و همین مسئله باعث می شد تا مصرف انرژی مختل گردد و توان الکتریکی زیادی مصرف شود. تمامی این موارد باعث شد تا سونی به فکر یک سیستم خنک کننده جدید برای کنسول جدید خود باشد تا بتواند کارآمدی بیشتری داشته باشد. همچنین توان پردازشی دستگاه می توانست کارایی بسیار زیادی داشته باشد. در کنار تمامی این موارد، انرژی زیادی که مورد استفاده قرار می گرفت و فن ها برای خنک سازی سیستم صدای زیادی تولید می کردند، باعث شد تا سونی در پلی استیشن 5 انقلابی را در طراحی سیستم خنک کننده به وجود بیاورد.
سرنی در این خصوص بیشتر توضیح می دهد :
ما فرض کردیم که مدیریت مشکلات توان مصرفی و حرارت تولید شده از سیستم را داشته باشیم، روش های زیادی را امتحان کردیم و سر موضوعات مختلف بحث کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که در واقع ما به دنبال رسیدن به بهترین عملکرد می باشیم، چیزی که تا کنون در سونی به آن دست پیدا نکرده ایم.
با مصرف انرژی بیشتر در بازی های مختلف می توانیم انتظار داشته باشیم که میزان نیاز ما به فن متغیر است. زمانی که بازی God Of War را روی PS4 اجرا می کنیم، صدای فن دستگاه با توجه به مصرف بالای انرژی زیاد می شود و این مسئله باعث می شود تا انرژی مصرفی بسیار زیادی مورد استفاده قرار گیرد. در کنار این مسئله در صورتی که از موتور گرافیکی با کیفیت بالا استفاده نداشته باشیم، در واقع تمامی این مسائل دست به دست هم می دهند تا بتوانیم بیشترین عملکرد را داشته باشیم. در کنار این موضوعات باید در نظر داشته باشید که توضیح فنی برای این قضیه کمی دشوار است و ما باید تراکم تصویری را کمتر کنیم تا بتوانیم هندسه ساده تصاویر را داشته باشیم. این عملکرد های غیر بهینه سازی شده باعث می شد تا برای مثال در بازی Horizon : Zero Dawn بتوانیم با وجود مثلث های کمتر، حرارت تولیدی PS4 را بسیار بالا ببریم.
ادامه توضیحات سرنی در خصوص سیستم خنک کننده پلی استیشن 5
روند کاری که در خصوص سیستم خنک کننده کنسول های نسل قبل استفاده می شد، آن بود که ما حدس می زدیم که حداکثر توان مصرفی در طول عمر یک کنسول چقدر است و تا چه حد بالا خواهد رفت. در واقع سونی خود را برای بالاترین میزان توان آماده می کرد و بر اساس آن سیستم خنک کننده را تولید می کرد. این مسئله باعث می شد تا صدای تولید شده بیشتر باشد و همچنین توان مصرفی دستگاه بالاتر می رفت. سپس ما برای این که برخی از بازی ها میزان کمتری از گرما را تولید می کردند، برای آن ها شرایطی را آماده کردیم که عملکرد فن نیز کمتر شود و این مسئله در مواقعی که بازی بیشتر از نیاز، توان مصرف می کرد، باعث ایجاد نویز می شد. با استفاده از این روش. در صورتی که اشتباه محاسباتی در خصوص خنک کنندگی و توان مصرفی روی می داد، کنسول بیش از اندازه گرم می شد و به طور خودکار خاموش می شد.
یکی از چالش هایی که سرنی نیز به آن در بحث خنک کنندگی دستگاه اشاره داشته است، استفاده از پردازنده Zen 2 شرکت AMD می داند. در واقع این کنسول قدرت بسیار زیادی را نسبت به سایر مدل های پلی استیشن دارد و همچنین باید بدانید که توان مصرفی بیشتری را نیز خواهد داشت و از این روی سرنی می گوید که سونی برای این که دستگاه بتواند از حداکثر سیستم پردازشی استفاده داشته باشد و توسعه دهندگان نیز بتوانند از این قابلیت بیشترین استفاده را داشته باشند، تصمیم گرفته است تا عملکرد هایی که مربوط به فن های خنک کننده دستگاه می باشند را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. این تصمیم گیری در حین توسعه سخت افزار کنسول گرفته شده است و به نظر می رسد که کاملا صحیح باشد. در نتیجه این کار ما می توانیم عملکرد روانی را از دستگاه حتی در استفاده از سنگین ترین محیط های پردازشی داشته باشیم.
سونی در کنار انتخاب CPU و GPU قدرتمند، از حافظه RAM و حافظه خشک SSD مسئله حرارت تولیدی را در نظر گرفته است و برای مدیریت و به کمترین میزان رساندن حرارت تولیدی، بهینه سازی های خوبی را روی PS5 پیاده سازی کرده است.
سرنی همچنین توضیح می دهد که طراحی سخت افزار در پلی استیشن 5 به گونه ای بوده است که برای توسعه کنسول های پلی استیشن یک انقلاب شناخته می شود و می توانیم با تامین انرژی سیستم در نرخ ثابت، سیستم خنک کننده خوبی را به کار بگیریم که میزان حرارت تولیدی را کاهش دهد و همچنین نوسان فرکانس پردازنده مرکزی و گرافیکی در کنسول در بهترین حجم انجام شود. در نتیجه این کار می توانید عملکرد روان و پایداری را در این کنسول داشته باشیم تا حتی در پردازش جلوه های 4K با نرخ فریم 60FPS و همچنین رزولوشن 1080P با فریم ریت 120 فریم بر ثانیه، با فعال بودن جلوه های Ray Tracing به بهترین شکل انجام شود. در نهایت این مصاحبه نیز سرنی ادعا می کند که گیمرهای علاقمند به پلی استیشن می توانند رضایت کاملی از سیستم خنک کننده PS5 داشته باشند و همچنین رونمایی از این کنسول به زودی انجام خواهد شد.
نتیجه گیری
به طور کلی می توان گفت که بهینه سازی مورد استفاده در مورد سیستم خنک کننده پلی استیشن 5، باعث می شود تا طراحی نهایی آن تعیین شود و همچنین ممکن است که طراحی این محصول به صورت عمودی باشد و به نوعی سنت شکنی در خصوص طراحی این دستگاه انجام شود. همچنان ما منتظر تعطیلات آخر 2020 هستیم تا بتوانیم قیمت، تاریخ عرضه و همچنین اطلاعات بیشتری را در این خصوص بدانیم. در برخی از اظهار نظرهای غیر رسمی نیز اعلام شده است که قیمت این کنسول برابر با 499 دلار می باشد که هنوز سونی به صورت رسمی آن را تایید یا تکذیب نکرده است.