مقالات

تحلیل کنفرانس سونی برای رونمایی از پلی استیشن 5

سونی (Sony) به عنوان یکی از دو قطب تولید اکوسیستم گیمینگ دنیا شناخته می شود و می توان گفت که با تولید پلی استیشن 5 توانست این نسل را به عنوان یکی از مهم ترین نسل های سیستم گیمینگ و همچنین گذار از بازی های قبلی به نسلی پیشرفته تر دانست. در این مقاله قصد داریم بیشتر در زمینه این محصول با شما صحبت کنیم و اطلاعاتی را در مورد این کنفرانس که در نهایت به معرفی پلی استیشن 5 انجامید با شما به اشتراک بگذاریم.

سونی پیشتر نیز اعلام کرده بود که قصد دارد تفاوت های زیادی میان دو نسل هشتم و نهم شرکت های گیمینگ ایجاد کند و بازی های ویدئویی در این نسل با سرعت و شتاب بسیار بالایی در بازار عرضه خواهند شد. معماری و همچنین رونمایی از پلی استیشن 5 نیز کاملا نشان دهنه همین قصد بود و گیمرهای بسیاری را دوباره به اکوسیستم گیمینگ پلی استیشن جذب کرد. بازی های انحصاری در کنار ویژگی هایی که منجر به سرعت بسیار بالای این نسل از بازی می شود را می توان از مهم ترین ویژگی های این سری از پلی استیشن دانست. در واقع ما در ابتدا فیلم کنفرانس را برای شما قرار داده ایم و سپس به بررسی بیشتر PS5 می پردازیم که قطعا برای هر علاقمند به دنیای گیمینگ می تواند بسیار جذاب باشد :

تحلیل بیشتر کنفرانس پلی استیشن 5

مخاطب همواره به دنبال آن است که روش های شرکت را به چالش بکشد و به دنبال آن است که واقعا بهترین نسل گیمینگ را انتخاب کند. سونی در ابتدای کنفرانس به نمایش نسخه جدید GTA V پرداخت و سپس به معرفی Marvel’s Spider-Man : Miles Morales پرداخت که در سال جاری به صورت انحصاری برای PlayStation 5 در بازار عرضه خواهد شد. در کنار تمامی این ویژگی ها ما با اعتراضی از سوی کاربران مواجه بودیم که GTA V را به عنوان یک بازی گران و قدیمی می دانند و همچنین فکر می کنند که بازی Spider-Man حتی برای نسل هشتم کنسول گیمینگ سونی نیز قابل اجرا خواهد بود.

با این حال ما شاهد ارائه یک تریلر دیگر از سوی شرکت سونی بودیم. بازی Ratchel & Clank نیز در این کنفرانس معرفی می شود که در واقع جا به جایی های سریعی داشته و قطع به یقین پلی استیشن 4 از پس پردازش این سرعت بر نمی آید. در واقع این نمایش از تریلر به نوعی قدرت نمایی شرکت سونی به واسطه استفاده از حافظه خشک SSD به جای حافظه های دیگر می باشد و در واقع نشان دهنده سرعت بالای این پلی استیشن 5 می باشد و نوعی به چالش کشیدن نسل هشتم گیمینگ به شمار می رود. با این حال می توانیم انتظار داشته باشیم که منتقدان منطقی می توانند کمی با انتشار این تریلر قانع شوند که پلی استیشن 5 واقعا نسبت به پلی استیشن 4 دارای کیفیت و کاربرد بیشتری است.

Ratchet and Clank Rift Apart wallpape
Ratchet and Clank Rift Apart wallpape

پس از این نمایش این بازی انجام شد، درک مخاطبین از بازی های جدید به روز تر می شود و می توان در کنار بسته الحاقی که برای مرد عنکبوتی ارائه می شود، انتظار داشت که این بازی بسیار قدرتمندتر از بازی های نسل هشتم گیمینگ سونی به شمار نمی رود. در کنار تمامی این مسائل می توان گفت که مخاطب می تواند با کنسول جدید پلی استیشن 5 ارتباط خوبی برقرار کند و این مسئله به خوبی از کنفرانسی که توسط سونی برای معرفی این کنسول جدید انجام شده است، قابل درک می باشد.

خواندن  سیستم خنک کننده پلی استیشن 5؛ اصلی ترین دلیل ابعاد بزرگ این کنسول

در این قسمت از کنفرانس رونمایی از پلی استیشن 5 و تا پیش از ارائه تریلر بازی Horizon II : Forbidden West مجریان و مسئولان سونی در مورد اهمیت و مزایای خرید PS5 سخن گفتند و همچنین اعلام کردند که این کنسول گیمینگ بر اساس سه فاکتور مهم تولید شده است. در ابتدا مهم ترین فاکتور، گرافیک قدرتمند بوده است و در این زمینه سونی چند استودیوی انحصار تولید بازی را در اختیار گرفته است. همچنین سرعت و قدرت پردازشی بالا را می توان از دیگر فاکتورهایی دانست که به واسطه سخت افزار در پلی استیشن 5 می توانیم داشته باشیم. به طور کلی این شرکت ژاپنی طبق صحبت های جیم رایان این قصد را دارد که در آینده نیز و تا پایان سال 2021 بازی های انحصاری را برای پلی استیشن 5 ارائه داده اند.

horizon 2 forbidden west
Horizon Forbidden West

سونی و عدم نمایش بازی های غیر انحصاری

یکی از مهم ترین مسائلی که در خصوص بازی های معرفی شده در این رونمایی بدانیم آن است که این شرکت ژاپنی به هیچ عنوان محصولات و بازی های غیر انحصاری را در این رونمایی معرفی نکرده است. برای مثال بازی NBA 2K21 و همچنین بازی Returnal در این کنفرانس هیچ جایی نداشتند و می توان گفت که سونی برای این بازی ها اهمیت چندانی قائل نبوده است. این در حالی است که این بازی ها در واقع با سبک ها و نوع پیاده سازی گرافیک با هم تفاوت دارند و در نهایت می توانید انتظار داشته باشید که بیشتر شما را با سخت افزار مورد استفاده در PlayStation 5 آشنا خواهند کرد ولی باید بدانید که این بازی ها به هیچ عنوان در این کنفرانس معرفی نشدند و شاید این رفتار سونی را به نوعی بازاریابی غیر اخلاق گرایانه بتوانیم توصیف کنیم.

از دیگر مواردی که در کنفرانس پلی استیشن 5 شاید به عنوان نقطه ضعف بتواند نشان داده شود، آن است که سونی بسیاری از تریلرها را بدون این که بدانیم انحصاری سونی و پلی استیشن هستند یا خیر را معرفی کرد. برای مثال بازی Resident Evil 8 و Hitman 3 برای ps4 به عنوان بازی های انحصاری پلی استیشن 5 شناخته نمی شوند و می توانیم به عنوان بازی های مولتی پلتفرم بدانیم ولی به گونه ای در این کنفرانس معرفی شدند که اصلا مشخص نیست این بازی ها برای پلی استیشن به تنهایی معرفی نشده اند. همچنین بازی هایی مانند GhostWire : Tokyo و همچنین Deathloop را می توان به عنوان محصولات انحصار زمانی دانست که برای پلی استیشن 5 در دسترس می باشند و پس از مدت زمان قرارداد به صورت مولتی پلتفرم در بازار عرضه می شوند ولی این مسئله در این بازی به هیچ عنوان نمایان نشده است.

در واقع می توان گفت که در این کنفرانس که برای معرفی پلی استیشن 5 انجام شد، تمامی ویژگی ها و بازی ها به صورت تریلرهایی که مدت زمان تقریبا یکسانی داشتند ارائه شدند و این مسئله می تواند برای شما گزینه ای مناسب باشد. پس می توان گفت که مخاطب حق دارد در این زمینه کمی با کنسول پلی استیشن به مشکل برخورد کند و همچنین برخی از مهم ترین ویژگی های بازی ها در میان تریلرهایی که پخش شدند گم شده اند. در واقع به نوعی سونی برای این که کنفرانس خود را جذاب تر کند، تمامی این تریلرها را ارائه داده است.

خواندن  ساخت بازی انحصاری برای پلی استیشن توسط استودیو بازی سازی رمدی؛ احتمال یا واقعیت؟

بازی های مستقل و جذابیتی که برای گیمرهای نسل نهم دارند

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که باید در نظر داشته باشید، بازی های مستقلی است که برای گیمرها طراحی می شود و می تواند قدرت گرافیکی پلی استیشن 5 را بیشتر به رخ بکشد. برای مثال بازی هایی مانند Jett The Far Shore در کنار Little Devil Inside، Stray و غیره می توانند بسیار جذاب تر از بازی هایی مانند Kena : Bridge of Spirits به شمار رود که در سال 2022 در بازار عرضه می شوند. این بازی ها پتانسیل بالایی برای فروش ندارند و اصولا برای سودآوری گسترده هم ساخته نمی شوند ولی می توانند جذابیت زیادی برای گیمرها داشته باشند. چرا؟ این سوالی است که در ادامه به آن پاسخ خواهیم داد.

Astros Playroom
Astros Playroom

درست همان موقعی که هرمن هالست به عنوان رئیس PS Studios شناخته می شد، مسئولیت ساخت تیم های بازی سازی مستقل به شوهی یوشیدا که فردی بزرگ در این زمینه شناخته می شد رسید و از این روی می توان گفت که این بازی ها موفقیت بسیار زیادی را در دنیای PS5 توانستند کسب کنند. این فرد که زمانی اتخاذ تصمیم های بزرگ و استراتژیک گیمینگ را بر عهده داشت، در نهایت توانسته است بازی های مستقل را بسیار درخشان ایجاد کند و این بازی ها از لحاظ ایده های مورد استفاده و همچنین داستان های جذاب حرف های زیادی برای گفتن دارند. این بازی ها که به صورت انحصاری برای پلی استیشن 5 تولید شده اند می توانند کاربرد بسیار زیادی را داشته باشند و ما می توانیم در این خصوص بگوییم که قطعا پلی استیشن 5 در بازی های مستقل می تواند جایگاه بسیار خوبی را کسب کند.

بازی های ساخته شده به صورت مستقل برای پلی استیشن 5 شاید توسط استودیوهای بزرگ تولید بازی که امروزه فعالیت می کنند تولید نمی شوند ولی در استودیو هایی تولید می گردند که سال های سال در زمینه گیمینگ فعالیت داشته اند و قابل احترام برای گیمرها می باشند. پس می توان گفت که برای گیمرها می توانند جذابیت بسیار زیادی داشته باشند. برنامه ریزی های انجام شده در زمینه پلی استیشن 5 در نهایت می توانند هویت بسیار خوبی را داشته باشند و قابل احترام تر از بازی هایی باشند که برای سایر شرکت های گیمینگ تولید می شوند. با توجه به اطلاعاتی که در این زمینه منتشر می شود می توان گفت که انتظار موفقیت پلی استیشن 5 بسیار بالا خواهد بود.

خواندن  چگونه به بهترین شکل ممکن، PS5 خود را شخصی‌سازی کنیم؟

چرا سونی به سمت انحصاری سازی می رود؟

به طور کلی می توان گفت که پلی استیشن برای رونمایی از بازی های انحصاری خود آن چنان در این کنفرانس خبری فعالیت داشته است که همه ما هیجان زده به دنبال آن ها بودیم. در واقع در بازی هایی مانند Gran Turismo 7 می توانید ساعت های زیادی را خوش بگذرانید و از کنفرانس سونی اینطور بر می آید که روی جزئیات گرافیکی این بازی فعالیت بسیار زیادی شده است. از این روی می توان گفت که کاربران و منتقدانی که در زمینه پلی استیشن 5 نوشته اند و نقطه نظرات خود را به اشتراک گذاشته اند، می توانند این انتظار را داشته باشند که تصویر سازی ها به صورت فوق حرفه ای ساخته شده اند و رضایت کاربران را به دست می آورند. سونی با این کنفرانس حامل پیغامی بسیار مهم برای کاربرانی است که می خواهند اکوسیستم گیمینگ خود را انتخاب کنند :

در صورتی که شما به عنوان یک گیمر مدت ها این نقطه نظر را داشته این که این کنسول نمی تواند بازی های انحصاری برای همه گیمرها را تولید کند، بازی Sackboy می تواند برای شما جذاب باشد و شما به صورت خانوادگی می توانید این بازی را اجرا کنید. همچنین می توان گفت که سونی می تواند با توجه به بازی های انحصاری که ارائه شده است می تواند بسیار جذاب برای گیمرها باشد و قطعا از مایکروسافت پیشی خواهد گرفت. همچنین بازی های بازسازی شده مانند Demon’s Souls که برای پلی استیشن 5 تولید می شوند می توانند تجربه کاربری جدیدی را ارائه دهند و همچنین بازی Godfall در کنار بازی Destruction Allstar هم می توانند برای گیمرها جالب توجه باشند.

با توجه به تمامی این موارد می توانیم این انتظار را داشته باشیم که این کنسول گیمینگ می تواند جذابیت بسیار زیادی برای گیمرها داشته باشد. همچنین گیمر می تواند از انحصار بازی ها در تنوع بیشتر لذت ببرد که این نقطه قوتی برای پلی استیشن 5 خواهد بود. در کنار پتنت هایی که برای پلی استیشن 5 ارائه می شود نیز می توانیم انتظار داشته باشیم که این شرکت می تواند انتظار بسیار خوبی در این زمینه داشته باشد.

Sackboy: A Big Adventure
Sackboy: A Big Adventure

نتیجه گیری

در پایان کنفرانس هم پاسخ هایی به سوالات پر تکرار کاربران داده شد و همچنین از PS5 رونمایی شد که جذابیت بسیار زیادی برای گیمرها داشت. با توجه به تمامی این موارد می توانیم انتظار داشته باشیم که گیمرها می توانند بازی های جدیدتر و جذاب تری را با استفاده از پلی استیشن 5 اجرا کنند و PS5 می تواند با ظاهر متفاوتی که دارد، جذابیت بسیار زیادی را برای دنیای گیمینگ داشته باشد.

تمامی این موارد در کنار آن چه موارد اضافی تر از بیانیه رسمی سونی بود توانست کاربران را خوشحال کند و طراحی این شرکت به گونه ای متفاوت شد که نشان دهنده آینده گیمینگ خواهد بود. تمامی این ویژگی ها در کنار هم می تواند این نتیجه را به ما بدهد که دنیای گیمینگ می تواند در آینده ای نه چندان دور دچار تحولات بسیار زیادی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا