مشخصات فنی پلی استیشن 5 از سوی سونی رسما اعلام شد
مایکروسافت را اگر بتوانیم رقیب سونی برای کنسول های خانگی بدانیم، چند روز پیش مشخصات فنی ایکس باکس سری ایکس را معرفی کرد و از این روی سونی هم پس از گذشت چند روز، روز گذشته اعلام کرد که یک لایو استریم با مارک سرنی (معمار پلی استیشن 5) خواهیم داشت و مشخصات، معماری و ویژگی های سخت افزاری پلی استیشن 5 (PlayStation 5) را به شما معرفی خواهیم کرد. در این استریم که به وقت تهران در ساعت 19:30 دقیقه امروز شروع شد، برخی از مهم ترین مشخصات فنی و معماری دستگاه پلی استیشن 5 به صورت رسمی اعلام شد و ما قصد داریم در این مقاله بیشتر در این خصوص با شما صحبت کنیم و اطلاعاتی را به اشتراک بگذاریم.
مشخصات فنی و ویژگی های پلی استیشن 5 که رسما اعلام شد
- پردازنده مرکزی (CPU) مورد استفاده در این محصول، به صورت Customize تولید می شود ولی از نسل Zen2 شرکت AMD بوده و همچنین فرکانس متغیری برابر با 3.5 GHz خواهد داشت.
- پردازنده گرافیکی (GPU) مورد استفاده در این محصول باز هم به صورت Customize خود سونی توسط شرکت AMD تولید می شود و از نسل محصولات RDNA 2 این شرکت بوده و می تواند با قدرت 10.28 ترافلاپس به همراه 36 واحد محاسباتی که فرکانس متغیر برابر با 2.23 گیگاهرتز دارند مورد استفاده قرار گیرد.
- RAM مورد استفاده در این محصول حجم 16 گیگابایتی داشته و همچنین از نسل GDDR6 و 256 بیت می باشد.
- پهنای حافظه مورد استفاده در این محصول برای دسترسی پردازنده به حافظه داخلی برابر با 448 گیگابایت در ثانیه در نظر گرفته شده است.
- در پلی استیشن 5 خبری از HDD نیست و حافظه دستگاه برابر با 825 گیگابایت از نوع حافظه خشک SSD بوده و باز هم از سوی سونی Customize شده است.
- دستگاه پلی استیشن 5 از هارد اکسترنال به صورت USB استفاده می کند.
- فضای ذخیره سازی دستگاه قابلیت ارتقا خواهد داشت.
- درایو نوری : این دستگاه می تواند درایور Blue Ray داشته و همچنین می تواند از فرمت 4K UHD پشتیبانی داشته باشد.
چه نکاتی می توانیم از این ویژگی های پلی استیشن 5 برداشت کنیم؟
مارک سرنی در این سری از لایو استریم که برای پلی استیشن 5 برگزار شد، عنوان کرده است که استفاده از حافظه خشک SSD می تواند برای بازی های نسل نهمی تجربه بهتری بسازد و همچنین لود سریع تر بازی ها در کنار کاهش استرس بازی سازان در سرعت لود بازی از مهم ترین ویژگی های استفاده از این سری حافظه خشک به شمار می رود.
باید بدانیم که مارک سرنی گفته است که ساخت بازی برای بازی سازان به لطف ارتقاء معماری پلی استیشن 5 نسبت به پلی استیشن 4 بسیار ساده تر شده است و همچنین ما می توانیم با استفاده از این کنسول انتظار انقلابی در دنیای بازی سازی باشیم. یکی از مهم ترین اخباری که مارک سرنی همچنین اعلام داشت، قابلیت استفاده از Backward Compatibility می باشد که به معنای امکان اجرای بازی پلی استیشن 4 روی PS5 می باشد. البته مارک سرنی در خصوص امکان اجرای بازی های نسل قبل تر نیز اشاره ای نداشته است!