اخبار بازی

Xbox Series X قابلیت HDR را برای بازی های Backward Compatibility فراهم می کند

مایکروسافت همزمان با رونمایی از کنسول Xbox Series X، قابلیت Backward Compatibility را نیز تشریح کرد. در واقع این قابلیت جزء تعهدات مایکروسافت هنگام تولید این کنسول بود. با استفاده از این قابلیت می توان بازی های مربوط به کنسول ایکس باکس 360 و ایکس باکس وان و همچنین ایکس باکس اورجینال نسل هشتم را در نسل نهم آن یعنی Xbox Series X اجرا کرد. این شرکت در طی مصاحبه ای که با نشریه Digital Foundry داشت اعلام کرد در این کنسول جدید علاوه بر شبیه سازی نرم افزاری که در آن استفاده می شود امکان Backward Compatibility در سخت افزار آن نیز مشاهده می شود. این امکان سبب می شود تا بازی های قدیمی نیز بتوانند از ظرفیت کامل سخت افزار Xbox Series X استفاده کنند و برای اجرای آن ها 100 درصد توان GPU و CPU خود را مورد استفاده قرار دهد.

halo

هنگامی که برای استفاده از بازی های کنسول های قدیمی تر نظیر ایکس باکس 360 و ایکس باکس اورجینال، از کنسول ایکس باکس وان استفاده می شد تنها 5 درصد از قدرت سخت افزاری این کنسول مورد استفاده قرار می گرفت و برای شبیه سازی این بازی ها در نسل هشتم از امکانات نرم افزاری استفاده می شد. این ویژگی را می توان به راحتی هنگام اجرای بازی های قدیمی PC بر روی سیستم های جدید مشاهده کرد. در حال حاضر می توان از تمام توان سخت افزاری ایکس باکس سری ایکس بری اجرای بازی های ایکس باکس وان استفاده کرد بدون اینکه هیچ گونه تغییر اضافی و بهینه سازی توسط توسعه دهندگان و سازندگان این بازی ها انجام شود.

ارتقا کیفیت بازی ها در کنسول ایکس باکس سر ایکس

نشریه Digital Foundry در گزارشی اعلام کرد که طی بررسی های انجام شده، شاهد ارتقا دو برابری کیفیت بازی Gears of War: Ultimate Edition در کنسول Xbox Series X بوده است به طوری که رزولوشن این بازی از 1080p به 4k افزایش پیدا کرده است. همچنین بازی هایی که در برابر نرخ فریم اجرای تصاویر محدودیتی ندارند از این ویژگی استفاده بیشتری می برند زیرا می توانند با در اختیار داشتن چنین سخت افزار قدرتمندی، بازی ها را روی 60 فریم بر ثانیه و به صورت پایدار اجرا کنند. برنامه نویس ارشد بخش Compatibility مایکروسافت نیز در این زمینه بیان می کند:

ما در نظر داریم تا به مواردی از قبیل ارتقا رزولوشن بازی ها و دو برابر کردن نرخ فریم تصاویر در ایکس باکس سرس ایکس بیش از پیش بپردازیم.

gears 5

غیره منتظره ترین گزارشی که توسط نشریه Digital Foundry منتشر شد در ارتباط با به کارگیری فراگیری ماشینی به منظور فعال کردن قابلیت HDR برای اجرای بازی هایی است که قابلیت پشتیبانی از این ویژگی را ندارند و از طریق قابلیت Backward Compatibility قابل استفاده در سیستم های جدید مایکروسافت هستند.

الگوریتمی که مایکروسافت در بازی Gear 5 استفاده می کند بر اساس فناوری HDR است و توانایی تبدیل تصاویر SDR را به HDR دارد. این تکنولوژی که توسط مایکروسافت ارائه شد درخشندگی تمامی عناصر تصویر را به حداکثر روشنایی محیط، یعنی 1000 nits می رساند و بر خلاف روش های دیگر به جعل HDR در تصاویر بازی دست نمی زند. این قابلیت منحصر به فرد مایکروسافت برای بازی هایی که 20 سال از عمر آن ها می گذرد نظیر Fusion Frenzy و Halo 5: Guardians به خوبی نشان داده شده است و هیچکدام از ان ها به تنهایی از قابلیت HDR پشتیبانی نمی کنند.

کلاد ماریس یکی از عوامل مایکروسافت در این خصوص می گوید:

این ویژگی هنوز از نظر فنی تایید نشده است اما از نظر تئوری بر روی تمام بازی ها می تواند مورد استفاده قرار گیرد بنابراین این قابلیت هنوز به عنوان یک دموی فنی شناخته می شود و ما مشغول کار بر روی تجربه کاربری و قسمت های مربوط به آن هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا