
کنسول پلی استیشن 6 ممکن است بدون درایو دیسک عرضه شود، اما آیا سونی همچنان به پشتیبانی از نسخه فیزیکی بازیها ادامه میدهد؟ برای بررسی دقیقتر، ادامه مقاله را در فروشگاه تک سیرو مطالعه کنید.
به نظر میرسد که آیندهای کاملاً دیجیتال اجتنابناپذیر باشد. در دههی گذشته، سهم فروش دیجیتال بازیها در اکوسیستمهای پلی استیشن و ایکس باکس به شکل چشمگیری افزایش یافته است و در حال حاضر، هر دو پلتفرم گزینههای سختافزاری دیجیتال بیشتری را بدون درایو دیسک ارائه میدهند تا مدلهایی که از رسانههای فیزیکی پشتیبانی میکنند.
بنابراین، آیا منطقی به نظر میرسد که دیر یا زود، کنسولهای کاملاً دیجیتال به استانداردی در صنعت بازیهای ویدیویی تبدیل شوند، درست است؟ این امر به نفع شرکتهایی مانند مایکروسافت و سونی خواهد بود، زیرا آنها دیگر مجبور نخواهند بود که بخشی از سود فروش بازیهای خود را با خردهفروشان، تولیدکنندگان و سایر تامینکنندگان زنجیرهی تامین رسانههای فیزیکی به اشتراک بگذارند. از این منظر، بسیار وسوسهانگیز است که بگوییم کنسول پلی استیشن 6 بهطور قطع یک دستگاه کاملاً دیجیتال خواهد بود.
با این حال، موضوع به این سادگی نیست. از دیدگاه سونی (Sony)، حذف کامل گزینهی فیزیکی تصمیمی نیست که بتوان بهراحتی اتخاذ کرد، چرا که عوامل متعددی در این زمینه باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهمترین این عوامل، روابط با خردهفروشان است. سونی برای اطمینان از عرضهی گستردهی کنسول پلی استیشن 6 به تعداد کافی در بازار، نیاز دارد که خردهفروشان همچنان انگیزهی لازم برای فروش این دستگاه را داشته باشند.
این در حالی است که فروش سختافزار، خود به تنهایی حاشیهی سود چندانی ندارد. در واقع، تنها راهی که میتواند فروش پلی استیشن 6 را برای خردهفروشان سودآور کند و انگیزهی آنها را برای عرضهی این کنسول حفظ نماید، این است که امکان فروش بازیهای فیزیکی نیز برای آنها فراهم باشد.
البته خردهفروشان میتوانند از طریق فروش لوازم جانبی مانند کنترلرها، هدستها و سایر تجهیزات جانبی کسب درآمد کنند. همچنین، فروش کوپنهای دیجیتال و کارتهای اعتباری خرید بازی نیز یک منبع درآمد جایگزین برای آنها خواهد بود. اما در صورتی که آنها امکان فروش نسخههای فیزیکی بازیها را از دست بدهند، سودی که از فروش کنسول به دست میآورند به شدت محدود خواهد شد. بنابراین، حذف درایو دیسک از کنسول پلی استیشن 6 نهتنها بر تجربهی کاربران تأثیر میگذارد، بلکه ممکن است بر روابط تجاری سونی با شبکهی توزیع و فروش آن نیز اثرات جدی بگذارد.
چالشهای حذف درایو دیسک در کنسول پلی استیشن 6
راههایی برای جبران این مشکل وجود دارد، اما هیچکدام بهطور کامل عملی نیستند. یکی از سادهترین روشها برای حل این مسئله، افزایش حاشیهی سود خردهفروشان از فروش کنسول است. این کار به دو طریق امکانپذیر خواهد بود:
- یا سونی یارانهای برای کنسول در نظر نمیگیرد و آن را بدون زیان مالی میفروشد
- یا قیمت دستگاه را بهشدت افزایش میدهد تا ضرر ناشی از فروش سختافزار را جبران کند.
در حقیقت، سونی از زمان ورود خود به صنعت بازیهای ویدیویی همواره از یک مدل تجاری خاص پیروی کرده است؛ یعنی فروش سختافزار با زیان و جبران این ضرر از طریق درآمد حاصل از فروش نرمافزار و اشتراکهای دیجیتالی که کاملاً به عنوان طرفدار پلی استیشن به آن آگاهی دارید. اما این مدل نیز چالشهایی دارد.
اگر سونی تصمیم بگیرد که یک کنسول قدرتمند، اما گران قیمت عرضه کند، ممکن است بسیاری از کاربران توان خرید آن را نداشته باشند. از سوی دیگر، اگر بخواهد یک دستگاه ارزانتر اما با حاشیهی سود بالا تولید کند، احتمالاً سختافزاری ضعیفتر از حد انتظار ارائه خواهد داد، مانند آنچه نینتندو انجام میدهد.
سونی همچنین میتواند راهکارهای دیگری را امتحان کند. برای مثال، اجازه دهد که خردهفروشان کدهای دیجیتال بازیها را در کنار اشتراکهای PlayStation Plus و اعتبار PSN به فروش برسانند. این روشی است که برخی از رقبا، مانند نینتندو، سالها است که انجام میدهند. کاربران نینتندو سوییچ میتوانند کدهای دیجیتال بسیاری از بازیهای محبوب، چه عناوین انحصاری و چه بازیهای شرکتهای شخص ثالث، را مستقیماً از خردهفروشان خریداری کنند.
این امکان حتی برای بازیهای مستقل مانند Hollow Knight و Dead Cells نیز وجود دارد. در گذشته، سونی چنین قابلیتی را در اختیار کاربران قرار داده بود، اما چند سال پیش این برنامه را متوقف کرد و فروش دیجیتال را بهطور انحصاری از طریق فروشگاه پلی استیشن محدود نمود.
دلیل این تصمیم، جلوگیری از تقسیم سود با خردهفروشان بود. با این حال، این مشکل لزوماً غیر قابل حل نیست. رقبا از این روش استفاده میکنند و حتی با کاهش سهم درآمد، همچنان سودآور باقی ماندهاند. نینتندو، با وجود اینکه درآمد کمتری نسبت به سونی دارد، همچنان این مدل را حفظ کرده است، که نشان میدهد سونی نیز توانایی تحمل این کاهش درآمد را دارد.
اما حتی این راهحل نیز یک مشکل اساسی دیگر ایجاد میکند، که به یکی از بزرگترین چالشهای سونی در مسیر حرکت به سمت یک کنسول کاملاً دیجیتال بازمیگردد. در بین تمامی تولیدکنندگان کنسولهای بازی، پلی استیشن بیشترین حضور جهانی را دارد و در تعداد بیشتری از بازارهای بینالمللی نسبت به نینتندو و ایکس باکس عرضه میشود. این موضوع یک مزیت رقابتی بزرگ برای سونی محسوب میشود که نمیتوان آن را نادیده گرفت.
دلیل اصلی فروش فوقالعادهی کنسولهای سونی در هر نسل، جایگاهی است که این شرکت در بازارهای جهانی دارد، جایی که کنسولهای بازی تقریباً مترادف با نام پلی استیشن شدهاند.
با در نظر گرفتن این عوامل، سونی نمیتواند به سادگی مسیر دیجیتال را انتخاب کند، بدون اینکه پیامدهای آن را در بازارهای جهانی در نظر بگیرد. بسیاری از مناطق هنوز زیرساخت لازم برای یک تجربهی کاملاً دیجیتال را ندارند و حذف رسانههای فیزیکی میتواند باعث از دست رفتن بخشی از مخاطبان شود. بنابراین، هرچند آیندهی دیجیتالی کنسولها اجتنابناپذیر به نظر میرسد، اما کنسول پلی استیشن 6 احتمالاً همچنان گزینهای برای پشتیبانی از دیسکهای فیزیکی خواهد داشت تا بتواند نیازهای کاربران جهانی را برآورده کند.
آینده دیجیتال و چالشهای جهانی کنسول پلی استیشن 6
این مسئله تنها به بازارهای ثروتمندی مانند کشورهای اروپای غربی یا جنوب شرق آسیا محدود نمیشود. سونی در بسیاری از بازارهای در حال توسعه و نوظهور مانند هند، چین، خاورمیانه، آمریکای جنوبی و آفریقا حضور گستردهای دارد. بسیاری از این مناطق هنوز با مشکلات زیرساختی در زمینه اینترنت پرسرعت مواجه هستند، بهگونهای که دانلودهای چند صد گیگابایتی برای اجرای بازیها امری دشوار یا حتی غیرممکن محسوب میشود.
بنابراین، اگر یک کنسول بازی نیاز به اتصال دائمی به اینترنت برای دانلود و اجرای عناوین دیجیتالی داشته باشد، برای بسیاری از این بازارها گزینهای غیر عملی خواهد بود. اگر سونی تصمیم بگیرد که کاملاً دیجیتال شود، عملاً بخش بزرگی از بازار جهانی خود را از دست خواهد داد یا سهمی بسیار ناچیز در آن مناطق خواهد داشت. تنها در چنین شرایطی است که میتوان عرضهی کنسول پلی استیشن 6 به صورت تمام دیجیتال را یک گزینهی قابل اجرا دانست.
بااینحال، به نظر میرسد سونی راه حلی هوشمندانه برای مدیریت این چالش طراحی کرده است. ماژولار بودن مدلهای فعلی پلی استیشن 5، از جمله نسخههای Slim و Pro، ممکن است نشانهای از استراتژی آیندهی سونی باشد. این طراحی به سونی امکان میدهد که یک کنسول بدون درایو دیسک را بهعنوان نسخهی اصلی به فروش برساند، اما درایو دیسک را بهعنوان یک لوازم جانبی جداگانه ارائه کند، دقیقاً همانند سیاستی که در نسل فعلی اتخاذ کرده است.
این روش نهتنها سونی را در مسیری هدایت میکند که در آن کنسولهای دیجیتال به استاندارد تبدیل شوند، بلکه همچنان گزینهی پشتیبانی از رسانههای فیزیکی را برای کاربرانی که به آن نیاز دارند، باز نگه میدارد.
این مدل ترکیبی مزیتهای بسیاری دارد. از یک سو، باعث میشود کاربرانی که هنوز به بازیهای فیزیکی علاقه دارند، راحتتر به سمت یک کنسول دیجیتال مهاجرت کنند، زیرا در صورت نیاز امکان افزودن درایو دیسک را خواهند داشت. از سوی دیگر، سونی میتواند همچنان در بازارهای جهانی که نیاز به کنسولهایی با پشتیبانی از دیسک دارند، فعال باقی بماند.
در حقیقت، سونی میتواند این استراتژی را یک گام فراتر برده و مدلهای ویژهای از کنسول را برای مناطق خاص طراحی کند. به عنوان مثال، در بازارهایی مانند هند و برزیل، کنسولهای پلی استیشن 6 میتوانند به صورت پیشفرض همراه با درایو دیسک عرضه شوند، درحالیکه در مناطق توسعهیافتهای مانند اروپا و آمریکای شمالی، نسخهی بدون درایو بهعنوان مدل اصلی به فروش برسد.
این رویکرد نه تنها به سونی اجازه میدهد که حضور قدرتمند خود را در بازارهای مختلف حفظ کند، بلکه به تدریج کاربران را به سمت یک اکوسیستم دیجیتال سوق میدهد، بدون اینکه به یک باره آنها را مجبور به پذیرش یک تغییر ناگهانی کند. در نتیجه، احتمال دارد کنسول پلی استیشن 6 با مدل پایهی دیجیتال عرضه شود، اما همچنان گزینهی خرید درایو دیسک را بهعنوان یک افزونهی اختیاری برای کاربران فراهم کند، تا بدین ترتیب هم نیاز بازارهای دیجیتال و هم بازارهای سنتی را تامین کند.
جمعبندی: آیا کنسول پلی استیشن 6 کاملاً دیجیتال خواهد بود؟
چنین رویکردی قطعاً میتواند برای سونی عملی باشد و با واقعیتهای بازار نسل بعدی مطابقت بیشتری داشته باشد. این استراتژی نه تنها گذار کاربران به کنسولهای دیجیتال را به شکل ملایمتری انجام میدهد، بلکه امکان ادامهی فعالیت در بازارهایی را که زیرساخت اینترنتی آنها هنوز برای پشتیبانی از یک کنسول کاملاً دیجیتال آماده نیست، حفظ میکند.
ممکن است این دقیقاً همان مسیری نباشد که سونی در نهایت انتخاب میکند، اما بهاحتمال زیاد، این شرکت روندی تدریجی و متعادل را در پیش خواهد گرفت. بهجای یک تغییر ناگهانی و اجباری، احتمالاً شاهد گامهای کوچک و پیوستهای خواهیم بود که کاربران را بهمرور به سمت خرید دیجیتال سوق دهد.
بنابراین، اگر قرار باشد یک کنسول پلی استیشن کاملاً دیجیتال عرضه شود، به احتمال زیاد این اتفاق در نسلهای بعدی رخ خواهد داد؛ شاید با پلی استیشن 7! اما در حال حاضر، به نظر میرسد کنسول پلی استیشن 6 همچنان گزینهای برای پشتیبانی از دیسک داشته باشد، حتی اگر نسخهی دیجیتال بهعنوان مدل اصلی در نظر گرفته شود. این استراتژی به سونی اجازه میدهد که بهتدریج کاربران را با دنیای دیجیتال تطبیق دهد، بدون اینکه بازارهای سنتی و کاربران علاقهمند به بازیهای فیزیکی را بهطور کامل کنار بگذارد.
شما مخاطبان عزیز میتوانید هم اکنون بازی و محصولات موردنظر خودتان را به صورت مستقیم با ضمانت بهترین قیمت و ارسال سریع از فروشگاه تک سیرو خریداری کرده و تجربه خرید یا بازی خودتان را با ما و سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید.
نظر شما در خصوص این موضوع چیست؟به نظر شما، آیا بالاخره ما کنسولهای تمام دیجیتال که شبیه به اشتراک گیم پس روی تلویزیونها و سایر پلتفرمها هستند را مشاهده خواهیم کرد؟ با این وجود، فکر میکنید که زیر ساختهای اینترنتی در بسیاری از مناطق و کشورهای جهان تا زمان عرضه کنسول پلی استیشن 6 بهتر خواهد شد تا این پروسه عملی شود؟ نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و سایر اخبار و مقالات مرتبط با حوزه بازیهای ویدیویی را از طریق مجله تک سیرو پیگیری و مطالعه کنید.